De reden waarom men de levendmaking eerder plaatst, is het feit dat er in veel gevallen al eerder werkzaamheden zijn bij de zondaar, eerder dan de rechtvaardigmaking.Fjodor schreef:Mag ik je even wat anders vragen?
Als ik het goed begrijp worden de termen 'vergeving van zonden' en 'rechtvaardigmaking' in de leer die jij niet helemaal afvalt of in bepaald taalgebruik (ik hoop dat ik het zo goed verwoord) geplaatst op het moment van het ontvangen van de kennis van Christus.
Waarom is dat? Als je het moment van de levendmaking hiervoor plaatst, dan moet je de rechtvaardigmaking en de vergeving van zonden toch plaatsen op het moment van de levendmaking? Want dan kan het in werkelijkheid (ook al wordt dat misschien nog niet helemaal beseft) toch nog maar één kant op vallen?
Je vindt deze mensen wel in de Bijbel, bijv. de Pinksterlingen.Verder denk ik ook, om nog even in te gaan op je post, dat het eigenlijk niet hoort en eigenlijk ook niet kan dat we het leven in het duister en het uitzien naar de verlossing in één mens plaatsen, en dan ook nog in een mens die de kennis van Christus niet heeft.
Dan zeg je dat een mens wedergeboren wil worden. Ik denk dat je dat in de bijbel niet tegenkomt, bij Calvijn niet vindt, en ook niet in de Dordtse Leerregels..
Je vindt het bij Calvijn, denk bijv. aan het citaat uit zijn comm. op Joh. 7:37, 38.
In de DL vind je het mogelijk in DL I, 16, 1e gedeelte.