Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

huisman

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door huisman »

Bomschuit schreef:Er is een behoorlijke discussie gaande op http://www.dewoesteweg.nl/forum/viewtop ... 2287#p2287
Die open brief van dhr. J.A. Bunt uit Rhenen is onvoorstelbaar hard. Zo ga je toch niet met een predikant om ook al ben je het met hem oneens.
Het hele woestewegforum is trouwens erg hard, dan voel ik mij op het RF meer thuis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Bomschuit schreef:Er is een behoorlijke discussie gaande op http://www.dewoesteweg.nl/forum/viewtop ... 2287#p2287
Die open brief van dhr. J.A. Bunt uit Rhenen is onvoorstelbaar hard. Zo ga je toch niet met een predikant om ook al ben je het met hem oneens.
Het hele woestewegforum is trouwens erg hard, dan voel ik mij op het RF meer thuis.
Dank je, Huisman. Dat doet me weer goed. Oost west, RF best.
edmund

Bericht door edmund »

---knip--- Dergelijk bombastisch taalgebruik is hier niet gewenst.
cor

Bericht door cor »

als boston schrijft over de verloren zoon schrijft hij dat in het stuk van wezelijke staat van verdorvenheid veranderd door wedergeboorte(wanner de zoon tot zichzelf kwam). twaalf afkappingen in de betrekkelijke staat ( van toorn) veranderd door vereninging met Christus( toen hij bij zijn Vader kwam)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Lees mijn reactie op de vorige pagina's; gemiddeld op elke pagina één keer, dus je kan het 63x lezen.
Beter om de essentie eruit te halen, want dit gaat dus niemand doen. ;)
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Lees mijn reactie op de vorige pagina's; gemiddeld op elke pagina één keer, dus je kan het 63x lezen.
Beter om de essentie eruit te halen, want dit gaat dus niemand doen. ;)

De essentie van Tiberius standpunt dat hij ook de bloemboltheorie niet volkomen wil honoreren. Wedergeboorte zonder enige geloofswerkzaamheid is ondenkbaar, onschriftuurlijk, en een dwaalleer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Komt die huisman weer met een citaat..echt ik kan het niet helpen maar dit stuk van Koelman is zo mooi. Maar horen wij zijn uitleg over "DE AARD EN DE GRONDEN VAN HET GELOOF" terug in onze kerken? Of horen jullie iets anders?

Jacobus Koelman schreef:Dit alles samen laat zien dat het geloof niets anders is dan een dadelijke inwilliging, een toestemming en goedkeuring van het hart, zodat men als het ware juichend van de Heere Jezus zegt: Gewisselijk, in de Heere zijn gerechtigheden en sterkte, tot Hem zal men komen. Er is hulp van God besteld bij die Held.
• Er is in het Nieuwe Testament niets gewoner dan dat het geloof uitgedrukt wordt door komen tot Christus, Jesaja 55:1; Hoogl. 4:8; Matth. 11:28; Joh. 6:35-37.
• Ook wordt het geloof uitgedrukt door uitgaan tot Hem, namelijk met het hart, Hoogl. 3:11 Tot Wien zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens, Joh. 6:68.
• In een andere plaats wordt het genoemd tot God gaan door Christus, Die volkomen kan zalig maken, degenen die zo gaan, Hebr. 7:25; Joh. 14:6.
• Het geloof wordt ook wel genoemd een geloven in God, Die Christus heerlijkheid gegeven heeft, opdat ons geloof en hoop op God zou zijn, 1 Petrus 1:21.
• Ook wordt het geloof wel uitgedrukt door met vertrouwen toegang of toeleiding tot God door Christus te nemen, Eféze 2:18; 3:12; Rom. 5:2.
• Ook wel door zich bij de Heere Jezus te willen verbergen en verschuilen als in een schuilplaats, Jesaja 23:2; Psalm 17:8; 91:1; 143:9.
• Of door in Hem te gaan als in een rotssteen, Psalm 71:3; Jesaja 33:16. Om zijn rust in Hem te zoeken, Psalm 116:7; Jesaja 11:10, 28:12; Matth. 11:28. En om te zitten onder Zijn schaduw, Hoogl. 2:2.
• Ook wordt het geloof wel genoemd zich te verlaten op God, zich met al zijn lasten op Hem te wentelen, Psalm 22:9, 11; 37:5; 1 Petrus 5:7.
• Of toevlucht tot Hem te nemen als onder de schaduw van Zijn vleugelen, Hebr. 6:18; Psalm 36:8.
• Of Christus aan te doen, en toe te passen als een kleed tot sieraad en bedekking van de naaktheid, Gal. 3:27; Rom. 13:14; Openb. 3:18; Jesaja 61:10.
• Of een verbond van huwelijk of vrede en verzoening met Christus te maken en te verzegelen, Jer. 50:5; Neh. 9:38.
• Of zich met Christus te ondertrouwen, en Hem voor de zijne en voor zijn Heere te erkennen, en voor Hem te willen zijn, Hos. 2:18, 19; 3:3; Psalm 16:2; 119:94; Hoogl. 2:16. Dit alles duidt op een gewilligheid om door Jezus behouden te worden.
11
• Nog eenvoudiger wordt het geloof in de Schrift genoemd Christus Jezus de Heere, Die aller aanneming waardig is, aan te nemen, Kol. 2:6; Joh. 1:12;1 Tim. 1:15. Dit is niets anders dan een inwilliging, een hartelijke omhelzing en toestemming.
• Zo wordt het ook het omhelzen van de beloften en een kussen van de Zoon genoemd, Hebr. 11:13; Psalm 2:12.
• Ook wordt die inwilliging uitgedrukt door alles wat nodig is van Christus te kopen, wijn en melk, goud door het vuur beproefd, witte klederen en ogenzalf, Jesaja 55:1; Openb. 3:18; Matth. 13:44. Dit kopen is niet anders dan gewillig en tevreden zijn, dat alles om niet door de hand van de Middelaar ontvangen wordt. Want wij brengen geen prijs noch waardigheid aan.
• Het geloof wordt ook uitgedrukt door het opendoen van het hart, en het wijd openen van de mond, opdat Jezus met Zijn Geest tot onze ziel in zou komen en daarvan bezit zou nemen, en wij gemeenschap met Hem en Zijn goederen zouden hebben en Hij met ons, Psalm 81:11; Openb. 3:20; Psalm 24:6, 7. Dit is ook niets anders dan Jezus' klopping door Zijn Woord en Geest hartelijk in te willigen.
• Wederom, het gelovig aannemen en omhelzen wordt in de Schrift ook wel genoemd God of Christus de hand geven en met de hand schrijven en verzegelen, dat men des Heeren wil zijn, 2 Kron. 30:1; Jesaja 44:5; Neh. 9:38.
• Of aangrijpen en vasthouden van Hem, opdat Hij ons zou verlossen, helpen en alles voor ons zijn, Hebr. 6:18;11:27; Hoogl. 3:4; Fil. 3:14.
• Of vast kleven aan Hem, 1 Kor. 6:17; Psalm 63:9. Dit is ook een daad van de wil. Elders in de Schrift wordt het genoemd toevertrouwen van zichzelf aan de Heere Jezus, 2 Tim. 1:12.
