Muziekinstrumenten in eredienst, uit: Vraag over GGiN

Simon

Re: Vraag over GGiN

Bericht door Simon »

eilander schreef:Is er dan in een kerk die in de forumgrondslag genoemd wordt, waar wél handklappen, dans tamboerijnen, luiten, schellen en cimbalen gehoord wordt?! Dat lijkt mij niet het geval. Een discussie daarover is flink off-topic.

Het ging hier om de GGiN, waar ik niet zoveel van weet. Maar ondanks het ontbreken van bovenstaande zaken wordt daar naar mijn mening wel degelijk tot lof van God gesproken. Dat dit ook nog ter discussie gesteld wordt, vind ik wel verdrietig eerlijk gezegd.
Het blijft natuurlijk opmerkelijk dat er zo selectief omgegaan wordt met het bepalen van een stijl, die maar gedeeltelijk bijbels is, en dan vervolgens tot norm verklaard.
Daar moet toch over gesproken kunnen worden.
Of wordt een gemeente waar geen orgel, maar bovengenoemde, bijbelse muziekinstrumenten gebruikt worden, gelijk afgeserveerd ?
Maar als het te off topic is, kan het misschien afgesplitst worden?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Simon schreef: Maar als het te off topic is, kan het misschien afgesplitst worden?
Bij deze :garde
Simon

Bericht door Simon »

eilander schreef:
Simon schreef: Maar als het te off topic is, kan het misschien afgesplitst worden?
Bij deze :garde
dank je.
En toen werd het stil ;)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Simon schreef:en dan vervolgens tot norm verklaard.
Waar?
Simon

Bericht door Simon »

GJdeBruijn schreef:
Waar?
Ik ken meer dan genoeg mensen die alleen het orgel hebben uitverkoren als zijnde stemmig en stichtelijk , alles wat meer lawaai maakt of anders klinkt deugt nauwelijks .
Misschien vinden ze het ook wat armoedig, ik weet het niet.
- Oswald Chambers -
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Simon schreef:
GJdeBruijn schreef:
Waar?
Ik ken meer dan genoeg mensen die alleen het orgel hebben uitverkoren als zijnde stemmig en stichtelijk , alles wat meer lawaai maakt of anders klinkt deugt nauwelijks .
Misschien vinden ze het ook wat armoedig, ik weet het niet.
Dus iets van horen zeggen en dan een stelling neerzetten zoals bovenstaande quote? Dat is wel een heel stevige uitspraak als je geen echte onderbouwing hebt. :huhu
ejvl

Re: Muziekinstrumenten in eredienst, uit: Vraag over GGiN

Bericht door ejvl »

Maar het is wel zo volgens mij dat als je aan rechts reformatorisch Nederland gaat vragen wat ze vinden van een drumstel, piano, luit, harp in de dienst vinden, dit niet hoort en niet vind kunnen omdat het niet stichtelijk is, niet eerbiedig, het emoties opwekt en dit een band heeft met wereldse muziek, dat zijn mijn ervaringen.

Reken maar dat er in de tempeldienst het Loflied op een voor ons moderne wijze heeft geklonken! Beluister maar een opname met Joodse muziek!
Persoonlijk vind ik een keybord of iets dergelijks erg nep en niet mooi, ik heb veel liever een prachtig pijporgel.
Maar zolang er met overtuiging gezegd kan worden dat het tot eer bedoeld is van God, is er mijns inziens niets mis mee om meer instrumenten te gebruiken, al moet het natuurlijk wel functioneel zijn, in een kerk van 1000 mensen een piano gebruiken lijkt me niet zo functioneel.
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Maar het is wel zo volgens mij dat als je aan rechts reformatorisch Nederland gaat vragen wat ze vinden van een drumstel, piano, luit, harp in de dienst vinden, dit niet hoort en niet vind kunnen omdat het niet stichtelijk is, niet eerbiedig, het emoties opwekt en dit een band heeft met wereldse muziek, dat zijn mijn ervaringen.

Reken maar dat er in de tempeldienst het Loflied op een voor ons moderne wijze heeft geklonken! Beluister maar een opname met Joodse muziek!
Persoonlijk vind ik een keybord of iets dergelijks erg nep en niet mooi, ik heb veel liever een prachtig pijporgel.
Maar zolang er met overtuiging gezegd kan worden dat het tot eer bedoeld is van God, is er mijns inziens niets mis mee om meer instrumenten te gebruiken, al moet het natuurlijk wel functioneel zijn, in een kerk van 1000 mensen een piano gebruiken lijkt me niet zo functioneel.
Op zich is er niet zoveel mis met bovengenoemde muziekinstrumenten, maar gebruikt in een zaaltje, zingen met een groep mensen.
Maar in een volle kerk slaat dit m.i. nergens op en verdwijnt het geluid totaal.
Als ik in een radiokerkdienst wel eens een blokfluit en een piano hoor, vind ik het heel magertjes klinken.
Ik kan echt genieten van het begeleidend orgelspel.
En doordat elke organist zijn eigen stijl heeft, is het heel afwisselend. (tenminste, in onze gemeente, er zijn gemeentes die het met 1 of 2 organisten moeten doen)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Zo'n beetje iedere jongere, leerde een vragenronde op JV, vind een orgel saaaaai en je ziet ze dan ook zelden meezingen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een klein orkest, al dan niet met piano en/of orgel (dus geen tsjing-boem-taterataa-roffel-roffel-bandje).

Gewoon een kleine bezetting zoals de Passionen werden uitgevoerd, al dan niet met een eigen koor, zodat je ook de beurtzang weer gestalte kan geven.
De instrumenten in een orkest zijn zeer bijbels (snaarinstrument, pauk, trompet, harp, fluit, etc).

En als we dan toch bezig zijn, laten we dan ook eens wat andere berijmingen en melodieën hanteren van de psalmen en gezangen, ritmisch uiteraard.
Vóór en na de dienst zingen we een mooi lied of hymne (niet uit psalmen en gezangen), zodat ook die eens aan de beurt komen.

Tjonge, wat zou ik dán genieten van het zingen in de kerk!! :yahoo :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:Zo'n beetje iedere jongere, leerde een vragenronde op JV, vind een orgel saaaaai en je ziet ze dan ook zelden meezingen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een klein orkest, al dan niet met piano en/of orgel (dus geen tsjing-boem-taterataa-roffel-roffel-bandje).

Gewoon een kleine bezetting zoals de Passionen werden uitgevoerd, al dan niet met een eigen koor, zodat je ook de beurtzang weer gestalte kan geven.
De instrumenten in een orkest zijn zeer bijbels (snaarinstrument, pauk, trompet, harp, fluit, etc).

En als we dan toch bezig zijn, laten we dan ook eens wat andere berijmingen en melodieën hanteren van de psalmen en gezangen, ritmisch uiteraard.
Vóór en na de dienst zingen we een mooi lied of hymne (niet uit psalmen en gezangen), zodat ook die eens aan de beurt komen.

Tjonge, wat zou ik dán genieten van het zingen in de kerk!! :yahoo :)
Zo'n beetje iedere jongere? Welnee joh.
Sommige pubers, maar dat is meer uit dwarsliggerij, behorend bij de leeftijd denk ik.
Bij een Paas- of Pinksterdienst een gezang vóór aanvang van de dienst zingen, vind ik wel passend, maar de opwekkingsliederen sluipen stilaan binnen en die vind ik, op een enkele uitzondering na, niet mooi. Ingewikkelde melodielijnen vaak, oppervlakkiger teksten.
Op de vrouwenvereniging speelde een vrouw viool, was ook erg mooi om bij te zingen. Helaas is ze wegens verhuizing geen lid meer. :ouin
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

jakobmarin schreef: Tjonge, wat zou ik dán genieten van het zingen in de kerk!! :yahoo :)
Ik geniet nu ook van het zingen in de kerk. Orgel, langzaam, niet-ritmisch, alleen psalmen en een paar gezangen. Mijn welgemeende excuses, want hiervan hoor je natuurlijk niet te genieten.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:
jakobmarin schreef: Tjonge, wat zou ik dán genieten van het zingen in de kerk!! :yahoo :)
Ik geniet nu ook van het zingen in de kerk. Orgel, langzaam, niet-ritmisch, alleen psalmen en een paar gezangen. Mijn welgemeende excuses, want hiervan hoor je natuurlijk niet te genieten.
Tja, jij bent geen jongere natuurlijk. En wat jongeren vinden, is tegenwoordig de norm. :)
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Afgewezen schreef:
eilander schreef:
Tja, jij bent geen jongere natuurlijk. En wat jongeren vinden, is tegenwoordig de norm. :)
Nou de nieuwe norm, dan nog altijd. We hoeven niet alles zomaar over te nemen.

Maar dat het zo werkt, is wel zo.
Kijk maar wat je zelf 'vroeger' anders zag dan je ouders (=toenmalige norm), dat is vaak nu de normaalste zaak van de wereld (rijden op zondag, dobbelstenen of bal op zondag, spijkerbroek in de kerk, etc).

Maar muziek blijft lang hetzelfde, best eens tijd om iets te veranderen in de REFO-kerken, vind ik.
Je ziet nu ook refo-kerken waar er voor de dienst een gezang (wat mij betreft niet direct opwekking) wordt gezongen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jakobmarin schreef:Zo'n beetje iedere jongere, leerde een vragenronde op JV, vind een orgel saaaaai en je ziet ze dan ook zelden meezingen.
Zou dat niet -op z'n minst mede- komen omdat ze van orgel en orgelspel een totaal vertekend beeld hebben?
Ik kan het me best voorstellen hoor, maar ja, als je ook hoort hoe er in sommige diensten orgel gespeeld wordt....
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef: Zou dat niet -op z'n minst mede- komen omdat ze van orgel en orgelspel een totaal vertekend beeld hebben?
Ik kan het me best voorstellen hoor, maar ja, als je ook hoort hoe er in sommige diensten orgel gespeeld wordt....
Je bedoeld mensen die zich boven degene stellen die erg goede muziek geschreven hebben en zelf wat aan elkaar breien, ook wel improvizeuren genoemd? :slurp

Nee joh, dat is juist eerbiedig.

Natuurlijk met enig sarcasme en geld gelukkig lang niet voor alle kerken, gelukkig niet, ik heb eens een stuk gelezen van Dick Sanderman over orgelspel binnen de gereformeerde gemeenten, een 40? tal stellingen waarin veel behandeld werd, zowel het toontje vooraf, het moduleren, voor, tijdens, na de dienst, erg leerzaam om door te lezen.
Plaats reactie