Muziekinstrumenten in eredienst, uit: Vraag over GGiN

Gian

Muziekinstrumenten in eredienst, uit: Vraag over GGiN

Bericht door Gian »

ds. J. Roos schreef:De ware kerk is daar waar God allermeest verhoogd wordt, ....
Dan is dat waarschijnlijk niet de ggin, daar heb ik nooit zoveel lofprijzing en aanbidding meegemaakt. Ook geen handklappen, geen dans tamboerijnen, luiten en schellen of cimbalen.
Helaas.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Cees

Re: Vraag over GGiN

Bericht door Cees »

Gian schreef:
ds. J. Roos schreef:De ware kerk is daar waar God allermeest verhoogd wordt, ....
Dan is dat waarschijnlijk niet de ggin, daar heb ik nooit zoveel lofprijzing en aanbidding meegemaakt. Ook geen handklappen, geen dans tamboerijnen, luiten en schellen of cimbalen.
Helaas.
Gelukkig niet, met dat lege gebeuren zie ik ook niet echt dat het lofprijzing en aanbidding is.
Gian

Bericht door Gian »

Cees schreef:
Gian schreef:
Helaas.
Gelukkig niet, met dat lege gebeuren zie ik ook niet echt dat het lofprijzing en aanbidding is.
Mja, vaak vind ik het ook maar herrie, alleen of het leeg is dat weet niemand van elkaar. In de bijbel zijn het gewone zaken voor gelovigen.
Hoe zou je het dan vorm willen geven?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Christenen elders in de wereld hebben vaak een andere vormgeving aan de eredienst en ook gebruiken ze muziekinstrumenten die de Nederlandse christen-kerkganger vaak vreemd in de oren klinkt. Er is daar vaak veel meer enthousiasme.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Eppo Gremdaat schreef:Christenen elders in de wereld hebben vaak een andere vormgeving aan de eredienst en ook gebruiken ze muziekinstrumenten die de Nederlandse christen-kerkganger vaak vreemd in de oren klinkt. Er is daar vaak veel meer enthousiasme.
Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar toch is het nogal eens zo dat waar veel herrie is, niet de innerlijke aanbidding er blijkt te zijn,
en dat is toch het belangrijkste.
Het gaat om de eer aan God niet om bepaalde instrumenten als het goed is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Simon

Bericht door Simon »

Eppo Gremdaat schreef:Christenen elders in de wereld hebben vaak een andere vormgeving aan de eredienst en ook gebruiken ze muziekinstrumenten die de Nederlandse christen-kerkganger vaak vreemd in de oren klinkt. Er is daar vaak veel meer enthousiasme.
De nederlandse volksaard zit een beetje tegen, denk ik.
Wij zijn niet zo uitbundig, toch?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Eppo Gremdaat

[quote="Johann Gottfried Walther"]
Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar toch is het nogal eens zo dat waar veel herrie is, niet de innerlijke aanbidding er blijkt te zijn te zijn, en dat is toch het belangrijkste./quote]

Hoe weet je dat zo zeker, kun je die mensen in het hart kijken??
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Eppo Gremdaat schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar toch is het nogal eens zo dat waar veel herrie is, niet de innerlijke aanbidding er blijkt te zijn te zijn, en dat is toch het belangrijkste./quote]

Ik bedoelde hier in Nederland.
De voorbeelden zijn bekend.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Eppo Gremdaat

Johann Gottfried Walther schreef:
Eppo Gremdaat schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar toch is het nogal eens zo dat waar veel herrie is, niet de innerlijke aanbidding er blijkt te zijn te zijn, en dat is toch het belangrijkste./quote]

We dwalen weer lekker af..... Maar heb je ooit eens zendingsmensen uit Afrika of elders horen spreken over hoe het geloof wortel heeft geschoten in de harten van degenen die bereikt werden met het Evangelie? En dat gaat misschien een beetje anders dan in Nederland. `God gaat Zijn ongekende gang vol donkere majesteit`zingt een kerklied. `
En die `gang`is wellicht doch zeker anders dan de onze.
En psalm 150 wordt daar letterlijk genomen!
Simon

Bericht door Simon »

Eppo Gremdaat schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Eppo Gremdaat schreef:

We dwalen weer lekker af..... Maar heb je ooit eens zendingsmensen uit Afrika of elders horen spreken over hoe het geloof wortel heeft geschoten in de harten van degenen die bereikt werden met het Evangelie? En dat gaat misschien een beetje anders dan in Nederland. `God gaat Zijn ongekende gang vol donkere majesteit`zingt een kerklied. `
En die `gang`is wellicht doch zeker anders dan de onze.
En psalm 150 wordt daar letterlijk genomen!
Evangelisatie doet de GGiN toch niet aan?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Eppo Gremdaat

Nee, evangelisatie daar doet de GGiN niet aan.
Maar ik heb het over de zendingswerkers uit andere kerken die vertellen over degenen uit Afrika en elders die tot bekering komen en God loven en prijzen op hun manier. En daar hebben ze geen kerkorgels! Maar trom, fluit, trompet, etc. Je zou kunnen zeggen daar nemen ze psalm 150 letterlijk!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Cees schreef:
Gian schreef:
Helaas.
Psalm 47 "Al gij volken, klapt in de hand; juicht Gode met een stem van vreugdegezang.." Leeg gebeuren?
Psalm 150 "Looft Hem met geklank der bazuin; looft Hem met de luit en met de harp! Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel! Looft Hem met hel klinkende cimbalen; looft Hem met cimbalen van vreugdegeluid!" Leeg gebeuren?

Nee, lofprijzing en aanbidding doe je gedragen niet-ritmisch, met bovenstem en met orgelbegeleiding. En anders is het maar niks. Leeg gebeuren... ;(
~~Soli Deo Gloria~~
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Cees schreef:
Gian schreef:
Helaas.
ai, jij zal strraks niet "juichend stem en snaren, ten roem van Zijne goedheid paren"?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

MarthaMartha schreef:
Cees schreef:
Gian schreef:
Helaas.
ai, jij zal strraks niet "juichend stem en snaren, ten roem van Zijne goedheid paren"?
juichen? snaren?

leeg gebeuren... ;(
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Is er dan in een kerk die in de forumgrondslag genoemd wordt, waar wél handklappen, dans tamboerijnen, luiten, schellen en cimbalen gehoord wordt?! Dat lijkt mij niet het geval. Een discussie daarover is flink off-topic.

Het ging hier om de GGiN, waar ik niet zoveel van weet. Maar ondanks het ontbreken van bovenstaande zaken wordt daar naar mijn mening wel degelijk tot lof van God gesproken. Dat dit ook nog ter discussie gesteld wordt, vind ik wel verdrietig eerlijk gezegd.
Plaats reactie