• Of vertrouwen, leunen en steunen op Hem, Jesaja 50:10; Psalm 2:12; 125:1; Hoogl. 8:5; Jesaja 26:12; Jer. 17:7. Of staan op de Heere, staan in het geloof, Fil. 4:1; 1 Kor. 16:13. Of bouwen op Christus als op een steen, of hoeksteen, 1 Petrus 2:4-5; Jesaja 28:16.
• Tenslotte wordt het geloof ook uitgedrukt door wachten en hopen op de Heere, op de toezegging van niet beschaamd te zullen worden, maar gelukzalig te zullen zijn, Job 13:15; Jesaja 28:16; 30:18; 49:23; Psalm 71:5; 146:5; 147:11; Spr. 16:20; Rom. 9:33; 10:11.
Dit heb ik opzettelijk zo uitvoerig willen en moeten uiteenzetten, opdat ieder een helder begrip zou hebben van het evangelische geloof, dat is, van het aannemen en omhelzen van het evangelie en van Christus, Die in het evangelie aangeboden wordt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:De essentie van Tiberius standpunt dat hij ook de bloemboltheorie niet volkomen wil honoreren. Wedergeboorte zonder enige geloofswerkzaamheid is ondenkbaar, onschriftuurlijk, en een dwaalleer.
Daar heb je gelijk in. Kennelijk ben ik geen bloembolliaan-pur-sang.
Ik hang in dit topic mogelijk wel eens wat ver naar een bepaalde zijde, maar dat ben ik helemaal met je eens: het bestaat niet, dat iemand wedergeboren is en geen enkele geloofswerkzaamheid heeft.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:De essentie van Tiberius standpunt dat hij ook de bloemboltheorie niet volkomen wil honoreren. Wedergeboorte zonder enige geloofswerkzaamheid is ondenkbaar, onschriftuurlijk, en een dwaalleer.
Ik hang in dit topic mogelijk wel eens wat ver naar een bepaalde zijde, maar dat ben ik helemaal met je eens: het bestaat niet, dat iemand wedergeboren is en geen enkele geloofswerkzaamheid heeft.
Precies en ik ben geen samenvaller pur-sang. Het is jammer maar onvermijdbaar dat er over beide standpunten steeds weer karikaturen ontstaan. Toch is het van zeer groot belang om te verstaan wanneer een zondaar gered is. Wat is een waar geloof ? Wanneer is een zondaar gereingd door het bloed van Christus ? Op deze vragen moet steeds weer een Schriftuurlijk antwoord gegeven worden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Maar welke geloofswerkzaamheid is dan minimaal vereist? Want dit klinkt wat vaag.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Afgewezen schreef:Maar welke geloofswerkzaamheid is dan minimaal vereist? Want dit klinkt wat vaag.
Goede vraag! Het is bepalend voor de visie op de begrippen 'geloof' en 'wedergeboorte' om hier een duidelijk antwoord op te hebben.
Het antwoord zou mijns inziens van dien aard moeten zijn dat daarmee kan worden voorkomen dat de schijn ontstaat van 'veronderstelde levendmaking', 'veronderstelde 'wedergeboorte' of 'verondersteld geloof'.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Een stukje Koelman afkomstig uit "De weg Gods met de mens hier op aarde, naar de Hemel leidende" met als veelzeggende ondertitel "voorgesteld in enige zaligmakende kenmerken, bij wijze van een brief, geschreven door een gelovig Broeder, tot besturing van zijn duistere en bestreden zuster"
J. Koelman schreef:
1. Vraag het uzelf eens af, of het u niet heugt dat u aan uzelf bekend gemaakt werd, zoals God in Zijn Woord zegt: Jer. 31:19 en Psalm 14:3. Nooit krijgt de natuurlijke mens die kennis van zichzelven, tot overtuiging van zijn gemoed, zoals zij in Gods Woord uitgedrukt wordt. Hebt u toen niet geloofd dat u buiten waart? Efeze 4:18. Dat u miste, dat u van alle zaligmakende genade ontbloot en onder Gods Toorn waart, en dat zijn toorn op u rustte? Dat u geloofde en zei: "als het zo met mij blijft, moet ik voor eeuwig verloren gaan, tenzij de Heere Zich uit vrije genade over mij ontferme? Efeze 5:8, Rom. 1:30, 8:7 en Jac. 4:4.

2. Is daaruit ontstaan een hartelijk berouw, een ware droefheid over uw zonde, en raakte u aan het treuren en wenen over uzelf? Zach. 12:10

3. Wist u deze uw staat als geheel rampzalig? Zeide u, daarvan overtuigd: "Och, wat ben ik ellendig, dewijl ik al het ziel zaligend goed mis, waarin de ziel alleen kan rusten? Gal. 5:17. Rom. 5:12 en Rom. 6:23.

4. Kende u die staat, waarin u uzelf bevond als de aller gevaarlijkste; en riep u toen niet uit: "Wee mij, ik verga?"

5. Ontstond door deze kennis van uzelf in uw gemoed een radeloosheid, en een roepen: "Ach mij, wat moet ik doen opdat ik zalig worde, waarheen zal ik mij wenden"? Vond u ergens rust voor uw gemoed? Was het met u als met Noachs duif, die geen rust vond voor zij in de ark was? Was het ooit zo met u, voor u bij aanvang werd ingeleid, door genade in de geestelijke Ark, Jezus?

6. Bent u begonnen te vlieden naar de vrijstad, met veel bekommering hoe er eenmaal in te komen, gelijk een die in onwetendheid iemand het leven had benomen, daarom vluchtte tot de vrijstad, met veel bekommering dikwijls omziende of hij niet achterhaald werd, eer hij binnen de poort was? Is het ook zo met u? Deut. 19.

7. Werd gij, terwijl u vlood, aan uw machteloosheid ontdekt, iets aan uw zaligheid te kunnen toedoen; en bespeurde u dat het alleen vrije genade zou moeten zijn, en dat de Heere alleen door vrije liefde zou moeten worden bewogen u in liefde te aanschouwen, en Zijn vrije genade aan u te verheerlijken? 2 Tim. 1:10.

8. Was het u een wonder, dat de Heere u nog verdroeg, u tot op dit ogenblik in het leven gespaard, en nog niet tot het voorwerp van Zijn toorn gesteld had? Dacht u niet: "Waarom heeft de Heere mij nog zolang gespaard, en nog niet weggenomen uit het land der levenden? Luk. 15:21. Riep u niet uit: " O! hoe groot is de liefde en de verdraagzaamheid des Heeren?

9. Bevond u uzelf volstrekt niet waard dat de Heere nog bemoeienis met u zou maken; en zei u: "Voor mij, zondig schepsel, is de minste gunst des Heeren te groot? Jer. 17:16.

10. Zag u zulke noodzakelijkheid in de genade, dat u zei: "Heere, geef mij genade, of ik moet eeuwig omkomen?"

11. Zag u er niet een groot voorecht in, genade in de ogen Gods te ontvangen; en was het niet uw verborgen zuchten deze deelachtig te worden? Zou ge u dan niet de gelukkigste mens gerekend, en uitgeroepen hebben: "O, wat wonder van genade, door God in liefde omhelst te worden!"

12. Ontstond hieruit niet een walging van uzelf; kunt ge het wel ontkennen, dat u met Efraim uzelf verfoeide, Jer. 31:19, wegens uw dwaasheid? Wilde u het niet aan uzelf wreken, en veroordeelde ge uzelf niet vanwege uw onzinnigheid, dat u zolang het hoogste goed niet had geacht? Dacht u niet bij uzelf: "Geen monster zo groot als ik. Achtte ge uzelf niet volstrekt onwaardig het leven nog te genieten, en wilde u uzelf nu en dan niet verbergen van schaamte?

13. Zulk een aan zichzelf ontdekte krijgt bij ogenblikken wel eens van de Heere Jezus te zien dat Hij een liefdevolle Zaligmaker is, ook machtig en gewillig zulk een ellendig zondaar te hulp te komen, en van het gewis verderf te redden. Ach, geliefde Zuster, vraag het uzelf eens af: was Jezus u nooit dierbaar, en bekoorde u nooit die liefdevolle, wonderlijke Persoon?

14. Zag u daarin niet uw grootste geluk en zaligheid, met Jezus verenigd te worden, en met de Bruid uit te kunnen roepen: " Mijn Liefste is mijn? Hoogl. 6:3. En was dit niet uw gedurig zuchten: " Ach, ware Hij eens de mijne, en ik de Zijne, wat zou ik dan gelukkig zijn!?

15. Was het er u om te doen met Jezus verenigd en met God in vrede te zijn, in Christus Bloed met God verzoend te worden? Rom. 6:11. Het was Absaloms taal, 2 Sam. 14:32: " Wat baat mij het leven, zo ik mijns vaders aangezicht niet mag zien? Was het ook zo met u? Was het met u ook: " Wat baat mij het leven, zo ik niet met den Heere verzoend ben, en in Zijn Gunst mag delen?

16. Sprak u zelf het vonnis des doods over u uit? Psalm 130:3. Wilde u niet anders dan als een zelfveroordeelde uit vrije liefde en genade, om Jezus’ wille alleen, genade bij God ontvangen; bevond ge u een bedelende en kloppende aan de deur van vrije genade, gelijk de Pelgrimsreiziger voor de Poort des Heils al zuchtende stond te kloppen, om ingelaten te worden? Klopte u ook zo aan Jezus liefdehart, om uit genade door Hem te worden op en aangenomen?
Ach, mocht ik hier eens binnen gaan,
Ik, boos en snood rebel,
Verdien niets dan de hel;
Al trof ‘k slechts kruis en moeite aan,
Ik zong voor eeuwig d’ ere,
Tot prijs van Sions Heere.

17 Begeerde u genade om met den Heere bevredigd te zijn? Om niet meer te zondigen tegen God? Jes. 59:2. En om nu als een verzoende met den Heere te leven, en Die Heere geen ongenoegen meer aan te doen?

18 Kwam Jezus u niet in alles dierbaar voor? Zonderde u wel iets uit, was Hij u niet in alles even dierbaar en onmisbaar? Hoogl. 6:11. Moest u daarom niet uitroepen: " Al wat aan Hem is, is gans begeerlijk! Hoogl. 4:15. En waart u niet overtuigd dat u Zulk een Zaligmaker nodig had! Zeide u niet in uw hart: "Zo er iemand Jezus nodig heeft, dan ben ik het? Ja, ik heb Jezus in en tot alles nodig met al zijne zaligheid!"
Let erop dat bovengenoemde punten niet chronologisch worden bedoeld, maar als toetsing voor een ziel voor dát moment dat deze 'brief' wordt gelezen. De lezer wordt als het ware gevraagd om eens om te zien naar wat gebeurd is, om achteraf vast te stellen wat er in het verleden geschied is aan de hand van wat wordt herkend en onderkend.
NB Accentueringen zijn van mij. Persoonlijk lees ik hierin de Puriteinse onderscheiding van zekerheid van het geloof en de zekerheid van het gevoel dat de aangesprokene kennelijk ontbeert en waartoe deze brief een middel wil zijn.
Het is mij in ieder geval duidelijk dat Koelman en vele vooral Nederlandse oudvaders zich niet druk maken om een schijngeboorte maar integendeel het oordeel der liefde laten gelden gezien de wijze waarop een bekommerde wordt aangesproken.
Wat mij opvalt in deze discussie dat vooral de pastorale geschriften van oudvaders botsen met wat aangevoerd wordt als zijnde de visie van ds. Kort. Theologisch kan ik ver mee met deze mening, maar praktisch loop je vast. Het alternatief van Comrie is theologisch erg spitsvondig en vooral filosofisch en gecompliceerd wat ook zijn nadelen heeft, los van het feit van vervreemding van de gereformeerde orthodoxie. Pastoraal-praktisch is de lijn van Comrie weer in lijn met de oudvaders.
Kortom: ds. Kort legt de focus vooral op de theologisch en dogmatische ordening, Comrie op de pastorale uitwerking aan de hand van heilsorde zoals deze openbaar komt in het leven van Gods Kinderen. Beide hebben rechtzinnige thema's, maar door de verschillende benadering en een ver doortrekken van specifieke lijnen ontstaat een botsing die in het verleden nooit zo heeft bestaan.
bekend is da Comrie en Van der Groe een verschil in theologie hebben, maar praktisch-pastoraal waren de overeenkomsten groot.
Die nuancering mis ik bij de weergave van ds. Korts visie.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 17 nov 2012, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

GJdeBruijn schreef:
Afgewezen schreef:Maar welke geloofswerkzaamheid is dan minimaal vereist? Want dit klinkt wat vaag.
Goede vraag! Het is bepalend voor de visie op de begrippen 'geloof' en 'wedergeboorte' om hier een duidelijk antwoord op te hebben.
Het antwoord zou mijns inziens van dien aard moeten zijn dat daarmee kan worden voorkomen dat de schijn ontstaat van 'veronderstelde levendmaking', 'veronderstelde 'wedergeboorte' of 'verondersteld geloof'.

