Afgewezen schreef:
Nee Tiberius, het Schatboek is de meest gezaghebbende uitlegger van de HC, meer is niet gezegd. Maar jij beweert bij hoog en bij laag dat dat de Acta zijn. Kennelijk weet je zelf niet eens meer waar het over gaat.
De Acta zegt niet zoveel over de Heidelberger...
Ook is hij niet door Dordt 1618-1619 gereviseerd....
zitting 147
[320 ]
DE HONDERD ZEVENENVEERTIGSTE ZITTING.
Den 1en Mei Woensdag-voormiddag.
De EE. Gecommitteerden hebben verklaard, dat dit ook de wil was der Hoogmog. Heeren Staten-Generaal, dat de Catechismus van den Paltz, nu over langen tijd in de Nederlandsche Kerken aangenomen, en duslang in dezelve geleerd, op dezelfde wijze onderzocht en overzien zoude worden; en dat een ieder verklaren zoude,of zij meenden, dat in dezen Catechismus iets geleerd werd, 'twelk met Gods Woord niet zoude schijnen overeen te komen. Tot dit einde zijn al de vragen en antwoorden deszelven overlezen, en is een ieder gebeden zijn gevoelen van de leer, daarin begrepen, oprechtelijk te willen verklaren.
zitting 148
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 3002&page=
DE HONDERD ACHTENVEERTIGSTE ZITTING.
Denzelfden dag namiddag.
Is met eendrachtige en overeenstemmende adviezen, zoo der uitheemsche als der inlandsche Theologen verklaard, dat de leer, in den Catechismus van den Paltz begrepen, in alles met Gods 'Woord was overeenstemmende, en dat in denzelven niets was begrepen, 'twelk zoude schijnen, als daarmede niet overeenkomende, te moeten veranderd of verbeterd worden; en dat deze Catechismus een zeer wel gesteld kortbegrip was der rechtzinnige Christelijke leer, zeer wijselijk in orde gebracht, niet alleenlijk naar 't begrip der teedere jonkheid, maar ook tot bekwame onderwijzing dergenen, die tot hunne jaren waren gekomen. En dat dezelve derhalve met groote stichting in de Nederlandsche Kerken mocht geleerd, en in alle manieren behoorde gehouden te worden.
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 3003&page=
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.