Het schema van Perkins wat je bijgevoegd hebt laat ook zien dat er geen éénwording met Christus is voor het geloof dat Hem aanneemt. Dus niet in een soort wedergeboorte in engere zin die onafhankelijk van het aannemende geloof gezien kan worden.GJdeBruijn schreef: De heilsleer zegt duidelijk: Zonder Christus geen vergeving der zonden. Dat is ook waar de Heilige Geest naar toe werkt in een zondaar waarin Hij zaligmakend werkt. En voor dat punt leren de oude reformatoren tegelijk dat de orde des heils wel degelijk begint met de wedergeboorte in engere zin. Wie dat ontkent, is selectief bekend met de geschiedenis van de reformatie en de dogmatische ontwikkelingen.
Het was Arminius die als eerste ten strijde trok tegen deze leer.
Een schematische versie van de leer van Beza en Calvijn met de toepassing van het heils zoals de reformatoren en puriteinen leerden: Zie http://www.google.nl/imgres?
Als jij ergens bij Calvijn kan vinden waar hij schrijft over een wedergeboorte in engere zin die (in de tijd) voorafgaat aan het geloof dat gelegen is in de kennis van Christus dan ben ik zeer benieuwd (en dan hebben we het uiteraard niet over kinderen die tot geloof komen, maar over volwassenen).