Zo deskundig ben ik niet, maar de laatste alinea van het krantenartikel geeft de oplossing.Mara schreef:Ik denk ook niet dat er hersendood was geconstateerd, dat lijkt mij onomkeerbaar.Fjodor schreef:Het lijkt erop van niet. Zware hersenschade staat er. Dat zal wel niet hersendood zijn..Afgewezen schreef:Hebben de artsen echt gewacht tot het meisje hersendood was?Mara schreef:Wat bijzonder Helma!
Wat ingrijpend moet dit voor dit gezin geweest zijn.
Aan de andere kant staat dan iemand die tevergeefs op een orgaan wacht.
Ik blijf het heel moeilijk vinden.
Waarschijnlijk zal in de toekomst, middels een stamcel van de patiënt zelf, een orgaan gekweekt kunnen worden.
Dan is transplantatie met alle nadelen, verleden tijd.
Hersenschade
De ouders hebben inmiddels een klacht tegen het universiteitsziekenhuis in Aarhus ingediend. Die brachten Carina na het zware ongeluk in een kunstmatige coma. 'Zij heeft zware hersenschade opgelopen. Als ze in leven blijft, zal ze zwaar gehandicapt zijn, zij zal voor altijd een zwaar verpleeggeval zijn', kregen de verdrietige ouders van de artsen te horen. 'Ik kan voor uw dochter alleen maar hopen dat ze niet overleeft', werd de vader van Carina te kennen gegeven.
Mogelijk kan Vlinder haar deskundig commentaar geven.
Minister Krag heeft nu bepaald dat de discussie over orgaandonatie pas met familieleden mag worden gevoerd nadat de patiënt al hersendood is verklaard. Het besluit is mede ingegeven door de vrees dat deze misser wel eens zeer slecht kan uitpakken voor de donorregistratie.
In Nederland wordt altijd een EEG (= meten van hersenactiviteit) gedaan voor dit gesprek plaatsvindt. Dit onderzoek moet voldoen aan strenge voorwaarden:
- Het moet minimaal 30-60 minuten duren.
- Het mag pas plaatsvinden wanneer de neuroloog alle prikkels en reflexen heeft getest (o.a. pijnprikkels op verschillende gebieden, reflexen op diverse gebieden).
- Het onderzoek mag pas plaatsvinden als alle sedativa (slaapmiddelen/onrustmedicatie) is afgebouwd en volledig uit het bloed is verdwenen.
- Het EEG moet door minimaal 2 deskundige personen worden geïnterpreteerd.
In Nederland is dit bij elke comateuze patiënt verplicht wanneer er wordt overgegaan tot abstineren (is het stoppen van een actieve behandeling). Wanneer de behandeling stopt moet iemand zelf overlijden, iets wat snel gebeurd als iemand echt hersendood is. Je hersenstam functioneert dan namelijk ook niet meer en hier zitten je ademcentrum en de centra om hart-bloeddruk en temperatuurregulatie te verzorgen. Wanneer je dan bijvoorbeeld de beademing stopt en alle medicatie om hart- en bloeddruk te ondersteunen, kun je begrijpen dat het snel achteruit gaat en afloopt.
Uit dit artikel blijkt dat de artsen zelf hebben geconstateerd dat het meisje hersendood was zonder EEG en mogelijk onder invloed van sedativa om de kunstmatige coma in stand te houden. Het meisje heeft dus niet de kans gekregen om 'onrustig' te worden, of om te laten zien dat ze nog leefde.
Daarnaast: het blijft wel de krant. Opgegeven meisje springlevend klinkt heel miraculeus, maar daar heeft zij wel een jaar over gedaan. Op het moment van de coma kon ze op verzoek haar ogen niet open, reageerde ze niet op pijnprikkels (door de kunstmatige coma) en als het lang heeft geduurd zijn al haar spieren afgebroken. Nu na een jaar is ze weer springlevend, al zal ze nog best haar beperkingen hebben, want een opname de een IC zorgt in je verdere leven voor bepaalde beperkingen.
Dus vraagtekens bij orgaandonatie hoeft niet wanneer alle procedures goed uitgevoerd worden en in Nederland voldoen de meeste (of alle?) ziekenhuizen daar aan. Zelf was ik daar ook altijd bang voor, maar tegenwoordig niet meer. Er worden veel zorgvuldige afwegingen gemaakt voor iemand echt hersendood wordt verklaard en vervolgens overlijdt iemand zelf aan de gevolgen van die hersendood.