Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:Ik wijs er nogmaals op dat ds. Harinck dit zei in relatie tot de termen uit het gezelschapsleven.
Jawel, maar ook om de inhoud die predikanten er aan geven, alsmede de gunning en warmte (of het gebrek daar aan). Lees maar:
Zeker, en ik begrijp dat ook. Ik weet ook dat de oude predikanten bepaalde uitdrukkingen uit het gezelschapsleven graag gebruikten. Maar zij gaven inhoud aan die uitspraken, en er was altijd iets van gunning, van warmte. Nu is er veel napraten. Dat is koud en stoot af.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:In dit topic wordt zijn kritiek 'een trap richting andere predikanten' genoemd. Dat is toch niet helemaal zoals ik een goed gesprek voor ogen zie.
Ja, zoals hij dat in het interview verwoordde, is het toch echt een trap naar andere predikanten, die koud en hard preken. Dat je dat niet ziet!
Dat zegt hij niet. Napraten, dát is koud en hard en stoot af. Maar ds. H. zegt toch niet dat genoemde predikanten enkele napraten in hun prediking?
Het is jammer wanneer een gesprek meteen zo vanuit de onderbuik gevoerd wordt.
Ik voer helemaal geen gesprek uit de onderbuik, ik probeer objectief te kijken naar wat er staat. Ds. Harinck constateert dat de oude predikanten dan wel wat verkeerde termen gebruikten maar daar inhoud aan konden geven. NU is er veel napraten en dat is koud en hard en stoot af. Dus: de jongere predikanten praten veel na. Ik zie niet in waarom dat er niet zou staan.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Ik voer helemaal geen gesprek uit de onderbuik, ik probeer objectief te kijken naar wat er staat. Ds. Harinck constateert dat de oude predikanten dan wel wat verkeerde termen gebruikten maar daar inhoud aan konden geven. NU is er veel napraten en dat is koud en hard en stoot af. Dus: de jongere predikanten praten veel na. Ik zie niet in waarom dat er niet zou staan.
Ze praten veel na ALS HET OVER DIE ZAKEN GAAT.
Maar oké, laat ds. Harinck dat dan gezegd hebben. Stel dat het waar is?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Ik voer helemaal geen gesprek uit de onderbuik, ik probeer objectief te kijken naar wat er staat. Ds. Harinck constateert dat de oude predikanten dan wel wat verkeerde termen gebruikten maar daar inhoud aan konden geven. NU is er veel napraten en dat is koud en hard en stoot af. Dus: de jongere predikanten praten veel na. Ik zie niet in waarom dat er niet zou staan.
Ze praten veel na ALS HET OVER DIE ZAKEN GAAT.
Maar oké, laat ds. Harinck dat dan gezegd hebben. Stel dat het waar is?
Ja, dat is toch echt een fundamenteel verschil:
- jongere predikanten praten veel na (dus kennen ze er zelf niks van)
- jongere predikanten praten na als het over termen uit gezelschapsleven gaat (want zelf hebben ze dat niet of nauwelijks meer meegemaakt)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Ik voer helemaal geen gesprek uit de onderbuik, ik probeer objectief te kijken naar wat er staat. Ds. Harinck constateert dat de oude predikanten dan wel wat verkeerde termen gebruikten maar daar inhoud aan konden geven. NU is er veel napraten en dat is koud en hard en stoot af. Dus: de jongere predikanten praten veel na. Ik zie niet in waarom dat er niet zou staan.
Ze praten veel na ALS HET OVER DIE ZAKEN GAAT.
Maar oké, laat ds. Harinck dat dan gezegd hebben. Stel dat het waar is?
Het is niet waar, kan ik als ervaringsdeskundige melden.

Het gaat natuurlijk over termen als: met een geopenbaarde Middelaar de dood in, een gestolen Jezus, door recht verloren en door recht behouden, zien is nog geen hebben, enz. Dat zijn wezenlijke termen, die, zoals mijn ervaring is, niet klakkeloos na worden gesproken, maar die ook bij hen beleving zijn geweest en die ze niet koud en liefdeloos de kerk inslingeren.
Zucht
Berichten: 130
Lid geworden op: 13 jul 2012, 22:52

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Zucht »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Ik voer helemaal geen gesprek uit de onderbuik, ik probeer objectief te kijken naar wat er staat. Ds. Harinck constateert dat de oude predikanten dan wel wat verkeerde termen gebruikten maar daar inhoud aan konden geven. NU is er veel napraten en dat is koud en hard en stoot af. Dus: de jongere predikanten praten veel na. Ik zie niet in waarom dat er niet zou staan.
Ze praten veel na ALS HET OVER DIE ZAKEN GAAT. Maar oké, laat ds. Harinck dat dan gezegd hebben. Stel dat het waar is?
Het is niet waar, kan ik als ervaringsdeskundige melden. Het gaat natuurlijk over termen als: met een geopenbaarde Middelaar de dood in, een gestolen Jezus, door recht verloren en door recht behouden, zien is nog geen hebben, enz. Dat zijn wezenlijke termen, die, zoals mijn ervaring is, niet klakkeloos na worden gesproken, maar die ook bij hen beleving zijn geweest en die ze niet koud en liefdeloos de kerk inslingeren.


Zijn er predikanten (zeg maar van voor de scheuring) die deze voluit bijbelse termen niet gebruikten? Daar ben ik benieuwd naar....
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Het is niet waar, kan ik als ervaringsdeskundige melden.

Het gaat natuurlijk over termen als: met een geopenbaarde Middelaar de dood in, een gestolen Jezus, door recht verloren en door recht behouden, zien is nog geen hebben, enz. Dat zijn wezenlijke termen, die, zoals mijn ervaring is, niet klakkeloos na worden gesproken, maar die ook bij hen beleving zijn geweest en die ze niet koud en liefdeloos de kerk inslingeren.
Goed, maar nu maak je tenminste de discussie inhoudelijk. Je zegt dat je het niet met ds. Harinck eens bent. Maar dan hebben we in elk geval een gesprek.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 27 sep 2012, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32760
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Zucht schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Ik voer helemaal geen gesprek uit de onderbuik, ik probeer objectief te kijken naar wat er staat. Ds. Harinck constateert dat de oude predikanten dan wel wat verkeerde termen gebruikten maar daar inhoud aan konden geven. NU is er veel napraten en dat is koud en hard en stoot af. Dus: de jongere predikanten praten veel na. Ik zie niet in waarom dat er niet zou staan.
Ze praten veel na ALS HET OVER DIE ZAKEN GAAT. Maar oké, laat ds. Harinck dat dan gezegd hebben. Stel dat het waar is?
Het is niet waar, kan ik als ervaringsdeskundige melden. Het gaat natuurlijk over termen als: met een geopenbaarde Middelaar de dood in, een gestolen Jezus, door recht verloren en door recht behouden, zien is nog geen hebben, enz. Dat zijn wezenlijke termen, die, zoals mijn ervaring is, niet klakkeloos na worden gesproken, maar die ook bij hen beleving zijn geweest en die ze niet koud en liefdeloos de kerk inslingeren.


Zijn er predikanten (zeg maar van voor de scheuring) die deze voluit bijbelse termen niet gebruikten? Daar ben ik benieuwd naar....
Volgens mij is met ds. F. Mallan de laatste predikant van voor de scheuring overleden...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Da Capo »

Wilhelm schreef:
Afgewezen schreef:[Het is jammer wanneer een gesprek meteen zo vanuit de onderbuik gevoerd wordt.
Juist!

Het is zoals ik ook pas een oude ambtsdrager hoorde zeggen: " Het is jammer dat we binnen de GG zo slecht met discussie en met kritiek om kunnen gaan. Als daar meer ruimte voor zou zijn, zou er veel meer van elkaar geleerd kunnen worden"

Als ik de postings lees van Jongere hoor ik hetzelfde geluid. Misschien heeft hij dezelfde ambtsdrager wel gesproken ;)

Wat de boekjes van ds Harinck betreft, gelukkig hoor je juist nu bij de jongere studenten en predikanten, dat ze deze boekjes goed gelezen hebben.
Van harte mee eens!
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door eilander »

Zucht schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Ik voer helemaal geen gesprek uit de onderbuik, ik probeer objectief te kijken naar wat er staat. Ds. Harinck constateert dat de oude predikanten dan wel wat verkeerde termen gebruikten maar daar inhoud aan konden geven. NU is er veel napraten en dat is koud en hard en stoot af. Dus: de jongere predikanten praten veel na. Ik zie niet in waarom dat er niet zou staan.
Ze praten veel na ALS HET OVER DIE ZAKEN GAAT. Maar oké, laat ds. Harinck dat dan gezegd hebben. Stel dat het waar is?
Het is niet waar, kan ik als ervaringsdeskundige melden. Het gaat natuurlijk over termen als: met een geopenbaarde Middelaar de dood in, een gestolen Jezus, door recht verloren en door recht behouden, zien is nog geen hebben, enz. Dat zijn wezenlijke termen, die, zoals mijn ervaring is, niet klakkeloos na worden gesproken, maar die ook bij hen beleving zijn geweest en die ze niet koud en liefdeloos de kerk inslingeren.


Zijn er predikanten (zeg maar van voor de scheuring) die deze voluit bijbelse termen niet gebruikten? Daar ben ik benieuwd naar....
Ik neem aan dat je GG-predikanten bedoelt? Anders zou ik er wel wat kunnen opnoemen....
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Jongere »

Wie zegt overigens dat gezelschappen niet meer van deze tijd zijn? ;)
http://twitpic.com/ayl2g5

Sorry voor dit grapje in een serieus onderwerp.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17405
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door huisman »

Aanbevolen!


Afbeelding
Preken over de Heidelbergse Catechismus raakt in onbruik. Velen hebben geen interesse in leer en dogma. Het moet alles luchtig en gemakkelijk zijn. Je komt in de kerk voor een goed gevoel en niet om iets te leren. Veel kerken hebben dan ook de goede traditie verlaten om de gemeente iedere zondag een catechismuspreek te laten horen. De gevolgen zijn merkbaar. Wat ontbreekt het aan theologische kennis! Er ligt geen fundament onder de gemeente. Men ligt open voor allerlei wind van leer.
Wat is het, in dit licht, een goede beslissing van de Nationale Synode van Dordrecht geweest om de kerken te verplichten iedere zondag uit de Catechismus te onderwijzen. Het bewaart de gemeente bij de leer van de Reformatie en brengt waar nodig een gezonde correctie aan.
Met dit doel voor ogen heeft ds. Harinck, na vele jaren over de Heidelbergse Catechismus te hebben gepreekt, een verklaring geschreven. In de preken wordt steeds teruggegrepen op Schrift en belijdenis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zucht
Berichten: 130
Lid geworden op: 13 jul 2012, 22:52

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Zucht »

eilander schreef:
Zucht schreef:Zijn er predikanten (zeg maar van voor de scheuring) die deze voluit bijbelse termen niet gebruikten? Daar ben ik benieuwd naar....
Ik neem aan dat je GG-predikanten bedoelt? Anders zou ik er wel wat kunnen opnoemen....
Uiteraard GG predikanten. We hebben het toch over een verandering in de GG. Jij weet dus niemand? Dan lijkt het erop dat ds. Harinck een andere prediking is gaan brengen dan er voor de scheuring gebracht werd? Of niet?
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Aanbevolen!
Hoe moet ik deze aanbeveling rijmen met je nog geen maand geleden uitgesproken verzuchting?
huisman schreef:Ik blijf mij meer verbazen over die nimmer eindigende H.C. verklaringen die uitgegeven worden van GG predikanten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door eilander »

Zucht schreef:
eilander schreef:
Zucht schreef:Zijn er predikanten (zeg maar van voor de scheuring) die deze voluit bijbelse termen niet gebruikten? Daar ben ik benieuwd naar....
Ik neem aan dat je GG-predikanten bedoelt? Anders zou ik er wel wat kunnen opnoemen....
Uiteraard GG predikanten. We hebben het toch over een verandering in de GG. Jij weet dus niemand? Dan lijkt het erop dat ds. Harinck een andere prediking is gaan brengen dan er voor de scheuring gebracht werd? Of niet?
Ho, wacht even. Ik weet te weinig van de GG om antwoord te geven. Dus niet gelijk zo'n conclusie trekken.
Ik zat meer aan wat oudvaders te denken eigenlijk....
Plaats reactie