mieppie schreef:Hoewel het al enige tijd geleden is dat er een reactie is geplaatst wil ik toch graag nog reageren(ben net nieuwe hier en lees dit dus nu pas)
Met gemengde gevoelens heb ik de reacties gelezen. Wat bij me is blijven hangen zijn de opmerkingen;schuld van ouders,geen jeugd meer,verplicht te trouwen,kind geen toekomst.
Dit doet me pijn.20 jaar geleden was ik zelf een tiendermoeder.Heb wél voorlichting gehad en was héél goed op de hoogte van de gevaren van onbeschermd vrijen.Ook wist ik heel goed dat het tegen de Bijbel in ging.En toch is het gebeurd.(Wel met periodes van strijd).
Wat me ook raakt is dat "moeten" trouwen. Wij zijn getrouwd,niet omdat het "moest" maar uit liefde.Zonder huwelijk was het kind óók wel groot geworden.
Wat ik zo mis in het hele onderwerp is de dankbaarheid om vader en moeder te mogen zijn van zo'n klein wondertje.Ons geven door God.Elk kind komt immers uit Zijn hand. En tuurlijk waren we jong en onervaren maar we hebben onze kinderen een goede opvoeding mogen geven en in een warm gezin mogen laten opgroeien.Zeg niet dat het alijd makkelijk was,wantdat is het zeker niet.Als jonge ouders word je niet voor vol aangezien en moet je harder knokken dan wanneer je als volwassenen gehuwd en wel een kindje krijgt.
Onze kinderen zijn niets te kort gekomen en zeggen nu zelf dat jonge ouders zo zn voordelen heeft.Vol trots verteld mn dochter hoe jong haar moeder nog is.
Met de kracht en hulp van God hebben we ze naar de volwassenheid mogen brengen.We zijn trots op onze kids.Is het ideaal om zo jong kinderen te krijgen?(want ook wij hebben ze niet genomen maar gekregen).Nee tuurlijk niet, maar ik had het voor geen goud willen missen.Ik hou van ze en ben trots op ze.
Dus wees voorzichtig om te oordelen over tienerouders.Het kan fout gaan,maar het kan ook goed gaan.
Weet u wat onze dominee zei?? Ach, bij hun is het uitgekomen dat ze sex hebben gehad voor het huwelijk.Vele andere trouw ik met de pil in hun tas.Is dat minder zondig dan???Of verdoezelen we daar alleen maar onze zonde mee???
Dit zou zo het verhaal van mijn moeder kunnen zijn. En hoewel ik ook vol trots vertel dat ik een jonge moeder heb en dat ze op haar 38e al oma was, vertel ik haar niet dat ik dingen heb gemist, juist omdat ze jong is. Mijn moeder had in haar tienerjaren 2 kinderen en was op haar 27e zwanger van haar 5e. Hoewel ik het altijd reuze leuk vond dat ze mee deed met touwtje springen toen ik 8 was, mis ik nu dingen bij haar waarvan ik denk dat ik dat bij een oudere moeder niet had gehad. In de puberjaren van mij en mijn zus is ze ons volledig kwijt geraakt, omdat ze zich niet kon verplaatsen in dingen omdat ze die zelf nooit had meegemaakt. En hoewel elke ouder dat heeft, denk ik dat dit risico extra aanwezig is bij tienermoeders. Ik zie vaak dat bij jonge moeders de ontwikkeling stil staat. Ze komen door gebrek aan opleiding moeilijk aan een baan, of kiezen ervoor thuis te blijven (wat ik op zich positief waardeer). Maar omdat ze haar handen vol had aan de zorg voor kinderen, kon ze niet verder ontwikkelen en bleef ze heel lang te jong. Je ontwikkelt tot je 25 bent en daarom denk ik dat het goed is om pas te trouwen wanneer je beiden psychisch in staat bent een kind op te voeden en het daadwerkelijk kunt stimuleren en motiveren tot meer. Zelf heb ik dat gemist, zeker toen ik ouder werd. Maar mijn moeder kan hier niets aan doen, dus dit vertel ik haar niet, maar ik heb het wel zo ervaren.
Dan nog over je laatste opmerking: wat je dominee zegt is prima, dat heb ik ook vaak zo gehoord. Maar er is echt een verschil tussen mensen. Toen ik op de Veluwe woonde 'moesten' er veel stellen trouwen. En of dat uit liefde is of omdat uit elkaar gaan zo vreemd is, laat ik even in het midden. Nu ik in de randstad woon, merk ik veel meer een bewust keuze bij jongeren in onze kerk om echt te wachten tot ze gehuwd zijn. Het is namelijk niet zo dat alle jongeren die niet in verwachting zijn de pil slikken. Ik vind dat een beetje goed praten dat je zelf tenminste eerlijk uit komt voor gemeenschap voor het huwelijk. Het is wel degelijk ook een andere insteek.
Mijn vroegere vriendin heeft het bewust laten aankomen op een 'moetje' zodat ze eerder kon trouwen. Die mentaliteit ben ik hier nog niet tegengekomen. Zo hoef je hier ook niet aan te komen met: ik doe belijdenis omdat ik anders mijn kindje niet mag dopen, iets wat ik ten tijde van mijn belijdeniscatechisatie wel meemaakte bij 4 stellen.