De omschrijving van John Flavel is volgens mij duidelijk en Schriftuurlijk
Wij beginnen pas dan te leven als we een band krijgen met Christus, de Fontein des levens, ons door Zijn Geest geschonken. Die tijd moeten we houden voor het begin van ons leven, zoals sommigen dat hebben gedaan. Behalve deze verandering kunnen er veel veranderingen bij een mens plaats vinden. Velen worden veranderd van goddeloos in beschaafd, en van louter beschaafdheid tot vormendienst, met een zweem van godsdienst, die desondanks in een staat van geestelijke dood blijven, en dan ook in de macht ervan. Als evenwel de Geest des Heeren over ons wordt uitgestort om ons met een nieuw, geestelijk leven te bezielen, is dat werkelijk een wondere verandering. Ons wordt dan een nieuw, bovennatuurlijk bestaan geschonken, en daarom is er sprake van een nieuw schepsel, van de nieuwe mens, de verborgen mens des harten. Het oude is voorbij gegaan, zie, het is alles nieuw geworden.
Of uit een andere preek van Flavel.
Niet zodra wordt de ziel door Gods Geest levendgemaakt, of zij beantwoordt enigermate aan het doel van God in dit werk, doordat zij Jezus Christus in de weg van geloven metterdaad aanneemt
Hij verbindt de levendmaking en wedergeboorte altijd met de aanneming van Christus in het geloof.
huisman

Bericht door huisman »

Ik wil alle RF posters en meelezers dit nieuwe boek van ds Heemskerk aanraden. Hier kunt u allen veel duidelijker dan op dit forum Schriftuurlijke antwoorden lezen op de allesbeslissende vragen van ons leven.

Afbeelding
Wat is het voornaamste kenmerk van het geloof? De kern van het oprechte geloof bestaat uit het komen tot Christus Jezus, ongeacht in welke tijd men leeft, welke taal men spreekt en van welke cultuur men deel uitmaakt.
De gehele openbaring van God, zowel de offerdienst van het Oude Testament als de prediking van Christus Zelf, wijst dit gelovig komen aan als het belangrijkste element van de ware godsdienst.
Het onderwerp is veelomvattend en stelt de nodige vragen aan de orde, als: Wat is een oprecht geloof? Wat is komen tot Christus? Op welke wijze gaat de roeping uit? En met welke hindernissen krijgt de geroepen zondaar te maken als hij tot Hem zoekt te komen?
Aan de hand van Gods Woord, de belijdenisgeschriften en citaten uit de geschriften van oudvaders behandelt de auteur verschillende aspecten van het komen tot Christus. Op pastorale wijze geeft hij antwoorden op de vele vragen die hierover leven.

Lees dit boek samen met het bekende boek van John Bunyan "Komen tot Jezus Christus"

Afbeelding

Tolle lege !
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zit er ruis tussen de citaten van Koelman, geplaatst door huisman en GJdeBruijn? Ik kan me overigens wel vinden in de analyse van GJdeBruijn en zie graag daarop een reactie van de Kort-aanhangers.

Er wordt hier gesuggereerd, wellicht ook door de toon van het boek van ds Kort, waarvan ik wat citaten heb gelezen via het forum van DWW, dat de leer van ds. Kersten c.s. volkomen goddeloos en verwerpelijk is en dat alles wat ds. Kort stelt de enige waarheid is.

Wat me ook opvalt is dat ik met regelmaat gemerkt heb dat de linkse kant van de gereformeerde gezindte en de uiterste rechterflank elkaar vinden in de kritiek op het veronderstellen van een toeleidende weg die tot Christus leidt.
Enerzijds een scherp afsnijdende prediking zoals ds. Du Marchie en ds. Koster (Montfoort) met een beroep op o.a. v.d. Groe. Je ziet bij deze prediking ook een grote avondmaalsmijding en het moeilijk 'overnemen' van een bekering.
Anderzijds een prediking waarin er veel ruimte is voor Christus en Zijn verlossend werk terwijl er geen waarachtige bekering in de vruchten zichtbaar is. Men kan leven zoals men gewend was, heeft het geloof aangenomen en wil niet horen van een onderzoek aangaande hun bekering. Men is wat benauwd van de drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid en benadrukken de veelkleurigheid van het werk van de Geest in het bekeren van de zondaar, omdat de meest gewone weg niet herkend wordt.

Ligt de waarheid gewoon echt niet in het midden? Oftewel, leert de geschiedenis niet dat daar door de eeuwen heen nuances in het denken over deze zaken geweest is. Het is heel makkelijk om een citaat van Boston te plaatsen waarin van een toeleidende weg wordt gesproken en van een andere oudvader waarin staat dat de wedergeboorte begint met de kennis van Christus.
Gesloten