Inderdaad dienen, en dat geld ook voor een predikant, die is immers dienaar van het Goddelijke Woord en de predikant hoort ook respect te hebben voor anderen die meewerken aan de Eredienst.WimA schreef:Dat lijkt me toch een kwestie van gewoon het vak beheersen.Hendrikus schreef:Als het goed is, heeft de organist de dienst ook voorbereid. Hij heeft een voorspel ingestudeerd, hij zet de registratie klaar voor dat voorspel. En dan moet het opeens zonder voor- en naspel omdat de dominee de tijd uit het oog verloren was. Dat getuigt niet van veel respect voor de organist. Maar afgezien daarvan: de organist moet dan ook maar ter plekke zijn registratie weer ombouwen naar een begeleidingsregistratie.Afgewezen schreef:Die opvatting kan ik uit Hendrikus' woorden niet opmaken. Inderdaad zet je iemand voor paal, om die uitdrukking maar eens te gebruiken, als jij doordat je zelf in gebreke bent gebleven, (een deel van) diens bijdrage maar even 'schrapt'. En dat kun je doen, want ja, welke organist zal toch een voorspel durven spelen als de predikant zegt dat het niet mag.Tiberius schreef: Hoezo vind je een organist voor aap staan, als gevraagd wordt om zonder voor- en naspel te zingen?
Bij ons wordt er ook wel eens gevraagd om een extra versje te zingen in verband met de extra collecte. Vind je hem/haar dan ook voor aap gezet worden?
Met "orde en ere geschieden" betekent toch niet dat we een uit het beton gehouwen liturgie als een wet van Meden en Perzen hanteren, inclusief tijdsduur, waar nooit eens afgeweken kan worden?
m.i. zou e.e.a veel verbeteren als men a. zichzelf niet zo serieus zo nemen lees: belangrijk zou vinden en b. men zich zou realiseren een dienend beroep te hebben.Hendrikus schreef:Het is mij wel eens overkomen dat dat veranderen van de registratie zoveel tijd in beslag nam, dat in dezelfde tijd met gemak ook een voorspel gespeeld had kunnen worden. Per saldo schoot de dominee er dus niks mee op![]()
Een versje extra zingen in verband met de extra collecte? Ten eerste ljkt me dat extra collectes ook van tevoren bekend zijn, dus wanneer daarvoor tijdens de dienst nog een extra versje moet worden bedacht is de voorbereiding niet goed geweest. Maar ten tweede: het voorspel blijft hetzelfde, en daarna volgt gewoon een couplet méér. Dat is geen probleem.
Digitale revolutie aanval rijk der duisternis
Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis
Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis
De teneur is mij allemaal een beetje teveel: "I want respect, man!" Zoals in een ander topic aangeven is het de "boodschap" die telt en niet het "accent".Cees schreef:Inderdaad dienen, en dat geld ook voor een predikant, die is immers dienaar van het Goddelijke Woord en de predikant hoort ook respect te hebben voor anderen die meewerken aan de Eredienst.WimA schreef:m.i. zou e.e.a veel verbeteren als men a. zichzelf niet zo serieus zo nemen lees: belangrijk zou vinden en b. men zich zou realiseren een dienend beroep te hebben.
Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis
Ik kan me dat wel een beetje voorstellen. Iedereen staat graag op zijn tijd korter of langer in de picture; we blijven tenslotte mensen.
Maar ik kan de organisten onder jullie wel geruststellen: het komt in ieder geval niet over, dat je dan voor schut gezet wordt.
Maar ik kan de organisten onder jullie wel geruststellen: het komt in ieder geval niet over, dat je dan voor schut gezet wordt.
Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis
Wat is daar mis mee? In onze gezindte zou daar best eens wat meer op gelet kunnen worden volgens mij.WimA schreef:De teneur is mij allemaal een beetje teveel: "I want respect, man!"
Jezus Zelf wilde ook respect, denk maar aan de geschiedenis van de vrouw die Zijn voeten waste.
Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis
Ik heb het ook vaker meegemaakt hoor. Dominee vroeg dan op vriendelijke toon: graag zonder voorspel. Ik heb daar nooit iemand over gehoord, dat dat raar zou zijn.Tiberius schreef:Hoezo vind je een organist voor aap staan, als gevraagd wordt om zonder voor- en naspel te zingen?Hendrikus schreef:Zeker. Maar als je bidt dat alle dingen met orde en ere mogen geschieden, ga je niet op de valreep je organist voor aap zetten omdat je zelf de tijd weer eens hebt verkletst. Dat heeft met orde en ere niks meer van doen.
Bij ons wordt er ook wel eens gevraagd om een extra versje te zingen in verband met de extra collecte. Vind je hem/haar dan ook voor aap gezet worden?
Met "orde en ere geschieden" betekent toch niet dat we een uit het beton gehouwen liturgie als een wet van Meden en Perzen hanteren, inclusief tijdsduur, waar nooit eens afgeweken kan worden?
Anderzijds hoor ik wel eens mensen klagen over ellenlange intro's.
Het is misschien de kwestie hoe je het Psalmen zingen ziet in de eredienst, als behorende bij een preek, of meer belangrijk onderdeel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis
..later stond Hij erop dat Hij de voeten der discipelen waste ipv andersom.Afgewezen schreef:Wat is daar mis mee? In onze gezindte zou daar best eens wat meer op gelet kunnen worden volgens mij.WimA schreef:De teneur is mij allemaal een beetje teveel: "I want respect, man!"
Jezus Zelf wilde ook respect, denk maar aan de geschiedenis van de vrouw die Zijn voeten waste.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis
En toen was het stil......Simon schreef:..later stond Hij erop dat Hij de voeten der discipelen waste ipv andersom.Afgewezen schreef:Wat is daar mis mee? In onze gezindte zou daar best eens wat meer op gelet kunnen worden volgens mij.WimA schreef:De teneur is mij allemaal een beetje teveel: "I want respect, man!"
Jezus Zelf wilde ook respect, denk maar aan de geschiedenis van de vrouw die Zijn voeten waste.
Wat moelijk is het toch om anderen eens gelijk te geven, ook al "past" hij niet in de leer.
In ieder geval lees ik iets om over na te denken, ik hoop anderen ook.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis
Wat bedoel je met 'En toen was het stil'?joy schreef:En toen was het stil......Simon schreef:..later stond Hij erop dat Hij de voeten der discipelen waste ipv andersom.
Wat moelijk is het toch om anderen eens gelijk te geven, ook al "past" hij niet in de leer.
In ieder geval lees ik iets om over na te denken, ik hoop anderen ook.
Jezus verwijt de farizeeër dat deze Hem niet het juiste respect heeft getoond.
Dat Hij later de voeten van de discipelen ging wassen, doet daaraan toch niets af of toe?
In feite liet Hij hun zien hoe je respect moet tonen aan de ander, door de minste te willen zijn.
Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis
Je hebt je duidelijk nog nooit verdiept in dit verhaal over de farizeer en de zondares.Afgewezen schreef:Wat is daar mis mee? In onze gezindte zou daar best eens wat meer op gelet kunnen worden volgens mij.WimA schreef:De teneur is mij allemaal een beetje teveel: "I want respect, man!"
Jezus Zelf wilde ook respect, denk maar aan de geschiedenis van de vrouw die Zijn voeten waste.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis
Waarom reageer je zo bits? Je kunt het toch ook een normale manier met me oneens zijn?Simon schreef:Je hebt je duidelijk nog nooit verdiept in dit verhaal over de farizeer en de zondares.Afgewezen schreef:Wat is daar mis mee? In onze gezindte zou daar best eens wat meer op gelet kunnen worden volgens mij.WimA schreef:De teneur is mij allemaal een beetje teveel: "I want respect, man!"
Jezus Zelf wilde ook respect, denk maar aan de geschiedenis van de vrouw die Zijn voeten waste.
Natuurlijk gaat het in deze geschiedenis niet in de eerste plaats om de vraag of je elkaar respectvol moet behandelen. Maar - en daar gaat het mij hierom - de Heere Jezus gaat er hier wel van uit dat het zo hoort te zijn.
Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis
De Here Jezus verwijt de farizeërs dat deze hoogmoedig en schijnheilig waren, van buiten witte graven en van binnen.....Afgewezen schreef:Wat bedoel je met 'En toen was het stil'?joy schreef:En toen was het stil......Simon schreef:..later stond Hij erop dat Hij de voeten der discipelen waste ipv andersom.
Wat moelijk is het toch om anderen eens gelijk te geven, ook al "past" hij niet in de leer.
In ieder geval lees ik iets om over na te denken, ik hoop anderen ook.
Jezus verwijt de farizeeër dat deze Hem niet het juiste respect heeft getoond.
Dat Hij later de voeten van de discipelen ging wassen, doet daaraan toch niets af of toe?
In feite liet Hij hun zien hoe je respect moet tonen aan de ander, door de minste te willen zijn.
De Here Jezus zei ook ergens dat Hij de eer van mensen niet zocht, maar de eer van Zijn Vader.
Dat Zijn voeten werden gewassen door de zondares, is uit liefde voor Hem uit vrije wil deed zij dat.
Hij ging later de voeten wassen van de discipelen om te laten zien dat Hij die zeer hoog in aanzien was,
nederig van hart was.
Dat is ware nederigheid die wij mensen alleen van Hem kunnen leren.
Wij uit ons zelf, zoeken toch altijd weer eer van mensen.....of ben ik de enige en heeft niemand daar last van?
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis
@joy en @simon, volgens mij begrijpen jullie me niet helemaal.
Jezus verwijt de farizeeër wat hij allemaal nagelaten heeft, dat hij Jezus niet respectvol behandeld heeft. Dat is het enige waar ik in dit verband op doel.
Jezus verwijt de farizeeër wat hij allemaal nagelaten heeft, dat hij Jezus niet respectvol behandeld heeft. Dat is het enige waar ik in dit verband op doel.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 06 sep 2012, 19:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis
Klopt. Veel topics vallen vroeg of laat wat sti: dit is topic 11099 en er zijn zo'n 50 actieve onderwerpen.joy schreef:En toen was het stil......
Overigens zie ik nog steeds de relevantie van Simons opmerking nog niet met betrekking tot dit topic.
Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis
Dan is alles wat hier te lezen is of-topic gegaan, want wat is de relevantie van de lengte van de preek met dit topic wat de titel heeft: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis?Tiberius schreef:Klopt. Veel topics vallen vroeg of laat wat sti: dit is topic 11099 en er zijn zo'n 50 actieve onderwerpen.joy schreef:En toen was het stil......
Overigens zie ik nog steeds de relevantie van Simons opmerking nog niet met betrekking tot dit topic.
dus....

Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis
Zoals Joy zegt, het ging Jezus niet om eer en respect , maar om het feit dat de farizeeers Hem niet nodig hadden en de zondares wel.Afgewezen schreef:@joy en @simon, volgens mij begrijpen jullie me niet helemaal.
Jezus verwijt de farizeeër wat hij allemaal nagelaten heeft, dat hij Jezus niet respectvol behandeld heeft. Dat is het enige waar ik in dit verband op doel.
Ze toonde veel tekenen van spijt en berouw. Zij nam een albasten vaasje met balsem mee en ging schreiend achter Hem, bij zijn voeten staan. Haar tranen maakten zijn voeten nat, die ze met haar hoofdhaar afdroogde. Zij kuste ze keer op keer en zalfde ze met de balsem. Jezus zei: Zij heeft veel LIEFDE betoond.
Jezus wil geen eer maar barmhartigheid staat er letterlijk, zoals Joy ook al zei.
Respect in hierarchische termen vind ik een woord wat hier gewoon niet past, en dat was waar jij naar refereerde.
Het was niet de bedoeling om bits te reageren.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -