Zaterdagavond...

-DIA-

Re: Zaterdagavond...

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef: Maar als we nu "soepele" tijden gaan invoeren weet niemand meer waar
hij/zij aan toe is!Dat heeft niets met wettisch te maken. Dit is gewoon duidelijk voor
iedereen.
Voor zover de duidelijkheid het vereist: géén soepele tijden hanteren.
Waar het ook ánders kan, zou ik adviseren om soepelheid te betrachten. Verkeersovertredingen maken om net vóór 12 uur thuis te zijn, is onverantwoord.
Daarom moet je er ook rekening mee houden. Op tijd thuis zijn.
Onze dominee zegt wel eens: Op zaterdagavond is het het beste om extra vroeg naar
bed te gaan, om goed uitgerust de preek te kunnen horen. Als we daar rekening mee
houden hoeven we niet paniekerig op ons horloge te kijken en onverantwoord ons door
het verkeer naar huis te spoeden. Het tekent trouwens ook wel iets van de tijd:
Onrust, jachtig, van het een in het ander, geen stilte meer kunnen verdragen,
denk aan jongeren (en ouderen) die altijd die 'dingen in de oren' hebben, omdat ze
blijkbaar de stilte niet meer aankunnen. Waar blijft dan de tijd voor meditatie?
Het tot rust komen?
Hiermee ontnemen we onzelf in feite de rust die we zouden kunnen genieten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
vlinder

Bericht door vlinder »

-DIA- schreef:
vlinder schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:Wanneer treedt de zondag in? Ik moest vroeger voor 12 uur thuis zijn, want dan begon de zondag volgens mijn ouders.
Wij hebben die strikte grens een beetje losgelaten. Zeker met het verkeer tegenwoordig. Onze oudste zoon kwam regelmatig wat later dan 12 uur thuis en wij hebben daar geen probleem van gemaakt.
Maar ik weet dat er nog steeds mensen zijn die deze tijd wel hanteren.
Hoe is dat bij jullie? In de gezinnen.
Er is uit de Bijbel te zien dat ook de Joden een voorbereiding
voor de Sabbat hielden.
Bij de Joden was dat heel strikt.
Ik denk dat het goed is eenn een strikte periode van 24 uur aan te houden.
Te beginnen met de officiële dag- en datumwisseling.
Dat ligt het meest voor de hand.
Ik weet wel hoe hier kritiek op is. Met name van bijvoorbeeld organisatoren
van feesten, die volgens hun te vroeg moeten sluiten, of jongeren die
kritische vragen stellen over het tijdstip van thuiskomen op de zaterdagavond.
Maar dat is geen reden om de "tijden en gelegenheden" te verzetten en
aan te passen, dacht ik.
Bijbels is om juist niet te wisselen met de dag / datum. Ook de Joden kenden inderdaad een voorbereiding. Van vrijdagavond 18:00 uur tot zaterdagavond 18:00 uur was de sabbat. Ik zou hier ook direct voor zijn, al is het in onze samenleving practischer om 0-0 uur aan te houden.

Net als bij Mara houden we soepele grenzen aan. Het gaat om een dag van afzondering en tot eer van de Heere. Dan is het m.i. Beter dat je een globale dag probeert de eer van God te bedoelen, dan op de minuut af wettisch te zijn met een koud hart of een vrome houding.
Maar als we nu "soepele" tijden gaan invoeren weet niemand meer waar
hij/zij aan toe is!Dat heeft niets met wettisch te maken. Dit is gewoon duidelijk voor
iedereen.
Anders zou de gemeente Hondwijk aan den IJssel een sluiting van en rockfestival
ook moeiteloos een uurtje kunnen opschuiven ter wille van een wat langere doorgang
van het feest...
Dan zou refoforum niet om 12 uur hoeven te sluiten als het niet uit zou komen,
omdat er net een interessante discussie bezig is...
En zo glijden we dan van het een in het ander...
Een glijdende schaal werd dat wel genoemd.
Ik begrijp je punt, maar ben het niet met je eens.
Zelf kies ik ervoor om bijvoorbeeld op zondagavond na 0 uur niet direct de computer aan te zetten. Nee, die tijd hoort voor mij nog bij de zondag. Als ik geslapen heb is het bij mij pas maandag. Juist als ik om 0 uur ineens wel mijn mail ga bewerken of even op facebook kijk is voor mij de zondagsrust over en verliegt datgene waar ik de zondag mee bezig was. Dus met soepele tijden bedoel ik het juist de andere kant op en ik ben het dan ook niet met je eens dat dit een glijdende schaal is. Voor mij althans niet.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Voorbereiding op de zondag lijkt me meer dan gewenst.
Wij gebruiken de zaterdagavond weleens om een psalmzangavond te bezoeken in de Bijbelgordel. Aangezien wij buiten de bijbelgordel wonen en vanwege dat feit thuislezend zijn.
Psalmen die harten treffen.... juist als voorbereiding op de zondag.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara

Bericht door Mara »

SecorDabar schreef:Voorbereiding op de zondag lijkt me meer dan gewenst.
Wij gebruiken de zaterdagavond weleens om een psalmzangavond te bezoeken in de Bijbelgordel. Aangezien wij buiten de bijbelgordel wonen en vanwege dat feit thuislezend zijn.
Psalmen die harten treffen.... juist als voorbereiding op de zondag.
Wat bijzonder om te lezen, thuislezend. Wij hebben dat vroeger ook een tijdje gedaan, maar uiteindelijk wilden mijn ouders toch weer bij een gemeente behoren.
Ik moet bekennen dat ik het als puber als niet fijn heb ervaren :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

^ Ik meen gelezen te hebben dat hij ergens in Limburg o.i.d. woont. Dan heb je idd niet heel veel keuze :)
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

`Wij luiden de zondag in`.Ik herinner me dat radioprogramma op de zaterdagavond na het nieuws van half 11.
Het programma werd door de K.R.O. (Katholieke(!) Radio Omroep) uitgezonden. Mooie geestelijke muziek (`Ave Verum`), een korte overdenking. Dat was ver voor de tijd van de E.O. (Evangelische Omroep) die - meen ik - ook zo`n soort programma had. Tja, wat moet je ervan zeggen.... De zaterdagavond was (en is) toch wel een avond om ontspannend door te brengen na een hele week werken. En een `bezinnend moment`, -maar dan niet alleen op zaterdagavond!!- is nooit verkeerd. Je moet - als je de mogelijkheid hebt - elke avond een bezinnend moment hebben, alleen of met degene die je lief is(zijn).
Plaats reactie