Dr. Martin Lloyd Jones preekte standaard 's ochtends voor de onbekeerden en in de tweede dienst voor bekeerden.
Gelukkig. Hier doe ik een lijstje om. Al lijkt 90% me wat overdreven.Kislev schreef:In de GG gaan 90% van de prediking over oproep tot bekering.
Dat is dan ook wel weer typerend voor veel preken: grote lijst, klein schilderijtje.Anker schreef:Gelukkig. Hier doe ik een lijstje om. Al lijkt 90% me wat overdreven.Kislev schreef:In de GG gaan 90% van de prediking over oproep tot bekering.
Ja, in zijn eigen gemeente, of als hij ergens twee maal preekt.Kislev schreef:Wat een gezeur. In de GG gaan 90% van de prediking over oproep tot bekering. Heel goed natuurlijk maar voor het overige nogal karig. Komt er een keer een ds die mooi en evenwichtig over de Heiligmaking preekt is het weer niet goed, te weinig oproep tot bekering![]()
Dr. Martin Lloyd Jones preekte standaard 's ochtends voor de onbekeerden en in de tweede dienst voor bekeerden.
Gelukkig. Ik ben er de laatste tijd steeds meer achter gekomen dat we onbekeerd moeten worden, maar dat zal wel niet eenvoudig genoeg zijn, als ik dat zo zeg.Kislev schreef:Nou, ik heb 25 jaar in een van de meest rechtse GG gezeten en elke zondag gehoord dat ik bekeerd moest worden.
Oh ja. Maar toen had je Calvijn natuurlijk nog niet gelezen.Kislev schreef:"dat er nog toegebracht mogen worden die onder het zegel der verkiezing liggen" werd er dan gebeden.
"Maar als ik daar nou dus niet onder lig, wat dan?" vroeg ik me dan af als puber.
Een illustratie van het dodelijke, goddeloze en vijandige hart van de natuurlijke mens waarin dit soort gedachten opkomen. Een hart wat enkel nog maar vuil en modder kan opwerpen. En hart dat God niet God wil laten.Kislev schreef:"dat er nog toegebracht mogen worden die onder het zegel der verkiezing liggen" werd er dan gebeden.
"Maar als ik daar nou dus niet onder lig, wat dan?" vroeg ik me dan af als puber.
Ook de Dordtse Leerregels geven daar duidelijk antwoord op.Erasmiaan schreef:Oh ja. Maar toen had je Calvijn natuurlijk nog niet gelezen.Kislev schreef:"dat er nog toegebracht mogen worden die onder het zegel der verkiezing liggen" werd er dan gebeden.
Je kan er wel deze sfeer van maken maar dan heb je niet begrepen waar het over gaat. De kritiek op de prediking wordt vaak ervaren als iets ergs, omdat men zelf door die prediking gevoed wordt. Als dan de argumenten die men tegen een bepaalde prediking heeft ook opgaan voor prediking waaronder men zegt wel te gedijen is er wat mij betreft een serieus probleem. Zeker het argument dat Christus niet centraal stond kun je hier niet zomaar mee aan de kant schuiven.Jongere schreef:Het is kolder om aan deze beschrijving van Marieke dit soort "conclusies" te verbinden. Een beetje het gevoel van 'haha, hij doet het ook niet'.
Tiberius schreef:Ook de Dordtse Leerregels geven daar duidelijk antwoord op.Erasmiaan schreef:Oh ja. Maar toen had je Calvijn natuurlijk nog niet gelezen.Kislev schreef:"dat er nog toegebracht mogen worden die onder het zegel der verkiezing liggen" werd er dan gebeden.
En kunnen jullie dat nu ook duidelijk maken aan degenen die in de leeftijdsgroep 8 t/m 16 jaar zitten? Probeer hetgeen Kislev nu zegt eens in een paar zinnen te zeggen dat deze leeftijdsgroep van 8 t/m 16 jaar en van LBO tot VWO niveau het ook kunnen begrijpen?WimA schreef:Een illustratie van het dodelijke, goddeloze en vijandige hart van de natuurlijke mens waarin dit soort gedachten opkomen. Een hart wat enkel nog maar vuil en modder kan opwerpen. En hart dat God niet God wil laten.Kislev schreef:"dat er nog toegebracht mogen worden die onder het zegel der verkiezing liggen" werd er dan gebeden.
Ik maak deze sfeer er niet van, die bestaat doordat jullie bijzonder grote conclusies menen te kunnen verbinden aan één weergave van één preek gehouden op één moment in één gemeente.Erasmiaan schreef:Je kan er wel deze sfeer van maken maar dan heb je niet begrepen waar het over gaat. De kritiek op de prediking wordt vaak ervaren als iets ergs, omdat men zelf door die prediking gevoed wordt. Als dan de argumenten die men tegen een bepaalde prediking heeft ook opgaan voor prediking waaronder men zegt wel te gedijen is er wat mij betreft een serieus probleem. Zeker het argument dat Christus niet centraal stond kun je hier niet zomaar mee aan de kant schuiven.Jongere schreef:Het is kolder om aan deze beschrijving van Marieke dit soort "conclusies" te verbinden. Een beetje het gevoel van 'haha, hij doet het ook niet'.
Uiteraard kan dit overgedragen worden, ook aan de jeugd. Daartoe zijn de huisgodsdienst, de catechisatie, de school en de kerk middelijkerwijs gegeven.Cees schreef:En kunnen jullie dat nu ook duidelijk maken aan degenen die in de leeftijdsgroep 8 t/m 16 jaar zitten? Probeer hetgeen Kislev nu zegt eens in een paar zinnen te zeggen dat deze leeftijdsgroep van 8 t/m 16 jaar en van LBO tot VWO niveau het ook kunnen begrijpen?