huisman schreef:Dan kun je dus ook geen preken lezen van oudvaders/puriteinen enz.
En wat is het antwoord van WimA hierop?
Ik snap de vraag niet zo goed. Dat antwoord heb ik namelijk m.i. al gegeven.
WimA schreef:Om dezelfde reden heb ik trouwens moeite met het uitschrijven van uitgesproken preken die niet vervolgens geredigeerd en "veralgemeniseerd" worden voordat ze uitgegeven worden
Ik snap ook echt de reactie van @Huisman daarop niet:
Huisman schreef:Ik kon toch niet weten dat in de GGiN bundels preken niet geredigeerd en "veralgemeniseerd" zijn. Daarom mijn vraag.
Of die specifieke boeken nu wel of niet "geredigeerd en "veralgemeniseerd" zijn doet in de discussie toch helemaal niet ter zake?
Spurgeon liet al zijn preken die hij zondags uitsprak, 's maandags uitgewerkt door een gemeentelid verzenden naar Amerika, waar deze preken tot grote zegen zijn geweest.
Ik zou niet durven zeggen hoeveel preken wij hebben van ds uit Ger.Gem. (in Ned.) Heel wat in ieder geval. Ik ben van oorsprong helemaal geen ger.gem.in ned, maar weet nu aardig hoe men vroeger dacht in die kerk. Dat vind ik fijn, want dan snap ik mensen beter.
Het is ook weleens fijn om na een HHK preek over een bepaald gedeelte, bijv een Ger.Gem. in Ned preek te luisteren. Daar leer je van... want de ene dominee heeft licht op dat gedeelte van de tekst gekregen en een andere dominee weer anders. En zo blijft je blik breed en dat proberen we thuis zoveel mogelijk te zijn.
Maar zoals ik al zei: ik respecteer dat men er anders over denkt.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Desiree schreef:Ik zou niet durven zeggen hoeveel preken wij hebben van ds uit Ger.Gem. (in Ned.) Heel wat in ieder geval. Ik ben van oorsprong helemaal geen ger.gem.in ned, maar weet nu aardig hoe men vroeger dacht in die kerk. Dat vind ik fijn, want dan snap ik mensen beter.
Het is ook weleens fijn om na een HHK preek over een bepaald gedeelte, bijv een Ger.Gem. in Ned preek te luisteren. Daar leer je van... want de ene dominee heeft licht op dat gedeelte van de tekst gekregen en een andere dominee weer anders. En zo blijft je blik breed en dat proberen we thuis zoveel mogelijk te zijn.
Het is inderdaad wel goed om kennis te nemen van de prediking in andere kerken. Daar kun je wel eens wat van leren, en bovendien, als je het zelf persoonlijk weet, heb je ook recht van spreken. Ik spreek bij voorkeur uit eigen ervaring en waarneming. Niet op geruchten of zo afgaan. Dat is juist de bron van karikatuurvorming.
refo schreef:Maar hoe blijft je blik breed bij smalstroompreken?
Iedereen heeft toch wel broadband tegenwoordig?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
refo schreef:Maar hoe blijft je blik breed bij smalstroompreken?
Iedereen heeft toch wel broadband tegenwoordig?
Glasvezel
Er zijn erbij, daar kijk je inderdaad dwars doorheen
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
huisman schreef:Dan kun je dus ook geen preken lezen van oudvaders/puriteinen enz.
En wat is het antwoord van WimA hierop?
Ik snap de vraag niet zo goed. Dat antwoord heb ik namelijk m.i. al gegeven.
Misschien wil je het dan nog een keer doen, want dan heb ik kennelijk iets gemist. En geen omtrekkende bewegingen graag.
Oke, nogmaals:
WimA schreef:Om dezelfde reden heb ik trouwens moeite met het uitschrijven van uitgesproken preken die niet vervolgens geredigeerd en "veralgemeniseerd" worden voordat ze uitgegeven worden
Ja, dan vallen er nogal wat preken van oudvaders af.
Ja, dan vallen er nogal wat preken van oudvaders af.
WimA blijft met leesdiensten in zijn kerk ook thuis denk ik .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
WimA schreef:Initiatieven zoals PrekenWeb doen meer kwaad dan goed aan het verspreiden van het Evangelie.
.
PrekenWeb heeft in nieuwsbrieven geschreven dat er voor de preken die er opgezet worden toestemming is gegeven door de dominees.
Als je dan zegt dat ze er zomaar op worden gedumpt, is dat niet eerlijk.