Wedergeboorte of schijngeboorte [1]
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Ejvl, wat jij hier steeds te berde brengt, loopt volgens mij de discussie nu niet over.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Volgens mij wel, want jullie zeggen steeds dat Moerkerken geen rust geeft buiten Christus, dat klopt, hij geeft geen rust buiten de openbaring van Christus.Tiberius schreef:Ejvl, wat jij hier steeds te berde brengt, loopt volgens mij de discussie nu niet over.
Maar de openbaring is niet de rechtvaardigmaking zoals Moerkerken zegt, en rechtvaardigmaking is vergeving van schuld en zonde!
De openbaring is niet genoeg, en Moerkerken zegt dat er geen rust buiten de openbaring is.
Laatst gewijzigd door ejvl op 01 nov 2012, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Hoe langer een predikant stilstaat bij de beleving van de levendgemaakte buiten Christus, en hoe meer hij zegt over diens bevindingen, hoe groter het gevaar wordt dat iemand daaruit ten onrechte besluit: maar ik ben toch op de weg, het kan nu met mij niet meer alle kanten op.Tiberius schreef: Dát Comrie en Moerkerken leren, dat de levendmaking niet direct met de Christuskennis hoeft te beginnen, ben ik mee eens. Dat is m.i. ook de Bijbelse lijn.
De vraag is wat mij betreft: geven zij iemand direct het stempel "u bent wedergeboren" of niet. Het citaat van Huisman zegt eigenlijk het tegenovergestelde: de conclusie daarvan is juist om geen enkele rust buiten Christus te geven.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Inderdaad, wat heeft het voor zin om allerlei kenmerken te prediken? Mensen gaan zich daar aan toetsen, waarom worden de kenmerken anders gepredikt?eilander schreef: Hoe langer een predikant stilstaat bij de beleving van de levendgemaakte buiten Christus, en hoe meer hij zegt over diens bevindingen, hoe groter het gevaar wordt dat iemand daaruit ten onrechte besluit: maar ik ben toch op de weg, het kan nu met mij niet meer alle kanten op.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Omdat de Bijbel dat ook doet.ejvl schreef:Inderdaad, wat heeft het voor zin om allerlei kenmerken te prediken? Mensen gaan zich daar aan toetsen, waarom worden de kenmerken anders gepredikt?eilander schreef: Hoe langer een predikant stilstaat bij de beleving van de levendgemaakte buiten Christus, en hoe meer hij zegt over diens bevindingen, hoe groter het gevaar wordt dat iemand daaruit ten onrechte besluit: maar ik ben toch op de weg, het kan nu met mij niet meer alle kanten op.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Van een levendgemaakte buiten Christus?Tiberius schreef:Omdat de Bijbel dat ook doet.ejvl schreef:Inderdaad, wat heeft het voor zin om allerlei kenmerken te prediken? Mensen gaan zich daar aan toetsen, waarom worden de kenmerken anders gepredikt?eilander schreef: Hoe langer een predikant stilstaat bij de beleving van de levendgemaakte buiten Christus, en hoe meer hij zegt over diens bevindingen, hoe groter het gevaar wordt dat iemand daaruit ten onrechte besluit: maar ik ben toch op de weg, het kan nu met mij niet meer alle kanten op.
Zou je misschien een voorbeeld willen noemen, mijn oog is daar namelijk nog niet op gevallen, maar ik heb het wel vaker mis.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Paulus, de drie dagen dat hij niet at en dronk.ejvl schreef:Van een levendgemaakte buiten Christus?
Zou je misschien een voorbeeld willen noemen, mijn oog is daar namelijk nog niet op gevallen, maar ik heb het wel vaker mis.
De verloren zoon tussen de zwijnenstal en het vaderhuis.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Paulus was ertoe verordineerd en van zijn moederschoor al afgezonderd om de heidenen het Woord te gaan prediken en het geheimnis bekend te maken.Tiberius schreef:Paulus, de drie dagen dat hij niet at en dronk.ejvl schreef:Van een levendgemaakte buiten Christus?
Zou je misschien een voorbeeld willen noemen, mijn oog is daar namelijk nog niet op gevallen, maar ik heb het wel vaker mis.
De verloren zoon tussen de zwijnenstal en het vaderhuis.
De verloren zoon is een gelijkenis aan de Joden en heeft een veel diepere betekenis dan 2 zonen waarvan er een terugkeert tot het geloof.
Het erfdeel, de reidans zijn tekenen dat het hier om een joodse gelegenheid gaat.
Bovendien vertelde Jezus deze gelijkenis voordat Hij gekruisigd werd en Zichzelf als voor altijd afdoend Offer stelde.
Niemand kan tot de Vader komen dan door Mij, zegt de Heere Jezus.
Laatst gewijzigd door Simon op 01 nov 2012, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Zie ook Psalm 65:Tiberius schreef:Paulus, de drie dagen dat hij niet at en dronk.ejvl schreef:Van een levendgemaakte buiten Christus?
Zou je misschien een voorbeeld willen noemen, mijn oog is daar namelijk nog niet op gevallen, maar ik heb het wel vaker mis.
De verloren zoon tussen de zwijnenstal en het vaderhuis.
10. Gij bezoekt het land, en hebbende het begerig gemaakt, verrijkt Gij het grotelijks; de rivier Gods is vol waters; wanneer Gij het alzo bereid hebt, maakt Gij hunlieder koren gereed.
11 Gij maakt zijn opgeploegde aarde dronken; Gij doet ze dalen in zijn voren; Gij maakt het week door de druppelen; Gij zegent zijn uitspruitsel.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Jij bent dus slechts te overtuigen door een uitspraak in de trant van "als u dat meemaakt, bent u wedergeboren".Tiberius schreef:Daarom wil ik graag wat voorbeelden van dat soort uitspraken zien.
Dát Comrie en Moerkerken leren, dat de levendmaking niet direct met de Christuskennis hoeft te beginnen, ben ik mee eens. Dat is m.i. ook de Bijbelse lijn.
De vraag is wat mij betreft: geven zij iemand direct het stempel "u bent wedergeboren" of niet. Het citaat van Huisman zegt eigenlijk het tegenovergestelde: de conclusie daarvan is juist om geen enkele rust buiten Christus te geven.
Je bent niet gevoelig voor de suggestieve kracht van uitspraken als: "wanneer je wedergeboren wordt, maak je dat en dat mee. Kent u daar iets van?"
Dat is dan helder. Dan kan ik je inderdaad niet overtuigen.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Dat is maar de vraag. Het geeft wel aan dat er veel onduidelijkheid is over de aard van het rechtvaardigend geloof.Tiberius schreef:Ejvl, wat jij hier steeds te berde brengt, loopt volgens mij de discussie nu niet over.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Dat ben ik wel met je eens, maar om nog meer dingen door elkaar te husselen maakt de zaak m.i. ook niet eenvoudiger.Afgewezen schreef:Dat is maar de vraag. Het geeft wel aan dat er veel onduidelijkheid is over de aard van het rechtvaardigend geloof.Tiberius schreef:Ejvl, wat jij hier steeds te berde brengt, loopt volgens mij de discussie nu niet over.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Het hangt er vanaf in welke context die 2e uitspraak staat.Afgewezen schreef:Jij bent dus slechts te overtuigen door een uitspraak in de trant van "als u dat meemaakt, bent u wedergeboren".Tiberius schreef:Daarom wil ik graag wat voorbeelden van dat soort uitspraken zien.
Dát Comrie en Moerkerken leren, dat de levendmaking niet direct met de Christuskennis hoeft te beginnen, ben ik mee eens. Dat is m.i. ook de Bijbelse lijn.
De vraag is wat mij betreft: geven zij iemand direct het stempel "u bent wedergeboren" of niet. Het citaat van Huisman zegt eigenlijk het tegenovergestelde: de conclusie daarvan is juist om geen enkele rust buiten Christus te geven.
Je bent niet gevoelig voor de suggestieve kracht van uitspraken als: "wanneer je wedergeboren wordt, maak je dat en dat mee. Kent u daar iets van?"
Variant 1:
"Wanneer je wedergeboren wordt, maak je dat en dat mee. Kent u daar iets van? Rust daar dan niet in, maar haast en spoed u om uws levens wil"
Of variant 2:
"Wanneer je wedergeboren wordt, maak je dat en dat mee. Kent u daar iets van? Weet dan, dat God niet laat varen wat Zijn hand begonnen is; Hij zal het voor u voleinden."
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Maar het heeft er wel mee te maken, de term geen rust buiten Christus, word daar de rechtvaardigmaking mee bedoeld of alleen de openbaring van Christus zoals Moerkerken beschrijft?Tiberius schreef: Dat ben ik wel met je eens, maar om nog meer dingen door elkaar te husselen maakt de zaak m.i. ook niet eenvoudiger.
In het eerste geval groot gelijk en is er geen discussie meer, in het 2e geval is het rust in Christus alleen in de openbaring maar zonder de rechtvaardigmaking en dus zonder vergeving van zonden en dat kan volgens mij niet!
Dus je kunt discusseren over geen rust buiten Christus, en dat zegt Moerkerken inderdaad, maar wat bedoeld hij daarmee, de rechtvaardigmaking of de openbaring?
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
- Maakt het heel veel uit?Tiberius schreef:Het hangt er vanaf in welke context die 2e uitspraak staat.
Variant 1:
"Wanneer je wedergeboren wordt, maak je dat en dat mee. Kent u daar iets van? Rust daar dan niet in, maar haast en spoed u om uws levens wil"
Of variant 2:
"Wanneer je wedergeboren wordt, maak je dat en dat mee. Kent u daar iets van? Weet dan, dat God niet laat varen wat Zijn hand begonnen is; Hij zal het voor u voleinden."
- Wordt niet de ene keer het ene, de andere keer het andere gezegd?
- Is het verschil altijd zo duidelijk?