Verkiezingen 2012

Mara

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Ik ben het ook wel eens met de ideeën van de Landelijke Huisartsenvereniging. Geen dure chemokuren om het leven nog een beetje te rekken en niet te snel ouderen een nieuwe heup geven, maar meer denken aan pijnbestrijding (ik denk bij het laatste dan zelf aan gerichte massage, omdat veel pijnklachten gerelateerd schijnen te zijn aan zgn. triggerpoints).
Ik kan me daar ook wel in vinden. Op enig moment moet je keuzes maken, niet alleen op ethisch, maar ook op financieel gebied.
Ik weet nog een paar voorbeeldjes, die me opvielen.
In vrijwel elke wachtkamer van het ziekenhuis (en dat zijn er heel veel) staan dure watertapapparaten, luxe koffiemachines, soepautomaten. Met stapels bekertjes. Allemaal gratis.
Achter één balie zitten 3 dames, meestentijds met elkaar te beppen.
Er hangen prima aanwijzingen in de hal, toch staat er iemand om daar nog mee te helpen, terwijl er ook een portier zit.
In de nieuwe ziekenhuizen heb je niet het idee dat je een hospitaal betreedt, maar een soort hotel.
Kan dat misschien dan niet wat minder :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
vlinder

Bericht door vlinder »

refo schreef:Iedere chemokuur heeft als doel genezing.
Dit is niet helemaal juist.
Je hebt verschillende soorten kuren en ieder werken ze verschillend.
Je hebt een groep die curatief (= genezend) wordt gegeven, met als doel totale vernietiging tot zelfs volledige genezing.
Je hebt binnen deze groep de adjuvante therapie: chemo na operatie om overgebleven cellen te vernietigen en om uitzaaiingen te voorkomen.
De andere vorm binnen deze groep heb je neo-adjuvante therapie: chemo vooraf aan de OK om de tumor alvast kleiner te laten worden om zo de operatie te vergemakkelijk.
Verder heb je subgroepen:
- inductietherapie: gericht op tumoren die vrijwel niet uitzaaien (of bijvoorbeeld acute leukemie). (uitstellen, niet genezen)
- consolidation chemotherapy gericht op tumoren die terugkomen (vormen van leukemie) (uitstellen, niet genezen)
- maintenance chemotherapie gericht op specifieke vormen van lymfatische leukemie.

Ten slotte heb je palliatieve chemotherapie. Dit type chemo wordt speciaal gegeven om symptomen te bestrijden zonder te verwachten dat er genezing of terugdringing van de tumor optreedt. Palliatief (= verzachtend) verbeterd de kwaliteit van leven, zonder dat het leven daadwerkelijk verlengd wordt door uitstel van de ziekte.
Mara schreef:Ik weet nog een paar voorbeeldjes, die me opvielen.
In vrijwel elke wachtkamer van het ziekenhuis (en dat zijn er heel veel) staan dure watertapapparaten, luxe koffiemachines, soepautomaten. Met stapels bekertjes. Allemaal gratis.
Achter één balie zitten 3 dames, meestentijds met elkaar te beppen.
Er hangen prima aanwijzingen in de hal, toch staat er iemand om daar nog mee te helpen, terwijl er ook een portier zit.
In de nieuwe ziekenhuizen heb je niet het idee dat je een hospitaal betreedt, maar een soort hotel.
Kan dat misschien dan niet wat minder
-Die koffie en theekannen zijn er gekomen omdat patiënten soms onverhoopt moeten wachten. Veel mensen waarderen dan een kopje koffie. Je kunt je afvragen of het nodig is, maar soms moet je echt lang wachten (SEH/röntgen) i.v.m. levensbedreigende spoedsituaties. Als er dan niets te krijgen valt mopperen mensen ook... Sommige ziekenhuizen hebben koffieautomaten. Maar hier zitten de kosten niet in.
- Die 3 dames achter de balie beppen sommige momenten op een dag. Net als ik met mijn collega's. Je zit niet de hele dag bij hen en je weet niet wat ze al gedaan hebben. Ik kan dat ook niet beoordelen zonder dat ik hun werk en opdrachten heb gezien. Wij zitten ook wel eens een spelletje te doen in de nachtdienst. Ten eerste hebben we dit team gewoon nodig. Stel dat je een acute opname krijgt die instabiel is en ergens in huis is ook een reanimatie. Dan heb je al minimaal 4 mensen nodig, wie zorgt voor de andere patiënten? Daar staat tegenover dat ik in mijn pauze altijd wel familieleden te woord moet staan die echt zo'n dringende vraag hebben (mag mijn vader een slokje water bijvoorbeeld). Daarnaast moeten we de monitoren ook bewaken als we eten, die tijd schrijven we ook niet extra op.
- Bij ons in het ziekenhuis zijn veel gastvrouwen/gastheren die de weg wijzen, patiënten voorlichting geven, op huiskamers assisteren en dat zijn allemaal vrijwilligers. Ik waardeer deze mensen liever. En ja, ook de afdeling patiëntenvervoer (halen en brengen patiënten naar de röngen, lab, waar dan ook heen) lopen in uniformen, maar zijn allemaal vrijwilligers. Ook de mensen die buiten van het ziekenhuis naar de parkeergarage rijden zijn vrijwilligers.
- De aankleding gaat met zijn tijd mee. Ik begrijp dat tot op zekere hoogte ook wel. Als je in een ziekenhuis een moment wil douchen, wil je niet tegeltjes van 30 jaar oud die erg verweerd zijn. (al hebben we er daar nog genoeg van). Dan is het heerlijk om in een frisse douche en nette omgeving jezelf op te frissen.

Zelf zou ik meer bezuinigen in:
- Medicatie
- kritischer zijn in het beoordelen van onderzoeken die 'voor de zekerheid' en 'om uit te sluiten' plaatsvinden.
- zelfmoordpogingen, intoxicaties en drugsjunkies alle kosten zelf laten betalen. (sorry, ik ben er af en toe helemaal klaar mee).
- Hulpmiddelen een eigen bijdrage
- Kritisch kijken naar welke medische handelingen nog worden uitgevoerd. Al is dat lastig. Bij ons werd een vrouw van 93 geopereerd en ze kreeg nieuwe hartkleppen. Ik heb toen echt gedacht: waar zijn we mee bezig. Nu denk ik: Misschien heeft deze vrouw nog wel 8 gelukkige jaren en kan ze die nog heerlijk in relatieve gezondheid doorbrengen in de familie. Meegewogen moet denk ik worden de voorgeschiedenis, maar waar trek je de grens? (diabetes wel, COPD niet?)
- Verwijtbaar gedrag wat een opname tot gevolg heeft zelf laten meebetalen. (ook hier is de grens lastig. Als iemand gaat schaatsen en een been breekt is dit verwijtbaar gedrag? Wij hadden laatst een reanimatie doordat een jongen te lang onder water bleef met zijn vrienden, is dat verwijtbaar gedrag? Of laatst via de SEH een jonge man die 3 condooms met water had ingeslikt bolletjesslikker? -> is m.i. verwijtbaar gedrag, of toch baldadigheid?

De grenzen zijn heel lastig aan te geven, maar er kan zeker nog bezuinigd worden op de zorg.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

quote Vlinder: Die koffie en theekannen zijn er gekomen omdat patiënten soms onverhoopt moeten wachten. Veel mensen waarderen dan een kopje koffie. Je kunt je afvragen of het nodig is, maar soms moet je echt lang wachten (SEH/röntgen) i.v.m. levensbedreigende spoedsituaties. Als er dan niets te krijgen valt mopperen mensen ook... Sommige ziekenhuizen hebben koffieautomaten. Maar hier zitten de kosten niet in.

Ik heb het over een gewone poli, waar het niet echt uitloopt. Wachttijden staan genoteerd op een bord. Maar er staat een dure D E koffiemachine, C a S automaat.
- Die 3 dames achter de balie beppen sommige momenten op een dag. Net als ik met mijn collega's. Je zit niet de hele dag bij hen en je weet niet wat ze al gedaan hebben. Ik kan dat ook niet beoordelen zonder dat ik hun werk en opdrachten heb gezien. Wij zitten ook wel eens een spelletje te doen in de nachtdienst. Ten eerste hebben we dit team gewoon nodig. Stel dat je een acute opname krijgt die instabiel is en ergens in huis is ook een reanimatie. Dan heb je al minimaal 4 mensen nodig, wie zorgt voor de andere patiënten? Daar staat tegenover dat ik in mijn pauze altijd wel familieleden te woord moet staan die echt zo'n dringende vraag hebben (mag mijn vader een slokje water bijvoorbeeld). Daarnaast moeten we de monitoren ook bewaken als we eten, die tijd schrijven we ook niet extra op.

De 3 beppende dames betrof ook een balie van een poli. Ze hoeven alleen een brief in ontvangst te nemen, je afspraak te controleren en evt. de papieren na de afspraak. Meer niet, voor de rest loopt weer een ander.
- Bij ons in het ziekenhuis zijn veel gastvrouwen/gastheren die de weg wijzen, patiënten voorlichting geven, op huiskamers assisteren en dat zijn allemaal vrijwilligers. Ik waardeer deze mensen liever. En ja, ook de afdeling patiëntenvervoer (halen en brengen patiënten naar de röngen, lab, waar dan ook heen) lopen in uniformen, maar zijn allemaal vrijwilligers. Ook de mensen die buiten van het ziekenhuis naar de parkeergarage rijden zijn vrijwilligers.

De wegwijsmeneer staat in een uniform van het zknhs, hetzelfde als zijn collega de portier, dus ik neem aan dat het dan geen vrijwilliger is.- De aankleding gaat met zijn tijd mee. Ik begrijp dat tot op zekere hoogte ook wel. Als je in een ziekenhuis een moment wil douchen, wil je niet tegeltjes van 30 jaar oud die erg verweerd zijn. (al hebben we er daar nog genoeg van). Dan is het heerlijk om in een frisse douche en nette omgeving jezelf op te frissen.

En tuurlijk, tussen een groezelige douche en gewoon minder luxe bouwmaterialen, zit nog een heel stuk.
In de verschillende ziekenhuizen hangen plaquettes wie er allemaal "vrienden" van het ziekenhuis zijn, en meebetaald hebben (soms).
Na al die jaren weet ik onderhand wel wie vrijwilligers zijn en wie de betaalde krachten. ;)
helma

Bericht door helma »

Afgewezen schreef: Ik ben het ook wel eens met de ideeën van de Landelijke Huisartsenvereniging. Geen dure chemokuren om het leven nog een beetje te rekken en niet te snel ouderen een nieuwe heup geven, maar meer denken aan pijnbestrijding (ik denk bij het laatste dan zelf aan gerichte massage, omdat veel pijnklachten gerelateerd schijnen te zijn aan zgn. triggerpoints).
Trouw.nl schreef: Een 80-plusser die zijn of haar heup breekt, heeft vaak nog veel baat bij een operatie. Ook andere operaties, zoals die aan een gescheurde buikaorta, kunnen gunstige uitkomsten hebben bij patiënten van boven de tachtig

Dat schrijven drie chirurgen van het Medisch Spectrum Twente (MST) in een artikel dat morgen verschijnt in het vakblad Medisch Contact. Zij reageren daarmee op uitspraken die de voorzitter van het College voor Zorgverzekeringen (CvZ), Arnold Moerkamp, begin augustus deed in NRC Handelsblad. Hij zei onder meer dat een dementerende 85-jarige die een heup breekt, meer gebaat is bij liefdevolle verzorging dan een operatie.

Doorligplekken
Maar die 'liefdevolle' verzorging komt er in de praktijk op neer dat de patiënt binnen een jaar zal overlijden en al die maanden onafgebroken pijn heeft. Hij of zij is volledig bedlegerig en afhankelijk van anderen. "Het liggen resulteert in doorligplekken, longontsteking, urineweginfectie en andere complicaties. Niet opereren betekent niet alleen een hoge sterfte, maar ook een slechte kwaliteit van leven", schrijven de chirurgen Bob Geelkerken, Robbert Meerwaldt en Arie van Vugt.

Volgens hen is ruim 80 procent van de oudere patiënten die geopereerd worden aan een gebroken heup binnen een paar dagen weer mobiel, hebben ze een acceptabel niveau van pijn en kunnen zij weer terug naar hun eigen verblijfplek. De helft van nog zelfstandig functionerende 80-plussers is binnen zes tot twaalf weken weer zelfstandig.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:
Afgewezen schreef: Ik ben het ook wel eens met de ideeën van de Landelijke Huisartsenvereniging. Geen dure chemokuren om het leven nog een beetje te rekken en niet te snel ouderen een nieuwe heup geven, maar meer denken aan pijnbestrijding (ik denk bij het laatste dan zelf aan gerichte massage, omdat veel pijnklachten gerelateerd schijnen te zijn aan zgn. triggerpoints).
Trouw.nl schreef: Een 80-plusser die zijn of haar heup breekt, heeft vaak nog veel baat bij een operatie. Ook andere operaties, zoals die aan een gescheurde buikaorta, kunnen gunstige uitkomsten hebben bij patiënten van boven de tachtig

Dat schrijven drie chirurgen van het Medisch Spectrum Twente (MST) in een artikel dat morgen verschijnt in het vakblad Medisch Contact. Zij reageren daarmee op uitspraken die de voorzitter van het College voor Zorgverzekeringen (CvZ), Arnold Moerkamp, begin augustus deed in NRC Handelsblad. Hij zei onder meer dat een dementerende 85-jarige die een heup breekt, meer gebaat is bij liefdevolle verzorging dan een operatie.

Doorligplekken
Maar die 'liefdevolle' verzorging komt er in de praktijk op neer dat de patiënt binnen een jaar zal overlijden en al die maanden onafgebroken pijn heeft. Hij of zij is volledig bedlegerig en afhankelijk van anderen. "Het liggen resulteert in doorligplekken, longontsteking, urineweginfectie en andere complicaties. Niet opereren betekent niet alleen een hoge sterfte, maar ook een slechte kwaliteit van leven", schrijven de chirurgen Bob Geelkerken, Robbert Meerwaldt en Arie van Vugt.

Volgens hen is ruim 80 procent van de oudere patiënten die geopereerd worden aan een gebroken heup binnen een paar dagen weer mobiel, hebben ze een acceptabel niveau van pijn en kunnen zij weer terug naar hun eigen verblijfplek. De helft van nog zelfstandig functionerende 80-plussers is binnen zes tot twaalf weken weer zelfstandig.
Wacht even, je hebt het nu over een gebroken heup. Maar ik doelde op gewrichtsvervanging bij artrose. Natuurlijk moeten aandoeningen, zoals hier genoemd, behandeld worden als dat maar even kan.
Jammer dat je kennelijk iets anders in mijn woorden hebt gelezen dan ik heb bedoeld (en naar alle waarschijnlijkheid ook de LHV heeft bedoeld).
helma

Bericht door helma »

aha, ik vond het toen al zo onvoorstelbaar! Gelukkig heb ik je verkeerd begrepen.
Mara

Bericht door Mara »

Ik zit net ingezonden brieven in de krant te lezen dat ouderen ook vaak te goed zouden worden onderzocht.
Licht dementerende moeder moest naar het ziekenhuis voor een foto van haar pijnlijke been.
In afwachting daarvan werd haar bloed getest. Daaruit bleek dat hart, nieren en longen niet goed werkten. Dat wisten ze al, ze is 88.
Ze kreeg daarvoor (nog meer) medicatie, zware pijnstillers, plus een middel tegen een delier.
Van een vrolijke vrouw veranderde ze in 3 dagen in een suf en uitgeteld wrak. Ze overleed de 4e dag.
O ja, haar been bleek alleen maar gekneusd.
helma

Bericht door helma »

Mara schreef:Ik zit net ingezonden brieven in de krant te lezen dat ouderen ook vaak te goed zouden worden onderzocht.
Licht dementerende moeder moest naar het ziekenhuis voor een foto van haar pijnlijke been.
In afwachting daarvan werd haar bloed getest. Daaruit bleek dat hart, nieren en longen niet goed werkten. Dat wisten ze al, ze is 88.
Ze kreeg daarvoor (nog meer) medicatie, zware pijnstillers, plus een middel tegen een delier.
Van een vrolijke vrouw veranderde ze in 3 dagen in een suf en uitgeteld wrak. Ze overleed de 4e dag.
Ja dat herken ik wel. Mijn schoonvader werd dement; we hadden al een verzorgingstehuis benaderd. Bleek hij niet tegen zijn plastabletten te kunnen. Sinds hij gestopt is met de medicatie kan hij weer prima thuis wonen en alleen thuis zijn. Het was toch vreselijk geweest als hij onnodig van zijn vrouw gescheiden had moeten worden?!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:
Mara schreef:Ik zit net ingezonden brieven in de krant te lezen dat ouderen ook vaak te goed zouden worden onderzocht.
Ja dat herken ik wel. Mijn schoonvader werd dement; we hadden al een verzorgingstehuis benaderd. Bleek hij niet tegen zijn plastabletten te kunnen. Sinds hij gestopt is met de medicatie kan hij weer prima thuis wonen en alleen thuis zijn. Het was toch vreselijk geweest als hij onnodig van zijn vrouw gescheiden had moeten worden?!
Dat is wel héél bizar.
Artsen houden trouwens niet zo van bijsluiters. ;)
vlinder

Bericht door vlinder »

Meestal heeft vallen een reden, soms kan je die terug vinden in het bloed.
Sommige pijnstillers (m.n, tramadol) zijn een uitlokker voor delier. Had ze dan geen pijnstilling moeten hebben? Van haldol(tegen delier) zelf wordt je niet suf, dat is een misvatting. De sufheid komt denk ik ook door de pijnstillers.
En ontzettend veel mensen overlijden na de secundaire gevolgen van een val. Zelf denk ik: je overlijdt ergens aan, en daarnaast was het haar tijd. Om nou dat pakkeet pillen daar de schuld van te geven gaat mij altijd wat ver. En hewel het een vrolijke vrouw was, weet je niet hoe haar lichaam van binnen was voor de val. Waarschijnlijk had ze het zonder val ook niet heel lang overleefd.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

DEN HAAG – Jolande Sap stapt op als partijleider van GroenLinks. De partijleiding heeft het vertrouwen in haar opgezegd en erop aangedrongen dat ze zou vertrekken. Bij de recente verkiezingen verloor de partij zes van haar tien zetels. Desondanks bleef Sap aan.

bron: refdag.nl
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Positie Arie Slob houdbaar
Bestuurlijke rust hoofdoorzaak aanblijven ChristenUnie-leider

Het partijbestuur van de ChristenUnie heeft in een spoedberaad bepaald dat de positie van Arie Slob houdbaar is.
De directe aanleiding voor het nachtelijke overleg was het uitblijven van crisissituaties in de afgelopen maanden.

Volgens de partijtop is door de historische stabiliteit een houdbare situatie ontstaan.
Uit geheim overleg is gebleken dat Slob ook bij de provinciale afdelingen genoeg draagvlak heeft
om verder te gaan als partijleider. Anonieme bronnen speculeerden al eerder dat Slob voldoende gezag zou hebben om effectief leiding te geven.

De afgelopen maanden deed een interne partijcommissie onderzoek naar de bestuurlijke rust binnen de partij.
In een evaluatierapport wordt beschreven waar dingen de afgelopen tijd op een normale manier zijn verlopen.

Slob reageert gelaten op de uitkomst van het onderzoek: “Ik leg me neer bij het oordeel van de commissie.
In vlijmscherpe bewoordingen wordt de huidige koers onderschreven, dus zal ik daar ook conclusies aan verbinden door aan te blijven.
Ik ben heel gemotiveerd om de komende jaren mijn geloofwaardigheid als Kamerlid te consolideren.”

Als mogelijke voorganger van Slob wordt de naam van André Rouvoet genoemd.

Bron : http://www.speld.nl/2012/10/10/positie- ... -houdbaar/
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

jakobmarin schreef:
Positie Arie Slob houdbaar
Bestuurlijke rust hoofdoorzaak aanblijven ChristenUnie-leider

Het partijbestuur van de ChristenUnie heeft in een spoedberaad bepaald dat de positie van Arie Slob houdbaar is.
De directe aanleiding voor het nachtelijke overleg was het uitblijven van crisissituaties in de afgelopen maanden.

Volgens de partijtop is door de historische stabiliteit een houdbare situatie ontstaan.
Uit geheim overleg is gebleken dat Slob ook bij de provinciale afdelingen genoeg draagvlak heeft
om verder te gaan als partijleider. Anonieme bronnen speculeerden al eerder dat Slob voldoende gezag zou hebben om effectief leiding te geven.

De afgelopen maanden deed een interne partijcommissie onderzoek naar de bestuurlijke rust binnen de partij.
In een evaluatierapport wordt beschreven waar dingen de afgelopen tijd op een normale manier zijn verlopen.

Slob reageert gelaten op de uitkomst van het onderzoek: “Ik leg me neer bij het oordeel van de commissie.
In vlijmscherpe bewoordingen wordt de huidige koers onderschreven, dus zal ik daar ook conclusies aan verbinden door aan te blijven.
Ik ben heel gemotiveerd om de komende jaren mijn geloofwaardigheid als Kamerlid te consolideren.”

Als mogelijke voorganger van Slob wordt de naam van André Rouvoet genoemd.

Bron : http://www.speld.nl/2012/10/10/positie- ... -houdbaar/
:haha
Mara

Bericht door Mara »

De Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher wordt de nieuwe minister van Sociale Zaken en vice-premier namens de PvdA in het aanstaande kabinet Rutte II (VVD en PvdA). Dat meldt Het Parool op basis van informatie van ingewijden. Asscher wordt vergezeld door Jet Bussemaker, nu rector van de Hogeschool van Amsterdam. Zij wordt minister van Onderwijs.
Ook de NOS meldt dat Asscher vicepremier wordt in het aanstaande kabinet.

Asscher heeft altijd gezegd zijn wethouderschap in Amsterdam, dat loopt tot 2014, te willen afmaken. Zijn naam doet echter al jaren de ronde in Den Haag. Vooralsnog hield hij de boot af, maar tegen het vicepremierschap zegt hij geen nee, aldus Het Parool. Zijn functie als voorzitter van de Wiardi Beckman Stichting, de denktank van de PvdA, zal hij moeten opgeven.

De transfer van Bussemaker is opmerkelijk, schrijft Het Parool. Vorig jaar maart trad ze toe tot het college van bestuur van de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Voor haar komst naar de HvA was Bussemaker jarenlang Kamerlid voor de PvdA en onder meer staatssecretaris van Volksgezondheid.

De onderhandelaars van VVD en PvdA hebben afgesproken dat het aantal bewindslieden in het nieuwe kabinet gelijk blijft aan de 20 in het huidige kabinet. Wel komt er één minister bij, waardoor er een staatssecretaris verdwijnt.

De VVD krijgt 7 ministeries: VVD-leider Mark Rutte blijft premier, Ivo Opstelten blijft op Veiligheid en Justitie en Edith Schippers blijft op Volksgezondheid. Henk Kamp, Stef Blok, Melanie Schultz van Haegen en een nog onbekende vierde VVD'er zijn in de race voor de posten Economische Zaken, Defensie, Infrastructuur en een nieuw ministerschap dat verantwoordelijk wordt voor de woningmarkt en de verkleining van de overheid.

bron: AD.nl
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:De Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher wordt de nieuwe minister van Sociale Zaken en vice-premier namens de PvdA in het aanstaande kabinet Rutte II (VVD en PvdA). Dat meldt Het Parool op basis van informatie van ingewijden. Asscher wordt vergezeld door Jet Bussemaker, nu rector van de Hogeschool van Amsterdam. Zij wordt minister van Onderwijs.
Ook de NOS meldt dat Asscher vicepremier wordt in het aanstaande kabinet.

Asscher heeft altijd gezegd zijn wethouderschap in Amsterdam, dat loopt tot 2014, te willen afmaken. Zijn naam doet echter al jaren de ronde in Den Haag. Vooralsnog hield hij de boot af, maar tegen het vicepremierschap zegt hij geen nee, aldus Het Parool. Zijn functie als voorzitter van de Wiardi Beckman Stichting, de denktank van de PvdA, zal hij moeten opgeven.

De transfer van Bussemaker is opmerkelijk, schrijft Het Parool. Vorig jaar maart trad ze toe tot het college van bestuur van de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Voor haar komst naar de HvA was Bussemaker jarenlang Kamerlid voor de PvdA en onder meer staatssecretaris van Volksgezondheid.

De onderhandelaars van VVD en PvdA hebben afgesproken dat het aantal bewindslieden in het nieuwe kabinet gelijk blijft aan de 20 in het huidige kabinet. Wel komt er één minister bij, waardoor er een staatssecretaris verdwijnt.

De VVD krijgt 7 ministeries: VVD-leider Mark Rutte blijft premier, Ivo Opstelten blijft op Veiligheid en Justitie en Edith Schippers blijft op Volksgezondheid. Henk Kamp, Stef Blok, Melanie Schultz van Haegen en een nog onbekende vierde VVD'er zijn in de race voor de posten Economische Zaken, Defensie, Infrastructuur en een nieuw ministerschap dat verantwoordelijk wordt voor de woningmarkt en de verkleining van de overheid.

bron: AD.nl

Hopelijk komt Henk Kamp op defensie
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie