Vraag over GGiN
Re: Vraag over GGiN
Inderdaad wordt de discussie nu toegespitst op preken luisteren en auto rijden.
Wat zijn redenen voor predikanten om geen toestemming te geven om preken digitaal te verspreiden of op er een geluidsdrager van te maken? De prekenwebmensen hebben daar vast wel een antwoord op.
Wat zijn redenen voor predikanten om geen toestemming te geven om preken digitaal te verspreiden of op er een geluidsdrager van te maken? De prekenwebmensen hebben daar vast wel een antwoord op.
Als jij een niet-onderbouwde posting plaatst over psalmen zingen in de auto en de daaraan gekoppelde snelheden die het voertuig bereikt, ja, dan noem ik dat vergezochte onzin. Daarmee ben jijzelf niet onzinnig. Dat zeggende zou ik je in diskrediet brengen.WimA schreef:Men zou idd kunnen diagnosticeren dat er een schrijnend "gebrek aan argumenten" is of iets dergelijks. Zo komt het ook bij mij wel over. En dan moet blijkbaar de persoon in diskrediet worden gebracht.Afgewezen schreef:Je zou in de verleiding komen om er een bepaalde diagnose aan te verbinden.Mister schreef:Persoonlijk klinkt mij dit meer in de oren als 'vergezochte onzin'.Pogingen hiertoe zie ik van @Eilander, @Mister en @Wilhelm.
Wat betreft de avondmaalgang van diakenen en ouderlingen. Dit kan mijns inziens echt niet, hoe kan een ouderling of diaken structureel afblijven wanneer hij ja gezegd heeft op het formulier ter bevestiging van een ambsdrager? Zoals ik het zie is dit een (grote) dwaling.Hendrikus schreef:Ja, dat komt voor. In de GG heb ik het ook wel meegemaakt.s1051952 schreef:Ze gaf aan dat er diakenen EN ouderling(en?) structureel afblijven van het heilig avondmaal!Dat is wel opmerkelijk: je hoort in die kringen maar zelden dat iemand zichzelf als een kind van God ziet. Het is een bekommerd volk, niet een verzekerd volk.s1051952 schreef:Gaf aan zelf wel een kind van God te zijn maar ook niet aan het heilig avondmaal te gaan.
En dat ze niet aan het avondmaal gaat, ja, daarin volgt ze natuurlijk het voorbeeld van haar kerkenraadsleden. Want als die al niet aangaan...Dat past wel in het beeld, dat men vraagtekens zet bij het geloof van anderen, zeker als die uit de PKN komen.s1051952 schreef:Toen ik zei dat ik ook mocht weten een kind van God te zijn trok ze dit in twijfel. Hier reageerde ik op door haar te bedanken dit te zeggen omdat er ook mensen geweest zijn, en zullen zijn die denken de Heere gedient te hebben en dit toch niet gedaan hebben. Desondanks zei ik dat ik door Gods Geest mocht weten een volgeling van Hem te zijn. Toch twijfelde ze aan de oprechtheid van het geloof. Haar advies aan mij was om mijzelf goed te onderzoeken of dit wel echt zo is. Mijn antwoord was toen dat alleen de Heere weet of ons geloof oprecht is..Ja, dat fanatieke kom je in splintergroeperingen wel vaker tegen, erg verzekerd van het eigen gelijk en zich daarmee ook afzettend tegen anderen die het allemaal mis hebben. Ook vanaf de kansels wordt daar soms scherp geageerd tegen de "dwaalleraars" die je in andere kerkverbanden aantreft.s1051952 schreef:Ze zei dat er buiten de GGiN niet de goede leer geleerd wordt. Let wel: ze zei niet dat er geen zaligheid buiten de GGiN is. Toen ik dus aan haar vroeg of er in het noorden van nederland (gr, fr en dr) geen 1 kerk was met de 'ware' leer beaamde ze dit.
Als je interesse vooral sociologisch is, kun je natuurlijk ook publicaties uit die kring gaan bestuderen, je hoeft niet per se diensten te gaan bezoeken. Maar goed, om het werkelijk te proeven moet je het misschien gewoon maar eens ondergaan. Breng je daarna nog even verslag uit?
Als ik het goed begrijp adviseer je me publicaties te lezen, waar kan ik deze vinden?
Al pagina's lang off topic inmiddels, en niemand die er wat van zegt.
..Terug naar de GgiN, doet deze inzichzelfgekeerde afsplitsing eigenlijk aan evangelisatie?
Ik hoorde laatst van niet...
..Terug naar de GgiN, doet deze inzichzelfgekeerde afsplitsing eigenlijk aan evangelisatie?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Afsplitsingen doen niet aan evangelisatie. Dat doen mensen. Ongetwijfeld zullen er ook in de GGiN mensen zijn die in hun omgeving goed van God zullen spreken. Maar het zijn er nooit genoeg, daar heb je gelijk in.Simon schreef:Al pagina's lang off topic inmiddels, en niemand die er wat van zegt.
Tenminste.... 'nooit' is misschien wat klein gedacht:
Jesaja 11:9 "want de aarde zal vol van kennis des HEEREN zijn, gelijk de wateren den bodem der zee bedekken."
Jeremia 31:34: "En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den Heere! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de Heere."
Laten we het hoofd een beetje koel houden.
Niemand kan of mag heersen over het geweten van zijn naasten.
Het betreft hier geen hoofdzaken, al zal ik zelf niet snel luisteren
naar een preek in de auto.
Maar ik heb eens van een predikant gehoord, zal geen naam noemen,
die tegen een radio in de auto was.
Hij moest voor zijn preekbeurten het hele land soms door.En voor
verkeersinformatie was een radio wel handig.
Wat hem bijna in de verleiding bracht een autoradio aan te schaffen.
Hij was al bij een verkoper, maar bij de eerste demonstratie schalde er
een vloek uit de luidsprekers.
Toen wist hij het: Ik neem geen autoradio.
Toch heeft hij wel iets in zijn auto gehad, want hij vertelde eens dat hij op zijn
reizen van de ene kant van het land naar de andere kant wel preken beluisterde.
Blijkbaar waren er toen nog cassetterecorders voor de auto te koop...
Toch heeft hij wel iets in zijn auto gehad, want hij vertelde eens dat hij op zijn
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Die kans is inderdaad erg groot, helaas.-DIA- schreef:Laten we het hoofd een beetje koel houden.
Maar om daar nou een dwangmatig voorteken van te maken, gaat wel erg ver.
Ik heb al 20 jaar niet meer naar de radio geluisterd, al dat gewauwel. Er zijn nauwelijks nog momenten van rust, overal moet lawaai zijn, in iedere winkel, overal.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Ik vind het smorgens tussen 06:00 en 09:00 wel interessant om naar radio 1 te luisteren, alleen maar nieuws zonder die waardeloze muziek, een preek heb ik nog niet gedaan, maar ik rijd ook vaak in druk verkeer, al zou het best kunnen bij een reis naar Groningen ofzo, rustige wegen, ik zie er geen kwaad in, integendeel, het kan zelfs heel goed zijn denk ik al zitten er wel gevaren aan vast, maar dat is zondags in de kerk ook, afleiding, gedachten.
Neehoor. Het is nooit gegaan over het luisteren van preken via internet. Goed blijven lezen!eilander schreef:Nu ja, ik heb het echt geprobeerd over de inhoud te hebben. Het ging volgens mij over preken luisteren via internet. Daarna ging het over preken luisteren in de auto. Natuurlijk zijn er een aantal zorgen op dit punt. Maar ik denk dat het ook zegeningen zijn dat we (in plaats van radio luisteren) nu ook kunnen kiezen uit een ontelbaar aanbod van preken.
Dit is idd de vraag die openstaat. In ieder geval geven de GGiN en - een deel van - de rechterflank van de GG hiervoor geen toestemming, dus men kan dan mij verwijten dat ik "de neiging heb kleine dingen tot het bot uit te pluizen, waarvan iedereen denkt: "Wat is het probleem" maar ik ben toch niet de enige. Ik heb gepoogd hiervoor argumenten te geven maar men weet niet hoe snel men de kernvragen moet ontwijken door veel kritiek te leveren op allerlei bijzaken die hieromtrent worden vermeld.Anker schreef:Wat zijn redenen voor predikanten om geen toestemming te geven om preken digitaal te verspreiden of op er een geluidsdrager van te maken? De prekenwebmensen hebben daar vast wel een antwoord op.
Behalve de predikanten van de GGiN en predikanten uit de rechterflank van de GG. Die behoren blijkbaar niet bij het "gros". Die denken er ook zo over. Ook allemaal maar muggenzifters zonder argumenten?Afgewezen schreef:Nou weet je, jij hebt wel neiging om kleine dingen tot op het bot uit te pluizen. En dan gaat het om dingen waar het gros van de mensen van denkt: wat is het probleem?
Laatst gewijzigd door WimA op 09 nov 2012, 23:27, 2 keer totaal gewijzigd.
-DIA- schreef:Laten we het hoofd een beetje koel houden.
Ik begrijp dat in 1 Kor.10:30 staat:
Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.
Ik denk niet dat het samengaat radio 1 luisteren in de auto en dan even later op de preekstoel zuchten of God Zijn Geest wil geven.
Een radio is bij ons, althans bij de meesten, gemeengoed geworden.
Mijns inziens zijn het werken des vleses. De natuurlijke mens komt er niet of wellicht zeer moeilijk van los.
In navolging van Simon haal ik de vraag maar even naar boven.Simon schreef:Al pagina's lang off topic inmiddels, en niemand die er wat van zegt.
In hoeverre doet de GGiN actief aan zendingswerk, evangelisatiebijeenkomsten etc.?
Zover ik weet, ondersteunen zij in ieder geval het werk van Mbuma-Zending. Dit zendingswerk gaat uit van de Free Presbyterian Church of Scotland en wordt gesteund door de Nederlandse stichting Mbuma. Het zendingswerk centreert zich met name in Zimbabwe (Mbuma) en legt zich toe op zowel geestelijke toerusting als medische ondersteuning in dit gebied. Er zijn daarvoor zendingsposten, scholen, een kindertehuis, een ziekenhuis en een middelbare school opgezet. Daarnaast bedrijft men zending in Kenia.Mister schreef:In navolging van Simon haal ik de vraag maar even naar boven.Simon schreef:Al pagina's lang off topic inmiddels, en niemand die er wat van zegt.
In hoeverre doet de GGiN actief aan zendingswerk, evangelisatiebijeenkomsten etc.?
De Nederlandse stichting Mbuma wordt naast de GGiN ook ondersteund door de OGGiN en de HHK.
Ik heb wel een antwoord op die vraag gekregen.WimA schreef:Dit is idd de vraag die openstaat.Anker schreef:Wat zijn redenen voor predikanten om geen toestemming te geven om preken digitaal te verspreiden of op er een geluidsdrager van te maken? De prekenwebmensen hebben daar vast wel een antwoord op.
Er zijn predikanten die tegen het WWW zijn.
Er zijn predikanten die hun preken niet op het www willen hebben omdat andere predikanten het ook niet doen.
Er is een predikant die van mening is dat de preek een woord op zijn tijd is en daarom niet geschikt voor verspreiding.
Er zijn predikanten die helemaal tegen prekenweb zijn. De suggestie wordt gedaan dat die predikanten bang zijn dat preken van linkse predikanten door hun gemeenteleden te beluisteren zijn.
Een vaag antwoord eigenlijk, ook niet echt feitelijk.
Ik zou graag een antwoord op deze vraag hebben. Waarom is er in de GGiN besloten om preken niet te verspreiden. Dit is al een oud standpunt. Ik denk dat de reden is dat een preek inderdaad gezien wordt als een woord op zijn tijd en daarom niet geschikt is voor verspreiding.
-
Zover ik weet zijn sommige predikanten tegen het verspreiden op het internet omdat er altijd wel lieden zijn die een preek willen gebruiken als stok om de hond te slaan in leerstellige twisten. Niet vanwege privacy, ook al is dat een bijkomend praktisch argument.