Oke, maar volgens mij is deze discussie een beetje ontspoord. Ik reageerde aanvankelijk op basculier die stelde dat
1) Jezus voor iedereen gestorven is, niet alleen voor degenen die uiteindelijk gelovig zijn
2) en dat Gods werk nu dus klaar is, en dat het nu van de mensen afhangt of ze wel of niet gered worden
Ik ben het hier grondig mee oneens, omdat zo het offer niet genoeg is om mensen te redden. Het gaat om het werk van God (het offer) + het werk van mensen (onze keus/bekering). Maar aangezien de Bijbel leert dat onbekeerde mensen dat stukje werk wat volgens basculier van ze gevraagd wordt nooit zullen leveren, en aangezien de Bijbel leert dat redding een werk van God is - niet een beetje van God en een beetje van de mens -, lijkt mij deze leer nogal onbijbels.
Niet alleen voor degenen die uiteindelijk gelovigen zijn, vind ik een vreemde opmerking.
De Bijbel zegt dat de Here Jezus gestorven is voor de hele wereld volgens Joh. 3 vers 16, geloof je dat of niet?
Het offer in de Bijbel is onderverdeeld in een aantal offers met een betekenis, maar het gaat te ver om dat hier uit te leggen, maar een offerte is iets wat je aanbiedt.
Dat heeft niets met slachten te maken of een slachtoffer of een zondoffer, maar wat de Here Jezus offreerde bij Zijn opstanding.
Hij offreerde Zijn Lichaam aan de Vader.
Dat betreft dus gelovige mensen want alleen die mensen zijn leden van Zijn Lichaam.
Dat betreft het bloed van het Nieuwe Testament, dat is wat anders dan het bloed wat vergoten werd op Golgotha.
Hebr 9 vers 14 en 15 het is het bloed wat reinigt van dode werken, om de levende God te dienen.
Bloed is leven en het gaat om Zijn Leven waarmee Hij het heiligdom is binnengegaan, dat betreft uitsluitend gelovigen.
Het is ook dat bloed wat wij gedenken bij het delen van brood en beker.
Er staat ergens dat Zijn bloed voor "velen" vergoten werd.
Als dat niet voor gelovigen zou zijn dan moest er staan voor "allen" en dat staat er niet.
Titus zegt, "de genade Gods is verschenen aan ALLE mensen".
Heel de Hebr. brief spreekt over Christus binnen het nieuwe verbond, het gaat over hemelse zaken en niet over het kruis.
De Hebr. brief is danook geschreven aan gelovigen.
Als we het werk van de Hogepriester naar de ordening van Aäron kennen dan leren we ook het Werk van de Hogepriester naar de ordening van Melchizédek begrijpen.
Natuurlijk is door de eis van de wet en de volledige menswording van de Here Jezus de wereld met God verzoend.
De zonden staan er niet meer tussenin. Echter met die dood van die Ene zijn allen gestorven zegt de Bijbel.
Dus dan ben je gek gezegd misschien weinig verder gekomen.
Want dan leeft je nog niet en ben je zeker niet behouden, daarvoor moet nog iets tot stand gebracht worden.
En wellicht kunnen zij als dode mensen niet uit onszelf tot God naderen, maar daarom staat er ook dat hulp is van de Heilige Geest, die dat bewerkstelligt want onze evangelieprediking blijkt niet toereikend te zijn.
Alhoewel...? Er staat in Romeinen 10vers 14 : "Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Welke zij niet geloofd hebben en hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben, en hoe zullen zij horen zonder die hun predikt?"
Wij mogen toch oproepen zoals staat in 2 Kor. 5 vers 20 : "Wij bidden u van Christuswege, laat u met God verzoenen".Een gebed van God Zelf.
En dat is heel anders dan te bidden : "Heer, geef aub uw genadegave van geloof".
De prediking is geen interessante filosophie dan wel interessante verhalen, maar is een oproep tot geloof in het Woord dat gesproken wordt.
Een voorbeeld, iemand zegt: "De Heere Jezus is voor mij gestorven". Dat is niets nieuws want dat wist hij altijd al.
Iemand moet zeggen: "Ik ben tot geloof gekomen en sindsdien weet ik dat de Here Jezus voor mij leeft vanuit de dood!"
En dan zal die gelovige leven voor God. Niet meer voor zichzelf. 2 Kor. 10 vers 10.
Ik kan er niet omheen en ben niet Remonstrants, ik weet niet eens wat dat inhoudt.
Maar er staat geschreven in 1 Tim 2 vers 4: "God wil dat alle mensen zalig worden". Of dat gebeurt? Nee! dat denk ik niet.;
Als deze Bijbelse zaken worden verwijderd dan zou dat heel triest zijn want het is een Bijbelse Waarheid die je niet mag wegpoetsen. Dan heb je een grote verantwoordelijkheid te dragen.