Orgaandonatie

Voorstander van orgaandonatie?

Tegenstander te allen tijde
5
8%
Voorstander te allen tijde
19
29%
Voorstander mits.........
27
41%
Tegenstander tenzij........
15
23%

Totaal aantal stemmen: 66

Mara

Re: Orgaandonatie

Bericht door Mara »

Simon schreef:Ik vraag me wel eens af of het wel toegestaan zou moeten zijn om iemand in leven te houden aan een machine, als je daarmee , geheel tegennatuurlijk , zonder enig kans op herstel, iemand dus kunstmatig in leven houdt.
Iemand heeft recht om te sterven bedoel je?
Dat denk ik ook.

Toevoeging: maar dan binnen Bijbelse kaders!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:
Afgewezen schreef: Maar is hersendood zijn dan nog leven? Je zegt zelf dat je iemand die hersendood is, daarna kunt laten overlijden. Dat is dan ongeoorloofde euthanasie, maak ik uit je woorden op. Maar kun je dan voor hetzelfde geld dan niet éérst een orgaan bij iemand verwijderen en hem daarná laten overlijden?
Bedoel je nu de toestand van Prins Friso bijvoorbeeld?
Ik weet niet of die hersendood is.
Toen ik vroeger bij een neuroloog werkte, hadden we een jongen liggen die bijna hersendood was. De ouders wilden de 'stekker eruit' en Eurotransplant stond al te dringen, maar ja, er was nog enige activiteit zichtbaar.
Pas toen de curve echt vlak was, werd de jongen hersendood verklaard en kon Eurotransplant zijn gang gaan.
Had die jongen in leven gehouden moeten worden met die vlakke hersencurve?
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Een vlakke hersencurve = dood ! Je kunt dan nog wel lucht in de longen pompen en het bloed laten vloeien in het lichaam, maar dat is geen leven. Dat is niks meer dan het nog laten functioneren van een dood lichaam, een leeg omhulsel waarvan de ziel reeds bij de HEERE is. Ik vind een volledig vlakke hersencurve wel een goede grens: enige hersenactiviteit = niet dood, vlakke hersencurve = dood. Dit is voorlopig de beste grens die wij kunnen stellen met onze huidige kennis van de wetenschap. Volgens mij wordt dit ook in de medische wereld gehanteerd.
Mara

Bericht door Mara »

Maar op welk moment gaat de ziel uit het lichaam? In principe kunnen ze je "in leven" houden d.m.v. apparaten, maar wat is leven?
Zonder enige vorm van bewustzijn in bed liggen, met wat apparaten om de borstkas op en neer te laten gaan.
Wat prins Friso nu overkomen is, is verschrikkelijk. De neuroloog zei het eigenlijk al: mogelijk... te lang gereanimeerd.
Ik weet niet wat erger is, zo te moeten staan bij een bed, tussen hoop en vreze, of bij een graf :nonnon
vlinder

Bericht door vlinder »

@ afgewezen: euthanasie is wezenlijk anders dan onverantwoord lang door gaan met behandelen. Mag iemand ook nog overlijden?

@ mara: wat beter is, hangt af of diegene naar de hemel mag. Maar ik snapt wat je bedoeld. Als ik een dame van 96 jaar sta te reanimeren vraag ik me na een half uur ook weleens af wat we staan te doen.

Hersendood is niet met het leven verenigbaar, maar om een isgelijk teken te zetten tussen hersendood en klinisch zou ik niet doen. Hersengolven worden volgens mij gemeten op de grote en kleine hersenen. De ademhaling en circulatie wordt gereguleerd in de hersenstam, dus zou iemand in theorie nog kunnen ademen bijvoorbeeld, al zal dat binnen afzienbare tijd stoppen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara

Bericht door Mara »

@Vlinder: hoe stelt een arts de dood vast, als iemand thuis of op straat overlijdt? Geen apparatuur bij de hand heeft.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef:@ afgewezen: euthanasie is wezenlijk anders dan onverantwoord lang door gaan met behandelen. Mag iemand ook nog overlijden?
Je mag dus iemand wel laten overlijden, maar niet 'tijdens' dit overlijden de organen eruit halen?
Wat is trouwens de consensus hierover in onze kringen?
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef:@Vlinder: hoe stelt een arts de dood vast, als iemand thuis of op straat overlijdt? Geen apparatuur bij de hand heeft.
3 manieren:
- luisteren naar harttonen en ademgeruis
- EMV-score afnemen volgens de score van de Glasgow Coma Scale
- Pupilcontrole
helma

Bericht door helma »

tja.....voor dit zulk dingen was ik altijd al een beetje bang

http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... coma.dhtml
Mara

Bericht door Mara »

Wat bijzonder Helma!
Wat ingrijpend moet dit voor dit gezin geweest zijn.
Aan de andere kant staat dan iemand die tevergeefs op een orgaan wacht.
Ik blijf het heel moeilijk vinden.
Waarschijnlijk zal in de toekomst, middels een stamcel van de patiënt zelf, een orgaan gekweekt kunnen worden.
Dan is transplantatie met alle nadelen, verleden tijd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Wat bijzonder Helma!
Waarschijnlijk zal in de toekomst, middels een stamcel van de patiënt zelf, een orgaan gekweekt kunnen worden.
Hebben de artsen echt gewacht tot het meisje hersendood was?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
Het lijkt erop van niet. Zware hersenschade staat er. Dat zal wel niet hersendood zijn..

Hersenschade
De ouders hebben inmiddels een klacht tegen het universiteitsziekenhuis in Aarhus ingediend. Die brachten Carina na het zware ongeluk in een kunstmatige coma. 'Zij heeft zware hersenschade opgelopen. Als ze in leven blijft, zal ze zwaar gehandicapt zijn, zij zal voor altijd een zwaar verpleeggeval zijn', kregen de verdrietige ouders van de artsen te horen. 'Ik kan voor uw dochter alleen maar hopen dat ze niet overleeft', werd de vader van Carina te kennen gegeven.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Mara

Bericht door Mara »

Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:
Het lijkt erop van niet. Zware hersenschade staat er. Dat zal wel niet hersendood zijn..

Hersenschade
De ouders hebben inmiddels een klacht tegen het universiteitsziekenhuis in Aarhus ingediend. Die brachten Carina na het zware ongeluk in een kunstmatige coma. 'Zij heeft zware hersenschade opgelopen. Als ze in leven blijft, zal ze zwaar gehandicapt zijn, zij zal voor altijd een zwaar verpleeggeval zijn', kregen de verdrietige ouders van de artsen te horen. 'Ik kan voor uw dochter alleen maar hopen dat ze niet overleeft', werd de vader van Carina te kennen gegeven.
Ik denk ook niet dat er hersendood was geconstateerd, dat lijkt mij onomkeerbaar.
Mogelijk kan Vlinder haar deskundig commentaar geven.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Nou, dit verhaal zet voor mij alleen maar nog meer vraagtekens bij orgaandonatie.
En dan die uitspraak: het is te hopen dat uw dochter dit niet overleeft....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie