Brief aan Diognetus.

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Brief aan Diognetus.

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:
jakobmarin schreef:Wat mij betreft: van allebei een beetje :)

Dus zeker niet een diepgewortelde haat en afkeer hiertegen, maar wel een beetje spot, als het gaat om mensen die zich tot het uiterste inspannen zichzelf en anderen maar te bewegen dat die 3 dingen op orde zijn, terwijl ze soms vergeten dat het gaat om je relatie met Jezus Christus gaat.

Ik zie mensen om mij heen zich enorm inspannen om maar niet te zondigen tegen allerlei regeltjes en wetjes, en daar hebben ze het zo druk mee, dat ze niet toekomen om hun hart aan de Heere te geven.
Vandaar de lichte spot en grotere bezorgdheid.
Zulke dingen worden vooral door buitenstaanders gezegd,
hoewel de term wel van binnenuit komt.
Maar de 'vijand' maakt dankbaar gebruik van zulke termen.
Ook de van buitenaf afkomstige term Zwarte Kousen-kerken
(van Anne vd Meijden) doet het nog altijd goed wat dat betreft.
Nou, ik ben geen buitenstaander hoor :slurp
Ik ben zelf lid van een GerGem, en heb familie en vrienden zowel ter linker- en rechterzijde hiervan.
En omdat het termen zijn van mensen zelf, zie ik geen reden waarom ik hier niet een beetje mee mag spotten (met ook de bezorgdheid erbij uiteraard).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
-DIA-
Berichten: 33805
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brief aan Diognetus.

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:
jakobmarin schreef:Wat mij betreft: van allebei een beetje :)

Dus zeker niet een diepgewortelde haat en afkeer hiertegen, maar wel een beetje spot, als het gaat om mensen die zich tot het uiterste inspannen zichzelf en anderen maar te bewegen dat die 3 dingen op orde zijn, terwijl ze soms vergeten dat het gaat om je relatie met Jezus Christus gaat.

Ik zie mensen om mij heen zich enorm inspannen om maar niet te zondigen tegen allerlei regeltjes en wetjes, en daar hebben ze het zo druk mee, dat ze niet toekomen om hun hart aan de Heere te geven.
Vandaar de lichte spot en grotere bezorgdheid.
Zulke dingen worden vooral door buitenstaanders gezegd,
hoewel de term wel van binnenuit komt.
Maar de 'vijand' maakt dankbaar gebruik van zulke termen.
Ook de van buitenaf afkomstige term Zwarte Kousen-kerken
(van Anne vd Meijden) doet het nog altijd goed wat dat betreft.
Nou, ik ben geen buitenstaander hoor :slurp
Ik ben zelf lid van een GerGem, en heb familie en vrienden zowel ter linker- en rechterzijde hiervan.
En omdat het termen zijn van mensen zelf, zie ik geen reden waarom ik hier niet een beetje mee mag spotten (met ook de bezorgdheid erbij uiteraard).
Maar heb jij deze terminologie wel eens horen bezigen door personen
die bovenop de preek vallen in de rechterflank van onze gemeenten?
Daar wordt toch meer eerbied en achting over de kerk en de ambtsdragers
gesproken? En als er eens wat is zou het beter zijn een gesprek met
betreffende ambsdrager te hebben, en niet achterbaks en minachtend spreken
over ijkpunten als 'gelaat, gewaad en gepraat'. Op zich is het een waarheid.
Maar volgens mij wordt deze term meer als spot gebruikt als voor een kenmerk
van genade, wat dat is het uiteindelijk helemaal niet!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
dennis
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Brief aan Diognetus.

Bericht door dennis »

Ik zou de voorkeur geven aan: gelaat, gewaad, gepraat en vooral ook daad (zie de brief aan Diognetus).
Het een sluit het ander niet uit. Iedereen zal het er toch ook over eens zijn dat een Christen ook herkenbaar moet zijn aan wat hij of zei zegt..
Maar, al praten we 'mooi', als onze daden daarmee niet in overeenstemming zijn, heeft dat geen enkele waarde.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Brief aan Diognetus.

Bericht door jakobmarin »

dennis schreef:Ik zou de voorkeur geven aan: gelaat, gewaad, gepraat en vooral ook daad (zie de brief aan Diognetus).
Het een sluit het ander niet uit. Iedereen zal het er toch ook over eens zijn dat een Christen ook herkenbaar moet zijn aan wat hij of zei zegt..
Maar, al praten we 'mooi', als onze daden daarmee niet in overeenstemming zijn, heeft dat geen enkele waarde.
Eens!

Maar als de term 'praat, daad en gewaad (en gelaat!)' gebezigd wordt door de zgn. 'Sijmen Donkers' onder ons, dan heb ik daar heel weinig mee eerlijk gezegd.

En daar sta ik niet alleen in, lees bijv. het stuk in het RD van John Exalto over deze materie: http://www.refdag.nl/bijbels_leven_in_p ... d_1_210704

Waarin o.a. het volgende (beeld) is geschetst:
Jacobus Borstius sprak zijn afkeuring uit over opgeklopte vroomheid zoals
„tranende oogen/ een verstelt aensicht/ en een gebogen hooft.”
De heilige hartstochten, zei hij, zijn voor de binnenkamer.
Ook Florentius Costerus had niet veel op met „het hedendaagse gemaakte gelaat.”
Het is een teken van hypocrisie om in gezelschap voortdurend te zuchten.
„De Heere is met geen zuur en stuurs gelaat gediend,
Hij wil met vrolijkheid des harten gediend worden.”
Volgens Jacobus Koelman was het, gelet op de tijd, beter te wenen dan te lachen.
Maar, erkende hij, „daar kan een trotsche gemaaktheid zijn in een somber gedrag
en in een droevig aangezicht, hetwelk ver is van de zuivere en onbevlekte godsdienst voor God.
Bizonder indien iemand daardoor beoogt, dat men nu kennis van hem neme, als zeldzaam geestelijk.”

Een uitvoerig portret van de fijne. Hij praat langzaam, klagend en zacht, met een prekerige ondertoon.
Hij heeft een betrokken gelaat, loopt traag en met het hoofd naar beneden.
Zijn kleding is stemmig en eenvoudig, maar niet slordig.
Hij slaat geen predicatie over en de tijd die hem rest,
besteedt hij aan het lezen van geestelijke boeken.

„In wat gezelschap hy zich bevind, in schuiten, op wagens,
zonder in te zien of de gelegentheid het toelaat of niet,
tragt hy zyn ligt te doen schynen, en mist hy niet zyn heiligheid te doen uitblinken.”
De dansvloer, het kaartspel en de schouwburg zijn hem een gruwel.
Het ontbreekt hem aan christelijke liefde. Immers, mensen die een modieus kleed dragen,
zwierig lopen en een vrolijk gezicht hebben, worden door hem veroordeeld als wereldlingen en hellewichten.
(...)
Zij oordelen veel te snel over anderen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie