Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
Een aantal berichten heb ik hier weggehaald. Graag on-topic verder!
Re: Beroepingswerk discussie
Van mij wel, maar het is verder een wat zinloze bezigheid.refo schreef:Mag je je ook afvragen waarom een dominee vrijwel geen beroepen krijgt?
Re: Beroepingswerk discussie
WimA schreef:Van mij wel, maar het is verder een wat zinloze bezigheid.refo schreef:Mag je je ook afvragen waarom een dominee vrijwel geen beroepen krijgt?

Re: Beroepingswerk discussie
Ja hoor. Een van de oorzaken kan bijvoorbeeld zijn omdat hij met emeritaat is.refo schreef:Mag je je ook afvragen waarom een dominee vrijwel geen beroepen krijgt?

Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Re: Beroepingswerk discussie
Nou, daar heeft onze ds nog geen last van.caprice schreef:Ja hoor. Een van de oorzaken kan bijvoorbeeld zijn omdat hij met emeritaat is.refo schreef:Mag je je ook afvragen waarom een dominee vrijwel geen beroepen krijgt?
Re: Beroepingswerk discussie
Of omdat hij niet beroepbaar is.caprice schreef:Ja hoor. Een van de oorzaken kan bijvoorbeeld zijn omdat hij met emeritaat is.refo schreef:Mag je je ook afvragen waarom een dominee vrijwel geen beroepen krijgt?

Re: Beroepingswerk discussie
Geweldig, het niveau stijgt hier met de dagMister schreef:Of omdat hij niet beroepbaar is.caprice schreef:Ja hoor. Een van de oorzaken kan bijvoorbeeld zijn omdat hij met emeritaat is.refo schreef:Mag je je ook afvragen waarom een dominee vrijwel geen beroepen krijgt?

Hoe lang is het helemaal geleden dat prominenten binnen de GG bij hoog en laag ontkenden dat er verschillen bestonden in de prediking? En moet je nou zien...
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Beroepingswerk discussie
Ik vraag me af hoe je uit het stijgende niveau hier het bestaan van verschillen in prediking ziet. Maar goed, dat zal wel komen, dat ik geen prominent binnen de GG ben.Hendrikus schreef:Geweldig, het niveau stijgt hier met de dagMister schreef: Of omdat hij niet beroepbaar is.![]()
Hoe lang is het helemaal geleden dat prominenten binnen de GG bij hoog en laag ontkenden dat er verschillen bestonden in de prediking? En moet je nou zien...
Verder is het zo: er zijn wel verschillen in accenten, en zeker ook in stijl van preken, maar de grondslag van de prediking is hetzelfde; altijd binnen de grenzen van Schrift en belijdenis.
Het is niet zo als bijvoorbeeld in de PKN, waar de prediking een brede schakering vormt, waarin je alles kan vinden; van bijbelgetrouw, remonstrants tot zelfs atheistisch toe.
Re: Beroepingswerk discussie
Nee het is binnen de GG niet zoals in de PKN maar ik vind jouw conclusie dat al de prediking binnen de GG zich altijd binnen de grenzen van Schrift en belijdenis zou bevinden wel erg snel getrokken. Dat zou ik van mijn eigen kerkverband niet durven zeggen.De verschillen binnen de GG zijn in 2012 veel groter dan in het verleden. Zouden alle GG'ers (van links tot rechts) het jou nazeggen dat al de prediking binnen de GG -als vanzelf- binnen Schrift en belijdenis is ?Tiberius schreef:Ik vraag me af hoe je uit het stijgende niveau hier het bestaan van verschillen in prediking ziet. Maar goed, dat zal wel komen, dat ik geen prominent binnen de GG ben.Hendrikus schreef:Geweldig, het niveau stijgt hier met de dagMister schreef: Of omdat hij niet beroepbaar is.![]()
Hoe lang is het helemaal geleden dat prominenten binnen de GG bij hoog en laag ontkenden dat er verschillen bestonden in de prediking? En moet je nou zien...
Verder is het zo: er zijn wel verschillen in accenten, en zeker ook in stijl van preken, maar de grondslag van de prediking is hetzelfde; altijd binnen de grenzen van Schrift en belijdenis.
Het is niet zo als bijvoorbeeld in de PKN, waar de prediking een brede schakering vormt, waarin je alles kan vinden; van bijbelgetrouw, remonstrants tot zelfs atheistisch toe.
Ik zou maar net als de inwoners van Berea het gepredikte Woord met alle toegenegenheid ontvangen...maar deze wel vergelijken met de Schriften of de prediking in lijn met Gods Woord is. Dan ben je "edel" bezig.
11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.
24) edeler, dan
Namelijk van gemoed. Want dat is een recht edel gemoed, dat Zijn geloof niet op het zeggen van mensen, maar alleen op Gods Woord bouwt; Ef. 2:20. Vanwaar deze edelheid voortkomt,
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Beroepingswerk discussie
Huisman, dat is geen conclusie, dat is de norm, uitgangspunt.
Kerkordelijk zijn er voldoende wegen om, indien van dat uitgangspunt afgeweken wordt, corrigerende en soms zelfs preventieve maatregelen te nemen.
Kerkordelijk zijn er voldoende wegen om, indien van dat uitgangspunt afgeweken wordt, corrigerende en soms zelfs preventieve maatregelen te nemen.
Re: Beroepingswerk discussie
Dit was natuurlijk ook de norm van de apostelen...toch worden de inwoners van Berea "edeler" genoemd omdat zij alle woorden van de apostelen naast hun onderzoek van de Schriften legden. Dat is de juiste luisterhouding.Tiberius schreef:Huisman, dat is geen conclusie, dat is de norm, uitgangspunt.
Kerkordelijk zijn er voldoende wegen om, indien van dat uitgangspunt afgeweken wordt, corrigerende en soms zelfs preventieve maatregelen te nemen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Beroepingswerk discussie
Ehm, ik reageerde op Hendrikus over verschillen in de prediking, ging niet over een luisterhouding.huisman schreef:Dit was natuurlijk ook de norm van de apostelen...toch worden de inwoners van Berea "edeler" genoemd omdat zij alle woorden van de apostelen naast hun onderzoek van de Schriften legden. Dat is de juiste luisterhouding.Tiberius schreef:Huisman, dat is geen conclusie, dat is de norm, uitgangspunt.
Kerkordelijk zijn er voldoende wegen om, indien van dat uitgangspunt afgeweken wordt, corrigerende en soms zelfs preventieve maatregelen te nemen.
Re: Beroepingswerk discussie
Juist omdat de verschillen in de prediking steeds groter worden lijkt mij de luisterhouding van de inwoners van Berea nog meer op zijn plaats. Preken beluisteren is -als het goed is- een actief werk/oefening.Tiberius schreef:Ehm, ik reageerde op Hendrikus over verschillen in de prediking, ging niet over een luisterhouding.huisman schreef:Dit was natuurlijk ook de norm van de apostelen...toch worden de inwoners van Berea "edeler" genoemd omdat zij alle woorden van de apostelen naast hun onderzoek van de Schriften legden. Dat is de juiste luisterhouding.Tiberius schreef:Huisman, dat is geen conclusie, dat is de norm, uitgangspunt.
Kerkordelijk zijn er voldoende wegen om, indien van dat uitgangspunt afgeweken wordt, corrigerende en soms zelfs preventieve maatregelen te nemen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Beroepingswerk discussie
Juist gisteren is hier weer eens aangetoond, dat dat groter worden van de verschillen niet het geval is. Integendeel. Kennelijk ligt het merendeel van die verschillen toch in het oor van de toehoorder.huisman schreef:Juist omdat de verschillen in de prediking steeds groter worden lijkt mij de luisterhouding van de inwoners van Berea nog meer op zijn plaats. Preken beluisteren is -als het goed is- een actief werk/oefening.
Re: Beroepingswerk discussie
of misschien is niet iedereen een fijnproeverTiberius schreef:Juist gisteren is hier weer eens aangetoond, dat dat groter worden van de verschillen niet het geval is. Integendeel. Kennelijk ligt het merendeel van die verschillen toch in het oor van de toehoorder.huisman schreef:Juist omdat de verschillen in de prediking steeds groter worden lijkt mij de luisterhouding van de inwoners van Berea nog meer op zijn plaats. Preken beluisteren is -als het goed is- een actief werk/oefening.

Je kan er laconiek over doen maar het is natuurlijk niet terecht om net te doen of er niets aan de hand is.