De pruik, het hoedje en de hoofddoek

Mara

Re: De pruik, het hoedje en de hoofddoek

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:Vroeger droegen vrouwen niet alleen in de kerk een hoed...
Ook tijdens het Bijbellezen en het gebed aan tadel werd een hoofddoekje omgeslagen....
De hoed was vroeger een kledingstuk dat er gewoon bij hoorde.
Als mijn moeder "op deftig" ging, droeg ze een hoed.
Ik heb foto's van gezellige dagjes uit met de vrouwenvereniging, het zangkoor, de dames droegen allemaal een kittig hoedje.
De mannen trouwens ook! Deze werd beleefd even opgetild bij een groet aan een dame, geweldig :)
Afbeelding voor Mara
:haha You make my day :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Simon

Bericht door Simon »

Mara schreef:
jakobmarin schreef:
Ook tijdens het Bijbellezen en het gebed aan tadel werd een hoofddoekje omgeslagen....
Dat was een stuk consequenter dan nu alleen tijdens de eredienst.

En soms ook een muts op bij catechisatie (tot groot óngenoegen van de dames en groot génoegen van de heren :slurp)
En weer geen hoedje op tijdens zangavonden of gemeente-avonden.

Ik snap het allemaal niet meer :oO

óf helemaal afschaffen, óf even consequent als -DIA- schrijft, dát is tenminste duidelijk.
Ik snap af en toe de code ook niet meer :nonnon
Ik ging een tijdje geleden naar een rouwdienst in een aula, iemand uit de ger. gem. werd begraven, maar ik was vrijwel de enige zonder hoed op!
Bij navraag was de reden omdat het niet in een kerk zou zijn.
Als we vroeger kerstviering van de zondagsschool hadden, in de kerk, droegen de moeders ook een hoed. Volgens mij hoefde ik hem dan niet op.
In hoeverre pas je je dan aan aan de meerderheid?
Dat is de maatstaf niet, natuurlijk.
De hoed is trouwens een tegenovergesteld symbool, van wat de Schrift ons leert aangaande de bedekking van de vrouw, welke alles te maken heeft met afleiding van het vleselijke tijdens de samenkomst en de (scheppings-)orde God-Jezus-man -vrouw.
Hoe komt het toch dat ik me helemaal niet verbaas over het schaamteloos toegeven dat je niet eens weet waarom je iets doet/draagt?
Mr goed, de paus bidt ook gerust met bedekking op het hoofd.
Je vraagt je af wat theologiestudenten nog meekrijgen...
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara

Bericht door Mara »

Simon schreef: Je vraagt je af wat theologiestudenten nog meekrijgen...
Dat ligt er aan op welke TU ze aangenomen zijn ;)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Toen mijn ouders pas lid waren van de Gereformeerde Gemeenten
(ze kwamen uit een bijna vrijzinnige Hervormde kerk) waren er meer mensen uit
mijn geboortedorp die de stap deden, en naar Rijssen gingen.
Hetzij door een huwelijk of een andere reden.

Een van die vrouwen was niet gewend om een hoed te dragen, en deed dat in het
beging ook niet.
Tot op die zondag... De dominee sprak haar van de kansel aan.
Enstvol en liefdevol...
En zei (naar de overlevering van mijn ouders):
"Kind, doe het dan om der engelenwil."
Het woorde legde toen nog beslag. En de vrouw is nooit meer
met ongedekt hoofd in de kerk geweest.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Mara schreef:
jakobmarin schreef:
Dat was een stuk consequenter dan nu alleen tijdens de eredienst.

En soms ook een muts op bij catechisatie (tot groot óngenoegen van de dames en groot génoegen van de heren :slurp)
En weer geen hoedje op tijdens zangavonden of gemeente-avonden.

Ik snap het allemaal niet meer :oO

óf helemaal afschaffen, óf even consequent als -DIA- schrijft, dát is tenminste duidelijk.
Ik snap af en toe de code ook niet meer :nonnon
Ik ging een tijdje geleden naar een rouwdienst in een aula, iemand uit de ger. gem. werd begraven, maar ik was vrijwel de enige met hoed op!
Bij navraag was de reden omdat het niet in een kerk zou zijn.
Als we vroeger kerstviering van de zondagsschool hadden, in de kerk, droegen de moeders ook een hoed. Volgens mij hoefde ik hem dan niet op.
In hoeverre pas je je dan aan aan de meerderheid?
Wijziging aangebracht, met dank aan meelezende forummer ;)
Simon

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:Toen mijn ouders pas lid waren van de Gereformeerde Gemeenten

beging ook niet.
Enstvol en liefdevol...
Zo klinkt het net alsof het de wil der engelen is dat de vrouw een hoofddeksel op heeft.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
DDD

Bericht door DDD »

Dat was vast ook de bedoeling van de geachte spreker;-)

1 Korinthe 11
huisman

Bericht door huisman »

Simon schreef:

beging ook niet.
Enstvol en liefdevol...
Zo klinkt het net alsof het de wil der engelen is dat de vrouw een hoofddeksel op heeft.
Zo staat het immers in Gods Woord.
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.
26) om der engelen wil.

Dit verstaan sommigen van de leraars der gemeente, die in de Schrift ook engelen, dat is, boden of gezanten Gods genaamd worden, Mal. 2:7; Openb. 1:20. Doch kan bekwamelijker verstaan worden van de dienstbare geesten, die vanwege hun ambt eigenlijk engelen doorgaans genaamd worden. Want dewijl dezelve in de vergaderingen der gelovigen tegenwoordig zijn, Ps. 34:8, en Matth. 18:10, en door onordelijkheid of ongeschiktheid, die daar zou mogen gepleegd worden, bedroefd worden, zo vermaant de apostel de vrouwen, dat zij deze heilige geesten ook behoren te ontzien, om hen hierin niet te bedroeven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Simon schreef:

beging ook niet.
Enstvol en liefdevol...
Het lijkt mij dat je zoiets even in een persoonlijk gesprekje aan de orde stelt. Is die vrouw nog wel mét bedekt hoofd in de kerk geweest, of helemaal niet meer?

Overigens ken ik ook wel een hoedjes-anekdote: twee onkerkelijke dames kwamen in een reformatorische gemeente. Ze werden blijkbaar gegrepen door het Woord, want ze kwamen zeer regelmatig terug. Ze staken wel wat af bij het gewone gerokte en gehoede kerkvolk, want ze waren ongehoed en in hippe broeken. Ze vroegen in een gesprekje met de predikant hoe dat nou moest met die kleding enzo. Wel, zei de dominee: die hoed, dat is hier eigenlijk wel de bedoeling. Er is een duidelijke Bijbelse lijn voor, dat de vrouwen in ieder geval in de kerkdiensten een hoofddeksel dragen. Over de broek ga ik u geen regels opleggen, want die regels zijn niet één-op-één uit de Bijbel af te leiden.
En zo kwamen ze maandenlang met een refo-schuit op hun hoofd, boven die hippe strakke spijkerbroeken.
Later pasten ze zich overigens ook wel aan wat de kleding betreft.
Simon

Bericht door Simon »

''Zo staat er immers ook in de Bijbel'' dat lang haar voor een man een schande is.... Ben benieuwd of die kanttekenaren en die meneer van je Avatar dan misschien geen spiegel hadden... ;)
Het lijkt het me sterk dat engelen iets te willen hebben, die zijn juist de hulpen van God en staan Hem ter zijde,

Jesaja 6:1 In het sterfjaar van koning Uzzia zag ik de Heere zitten op een hoge en verheven troon en zijn zomen vulden de tempel. 2 Serafs stonden boven Hem; ieder had zes vleugels: met twee BEDEKTE hij zijn aangezicht, met twee bedekte hij zijn voeten en met twee vloog hij. 3 En de één riep de ander toe: Heilig, heilig, heilig is de Heere der heerscharen, de ganse aarde is van zijn heerlijkheid vol.
Het heeft alles te maken met de door God ingestelde orde.
Zoals de engelen in verhouding tot God staan, zo staat de vrouw in verhouding tot de man. De engelen zijn als hulp voor God geschapen, de vrouw als hulp voor de man. Laten we het vers nog eens lezen.

1 Corinthiërs 11:10 Dáárom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben vanwege de engelen.

Waarom? Het vers begint met ’daarom’. De reden moet dus staan in het voorafgaande.

Vers 8 Want de man is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man. 9 De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man.
Gezagsstruktuur dus.
- Oswald Chambers -
boontje

Bericht door boontje »

Leuk, al die discussie, maar tot nu toe heeft nog niemand zich gemeld om op 3 november in Arnhem te komen vertellen waarom zij een hoed draagt in de kerk.
Het zou leuk zien als hier toch nog iemand te vinden is die dat zou willen.
refo

Bericht door refo »

boontje schreef:Leuk, al die discussie, maar tot nu toe heeft nog niemand zich gemeld om op 3 november in Arnhem te komen vertellen waarom zij een hoed draagt in de kerk.
Niemand weet het, dus wie zou er moeten spreken?
Ds P Honkoop op CGO in 1983 of 1984 sprak al van een traditie, die niet op de bijbel is terug te voeren.
boontje

Bericht door boontje »

refo schreef:
boontje schreef:Leuk, al die discussie, maar tot nu toe heeft nog niemand zich gemeld om op 3 november in Arnhem te komen vertellen waarom zij een hoed draagt in de kerk.
Ds P Honkoop op CGO in 1983 of 1984 sprak al van een traditie, die niet op de bijbel is terug te voeren.
Maar als niemand het weet, waarom doet iedereen het dan toch?
Uit respect voor de traditie? Of omdat je, net zoals de vrouwelijke parlementariërs, er door op kunt vallen? Of zou er misschien toch nog iemand zijn die het uit overtuiging doet?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik heb net Matthew Henry erop nagelezen, en die geeft twee verklaringem bij 1 Korinthe 11. Zoals we van Matthew Henry gewend zijn maakt hij zich er niet met een paar woorden van af. Vandaar het me nu teveel is om het alles over te typen.
Ik zou dus zeggen: Lees de Bijbelverklaring van Matthew Henry, en neem dan de 9-delige.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Simon

Bericht door Simon »

refo schreef:
De hoed niet nee, integendeel.
Een hoed is letterlijk en figuurlijk ter verhoging.
maar de sluier dus wél, als bedekking.
Zei P.Honkoop dat er niet bij?

PS DIA, Waarom zou er een ellenlange verklaring nodig zijn, als toevoeging op wat Paulus ons leert in de Korinthe brief?
- Oswald Chambers -
Plaats reactie