Graphic Novel 'De Christenreis'

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Afgewezen »

Indiaantje schreef:Telkens wanneer ik een stukje lees in het boek van Bunyan, bedenk ik dat hij ook een kunstenaar geweest moet zijn. Prachtig en inspirerend. Zoals de passage bij het Kruis:

Toen zag ik dat zodra Christen bij het Kruis was aangekomen, het pak van zijn schouders afgleed en net zolang naar beneden rolde tot het bij de opening van het graf was. Daar viel het in en ik zag het niet meer.
Het is zeker een literair werk, de Christenreis! De Christinnereis vind ik een stuk minder. Ik vraag me soms af of hij het zelf wel geschreven heeft.
De platen van Isings vind ik overigens ook kunstwerken, moet je die plaat zien van Christen in poel Wankelmoedigheid. En dat pak op zijn rug, dát is nog eens een pak. Mogelijk heb ik een hopeloos ouderwetse smaak, maar daar zit ik niet zo mee ;).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Indiaantje schreef:Telkens wanneer ik een stukje lees in het boek van Bunyan, bedenk ik dat hij ook een kunstenaar geweest moet zijn. Prachtig en inspirerend. Zoals de passage bij het Kruis:

Toen zag ik dat zodra Christen bij het Kruis was aangekomen, het pak van zijn schouders afgleed en net zolang naar beneden rolde tot het bij de opening van het graf was. Daar viel het in en ik zag het niet meer.
Het is zeker een literair werk, de Christenreis! De Christinnereis vind ik een stuk minder. Ik vraag me soms af of hij het zelf wel geschreven heeft.
De platen van Isings vind ik overigens ook kunstwerken, moet je die plaat zien van Christen in poel Wankelmoedigheid. En dat pak op zijn rug, dát is nog eens een pak. Mogelijk heb ik een hopeloos ouderwetse smaak, maar daar zit ik niet zo mee ;).

Bunyan heeft zelfs een verantwoording geschreven waarom hij de Christinnereis heeft geschreven....zeer aan te bevelen om deze verantwoording te lezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

Afgewezen schreef:
Indiaantje schreef:Telkens wanneer ik een stukje lees in het boek van Bunyan, bedenk ik dat hij ook een kunstenaar geweest moet zijn. Prachtig en inspirerend. Zoals de passage bij het Kruis:

Toen zag ik dat zodra Christen bij het Kruis was aangekomen, het pak van zijn schouders afgleed en net zolang naar beneden rolde tot het bij de opening van het graf was. Daar viel het in en ik zag het niet meer.
Het is zeker een literair werk, de Christenreis! De Christinnereis vind ik een stuk minder. Ik vraag me soms af of hij het zelf wel geschreven heeft.
De platen van Isings vind ik overigens ook kunstwerken, moet je die plaat zien van Christen in poel Wankelmoedigheid. En dat pak op zijn rug, dát is nog eens een pak. Mogelijk heb ik een hopeloos ouderwetse smaak, maar daar zit ik niet zo mee ;).
Prachtige platen inderdaad. Isings was zeker een goede illustrator, in het weergeven van gevoelens vind ik hem wat minder. Het lijkt alsof de personages in zijn werk allemaal langs elkaar heen kijken.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Afgewezen »

Indiaantje schreef:Prachtige platen inderdaad. Isings was zeker een goede illustrator, in het weergeven van gevoelens vind ik hem wat minder. Het lijkt alsof de personages in zijn werk allemaal langs elkaar heen kijken.
Nou, wat vind je van die uitdrukking op het gezicht van Christen in poel Wankelmoedigheid? En de hele symboliek en de sfeer van het verhaal geeft hij goed weer.
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

Afgewezen schreef:
Indiaantje schreef:Prachtige platen inderdaad. Isings was zeker een goede illustrator, in het weergeven van gevoelens vind ik hem wat minder. Het lijkt alsof de personages in zijn werk allemaal langs elkaar heen kijken.
Nou, wat vind je van die uitdrukking op het gezicht van Christen in poel Wankelmoedigheid? En de hele symboliek en de sfeer van het verhaal geeft hij goed weer.
Mee eens, hoor. Die uitdrukkingloosheid bedoel ik in het algemeen. Kijk naar de wandplaten en let op de gezichten. Waar kijken ze naar? Maken ze contact? Of zijn het losse figuren? Let maar eens op wat je ziet... Mooi geschilderde personages, maar wel een tikkeltje autistisch..
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Indiaantje schreef:Telkens wanneer ik een stukje lees in het boek van Bunyan, bedenk ik dat hij ook een kunstenaar geweest moet zijn. Prachtig en inspirerend. Zoals de passage bij het Kruis:

Toen zag ik dat zodra Christen bij het Kruis was aangekomen, het pak van zijn schouders afgleed en net zolang naar beneden rolde tot het bij de opening van het graf was. Daar viel het in en ik zag het niet meer.
Het is zeker een literair werk, de Christenreis! De Christinnereis vind ik een stuk minder. Ik vraag me soms af of hij het zelf wel geschreven heeft.
De platen van Isings vind ik overigens ook kunstwerken, moet je die plaat zien van Christen in poel Wankelmoedigheid. En dat pak op zijn rug, dát is nog eens een pak. Mogelijk heb ik een hopeloos ouderwetse smaak, maar daar zit ik niet zo mee ;).

Bunyan heeft zelfs een verantwoording geschreven waarom hij de Christinnereis heeft geschreven....zeer aan te bevelen om deze verantwoording te lezen.
De Christinnereis heb ik nooit gelezen, ik denk dat ik mijn hele leven de Christenreis blijf illustreren. De liefelijke bergen... Maar ik verheug me ook op het weergeven van Reus Wanhoop en het Dal van de Schaduwen. Hoe kun je trouwens plaatjes invoeren op dit topic? Ik zou als Refo graag dingen met jullie delen.... Soms denk ik wel eens dat er op elke 100 woord-refo's 1 beeldrefo is... Ben benieuwd naar jullie reacties! Wie is jouw favoriete Christenreispersonage? Gaat de reis van een Christen altijd volgens de opbouw van het boek?
Ik struikel haast over mijn woorden van enthousiasme!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Tiberius »

Indiaantje schreef:Hoe kun je trouwens plaatjes invoeren op dit topic?
Je kan een link plaatsen naar een plaatje op internet.
Je zou dan bijvoorbeeld je plaatsjes op imageshak.us kunnen plaatsen, maar ik zie dat je ze al op je eigen website hebt staan.
Pak de link en zet er de BB-code "img" als volgt omheen:

Code: Selecteer alles

[img]jouw_link[/img]
Dan verschijnt jouw plaatje hier op het forum.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door dennis »

Indiaantje schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Indiaantje schreef:Telkens wanneer ik een stukje lees in het boek van Bunyan, bedenk ik dat hij ook een kunstenaar geweest moet zijn. Prachtig en inspirerend. Zoals de passage bij het Kruis:

Toen zag ik dat zodra Christen bij het Kruis was aangekomen, het pak van zijn schouders afgleed en net zolang naar beneden rolde tot het bij de opening van het graf was. Daar viel het in en ik zag het niet meer.
Het is zeker een literair werk, de Christenreis! De Christinnereis vind ik een stuk minder. Ik vraag me soms af of hij het zelf wel geschreven heeft.
De platen van Isings vind ik overigens ook kunstwerken, moet je die plaat zien van Christen in poel Wankelmoedigheid. En dat pak op zijn rug, dát is nog eens een pak. Mogelijk heb ik een hopeloos ouderwetse smaak, maar daar zit ik niet zo mee ;).

Bunyan heeft zelfs een verantwoording geschreven waarom hij de Christinnereis heeft geschreven....zeer aan te bevelen om deze verantwoording te lezen.
De Christinnereis heb ik nooit gelezen, ik denk dat ik mijn hele leven de Christenreis blijf illustreren. De liefelijke bergen... Maar ik verheug me ook op het weergeven van Reus Wanhoop en het Dal van de Schaduwen. Hoe kun je trouwens plaatjes invoeren op dit topic? Ik zou als Refo graag dingen met jullie delen.... Soms denk ik wel eens dat er op elke 100 woord-refo's 1 beeldrefo is... Ben benieuwd naar jullie reacties! Wie is jouw favoriete Christenreispersonage? Gaat de reis van een Christen altijd volgens de opbouw van het boek?
Ik struikel haast over mijn woorden van enthousiasme!
Weet je waar ik benieuwd naar ben?
Of je je eigen leven in de Christenreis getekend ziet?
(Dat is nogal een vraag. Ik besef het. Maar ik hoop het natuurlijk wel. Als dat zo is zal dat ook invloed hebben op de wijze waarop je het verhaal vertolkt).
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

Wat een goede vraag! Waar bevind ik me in het verhaal? Inde stad Verderf? In het dal of in de bergen? Of is het mogelijk dat een Christen tussen de verschillende stadia heen en weer gaat?
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Simon »

Indiaantje schreef:Wat een goede vraag! Waar bevind ik me in het verhaal? Inde stad Verderf? In het dal of in de bergen? Of is het mogelijk dat een Christen tussen de verschillende stadia heen en weer gaat?
Nee, je gaat het water maar 1 keer door, volgens mij.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

Simon schreef:
Indiaantje schreef:Wat een goede vraag! Waar bevind ik me in het verhaal? Inde stad Verderf? In het dal of in de bergen? Of is het mogelijk dat een Christen tussen de verschillende stadia heen en weer gaat?
Nee, je gaat het water maar 1 keer door, volgens mij.
Als je het water doorgaat is het definitief, maar daarvoor? Bevind je je als christen dan op een vast punt? Of kun je het ene moment nog op de Kermis zijn en het andere in de Liefelijke Bergen? Beleeft iedere christen al deze stadia of zijn er die bijvoorbeeld nooit last hebben van die Grote Onvriendelijke Reus Wanhoop?
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door dennis »

De meeste gelovigen beleven niet al deze stadia, en Bunyan - wijs als hij was - geeft dan ook aan.
Als hij in de poel mistroostigheid belandt, zet hij, nadat hij eruit mocht komen, een bordje neer, voor om degenen die na hem komen te waarschuwen (zo herinner ik me het althans).

Maar.. zijn we de stad Verderf al uit en kloppen we al aan bij het poortje??
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

dennis schreef:De meeste gelovigen beleven niet al deze stadia, en Bunyan - wijs als hij was - geeft dan ook aan.
Als hij in de poel mistroostigheid belandt, zet hij, nadat hij eruit mocht komen, een bordje neer, voor om degenen die na hem komen te waarschuwen (zo herinner ik me het althans).

Maar.. zijn we de stad Verderf al uit en kloppen we al aan bij het poortje??
Tja, wat heb je aan een bordje aan de overkant? Volgens mij ben je in de war met de verkeerde afslag die naar het kasteel van Reus Wanhoop leidde... In de poel waren overigens witte stenen te zien, maar aan de andere kant waren tienduizenden karrevrachten niet genoeg om de poel te dempen.

Ik ben overigens al voorbij het poortje. De last is afgevallen en we spoeden ons tussen de leeuwen door naar een heel mooi paleis....
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

Het betekent ook dat ik de bestaande gedichten af en toe opnieuw berijm.
Hier volgt het gedicht uit het rode boekske (blz. 44)

Bij het kruis

Ik kwam van ver met mijn zondelast
en vond helemaal nergens licht
totdat ik bij deze plaats kwam
waar mijn ellende voor altijd eindigde. 

Wat een mooie plaats is dit!
Hier werd mijn last een lust
Hier vond ik het begin van de Vrede,
waar mijn ziel zo heftig naar verlangde.

Hier verdween mijn pak in het graf,
hier werd voor mijn zonden betaald.
De banden die mij wilden wurgen
zijn losgeschoten en verdwenen.

Ik zie het kruis en het graf nu anders
en wat voor Geweldenaar is Hij
Die zich zo gewillig overgaf
Aan het kruis en in het graf voor mij!
Indiaantje
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2012, 08:12

Re: Graphic Novel 'De Christenreis'

Bericht door Indiaantje »

Via een meedenker op Facebook (discussieer ook mee!) kreeg ik deze waardevolle bijdrage, die ik bijzonder mooi vind:


Bij het kruis

Na jaren zoeken zonder vinden
naar reden van bestaan
liep ik onverwacht op deze plaats
tegen mijn antwoord aan.

Ik hoefde niet meer verder zoeken
de queeste was voorbij
de vrede in mijn hart werd wakker
en last werd lust voor mij.

Want zonder dagelijkse last
van al wat fout kan gaan
voel ik mij wonderlijk bevrijd
en licht in ’t leven staan.

Ik zie nu wat Hij voor mij deed
het kruis, het graf, het streven
Hij droeg vrijwillig ‘t boetekleed
en gaf mij eeuwig leven.

R. 2012
Plaats reactie