Vraag over GGiN

Marieke

Re: Vraag over GGiN

Bericht door Marieke »

WimA schreef:
Marieke schreef:
WimA schreef:
Marieke schreef:Dat kan zeker gezegend worden.
Dit is een oneigenlijk argument
Marieke schreef:....maar als dat Woord later tot een zegen gebruikt kan worden voor rijdende en strijkende mensen, zal er geen dominee zijn die dat erg vindt.
idem. Een oneigenlijk argument.
Dat een preek gezegend kan worden voor je eigen hart en leven al rijdende of strijkende is een oneigenlijk argument waarom je een voorstander kunt zijn van preken op internet?
Ik begrijp echt niet wat je bedoelt?
Helaas. b.v. kroegbezoek kan ook gezegend worden voor eigen hart en leven. Niemand zal echter beweren dat men in de kroeg moet gaan zitten alhoewel er vele bekeringsgeschiedenissen zijn die melden dat de Heere daar grote wonderen doet. Het doel heiligt niet de middelen! En we hebben het erover of het middel legitiem is. Dat staat los van het resultaat.
Wat een vreemde vergelijking. Ik weet zeker dat na een bekering "uit de kroeg" die kroeg nooit meer bezocht wordt.
Ik ben er echter totaal niet van overtuigd als iemand via een preek op cd/internet tot bekering zal komen, nooit meer een cd/internet zal luisteren.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Marieke schreef:
Anker schreef:Bij ons worden complete bijbellezingen uitgezonden via de kerktelefoon, inclusief gebed. Ik vind dat ook wel wat bijzonder, om als kerkenraad de leden zo enig vermaak te bieden op de dinsdagavond.

Verder: preken luisteren via de band is niet verkeerd. Er zitten wel vele, vele gevaren aan. Daarom snap ik het standpunt van WimA best wel:

-we verzamelen wat we zelf lekker vinden klinken. Het zelf kiezen heeft iets gevaarlijks in zich. God zendt Zijn knechten naar een gemeente (als standplaats of zomaar voor een dienst). Dan wordt er een woord op Zijn tijd gesproken wat Hij kennelijk zegenen wil, zoals Gods Woord dat ook zegt aangaande prediking van het Woord. We gaan zelf aan de slag om Gods Woord pasklaar, naar onze smaak, tot ons te nemen.
-We gebruiken bepaalde preken om ons theologische standpunt bevestigd te horen: ik luister zo graag naar die dominee, die is zo ruim, of die is zo gunnend. Ik meen dat dit een verkeerde manier is om met de prediking om te gaan.

Vroeger was het oude volk begerig naar Gods Woord. Men zocht dat in de kerk en in het lezen van oudvaders. Helaas zijn de weekdiensten in mijn omgeving (en naar ik weet in nadere gebieden ook) buitengewoon matig bezocht, dus de explosie aan digitale preken komt niet voort uit behoefte.

In de auto preken luisteren heb ik ook wel gedaan. Toch luister ik nu vaker naar Radio 1. Ik kan me echt niet concentreren op het Woord en dan ook nog op de weg letten.
Natuurlijk zit er een gevaar in van eenzijdig luisteren, die preken uitzoeken waarvan je van te voren denkt dat het je zal aanspreken. Maar als je doordeweeks ergens naar de kerk gaat dan zoek je ook die prediking uit waar je graag onder verkeert.
Je zegt "vroeger was het oude volk begerig naar Gods Woord". Men zocht dat in de kerk en in het lezen van oudvaders. Ik geloof dat er tegenwoordig ook nog wel volk begerig is naar Gods Woord. Die zoeken dat dáár waar het is. Dat is in de kerk, in de oudvaders en van cd's.
De preken zijn dan ook niet bedoeld voor die mensen die normaal helemaal geen behoefte hebben om weekdiensten te bezoeken. Als er geen honger is naar het Woord, zal de behoefte om via internet preken te luisteren ook niet zo groot zijn.
Als je honger hebt, eet je alles, zelfs een preek van CD. mee eens. Ik geloof zeker dat er nog een begerig volk is. Tja, doordeweeks ga ik met regelmaat naar de kerk in de buurt. En als er op meerdere plekken tegelijk kerk is, moet ik inderdaad ook kiezen. Maar dan nog begeef ik me onder de levende verkondiging. Geen vergelijk dus met het serven op internet en het bladeren in het CD-schap bij de boekhandel.
Marieke

Bericht door Marieke »

Anker schreef:
Marieke schreef:
Anker schreef:Bij ons worden complete bijbellezingen uitgezonden via de kerktelefoon, inclusief gebed. Ik vind dat ook wel wat bijzonder, om als kerkenraad de leden zo enig vermaak te bieden op de dinsdagavond.

Verder: preken luisteren via de band is niet verkeerd. Er zitten wel vele, vele gevaren aan. Daarom snap ik het standpunt van WimA best wel:

-we verzamelen wat we zelf lekker vinden klinken. Het zelf kiezen heeft iets gevaarlijks in zich. God zendt Zijn knechten naar een gemeente (als standplaats of zomaar voor een dienst). Dan wordt er een woord op Zijn tijd gesproken wat Hij kennelijk zegenen wil, zoals Gods Woord dat ook zegt aangaande prediking van het Woord. We gaan zelf aan de slag om Gods Woord pasklaar, naar onze smaak, tot ons te nemen.
-We gebruiken bepaalde preken om ons theologische standpunt bevestigd te horen: ik luister zo graag naar die dominee, die is zo ruim, of die is zo gunnend. Ik meen dat dit een verkeerde manier is om met de prediking om te gaan.

Vroeger was het oude volk begerig naar Gods Woord. Men zocht dat in de kerk en in het lezen van oudvaders. Helaas zijn de weekdiensten in mijn omgeving (en naar ik weet in nadere gebieden ook) buitengewoon matig bezocht, dus de explosie aan digitale preken komt niet voort uit behoefte.

In de auto preken luisteren heb ik ook wel gedaan. Toch luister ik nu vaker naar Radio 1. Ik kan me echt niet concentreren op het Woord en dan ook nog op de weg letten.
Natuurlijk zit er een gevaar in van eenzijdig luisteren, die preken uitzoeken waarvan je van te voren denkt dat het je zal aanspreken. Maar als je doordeweeks ergens naar de kerk gaat dan zoek je ook die prediking uit waar je graag onder verkeert.
Je zegt "vroeger was het oude volk begerig naar Gods Woord". Men zocht dat in de kerk en in het lezen van oudvaders. Ik geloof dat er tegenwoordig ook nog wel volk begerig is naar Gods Woord. Die zoeken dat dáár waar het is. Dat is in de kerk, in de oudvaders en van cd's.
De preken zijn dan ook niet bedoeld voor die mensen die normaal helemaal geen behoefte hebben om weekdiensten te bezoeken. Als er geen honger is naar het Woord, zal de behoefte om via internet preken te luisteren ook niet zo groot zijn.
Als je honger hebt, eet je alles, zelfs een preek van CD. mee eens. Ik geloof zeker dat er nog een begerig volk is. Tja, doordeweeks ga ik met regelmaat naar de kerk in de buurt. En als er op meerdere plekken tegelijk kerk is, moet ik inderdaad ook kiezen. Maar dan nog begeef ik me onder de levende verkondiging. Geen vergelijk dus met het serven op internet en het bladeren in het CD-schap bij de boekhandel.
De meesten hier hebben volgens mij duidelijk uitgelegd dat het luisteren via cd's/internet niet i.p.v. het kerkbezoek is, maar ernaast.
Je hebt een punt als mensen kerkdiensten gaan verzuimen omdat ze via internet kunnen luisteren. Maar daar is het deze hele discussie niet over gegaan en bedoelde niemand.
En ik vind het persoonlijk bij lange ritten (over de snelweg), wat ik nogal eens doe, een voorrecht om een preek te luisteren. Ik zie geen verschil in het me kunnen concentreren op de weg bij radio-1 en bij een preek. Alleen de boodschap is totaal anders.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:En hij reisde zijn weg met blijdschap...
Juist DIA!
Of zou de moorman dat ook maar niet meer moeten doen WimA, al reizend in de boekrol lezen en uitleg krijgen?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:
Juist DIA!
Of zou de moorman dat ook maar niet meer moeten doen WimA, al reizend in de boekrol lezen en uitleg krijgen?
Dit is appels met peren vergelijken.
Als ik met iemand meerijd, mag ik best in de Bijbel lezen of een goed boek.
WimA

Bericht door WimA »

Wilhelm schreef:
Juist DIA!
Zoals de moorman zouden inderdaad veel meer - zo niet alle - mensen ook moeten doen. Lezen in de boekrollen. Biddend om uitleg. Pak daarom ook eens wat vaker de trein. Daarin is dat allemaal mogelijk.
Al gekeken op laatjenietafleiden.nl? Of leidt het luisteren van een preek jouw niet af van de weg? De Moorman had - gelet op de geschiedenis - niet veel aandacht hoor, voor de weg. Maar goed dat hij zelf niet reed.

Maar helaas gunt men zich daar tegenwoordig geen tijd mee voor. Men scheurt over 's Heeren wegen - t'is tenslotte wel "the economy" - met een preek schallend in de oren. Bij het zingen van Psalm 68 loopt de snelheid op tot ver boven het toegestane. Multi tasken noemt men dat.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

WimA schreef:
Wilhelm schreef:
Juist DIA!
Zoals de moorman zouden inderdaad veel meer - zo niet alle - mensen ook moeten doen. Lezen in de boekrollen. Biddend om uitleg. Pak daarom ook eens wat vaker de trein. Daarin is dat allemaal mogelijk.
Al gekeken op laatjenietafleiden.nl? Of leidt het luisteren van een preek jouw niet af van de weg? De Moorman had - gelet op de geschiedenis - niet veel aandacht hoor, voor de weg. Maar goed dat hij zelf niet reed.

Maar helaas gunt men zich daar tegenwoordig geen tijd mee voor. Men scheurt over 's Heeren wegen - t'is tenslotte wel "the economy" - met een preek schallend in de oren. Bij het zingen van Psalm 68 loopt de snelheid op tot ver boven het toegestane. Multi tasken noemt men dat.
Laat je niet afleiden, @WimA. :bobo
De website is overigens wel grappig.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

WimA schreef:
Wilhelm schreef:
Juist DIA!

Persoonlijk klinkt mij dit meer in de oren als 'vergezochte onzin'.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:Persoonlijk klinkt mij dit meer in de oren als 'vergezochte onzin'.
Je zou in de verleiding komen om er een bepaalde diagnose aan te verbinden. :livre
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:
Mister schreef:Persoonlijk klinkt mij dit meer in de oren als 'vergezochte onzin'.
Je zou in de verleiding komen om er een bepaalde diagnose aan te verbinden. :livre
Het is soms beter om dan te zwijgen ja...
WimA

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
Men zou idd kunnen diagnosticeren dat er een schrijnend "gebrek aan argumenten" is of iets dergelijks. Zo komt het ook bij mij wel over. En dan moet blijkbaar de persoon in diskrediet worden gebracht. :hum Pogingen hiertoe zie ik van @Eilander, @Mister en @Wilhelm.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:
Afgewezen schreef:
Men zou idd kunnen diagnosticeren dat er een schrijnend "gebrek aan argumenten" is of iets dergelijks. Zo komt het ook bij mij wel over. En dan moet blijkbaar de persoon in diskrediet worden gebracht. :hum Pogingen hiertoe zie ik van @Eilander, @Mister en @Wilhelm.
Nou weet je, jij hebt wel neiging om kleine dingen tot op het bot uit te pluizen. En dan gaat het om dingen waar het gros van de mensen van denkt: wat is het probleem? :)
Mara

Bericht door Mara »

Ik houd het maar bij mooie muziek tijdens het autorijden.
Mannenkoor of vioolmuziek.
Het lijkt mij lastig om met aandacht een preek te beluisteren en tegelijk diezelfde aandacht bij het, soms heel drukke, verkeer te moeten houden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Nu ja, ik heb het echt geprobeerd over de inhoud te hebben. Het ging volgens mij over preken luisteren via internet. Daarna ging het over preken luisteren in de auto. Natuurlijk zijn er een aantal zorgen op dit punt. Maar ik denk dat het ook zegeningen zijn dat we (in plaats van radio luisteren) nu ook kunnen kiezen uit een ontelbaar aanbod van preken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

WimA schreef:Men scheurt over 's Heeren wegen - t'is tenslotte wel "the economy" - met een preek schallend in de oren. Bij het zingen van Psalm 68 loopt de snelheid op tot ver boven het toegestane. Multi tasken noemt men dat.
Doordraven noemt men dat :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie