Graphic Novel 'De Christenreis'

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door helma »

Ik vind de tekening van de man met rugzak wel heel erg tot nadenken stemmen. Want vaak blijft de zonde zo 'algemeen'. En dan schokt het eigenlijk nauwelijks. Wordt maar concreet, wijs de zonden maar aan zoals de OT-profeten dat ook deden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Afgewezen »

Indiaantje schreef:Één vraag zou kunnen zijn: Waarom wordt Christen altijd afgebeeld in 17e eeuwse kleding? De Christen van nu is ook op reis, dus het moet mogelijk zijn om hem in hedendaagse jasjes en broeken weer te geven. Dat geeft wellicht een vreemd effect, maar is dat niet omdat 'we' een beetje vastgeroest zitten? Is het mogelijk om iets op een originele manier weer te geven, zodat kijkers aan het denken gezet worden? Dat zie ik als een worsteling, een uitdaging.
Isings heeft Christen - bewust - tijdloos getekend. Dat vind ik mooi. Maar ook al teken je Christen als 21e yup, dan hoeft dát op zich niet vervreemdend te werken. Het 'kille' zit 'm in de manier van tekenen zelf. Niet alleen in de Christenreistekeningen, maar ook in andere illustraties valt me dat op. Het doet me een beetje Dahli-achtig aan.
Zonder Rien Poortvliet te kort te willen doen, denk ik dat zijn werk wel valt in de categorie 'Veilig'. Het werk stelt geen vragen meer, het wordt alom geaccepteerd in de Gezindte.
Wat is er zo veilig aan? Dat het mooi is, dat het warmte uitstraalt? Dan veilig graag! Overigens kan ik bepaalde werken van bijv. Mondriaan ook waarderen, maar die zullen dan ook wel veilig zijn. ;)
In die zin hoop ik dat mijn werk een tikkeltje onbehagelijk aanvoelt. Te veel cultuuruitingen in de Gezindte fungeren als een 'warme deken'. Terwijl de boodschap van de kansel zowel behagelijk als onbehagelijk, liefdevol en messcherp is: Of/of.

Dat je werk onbehaaglijk aandoet, klopt. Wat daar de meerwaarde van is, zou ik niet weten. Ik ga voor schoonheid, harmonie. Nogmaals, geef mij de platen van Isings maar. Veilig? Prima, dat zij dan zo.
Een beetje discussie over de Christenreis... Ik zou het waarderen. Want het boek is het waard om het een leven lang op reis mee te nemen.
Daarom zijn de tekeningen van Isings zo mooi, klassiek, tijdloos! :super
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

Afgewezen schreef:
Indiaantje schreef:Één vraag zou kunnen zijn: Waarom wordt Christen altijd afgebeeld in 17e eeuwse kleding? De Christen van nu is ook op reis, dus het moet mogelijk zijn om hem in hedendaagse jasjes en broeken weer te geven. Dat geeft wellicht een vreemd effect, maar is dat niet omdat 'we' een beetje vastgeroest zitten? Is het mogelijk om iets op een originele manier weer te geven, zodat kijkers aan het denken gezet worden? Dat zie ik als een worsteling, een uitdaging.
Isings heeft Christen - bewust - tijdloos getekend. Dat vind ik mooi. Maar ook al teken je Christen als 21e yup, dan hoeft dát op zich niet vervreemdend te werken. Het 'kille' zit 'm in de manier van tekenen zelf. Niet alleen in de Christenreistekeningen, maar ook in andere illustraties valt me dat op. Het doet me een beetje Dahli-achtig aan.
Zonder Rien Poortvliet te kort te willen doen, denk ik dat zijn werk wel valt in de categorie 'Veilig'. Het werk stelt geen vragen meer, het wordt alom geaccepteerd in de Gezindte.
Wat is er zo veilig aan? Dat het mooi is, dat het warmte uitstraalt? Dan veilig graag! Overigens kan ik bepaalde werken van bijv. Mondriaan ook waarderen, maar die zullen dan ook wel veilig zijn. ;)
In die zin hoop ik dat mijn werk een tikkeltje onbehagelijk aanvoelt. Te veel cultuuruitingen in de Gezindte fungeren als een 'warme deken'. Terwijl de boodschap van de kansel zowel behagelijk als onbehagelijk, liefdevol en messcherp is: Of/of.

Dat je werk onbehaaglijk aandoet, klopt. Wat daar de meerwaarde van is, zou ik niet weten. Ik ga voor schoonheid, harmonie. Nogmaals, geef mij de platen van Isings maar. Veilig? Prima, dat zij dan zo.
Een beetje discussie over de Christenreis... Ik zou het waarderen. Want het boek is het waard om het een leven lang op reis mee te nemen.
Daarom zijn de tekeningen van Isings zo mooi, klassiek, tijdloos! :super
Geniet ervan, ze zijn prachtig!
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door jakobmarin »

Indiaantje schreef:Zonder Rien Poortvliet te kort te willen doen, denk ik dat zijn werk wel valt in de categorie 'Veilig'. Het werk stelt geen vragen meer, het wordt alom geaccepteerd in de Gezindte. In die zin hoop ik dat mijn werk een tikkeltje onbehagelijk aanvoelt. Te veel cultuuruitingen in de Gezindte fungeren als een 'warme deken'. Terwijl de boodschap van de kansel zowel behagelijk als onbehagelijk, liefdevol en messcherp is: Of/of.
Nu doe je inderdaad Rien Poortvliet te kort!

Ik kan hier zo een paar tekeningen van hem plaatsen, die hier direct verwijderd zullen worden..... :oO

Maar inderdaad, Christen hoeft wat mij betreft niet in 17e eeuwse kleding rond te lopen.

De stijl van Arjan Wilschut spreekt mij ook erg aan:
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Marieke »

jakobmarin schreef:
Indiaantje schreef:Zonder Rien Poortvliet te kort te willen doen, denk ik dat zijn werk wel valt in de categorie 'Veilig'. Het werk stelt geen vragen meer, het wordt alom geaccepteerd in de Gezindte. In die zin hoop ik dat mijn werk een tikkeltje onbehagelijk aanvoelt. Te veel cultuuruitingen in de Gezindte fungeren als een 'warme deken'. Terwijl de boodschap van de kansel zowel behagelijk als onbehagelijk, liefdevol en messcherp is: Of/of.
Nu doe je inderdaad Rien Poortvliet te kort!

Ik kan hier zo een paar tekeningen van hem plaatsen, die hier direct verwijderd zullen worden..... :oO

Maar inderdaad, Christen hoeft wat mij betreft niet in 17e eeuwse kleding rond te lopen.

De stijl van Arjan Wilschut spreekt mij ook erg aan:
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Wat eng. Dit spreekt mij totaal niet aan
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:Wat eng. Dit spreekt mij totaal niet aan
Nee, ik word er ook een beetje naar van. Geef me dan Rien Poortvliet maar. ;)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door jakobmarin »

Marieke schreef:Wat eng. Dit spreekt mij totaal niet aan
ok, het gaat even om de stijl (het prachtige verhaal van deze tekeningen is ook eng)...
Maar denk je dat 'Reus Wanhoop' en 'Draak Apollyon' er zo gezellig uit hebben gezien?

Dan een andere tekening, in dezelfde stijl:
Afbeelding Afbeelding
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:
Marieke schreef:Wat eng. Dit spreekt mij totaal niet aan
ok, het gaat even om de stijl (het prachtige verhaal van deze tekeningen is ook eng)...
Maar denk je dat 'Reus Wanhoop' en 'Draak Apollyon' er zo gezellig uit hebben gezien?

Dan een andere tekening, in dezelfde stijl:
Afbeelding Afbeelding
Je begrijpt het niet. Het gaat om de stijl, niet om het onderwerp. Isings tekent Apollyon ook niet als een gezellig diertje, maar ik vind het toch geen 'enge' plaat zoals deze tekeningen.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door jakobmarin »

Afgewezen schreef:Je begrijpt het niet. Het gaat om de stijl, niet om het onderwerp. Isings tekent Apollyon ook niet als een gezellig diertje, maar ik vind het toch geen 'enge' plaat zoals deze tekeningen.
Bedoel je deze plaat?
Afbeelding

Ik weet niet of het Isings was (wel dezelfde stijl), maar als klein ventje heb ik ook wel eens heel eng gedroomd over een duivel die was afgebeeld in een platenboek...

Maar als iets eng is, dan mag dat toch eng afgebeeld worden? Je kunt ook te 'clean' zijn in je tekeningen.
Goed, smaken verschillen, maar zelf houd ik ervan om in de tekening dicht op of in het verhaal te zitten, dat iets engs ook echt eng is, en iets liefs ook echt lief is.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:Ik weet niet of het Isings was (wel dezelfde stijl), maar als klein ventje heb ik ook wel eens heel eng gedroomd over een duivel die was afgebeeld in een platenboek...

Maar als iets eng is, dan mag dat toch eng afgebeeld worden? Je kunt ook te 'clean' zijn in je tekeningen.
Goed, smaken verschillen, maar zelf houd ik ervan om in de tekening dicht op of in het verhaal te zitten, dat iets engs ook echt eng is, en iets liefs ook echt lief is.
Nee, dit is niet van Isings en al helemaal niet dezelfde stijl!
Maar het enge zit hem niet in het onderwerp, maar in de manier van weergeven. Koud, kil en vervreemdend. Ook een boom of een meisje kun je op deze akelige manier tekenen, dat maakt helemaal niet uit.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door jakobmarin »

Afgewezen schreef:Maar het enge zit hem niet in het onderwerp, maar in de manier van weergeven. Koud, kil en vervreemdend. Ook een boom of een meisje kun je op deze akelige manier tekenen, dat maakt helemaal niet uit.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Wat vind je 'eng, koud, kil en vervreemdend' aan deze plaatjes? Of wat maakt voor jou deze plaatjes zou 'eng, koud, kil en vervreemdend'?
Daar ben ik werkelijk benieuwd naar.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:Wat vind je 'eng, koud, kil en vervreemdend' aan deze plaatjes? Of wat maakt voor jou deze plaatjes zou 'eng, koud, kil en vervreemdend'?
Daar ben ik werkelijk benieuwd naar.
Deze gaan wel, al vind ik er niet veel aan.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:
Afgewezen schreef:Maar het enge zit hem niet in het onderwerp, maar in de manier van weergeven. Koud, kil en vervreemdend. Ook een boom of een meisje kun je op deze akelige manier tekenen, dat maakt helemaal niet uit.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Wat vind je 'eng, koud, kil en vervreemdend' aan deze plaatjes? Of wat maakt voor jou deze plaatjes zou 'eng, koud, kil en vervreemdend'?
Daar ben ik werkelijk benieuwd naar.
Is dit manga of amine?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:Is dit manga of amine?
Allebei niet, dit is gewoon een Hollandse (en geen japanse) auteur, die goed kan tekenen (heeft ook kinderbijbels getekend).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

helma schreef:Ik vind de tekening van de man met rugzak wel heel erg tot nadenken stemmen. Want vaak blijft de zonde zo 'algemeen'. En dan schokt het eigenlijk nauwelijks. Wordt maar concreet, wijs de zonden maar aan zoals de OT-profeten dat ook deden.
Ik probeer telkens nieuwe invalshoeken te vinden. Dat het je schokt verbaast me. Als kunstenaar zie ik elke zondag als beeld voor me, wat ik in het Woord hoor.
Dat is pas schokkend.
Plaats reactie