Proponentsexamen
Proponentsexamen
Een nieuwe loot aan een oude stam
Het proponentsexamen, zoals dat aan de TUA wordt afgenomen, is deels een nieuwe loot aan een oude stam, deels ook een vreemde eend in de bijt van examens. Het is in zoverre een vreemde eend, dat niet alle studenten dit examen moeten afleggen. Het is tegelijk een voortzetting van iets wat allang bestond: het oude kandidaats I examen dat admissiale studenten af moesten leggen voordat zij preekconsent konden aanvragen.
Bij de invoering van de Bachelor-Master-structuur verviel dat examen. Om het Curatorium toch een toetsingsmoment te geven met het oog op de verlening van het preekconsent, is toen het proponentsexamen ingevoerd. De hoogleraren nemen dit 'examen' af ten overstaan van het Curatorium. Aan de betreffende student, die inmiddels zover met zijn studie gevorderd is en die ook aan de andere voorwaarden voor het ontvangen van preekconsent voldoet, wordt een tekst opgegeven waarover hij een preek maakt. Die preek wordt ingeleverd en gedeeltelijk voorgedragen. Vervolgens wordt vanuit tekst en preek een gesprek met de student gevoerd over homiletiek (predikkunde), exegese (schriftuitleg), dogmatiek (geloofsleer), kerkrecht en ethiek. Het geheel duurt een uur. Opnieuw ten overstaan van het Curatorium wordt het geheel beoordeeld, waarbij ik niet meemaakte dat het examen als onvoldoende moest worden gekwalificeerd.
Mede op grond van die uitslag neemt het Curatorium de beslissing om preekconsent te verlenen en kan de betreffende broeder gaan proponeren als onderdeel van zijn verdere vorming.
Ds. J. Westerink, oud voorzitter Curatorium (uit Connect)
Het proponentsexamen, zoals dat aan de TUA wordt afgenomen, is deels een nieuwe loot aan een oude stam, deels ook een vreemde eend in de bijt van examens. Het is in zoverre een vreemde eend, dat niet alle studenten dit examen moeten afleggen. Het is tegelijk een voortzetting van iets wat allang bestond: het oude kandidaats I examen dat admissiale studenten af moesten leggen voordat zij preekconsent konden aanvragen.
Bij de invoering van de Bachelor-Master-structuur verviel dat examen. Om het Curatorium toch een toetsingsmoment te geven met het oog op de verlening van het preekconsent, is toen het proponentsexamen ingevoerd. De hoogleraren nemen dit 'examen' af ten overstaan van het Curatorium. Aan de betreffende student, die inmiddels zover met zijn studie gevorderd is en die ook aan de andere voorwaarden voor het ontvangen van preekconsent voldoet, wordt een tekst opgegeven waarover hij een preek maakt. Die preek wordt ingeleverd en gedeeltelijk voorgedragen. Vervolgens wordt vanuit tekst en preek een gesprek met de student gevoerd over homiletiek (predikkunde), exegese (schriftuitleg), dogmatiek (geloofsleer), kerkrecht en ethiek. Het geheel duurt een uur. Opnieuw ten overstaan van het Curatorium wordt het geheel beoordeeld, waarbij ik niet meemaakte dat het examen als onvoldoende moest worden gekwalificeerd.
Mede op grond van die uitslag neemt het Curatorium de beslissing om preekconsent te verlenen en kan de betreffende broeder gaan proponeren als onderdeel van zijn verdere vorming.
Ds. J. Westerink, oud voorzitter Curatorium (uit Connect)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Proponentsexamen
Wat is je punt?
-
Kan je dat niet op het forum zelf zetten? Want ik begrijp het nut van dit topic (nog) niet helemaal..
Inderdaad, wat is het nut van dit topic?
Ik heb aan Tiberius gepeebeed dat hij indien nodig en nuttig, het kan verplaatsen. Ik kon geen topic vinden, maar misschien keek ik er overheen?
Maar het is toch geen discussieonderwerp?
Dat weet ik niet. Niet alles hoeft bediscussieerd te worden toch, maar misschien heeft iemand een waardevolle toevoeging.Afgewezen schreef:Maar het is toch geen discussieonderwerp?
Is er een tekortkoming dan in het bericht??Mara schreef:Dat weet ik niet. Niet alles hoeft bediscussieerd te worden toch, maar misschien heeft iemand een waardevolle toevoeging.Afgewezen schreef:Maar het is toch geen discussieonderwerp?
Atze
Vind je zo'n proponentsexamen dan niet goed of zo? Of juist wel?
Ik vind het anders best interessant.
Dat is niet wat ik zeg. De manier waarop er gevraagd wordt om aanvullingen geeft m.i. aan dat er kennelijk iets schort aan het bericht.Tiberius schreef:Vind je zo'n proponentsexamen dan niet goed of zo? Of juist wel?
Overigens lijkt het mij dat het bericht als zodanig een verklaring geeft van wat de nieuwe kerkelijke betrokkenheid is bij het toelaten van afgestudeeerden als proponenten. Ik denk dat dit verder weinig discussie hoeft op te leveren. Daar werd overigens ook niet om gevraagd. Er werd om niets gevraagd, dus de eerste vraag in dit topic reeds gevraagd is wat is de bedoeling van dit topic. Nieuwswaarde waarschijnlijk en dus voor ons ter kennisname. Maar dan moeten we het misschien dan ook gewoon plaatsen onder het overzicht: uit de (kerkelijke) bladen.
Atze
Sorry, mijn vraag was voor Mara bedoeld. Ik begrijp nog steeds het nut van dit topic niet.
Het was ter informatie. Ik vond het een fijne publicatie, wist dit nl niet. En velen met mij niet misschien. Ik hoopte op een waardevolle aanvulling van iemand.
Maar ik kon niet vinden waar ik het kon plaatsen, daarom mijn verzoek om herplaatsing (eventueel)
Maar ik kon niet vinden waar ik het kon plaatsen, daarom mijn verzoek om herplaatsing (eventueel)