Ik begrijp eerlijk gezegd weinig van de discussie.Wat is er mis met preken uit een preekbundel lezen? Wat is er mis met een preek luisteren, al is het niet "live"?
De andere kant is het auteursrechtverhaal. Als een predikant het niet wil, prima. Ik kan me ook nog wel iets voorstellen bij het feit dat men niet wil dat de preken verkocht worden of open en bloot op het world wide web gepubliceerd worden. Maar als een predikant er geen moeite mee heeft is het toch verder prima? Ik zie geen principiële bezwaren tegen wel publiceren.
Taalgebruik op kansel
Re: Taalgebruik op kansel
Zou het ook geen rol spelen dat een preek die rondgaat ook niet kan worden hergebruikt? Ik kan me voorstellen dat predikanten in de GGiN hun preken in verschillende regio's meerdere keren houden.
Dat doen ze echt niet alleen in de GGiN, ik denk zelfs in de meeste kerkverbanden.DDD schreef:Zou het ook geen rol spelen dat een preek die rondgaat ook niet kan worden hergebruikt? Ik kan me voorstellen dat predikanten in de GGiN hun preken in verschillende regio's meerdere keren houden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Bonny
- Contacteer:
Dat klopt inderdaad.-DIA- schreef:Dat doen ze echt niet alleen in de GGiN, ik denk zelfs in de meeste kerkverbanden.DDD schreef:Zou het ook geen rol spelen dat een preek die rondgaat ook niet kan worden hergebruikt? Ik kan me voorstellen dat predikanten in de GGiN hun preken in verschillende regio's meerdere keren houden.
Het is niettemin een interessante vraag. Vergelijk het maar met het downloaden van films en muziek van internet. Eigenlijk zo illegaal als wat, tenzij je er voor betaald.
Bij wie ligt het intellectuele eigendom van een preek? Dominee, kerkenraad, kerkverband?
The Groom's still waiting at the altar
Bij de predikant, no doubt.Bonny schreef:Dat klopt inderdaad.-DIA- schreef:Dat doen ze echt niet alleen in de GGiN, ik denk zelfs in de meeste kerkverbanden.DDD schreef:Zou het ook geen rol spelen dat een preek die rondgaat ook niet kan worden hergebruikt? Ik kan me voorstellen dat predikanten in de GGiN hun preken in verschillende regio's meerdere keren houden.
Het is niettemin een interessante vraag. Vergelijk het maar met het downloaden van films en muziek van internet. Eigenlijk zo illegaal als wat, tenzij je er voor betaald.
Bij wie ligt het intellectuele eigendom van een preek? Dominee, kerkenraad, kerkverband?
~~Soli Deo Gloria~~
Vergelijk het maar met "vers" voedsel en voedsel dat is geprepareerd om lang bewaard te worden. Dat gaat niet zomaar, men moet het dan invriezen of inblikken of drogen. enz. enz. Het moet "houdbaar" worden gemaakt.Erasmiaan schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd weinig van de discussie.Wat is er mis met preken uit een preekbundel lezen? Wat is er mis met een preek luisteren, al is het niet "live"?
Zo is het precies ook met het "bewaren" van uitgesproken preken op een site.
Precies wat ik bedoel. Eerst houdbaar maken en dan pas - langdurig - bewaren.Wilhelm schreef:Spurgeon liet al zijn preken die hij zondags uitsprak, 's maandags uitgewerkt door een gemeentelid verzenden naar Amerika, waar deze preken tot grote zegen zijn geweest.
Het heeft allemaal bijzonder weinig meer te maken met het tot de uiteinden der aarde verkondigen van het Evangelie, opdat alle creaturen het goed nieuws en de nodiging mogen horen, he?Hendrikus schreef:Bij de predikant, no doubt.Bonny schreef:Dat klopt inderdaad.-DIA- schreef:Dat doen ze echt niet alleen in de GGiN, ik denk zelfs in de meeste kerkverbanden.DDD schreef:Zou het ook geen rol spelen dat een preek die rondgaat ook niet kan worden hergebruikt? Ik kan me voorstellen dat predikanten in de GGiN hun preken in verschillende regio's meerdere keren houden.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Helemaal niets. Het lijkt wel een onderhandelingsproduct.
Of een kwartetspel: " Mag ik van jou de preek over ... dan krijg je van mij de preek over ....1 keer uitdenken en 2 keer incasseren
en 4 keer collecteren.
Of een kwartetspel: " Mag ik van jou de preek over ... dan krijg je van mij de preek over ....1 keer uitdenken en 2 keer incasseren

Dat laatste slaat natuurlijk nergens op. Nog even los van de tijd die er gaat zitten in maken van een goed bestudeerde preek. In een kerkgenootschap of -verband waar het fatsoenlijk geregeld is, krijgt een predikant een vast bedrag voor een preek die gehouden wordt buiten de eigen gemeente. Een preek vaker dan 1 keer houden is niets mis mee. Paulus roept zijn lezers in de zendbrieven ook op om ze in andere gemeenten voor te laten lezen. 't Is ook een beetje jammer van de tijdsinvestering om een preek na 1x tot 'oud brood' of zo te verklaren.basculier schreef:Helemaal niets. Het lijkt wel een onderhandelingsproduct.
Of een kwartetspel: " Mag ik van jou de preek over ... dan krijg je van mij de preek over ....1 keer uitdenken en 2 keer incasserenen 4 keer collecteren.
Ach als "de preek" er niet meer is hebben we altijd de originele versie nog. Dat houdt Zijn waarde en zal blijven bestaan.
Die mag je altijd "hergebruiken" hoe vaak je ook wilt.
Die mag je altijd "hergebruiken" hoe vaak je ook wilt.
Ik kreeg van iemand deze link: http://www.youtube.com/watch?v=5JQOBMi4QS8... Wat vinden we hier van?
Sterke bijbelse boodschap, maar je moet wel houden van de Amerikaanse verpakking.Erasmiaan schreef:Ik kreeg van iemand deze link: http://www.youtube.com/watch?v=5JQOBMi4QS8... Wat vinden we hier van?
(Heb het overigens nog niet helemaal gezien)