Een voorbeeld: Ds A.T Vergunst die naar een gemeente van 60 leden vertrekt!refo schreef:Beroepingswerkdiscussies zijn altijd wat onwezenlijk.
Ik wil best aannemen dat God de dominees Persoonlijk stuurt. Dat zou heel mooi zijn.
Maar waarom vrijwel nooit naar een kleine gemeente?
Beroepingswerk discussie
-
Re: Beroepingswerk discussie
Hersteld Hervormd is pas in 2004 ingegaan helaas. Had nooit moeten gebeuren!!GGBeroopingswerk schreef:Een Hersteld Hervormde voorganger, die al in geen 10 jaar een beroep had ontvangen, sprak eens in een gesprek met mij toen daar de predikanten Den Ouden veel beroepen werden: Bij ons heerst het syndroom van "d'nOuden".
Dan kan die voorganger toch al niet 10 jaar wachten op een beroep van Hersteld?
Of zie ik het verkeerd?
Natuurlijk, een voorganger kan toch al beroepbaar geweest zijn binnen de Nederlands Hervormde Kerk?Herman60 schreef:(...)GGBeroopingswerk schreef:Een Hersteld Hervormde voorganger, die al in geen 10 jaar een beroep had ontvangen, sprak eens in een gesprek met mij toen daar de predikanten Den Ouden veel beroepen werden: Bij ons heerst het syndroom van "d'nOuden".
Of zie ik het verkeerd?
En dat wil dan automatisch zeggen dat hij zou mee gaan naar Hersteld?eilander schreef:Natuurlijk, een voorganger kan toch al beroepbaar geweest zijn binnen de Nederlands Hervormde Kerk?Herman60 schreef:(...)GGBeroopingswerk schreef:Een Hersteld Hervormde voorganger, die al in geen 10 jaar een beroep had ontvangen, sprak eens in een gesprek met mij toen daar de predikanten Den Ouden veel beroepen werden: Bij ons heerst het syndroom van "d'nOuden".
Of zie ik het verkeerd?
Denk maar eens aan ds. M Goudriaan.
-
Wie suggereert dat?Herman60 schreef:En dat wil dan automatisch zeggen dat hij zou mee gaan naar Hersteld?eilander schreef:Natuurlijk, een voorganger kan toch al beroepbaar geweest zijn binnen de Nederlands Hervormde Kerk?Herman60 schreef:(...)GGBeroopingswerk schreef:Een Hersteld Hervormde voorganger, die al in geen 10 jaar een beroep had ontvangen, sprak eens in een gesprek met mij toen daar de predikanten Den Ouden veel beroepen werden: Bij ons heerst het syndroom van "d'nOuden".
Of zie ik het verkeerd?
Op deze manier krijg je rare discussies.Herman60 schreef:En dat wil dan automatisch zeggen dat hij zou mee gaan naar Hersteld?eilander schreef:Natuurlijk, een voorganger kan toch al beroepbaar geweest zijn binnen de Nederlands Hervormde Kerk?Herman60 schreef:(...)GGBeroopingswerk schreef:Een Hersteld Hervormde voorganger, die al in geen 10 jaar een beroep had ontvangen, sprak eens in een gesprek met mij toen daar de predikanten Den Ouden veel beroepen werden: Bij ons heerst het syndroom van "d'nOuden".
Of zie ik het verkeerd?
- MarthaMartha
De predikant is HH, hij heeft geen beroep ontvangen in 10 jaar tijd.Herman60 schreef:Hersteld Hervormd is pas in 2004 ingegaan helaas. Had nooit moeten gebeuren!!GGBeroopingswerk schreef:Een Hersteld Hervormde voorganger, die al in geen 10 jaar een beroep had ontvangen, sprak eens in een gesprek met mij toen daar de predikanten Den Ouden veel beroepen werden: Bij ons heerst het syndroom van "d'nOuden".
Of zie ik het verkeerd?
In 2003 was hij NH, toen had hij geen beroep ontvangen in 1 jaar tijd.
En dat hij op die manier praat over het beroepen van zijn collega's is jammer.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Al maken ze het in de HHK nog bonter dan in de GG. Daar (HHK) wordt echt selectief beroepen en zijn er kandidaten die geen of nauwelijks beroepen krijgen. Best heftig, lijkt me. Hier in de buurt staat ook een predikant die met een kleine gemeente overbleef na 2004. Gemeente kan hem niet onderhouden, is ander werk erbij gaan doen en krijgt geen enkel beroep. Best heftig is dat.MarthaMartha schreef:De predikant is HH, hij heeft geen beroep ontvangen in 10 jaar tijd.Herman60 schreef:Hersteld Hervormd is pas in 2004 ingegaan helaas. Had nooit moeten gebeuren!!GGBeroopingswerk schreef:Een Hersteld Hervormde voorganger, die al in geen 10 jaar een beroep had ontvangen, sprak eens in een gesprek met mij toen daar de predikanten Den Ouden veel beroepen werden: Bij ons heerst het syndroom van "d'nOuden".
Of zie ik het verkeerd?
- MarthaMartha
Dat lijkt me voor zo iemand ook moeilijk. Misschien toch een andere roeping...Anker schreef:Al maken ze het in de HHK nog bonter dan in de GG. Daar (HHK) wordt echt selectief beroepen en zijn er kandidaten die geen of nauwelijks beroepen krijgen. Best heftig, lijkt me. Hier in de buurt staat ook een predikant die met een kleine gemeente overbleef na 2004. Gemeente kan hem niet onderhouden, is ander werk erbij gaan doen en krijgt geen enkel beroep. Best heftig is dat.MarthaMartha schreef:De predikant is HH, hij heeft geen beroep ontvangen in 10 jaar tijd.Herman60 schreef:Hersteld Hervormd is pas in 2004 ingegaan helaas. Had nooit moeten gebeuren!!GGBeroopingswerk schreef:Een Hersteld Hervormde voorganger, die al in geen 10 jaar een beroep had ontvangen, sprak eens in een gesprek met mij toen daar de predikanten Den Ouden veel beroepen werden: Bij ons heerst het syndroom van "d'nOuden".
Of zie ik het verkeerd?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Dat weet ik niet.MarthaMartha schreef:Dat lijkt me voor zo iemand ook moeilijk. Misschien toch een andere roeping...Anker schreef:Al maken ze het in de HHK nog bonter dan in de GG. Daar (HHK) wordt echt selectief beroepen en zijn er kandidaten die geen of nauwelijks beroepen krijgen. Best heftig, lijkt me. Hier in de buurt staat ook een predikant die met een kleine gemeente overbleef na 2004. Gemeente kan hem niet onderhouden, is ander werk erbij gaan doen en krijgt geen enkel beroep. Best heftig is dat.
Ik denk dat ik wel weet wie Anker bedoelt. Dat "andere werk" is dan pastoraal werk in verschillende naburige verpleeghuizen/verzorgingshuizen. Daar wordt hij zeer gewaardeerd door de bewoners. Kennelijk is hij meer herder dan leraar. Lijkt me niets mis mee.
Nee, gewoon een gemeentepredikant die nu les geeft op een school. Terwijl er voldoende vakante gemeenten zijn, volgens mij.Tiberius schreef:Dat weet ik niet.MarthaMartha schreef:Dat lijkt me voor zo iemand ook moeilijk. Misschien toch een andere roeping...Anker schreef:Al maken ze het in de HHK nog bonter dan in de GG. Daar (HHK) wordt echt selectief beroepen en zijn er kandidaten die geen of nauwelijks beroepen krijgen. Best heftig, lijkt me. Hier in de buurt staat ook een predikant die met een kleine gemeente overbleef na 2004. Gemeente kan hem niet onderhouden, is ander werk erbij gaan doen en krijgt geen enkel beroep. Best heftig is dat.
Ik denk dat ik wel weet wie Anker bedoelt. Dat "andere werk" is dan pastoraal werk in verschillende naburige verpleeghuizen/verzorgingshuizen. Daar wordt hij zeer gewaardeerd door de bewoners. Kennelijk is hij meer herder dan leraar. Lijkt me niets mis mee.
Re: Beroepingswerk [10]
Niks kopieergedrag, dat is echt flauwekul. Ds. Van Rijswijk is sinds kort beroepbaar. In mijn gemeente heeft hij tijd geleden, toen hij nog niet beroepbaar was, gepreekt, de koster heeft nog nooit zoveel cd's moeten branden van een preek. Dus nu hij beroepbaar is, is het niet meer dan logisch dat hij op tweetal komt. Andere gemeenten hebben blijkbaar dezelfde ervaring.Anker schreef:Bovendien verrast het me dat deze predikant met name in bepaalde gemeenten beroepen wordt. Al hoop ik dat 's-Gravenzande hem nog een poosje mag houden, ik gun hem ook graag zo'n bepaalde gemeente, moet ik zeggen. Ik vind het wel een beetje kopieergedrag. Wanneer ds. X in Lelystad beroepen wordt zie je diezelfde dominee ook op tweetallen verschijnen in Slikkerveer, Kapelle, Arnhem, Groningen. Ik geloof dat dit te bewijzen is als je het beroepingswerk van de laatste jaren bestudeert. Wel een aardig verschijnsel, eigenlijk. Misschien zijn hoorcommissies, zoals in de Hervormde Kerk gebruikelijk, zo onverstandig nog niet.
Ik ben er blij mee! Oprecht. Hij is ook regelmatig spreker op Mbuma-zendingsbijeenkomsten waar predikanten van de GGiN en OGG ook spreken. Wellicht is hij in staat om boven de flanken te staan.Kislev schreef:Niks kopieergedrag, dat is echt flauwekul. Ds. Van Rijswijk is sinds kort beroepbaar. In mijn gemeente heeft hij tijd geleden, toen hij nog niet beroepbaar was, gepreekt, de koster heeft nog nooit zoveel cd's moeten branden van een preek. Dus nu hij beroepbaar is, is het niet meer dan logisch dat hij op tweetal komt. Andere gemeenten hebben blijkbaar dezelfde ervaring.Anker schreef:Bovendien verrast het me dat deze predikant met name in bepaalde gemeenten beroepen wordt. Al hoop ik dat 's-Gravenzande hem nog een poosje mag houden, ik gun hem ook graag zo'n bepaalde gemeente, moet ik zeggen. Ik vind het wel een beetje kopieergedrag. Wanneer ds. X in Lelystad beroepen wordt zie je diezelfde dominee ook op tweetallen verschijnen in Slikkerveer, Kapelle, Arnhem, Groningen. Ik geloof dat dit te bewijzen is als je het beroepingswerk van de laatste jaren bestudeert. Wel een aardig verschijnsel, eigenlijk. Misschien zijn hoorcommissies, zoals in de Hervormde Kerk gebruikelijk, zo onverstandig nog niet.
Nemen ze trouwens zulke gegevens mee in het stellen van een tweetal: hoeveel CD's er gebrand zijn?
Dat lijkt me een beetje een onzinnige vraag.Anker schreef:Nemen ze trouwens zulke gegevens mee in het stellen van een tweetal: hoeveel CD's er gebrand zijn?
Mag je je ook afvragen waarom een dominee vrijwel geen beroepen krijgt?