Methode voor bijbelstudie
Methode voor bijbelstudie
Wie kan mij iets meer vertellen over een methode van bijbelstudie.
In mijn werk ben ik in contact gekomen met Messiaans belijdende Joden.
Zij brachten mij in aanraking met een methode om bijbel te bestuderen.
Een klein beetje ben ik er mee bezig geweest.
Het gaf mij veel verwondering dat er zoveel betekenis zit aan geschiedenissen uit de Thora.
Zo heb ik nooit geweten dat in de thora gebruik wordt gemaakt van een bepaalde literaire structuur.
Genaamd: Chiastische structuur = een verhaal is dan verdeeld in twee helften. de thema's van de 1e helft v/d literaire eenheid wordt in de 2e helft v/d eenheid in omgekeerde volgorde herhaald.
Bovendien wijzen de 1e en 2e helft van het verhaal ons op het belangrijkste deel van het verhaal, de centrale as.
Is iemand hiermee bekend?
In mijn werk ben ik in contact gekomen met Messiaans belijdende Joden.
Zij brachten mij in aanraking met een methode om bijbel te bestuderen.
Een klein beetje ben ik er mee bezig geweest.
Het gaf mij veel verwondering dat er zoveel betekenis zit aan geschiedenissen uit de Thora.
Zo heb ik nooit geweten dat in de thora gebruik wordt gemaakt van een bepaalde literaire structuur.
Genaamd: Chiastische structuur = een verhaal is dan verdeeld in twee helften. de thema's van de 1e helft v/d literaire eenheid wordt in de 2e helft v/d eenheid in omgekeerde volgorde herhaald.
Bovendien wijzen de 1e en 2e helft van het verhaal ons op het belangrijkste deel van het verhaal, de centrale as.
Is iemand hiermee bekend?
Re: methode voor bijbelstudie
Ik heb er het een en ander over gelezen.eswil123 schreef:Wie kan mij iets meer vertellen over een methode van bijbelstudie.
In mijn werk ben ik in contact gekomen met Messiaans belijdende Joden.
Zij brachten mij in aanraking met een methode om bijbel te bestuderen.
Een klein beetje ben ik er mee bezig geweest.
Het gaf mij veel verwondering dat er zoveel betekenis zit aan geschiedenissen uit de Thora.
Zo heb ik nooit geweten dat in de thora gebruik wordt gemaakt van een bepaalde literaire structuur.
Genaamd: Chiastische structuur = een verhaal is dan verdeeld in twee helften. de thema's van de 1e helft v/d literaire eenheid wordt in de 2e helft v/d eenheid in omgekeerde volgorde herhaald.
Bovendien wijzen de 1e en 2e helft van het verhaal ons op het belangrijkste deel van het verhaal, de centrale as.
Is iemand hiermee bekend?
Veel teksten zijn inderdaad heel wat dieper en betekenisvoller, dan wat wij weten, kennen, en ons uitgelegd wordt.
Hoe dan ook, de Schrift zegt niet voor niets dat hén het Woord is toevertrouwd.
Laat vooral eens weten middels een voorbeeld wat je geleerd hebt.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: methode voor bijbelstudie
Is goed:Simon schreef:Ik heb er het een en ander over gelezen.eswil123 schreef:Wie kan mij iets meer vertellen over een methode van bijbelstudie.
In mijn werk ben ik in contact gekomen met Messiaans belijdende Joden.
Zij brachten mij in aanraking met een methode om bijbel te bestuderen.
Een klein beetje ben ik er mee bezig geweest.
Het gaf mij veel verwondering dat er zoveel betekenis zit aan geschiedenissen uit de Thora.
Zo heb ik nooit geweten dat in de thora gebruik wordt gemaakt van een bepaalde literaire structuur.
Genaamd: Chiastische structuur = een verhaal is dan verdeeld in twee helften. de thema's van de 1e helft v/d literaire eenheid wordt in de 2e helft v/d eenheid in omgekeerde volgorde herhaald.
Bovendien wijzen de 1e en 2e helft van het verhaal ons op het belangrijkste deel van het verhaal, de centrale as.
Is iemand hiermee bekend?
Veel teksten zijn inderdaad heel wat dieper en betekenisvoller, dan wat wij weten, kennen, en ons uitgelegd wordt.
Hoe dan ook, de Schrift zegt niet voor niets dat hén het Woord is toevertrouwd.
Laat vooral eens weten middels een voorbeeld wat je geleerd hebt.
Neem bijvoorbeeld Jozef, hij was een voorafschaduwing (type) van Christus die komen zou.
Dat leren wij ook.
Maar zo leggen zij het 'dieper' uit.
Jozef (Christus) was toen hij in Egypte was een tijd gescheiden van zijn broederen(de Joden) die hem verkocht (verworpen) hadden.
In de tijd dat Jozef in Egypte onderkoning was, was hij zowel redding voor de Egyptenaren (de heidenen) als voor zijn eigen broeders.
Toen Jozef zich bekend maakte aan zijn broers, was hij niet te herkennen door zijn broers. Jozef droeg namelijk kleding van de Egyptenaren.
Deze laatste zin wordt dan als volgd uitgelegd: Christus is voor de Joden niet te herkennen nu, in die zin dat Jezus niet te vinden is al tora-getrouwe Rabbi (met dieet-beperkingen e.d.).
Hieronder zal ik een zo'n Chiastische structuur weergeven:
Je ziet hieronder hoe tekst A verobnden wordt met A1, de overeenkomsten!
En dat de tekst van Jozefs geboorte in het ''middelpunt' staat!
A) Genesis 28:10-12—Ballingschap uit het Beloofde Land
|
| B) Genesis 28:13-22—Een kolom, herinnering aan de getrouwheid van de Heilige
| |
| | C) Genesis 29:1-35—Jacob werkt voor Rachel en Leah
| | |
| | | D) Genesis 30:1-21—Jacob vermenigvuldigde zich overvloedig
| | | |
| | | | —E) Genesis 30:22-26—De geboorte van Yosef (Jozef)
| | | |
| | | D1) Genesis 30:25-43—Jacob’s kudden vermenigvuldigden overvloedig
| | |
| | C1) Genesis 31:1-42—Jacob verdraagt zware arbeid onder Lavan
| |
| B1) Genesis 31:45-32:3—Een kolom, herinnering aan de overeenkomst met Lavan
|
A1) Genesis 31:45-32:3—Terugkeer naar het Beloofde Land
als je meer interesse hebt:
http://www.messiaanshetlevendwater.be/T ... inson.html
Re: methode voor bijbelstudie
Deze uitduiding kende ik al.eswil123 schreef:Is goed:Simon schreef:Ik heb er het een en ander over gelezen.eswil123 schreef:Wie kan mij iets meer vertellen over een methode van bijbelstudie.
In mijn werk ben ik in contact gekomen met Messiaans belijdende Joden.
Zij brachten mij in aanraking met een methode om bijbel te bestuderen.
Een klein beetje ben ik er mee bezig geweest.
Het gaf mij veel verwondering dat er zoveel betekenis zit aan geschiedenissen uit de Thora.
Zo heb ik nooit geweten dat in de thora gebruik wordt gemaakt van een bepaalde literaire structuur.
Genaamd: Chiastische structuur = een verhaal is dan verdeeld in twee helften. de thema's van de 1e helft v/d literaire eenheid wordt in de 2e helft v/d eenheid in omgekeerde volgorde herhaald.
Bovendien wijzen de 1e en 2e helft van het verhaal ons op het belangrijkste deel van het verhaal, de centrale as.
Is iemand hiermee bekend?
Veel teksten zijn inderdaad heel wat dieper en betekenisvoller, dan wat wij weten, kennen, en ons uitgelegd wordt.
Hoe dan ook, de Schrift zegt niet voor niets dat hén het Woord is toevertrouwd.
Laat vooral eens weten middels een voorbeeld wat je geleerd hebt.
Neem bijvoorbeeld Jozef, hij was een voorafschaduwing (type) van Christus die komen zou.
Dat leren wij ook.
Maar zo leggen zij het 'dieper' uit.
Jozef (Christus) was toen hij in Egypte was een tijd gescheiden van zijn broederen(de Joden) die hem verkocht (verworpen) hadden.
In de tijd dat Jozef in Egypte onderkoning was, was hij zowel redding voor de Egyptenaren (de heidenen) als voor zijn eigen broeders.
Toen Jozef zich bekend maakte aan zijn broers, was hij niet te herkennen door zijn broers. Jozef droeg namelijk kleding van de Egyptenaren.
Deze laatste zin wordt dan als volgd uitgelegd: Christus is voor de Joden niet te herkennen nu, in die zin dat Jezus niet te vinden is al tora-getrouwe Rabbi (met dieet-beperkingen e.d.).
Hieronder zal ik een zo'n Chiastische structuur weergeven:
Je ziet hieronder hoe tekst A verobnden wordt met A1, de overeenkomsten!
En dat de tekst van Jozefs geboorte in het ''middelpunt' staat!
A) Genesis 28:10-12—Ballingschap uit het Beloofde Land
|
| B) Genesis 28:13-22—Een kolom, herinnering aan de getrouwheid van de Heilige
| |
| | C) Genesis 29:1-35—Jacob werkt voor Rachel en Leah
| | |
| | | D) Genesis 30:1-21—Jacob vermenigvuldigde zich overvloedig
| | | |
| | | | —E) Genesis 30:22-26—De geboorte van Yosef (Jozef)
| | | |
| | | D1) Genesis 30:25-43—Jacob’s kudden vermenigvuldigden overvloedig
| | |
| | C1) Genesis 31:1-42—Jacob verdraagt zware arbeid onder Lavan
| |
| B1) Genesis 31:45-32:3—Een kolom, herinnering aan de overeenkomst met Lavan
|
A1) Genesis 31:45-32:3—Terugkeer naar het Beloofde Land
als je meer interesse hebt:
http://www.messiaanshetlevendwater.be/T ... inson.html
het mooiste vergeet je denk ik nog.
Zoals Jozef zich uiteindelijk bekend maakte aan hen die Hem in een soort graf gooiden, en zijn kleed verdobbelden, zo ook Jezus.
Hij zal zich bekend maken aan hen die Hem doorstaken.
Zo is er ook zo'n mooie uitleg omtrent de bakker en de schenker ...
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: methode voor bijbelstudie
Citaat:
Deze uitduiding kende ik al.
het mooiste vergeet je denk ik nog.
Zoals Jozef zich uiteindelijk bekend maakte aan hen die Hem in een soort graf gooiden, en zijn kleed verdobbelden, zo ook Jezus.
Hij zal zich bekend maken aan hen die Hem doorstaken.
Zo is er ook zo'n mooie uitleg omtrent de bakker en de schenker ...[/quote]
Ja, mooi zeg!
Weet jij meer hierover?
Is het niet gebruikelijk om dit bij ons zo diep te verklaren of zie ik dit verkeerd?
En zo'n chiastische structuur kennen wij dat ook?, ik had er nooit van gehoord.
Deze uitduiding kende ik al.
het mooiste vergeet je denk ik nog.
Zoals Jozef zich uiteindelijk bekend maakte aan hen die Hem in een soort graf gooiden, en zijn kleed verdobbelden, zo ook Jezus.
Hij zal zich bekend maken aan hen die Hem doorstaken.
Zo is er ook zo'n mooie uitleg omtrent de bakker en de schenker ...[/quote]
Ja, mooi zeg!
Weet jij meer hierover?
Is het niet gebruikelijk om dit bij ons zo diep te verklaren of zie ik dit verkeerd?
En zo'n chiastische structuur kennen wij dat ook?, ik had er nooit van gehoord.
Re: methode voor bijbelstudie
Wel is het zo, dat de messiasbelijdende joden erg ver gaan, m.i. te ver, om in hun uitleg van het Oude Testament Christus te zien.
Dit heeft denk ik te maken om zich te profileren tegen het jodendom, maar ze komen dan tot een uitleg die veel verder gaat dan wij van de apostelen zien in het Nieuwe Testament.
Dit heeft denk ik te maken om zich te profileren tegen het jodendom, maar ze komen dan tot een uitleg die veel verder gaat dan wij van de apostelen zien in het Nieuwe Testament.
Re: methode voor bijbelstudie
Tiberius schreef:Wel is het zo, dat de messiasbelijdende joden erg ver gaan, m.i. te ver, om in hun uitleg van het Oude Testament Christus te zien.
Dit heeft denk ik te maken om zich te profileren tegen het jodendom, maar ze komen dan tot een uitleg die veel verder gaat dan wij van de apostelen zien in het Nieuwe Testament.
Datzelfde NT zegt:Want indien gij uit de wilde olijf, waartoe gij naar uw natuur behoort op de edele olijf ge-ent zijt, HOE VEEL TE MEER zullen dezen, naar hun natuur (!) op hun eigen olijf geent worden.
Derhalve vind ik dit soort kritiek op onze broeders uit de besnijdenis, niét kunnen.
Als je de tegenwind en vijandschap kende die deze joden in Christus ondergaan, zouden we anders praten vanuit onze comfort-zone.
Bovendien is het OT in hun taal, in de eerste plaats aan hén geadresseerd.
Wees dan niet hoogmoedig en vrees, etc(Rom)
Lees vooral het verhaal van Jozef nog eens, hoe hij zijn vader, broers en huis onderhield, maar de egyptenaren liet betalen voor het graan en uiteindelijk al hun bezittingen verkreeg in ruil voor eten en totale dienstbaarheid.
Doordenkertje!
Laatst gewijzigd door Simon op 10 okt 2012, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: methode voor bijbelstudie
Ach, ze lang niet zo ver als predikanten die alles vergeestelijken. Wat dat betreft valt in onze kerken ook nog wel wat 'zendings'arbeid te verrichten.Tiberius schreef:Wel is het zo, dat de messiasbelijdende joden erg ver gaan, m.i. te ver, om in hun uitleg van het Oude Testament Christus te zien.
Dit heeft denk ik te maken om zich te profileren tegen het jodendom, maar ze komen dan tot een uitleg die veel verder gaat dan wij van de apostelen zien in het Nieuwe Testament.
Re: methode voor bijbelstudie
Dat lijkt me zeker waar.Ditbenik schreef:Wat dat betreft valt in onze kerken ook nog wel wat 'zendings'arbeid te verrichten.
Re: Methode voor bijbelstudie
Maar wat over die chiastische structuur?
Deze is aanwezig, en ik vind het een tekort als hier niet meer onderwijs in gegeven wordt.
Het geeft mij veel verwondering.
En wanneer wordt iets te ver vergeestelijkt?
Waar is de grens?
En kijk naar het gegeven voorbeeld.. is dit te 'ver'?
Daar zou ik dus meer informatie over willen...
Deze is aanwezig, en ik vind het een tekort als hier niet meer onderwijs in gegeven wordt.
Het geeft mij veel verwondering.
En wanneer wordt iets te ver vergeestelijkt?
Waar is de grens?
En kijk naar het gegeven voorbeeld.. is dit te 'ver'?
Daar zou ik dus meer informatie over willen...
Re: Methode voor bijbelstudie
M.i. is dit niet te ver, maar zodra iets buiten het bekende en alomgepreekte verkenningsterrein valt van de oude vertrouwde paden, komt het inmiddels genetische wantrouwen bij velen boven, wat in ons fondament is ingebakken, lijkt het wel.eswil123 schreef:Maar wat over die chiastische structuur?
Deze is aanwezig, en ik vind het een tekort als hier niet meer onderwijs in gegeven wordt.
Het geeft mij veel verwondering.
En wanneer wordt iets te ver vergeestelijkt?
Waar is de grens?
En kijk naar het gegeven voorbeeld.. is dit te 'ver'?
Daar zou ik dus meer informatie over willen...
helaas zit de mens zo in elkaar.
Daarom geloofden velen ook niet in Jezus destijds, het was allemaal te nieuw, te anders en zelfs Zijn wonderen werden aan satan toegeschreven door de schriftgeleerden en farizeers.
We zijn zelf onze grootste vijand, denk ik wel eens.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: methode voor bijbelstudie
Misschien begrijp ik je posting niet helemaal, maar Christus is toch overal te vinden in het OT?Tiberius schreef:Wel is het zo, dat de messiasbelijdende joden erg ver gaan, m.i. te ver, om in hun uitleg van het Oude Testament Christus te zien.
Dit heeft denk ik te maken om zich te profileren tegen het jodendom, maar ze komen dan tot een uitleg die veel verder gaat dan wij van de apostelen zien in het Nieuwe Testament.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: methode voor bijbelstudie
Het Woord is vlees geworden, zegt Johannes, maar dat vinden sommigen ook te ver gaan.Gian schreef:Misschien begrijp ik je posting niet helemaal, maar Christus is toch overal te vinden in het OT?Tiberius schreef:Wel is het zo, dat de messiasbelijdende joden erg ver gaan, m.i. te ver, om in hun uitleg van het Oude Testament Christus te zien.
Dit heeft denk ik te maken om zich te profileren tegen het jodendom, maar ze komen dan tot een uitleg die veel verder gaat dan wij van de apostelen zien in het Nieuwe Testament.
Re: methode voor bijbelstudie
Jawel, maar vaak zijn de geforceerde betekenissen erg gezocht.Gian schreef:Misschien begrijp ik je posting niet helemaal, maar Christus is toch overal te vinden in het OT?Tiberius schreef:Wel is het zo, dat de messiasbelijdende joden erg ver gaan, m.i. te ver, om in hun uitleg van het Oude Testament Christus te zien.
Dit heeft denk ik te maken om zich te profileren tegen het jodendom, maar ze komen dan tot een uitleg die veel verder gaat dan wij van de apostelen zien in het Nieuwe Testament.
Eén voorbeeld, dat ik denk ik al eerder genoemd heb.
Genesis 1 begint met Beresjit, dat onze statenvertalers vertaald hebben met "In den beginne".
Messiasbelijdende joden vertalen dit "resjit" met Eersteling, waarmee Christus bedoeld wordt, zodat je krijgt: Met de Eersteling schiep God de hemel en de aarde.
Dat soort uitleggingen.
Re: methode voor bijbelstudie
Hoezo niet? Wil je alles als zoete koek slikken dan?Simon schreef:Derhalve vind ik dit soort kritiek op onze broeders uit de besnijdenis, niét kunnen.
Heeft er niets mee te maken.Simon schreef:Als je de tegenwind en vijandschap kende die deze joden in Christus ondergaan, zouden we anders praten vanuit onze comfort-zone.
Dat zegt ook niets. Ik ken genoeg Nederlanders die hun taal niet goed gebruiken.Simon schreef:Bovendien is het OT in hun taal ...