Verwachte boeken theologie

Ad Anker
Moderator

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
WimA schreef:
Anker schreef:.....'t Is alleen wat link om de embryotheologie onjuist te interpreteren........
Jaja. Misschien wordt hier "vruchtwaterpunctietheologie" wel geïntroduceerd. Zodat tijdig kan worden ingegrepen. :bobo

Serieus gesproken, vinden we echt dit soort kretologie over deze heilige zaken normaal? Waarom houden we ons niet gewoon bij de bijbelse termen?
Je hebt echter nog steeds niet uitgelegd waarom de termen godslasterlijk zouden zijn.
Wellicht goed om over na te denken. Bloedtheologie is niet zo moeilijk. Als Ik heb bloed zie... Embryotheologie is wellicht wat onduidelijker maar heeft direct met de term wedergeboorte te maken. Dus echt heel erg vind ik het ook niet. Dus het diep geschokt zijn over deze termen begrijp ik niet helemaal.
WimA

Bericht door WimA »

Anker schreef:
eilander schreef:
WimA schreef:
Anker schreef:.....'t Is alleen wat link om de embryotheologie onjuist te interpreteren........
Jaja. Misschien wordt hier "vruchtwaterpunctietheologie" wel geïntroduceerd. Zodat tijdig kan worden ingegrepen. :bobo

Serieus gesproken, vinden we echt dit soort kretologie over deze heilige zaken normaal? Waarom houden we ons niet gewoon bij de bijbelse termen?
Je hebt echter nog steeds niet uitgelegd waarom de termen godslasterlijk zouden zijn.
Wellicht goed om over na te denken. Bloedtheologie is niet zo moeilijk. Als Ik heb bloed zie... Embryotheologie is wellicht wat onduidelijker maar heeft direct met de term wedergeboorte te maken. Dus echt heel erg vind ik het ook niet. Dus het diep geschokt zijn over deze termen begrijp ik niet helemaal.
Helaas, helaas.

Ik heb echt niet zoveel zin om dit helemaal te gaan uitleggen. e.e.a zal ook wel te maken met hebben met iets aanvoelen. In meerdere topic's wordt - terecht - gesteld dat vergelijkingen en voorbeelden (en ook gelijkenissen) niet te ver doorgevoerd moeten worden.
Het gaat mij gewoon veel te ver om dan de bijbelse term "wedergeboorte" - wat toch de levendmaking inhoudt - te vertalen en uit te diepen naar een allegorische verklaring met als voorbeeld of vergelijking een complete zwangerschap met bijbehorende medische terminologie.

Als David spreekt over de "ongeboren klomp" die "als een borduursel lag verscholen" - en verder definieert de bijbel e.e.a m.i. niet - dan is dat wel genoeg en kan men tussen de regels door lezen dat e.e.a. niet curieuselijk verder onderzocht moet worden. Dan mag ook wel duidelijk zijn dat het onderzoek van eigen hart en leven zich niet hoeft te richten op het weten of men wel een embryo is of dat de godsdienst de kenmerken van een schijnzwangerschap in ons openbaart. Onderzoek is goed. Maar wel naar de Schrift.

Ik begrijp het argument dat men in de "theologie" definities nodig heeft. Maar de theologie heeft geen definities nodig die gedetailleerder differentiëren dan de bijbel.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

WimA schreef: Helaas, helaas.

Ik heb echt niet zoveel zin om dit helemaal te gaan uitleggen. e.e.a zal ook wel te maken met hebben met iets aanvoelen. In meerdere topic's wordt - terecht - gesteld dat vergelijkingen en voorbeelden (en ook gelijkenissen) niet te ver doorgevoerd moeten worden.
Het gaat mij gewoon veel te ver om dan de bijbelse term "wedergeboorte" - wat toch de levendmaking inhoudt - te vertalen en uit te diepen naar een allegorische verklaring met als voorbeeld of vergelijking een complete zwangerschap met bijbehorende medische terminologie.

Als David spreekt over de "ongeboren klomp" die "als een borduursel lag verscholen" - en verder definieert de bijbel e.e.a m.i. niet - dan is dat wel genoeg en kan men tussen de regels door lezen dat e.e.a. niet curieuselijk verder onderzocht moet worden. Dan mag ook wel duidelijk zijn dat het onderzoek van eigen hart en leven zich niet hoeft te richten op het weten of men wel een embryo is of dat de godsdienst de kenmerken van een schijnzwangerschap in ons openbaart. Onderzoek is goed. Maar wel naar de Schrift.

Ik begrijp het argument dat men in de "theologie" definities nodig heeft. Maar de theologie heeft geen definities nodig die gedetailleerder differentiëren dan de bijbel.
Maar jij draait het nu wel een beetje om. De discussie in de theologie is de vraag of er voorbereidende werkzaamheden zijn voor de wedergeboorte. Die discussie is al heel oud. Ik heb jaren gekerkt onder een predikant die beschuldigd is van het feit dat hij levendmaking en wedergeboorte uit elkaar trok. Het gevolg is dat er termen worden 'bedacht' die een bepaalde gedachtegang duiden. Eén daarvan is de embryotheologie. Ik ben het overigens eens dat het een rare term is, ik heb hem ook nog nooit op de preekstoel gehoord. Dus ja, ik voel je misschien niet aan. Dat zal zo zijn...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:Gisteren heb ik een uur doorgebracht met eenvoudige christelijke termen over te brengen aan iemand die daar totaal niet mee bekend is. En dan waren het de relatief 'eenvoudige' begrippen als 'vreze des Heeren', 'vreemdelingschap', als er Iemand staat met een hoofdletter dan wordt daar God mee bedoeld, Jeruzalem kan verwijzen naar de hemel enzovoorts. Toen besefte ik hoe lastig het voor een buitenstaander allemaal is. Laat staan wanneer we met de eerder genoemde begrippen gaan werken. Dogmatiek is mooi, maar hou het alstublieft helder. En schep zo min mogelijk afstand.
Ik kan me voorstellen, dat je aan het woord embryotheologie niet bent toegekomen.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Zita schreef:Gisteren heb ik een uur doorgebracht met eenvoudige christelijke termen over te brengen aan iemand die daar totaal niet mee bekend is. En dan waren het de relatief 'eenvoudige' begrippen als 'vreze des Heeren', 'vreemdelingschap', als er Iemand staat met een hoofdletter dan wordt daar God mee bedoeld, Jeruzalem kan verwijzen naar de hemel enzovoorts. Toen besefte ik hoe lastig het voor een buitenstaander allemaal is. Laat staan wanneer we met de eerder genoemde begrippen gaan werken. Dogmatiek is mooi, maar hou het alstublieft helder. En schep zo min mogelijk afstand.
Ik kan me voorstellen, dat je aan het woord embryotheologie niet bent toegekomen.

daar zou niemand ooit aan toe moeten komen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

huisman schreef:
Tiberius schreef:

daar zou niemand ooit aan toe moeten komen.
't Scheelt dat ik zelf volslagen onbekend ben met die term. Geen probleem zag ik, al googelend. Er is alleen een boekje met dat woord in de titel en de Rokende Vlaswiek en De Woeste Weg gebruikt die term. De rest van de Nederlandstalige wereld kan zonder, en de Engelstaligen kunnen zonder Embryotheology.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

WimA schreef:[Het gaat mij gewoon veel te ver om dan de bijbelse term "wedergeboorte" - wat toch de levendmaking inhoudt - te vertalen en uit te diepen naar een allegorische verklaring met als voorbeeld of vergelijking een complete zwangerschap met bijbehorende medische terminologie.

.
Eens! De bijbelse term 'wedergeboorte' behelst alles.
Maar blijkbaar is het nodig om de uitleg die er door sommigen aan gegeven wordt, op deze wijze te benoemen.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Bij welke 'theologie' moeten we onderstaande scharen?
DE OVEREENKOMST TUSSEN DE NATUURLIJKE EN DE
GEESTELIJKE GEBOORTE
Ik ga nu aantonen waarom deze verandering wedergeboorte genoemd wordt, een
wederom geboren worden. Ze wordt zo genoemd vanwege de overeenkomst tussen de
natuurlijke en geestelijke geboorte, die bestaat uit de volgende bijzonderheden:
1. Natuurlijke geboorte is een verborgen iets en zo is het ook met de geestelijke
geboorte: "De wind blaast waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet
niet vanwaar hij komt en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest
geboren is" (Johannes 3:8). Het werk van de Geest wordt gevoeld, maar Zijn wijze
van werken is een verborgenheid die wij niet kunnen begrijpen. Een nieuw licht gaat
op in het verstand en de wil wordt vernieuwd, maar hoe dat licht daarin gebracht
wordt, hoe de wil geboeid wordt met koorden van liefde, en hoe van de rebel een
gewillige gevangene wordt gemaakt, dat kunnen wij evenmin vertellen, als dat wij
kunnen vertellen, "hoedanig de beenderen zijn in den buik van een zwangere vrouw"
(Pred. 11:5). Zoals een mens het geluid van de wind hoort, en bemerkt dat hij
beweegt, maar niet weet waar hij begint en waar hij eindigt, "alzo is een iegelijk, die
uit den Geest geboren is." Hij bemerkt de verandering die hij ondergaan heeft, maar
hoe ze teweeggebracht is, weet hij niet. Eén ding mag hij weten, namelijk dat hij blind
was en nu ziet, maar het zaad der genade spruit uit en wordt lang, dat hij zelf niet weet
hoe (Markus 4:26, 27).
(..)
4. Er is een wonderlijke onderlinge samenhang bij beide geboorten.
Bewonderenswaardig is de bouw van het menselijk lichaam waarin zich zulk een
verscheidenheid van organen bevindt: niets ontbreekt, niets is overbodig. Als de
psalmist acht slaat op zijn eigen lichaam, dan beschouwt hij het als een
wonderbaarlijk werkstuk. "Ik ben op een heel vreselijke wijze wonderbaarlijk
gemaakt", zegt hij, "en als een borduursel gewrocht in de nederste delen der aarde
"
(Psalm 139:14). Dat wil zeggen in de baarmoeder, waar de beenderen groeien op een
wijze die ik niet weet, zoals ik ook niet weet wat er omgaat in de nederste delen der
aarde. Bij de natuurlijke voortbrenging worden wij als een borduursel gewrocht, als
een met de naald uitgevoerd handwerk, wat de betekenis is van het woord. Zo is het
ook bij de wedergeboorte, Psalm 45:15: "In gestikte klederen zal zij tot den Koning
geleid worden", klederen die als een borduursel gewrocht zijn. Het is hetzelfde woord
in beide teksten. En wat die klederen zijn, vertelt de apostel ons in Éfeze 4:24: "de
nieuwe mens, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid." Dat
zijn de klederen, zegt hij op dezelfde plaats, die wij moeten "aandoen", waarbij de
toegerekende gerechtigheid van Christus niet buitengesloten kan worden. Beide
worden als een borduursel gewrocht, als meesterwerken van de "veelvuldige wijsheid
Gods". O, de wonderlijke samenhang van de gaven der genade in het nieuwe schepsel!
O, welk een heerlijk schepsel, dat herschapen is naar het beeld Gods! Het is "genade
voor genade" in Christus, die deze nieuwe mens vormt (Johannes 1:16). Het is zoals
bij de lichamelijke geboorte waarbij het kind lid voor lid heeft van de ouders. Het
heeft ieder lid dat de ouders hebben in een zekere verhouding.
(..)
6. De natuurlijke geboorte geschiedt langzamerhand: "Hebt Gij mij niet als melk
gegoten en mij als kaas doen runnen?" (Job 10:10). Zo gaat het ook met de
wedergeboorte. Het gaat gewoonlijk bij de wedergeboorte met de ziel zoals het ging
met de blinde die door onze Heere genezen werd. Hij zag "de mensen als bomen
wandelen" en naderhand zag hij "hen allen ver en klaar (Markus 8:23-25). Omdat de
wedergeboorte, strikt genomen, een overgang is van de dood in het leven, is het waar
dat de ziel in een ogenblik tot het leven wordt gebracht. Zo wordt ook de ziel in de
levenloze klomp ingebracht, wanneer het embryo tot volkomenheid is gekomen in de
baarmoeder. Niettemin kunnen wij ons een ontvangenis bij de geestelijke geboorte
voorstellen, die daar enigszins op gelijkt. Daarbij wordt de ziel voorbereid op de 24
levendmaking en is het schepsel vatbaar voor "wasdom" (1 Petrus 2:2) en voor "een
overvloediger leven" Johannes 10:10; Engelse vertaling).
Ik vrees dat de titel van het genoemde boekje al genoeg zegt. Er worden losse termen links en rechts uit de dogmenhistorie van 500 jaar reformatie in een goed-fout constructie tot een karikatuur samengebracht.
De genoemde theologiën bestaan niet. Het zijn hooguit zelfverzonnen etiketten van uit het verband gerukte uitdrukkingen.
WimA

Bericht door WimA »

Anker schreef:
WimA schreef: Helaas, helaas.

Maar jij draait het nu wel een beetje om. De discussie in de theologie is de vraag of er voorbereidende werkzaamheden zijn voor de wedergeboorte. Die discussie is al heel oud. Ik heb jaren gekerkt onder een predikant die beschuldigd is van het feit dat hij levendmaking en wedergeboorte uit elkaar trok. Het gevolg is dat er termen worden 'bedacht' die een bepaalde gedachtegang duiden. Eén daarvan is de embryotheologie. Ik ben het overigens eens dat het een rare term is, ik heb hem ook nog nooit op de preekstoel gehoord. Dus ja, ik voel je misschien niet aan. Dat zal zo zijn...
Dat over dat aanvoelen was 'n beetje een flauwe opmerking van mij. En ik geloof dat ik weet welke predikant jij bedoeld :) Het gaat mij ook niet om de inhoudelijke discussie, die is m.i. zeer relevant. En er zijn vele geestdrijvers in deze zaken. Het ging me in deze puur om de terminologie. Om de eerbied die behoort te spreken bij het handelen over deze zaken. En over de schijnzekerheid die men - met dit soort associaties - oproept. Een voorbeeld kan men gebruiken om iets te verduidelijken. Maar het gevaar bestaat dat het aangehaalde voorbeeld de blauwdruk wordt voor het - voor het oog onzichtbare - werk van God.
caprice

Bericht door caprice »

GJdeBruijn schreef:Ik vrees dat de titel van het genoemde boekje al genoeg zegt. Er worden losse termen links en rechts uit de dogmenhistorie van 500 jaar reformatie in een goed-fout constructie tot een karikatuur samengebracht.
De genoemde theologiën bestaan niet. Het zijn hooguit zelfverzonnen etiketten van uit het verband gerukte uitdrukkingen.
Recensies zijn welkom. Vooroordelen wat mij betreft niet. Het gaat hier over een aankondiging van een boek. Het is nog niet eens verschenen. Het is beter om dat af te wachten, en het zelf te lezen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

De term bloedtheologie lijkt te wijzen op het bloed van Christus, de verzoenende werking daarvan die we door het geloof deelachtig worden en de centrale plaats die het geloven dus dient te krijgen in de theologie. De embryo is niet door de schrijver verzonnen maar door Comrie en overgenomen door ds. Kersten en in zijn kielzog ds. Moerkerken cs. Ik zie in ieder geval in de titel van het boek geen uit hun verband gerukte uitdrukkingen en etiketten die tot karikaturen leiden. Het lijkt me nu ook nog wat te vroeg om je al aangevallen te voelen. Het boek gaat blijkbaar over een veelbesproken onderwerp, ook hier op RF. Laten we gewoon even afwachten en lezen. Als het ons dichter bij de Waarheid brengt kan er niets mis mee zijn.
GJdeBruijn

Mona Lisa schreef:De term bloedtheologie lijkt te wijzen op het bloed van Christus, de verzoenende werking daarvan die we door het geloof deelachtig worden en de centrale plaats die het geloven dus dient te krijgen in de theologie. De embryo is niet door de schrijver verzonnen maar door Comrie en overgenomen door ds. Kersten en in zijn kielzog ds. Moerkerken cs. Ik zie in ieder geval in de titel van het boek geen uit hun verband gerukte uitdrukkingen en etiketten die tot karikaturen leiden. Het lijkt me nu ook nog wat te vroeg om je al aangevallen te voelen. Het boek gaat blijkbaar over een veelbesproken onderwerp, ook hier op RF. Laten we gewoon even afwachten en lezen. Als het ons dichter bij de Waarheid brengt kan er niets mis mee zijn.
Ik heb me vooral gebaseerd op de bron die de tip deed voor dit boek. De betreffende website waar dat boek wordt aanbevolen is een openlijke aanval op de hier genoemde theologen. Als het boekje een ander geluid laat horen, dan zou dat toch opmerkelijk en inconsistent te noemen zijn!?
Overigens ben ik van mening dat de zgn 'bloedtheologie' dezelfde is als de 'embryotheologie'. Het bloed wordt als genoegzaam gepredikt en toegepast door de Heilige Geest. Zie mijn citaat van Boston waarin de wedergeboorte vergeleken wordt met de natuurlijke geboorte om duidelijk te maken dat de prediking van het Bloed het zaad der wedergeboorte is. Als dan een titel van een boekje 2 theologien lijkt te willen suggereren wat in wezen één theologie is, en bovendien wordt aanbevolen door een website met stokpaardjes en uit het verband gerukte begrippen, dan heb ik inderdaad een weloverwogen vooroordeel. :hum
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 22 sep 2012, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
TSD

Bericht door TSD »

GJdeBruijn schreef:
Mona Lisa schreef:De term bloedtheologie lijkt te wijzen op het bloed van Christus, de verzoenende werking daarvan die we door het geloof deelachtig worden en de centrale plaats die het geloven dus dient te krijgen in de theologie. De embryo is niet door de schrijver verzonnen maar door Comrie en overgenomen door ds. Kersten en in zijn kielzog ds. Moerkerken cs. Ik zie in ieder geval in de titel van het boek geen uit hun verband gerukte uitdrukkingen en etiketten die tot karikaturen leiden. Het lijkt me nu ook nog wat te vroeg om je al aangevallen te voelen. Het boek gaat blijkbaar over een veelbesproken onderwerp, ook hier op RF. Laten we gewoon even afwachten en lezen. Als het ons dichter bij de Waarheid brengt kan er niets mis mee zijn.
Ik heb me vooral gebaseerd op de bron die de tip deed voor dit boek. De betreffende website waar dat boek wordt aanbevolen is een openlijke aanval op de hier genoemde theologen. Als het boekje een ander geluid laat horen, dan zou dat toch opmerkelijk en inconsistent te noemen zijn!?
Hmm... op diezelfde website staan ook tal van oudvaders, puriteinen, preken van hedendaags dominee's die wellicht wel door de beheerder van de website gewaardeerd worden maar waarin echt geen aanval wordt gedaan op de hier genoemde theologen. Je veroordeeld hier een boek omdat het op een bepaalde website wordt gezet???

Dat is zo'n beetje hetzelfde als wat ik vele malen heb gehoord, namelijk dat dominee's worden weggezet omdat ze in een gemeente staan met een bepaalde signatuur.

Erg voorbarig dus, lichtelijk en onverhoord heet dat volgens mij. Erg jammer ook.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

GJdeBruijn schreef:
uitgever schreef:Ds. A. Kort beschrijft de wedergeboorte aan de hand van de Schrift, de grondtaal, de kanttekeningen, de belijdenisgeschriften en vooraanstaande godgeleerden. In deel 2 van dit boek behandelt hij de scholastieke theologie, zoals ook geleerd door dr. A. Comrie en diens navolgers. In deel 3 schetst hij de heilsorde en worden lijnen getrokken naar het heden.
Ernstig en pastoraal dringt ds. Kort er onophoudelijk op aan om terug te keren tot de leer van Schrift en Belijdenis.
Je lijkt me een beetje overgevoelig. Waar zie jij een openlijke aanval?
GJdeBruijn

TSD schreef:
GJdeBruijn schreef:
Hmm... op diezelfde website staan ook tal van oudvaders, puriteinen, preken van hedendaags dominee's die wellicht wel door de beheerder van de website gewaardeerd worden maar waarin echt geen aanval wordt gedaan op de hier genoemde theologen. Je veroordeeld hier een boek omdat het op een bepaalde website wordt gezet???

Dat is zo'n beetje hetzelfde als wat ik vele malen heb gehoord, namelijk dat dominee's worden weggezet omdat ze in een gemeente staan met een bepaalde signatuur.

Erg voorbarig dus, lichtelijk en onverhoord heet dat volgens mij. Erg jammer ook.
Zie aanvulling vorige post. De website waar we het over hebben is dan ook een blijk van theologische onkunde en het achternajagen van eigen gevoelens.
In plaats van dat de auteur van de website zich wat voorzichtiger op zou stellen durft deze het aan theologen en predikanten, die welliswaar eigen accenten leggen, toch heel stellig als dwaalleraars weg te zetten. Sterker nog, het is reden van het bestaan van die website. Als het genuanceerder zou liggen zou de site alleen maar verwarrend zijn en dan deze beter off-line gehaald worden.
Plaats reactie