Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

helma

Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Bericht door helma »

Lourens schreef:Ik zal het even navragen, Helm. (hihi)
:huhu
helma

Bericht door helma »

vlinder schreef: Het boekje heeft mij ook erg geraakt en ik zou willen dat elke leidinggevende in het jeugdwerk dit boekje zou lezen (zo heb ik het gelezen).
Ik heb het dubbel. Ik had het zelf gekocht en kreeg het ook voor mijn verjaardag. Echt het lezen waard.
helemaal eens; alleen wens ik het in handen van iedereen die met jongeren te maken heeft.
Het is dat ik daarvoor geen geld heb, anders zou ik het voor een heleboel mensen kopen.
dennis

Bericht door dennis »

Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar er schijnen inmiddels wetenschappelijke bewijzen te zijn dat onze hersenen sterk beinvloed worden door de (langdurige) omgang met internet etc.

Het vermogen om je te concentreren neemt sterk af. Het lezen van een dik boek wordt een probleem..
Het luisteren naar een preek steeds moeilijker enz enz.

In dat licht gezien denk ik inderdaad dat deze ontwikkeling zeer bedreigend is.

Alleen: God is machtiger dan internet. Hij zal Zijn volk vergaderen, ook achter de pc en telefoon vandaan!
François Turretini

Bericht door François Turretini »

dennis schreef:Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar er schijnen inmiddels wetenschappelijke bewijzen te zijn dat onze hersenen sterk beinvloed worden door de (langdurige) omgang met internet etc.

Het vermogen om je te concentreren neemt sterk af. Het lezen van een dik boek wordt een probleem..
Ja dit heb ik ook wel gehoord en dat vind ik ook zorgwekkend.

Dit probleem kun je echter wel verhelpen door regelmatig een dik boek te lezen en een preek te luisteren, of andere dingen te doen waar je je voor een lange tijd op moet concentreren. Concentratie is iets wat je tot op een zekere hoogte gewoon kunt trainen.

Ooit met een ds. gesproken die ervoor pleitte om kortere preken te houden, omdat onderzoek had uitgewezen dat men zich niet veel langer dan 20 minuten kan concentreren en dat ze dus veel niet meer opnemen als het veel langer dan dat duurt. Het probleem lijkt me dan eerder dat men zich niet langer dan 20 minuten kan concentreren, dan dat de preek te lang is.

Conclusie: niet de hele dag achter internet zitten en af en toe een goed dik boek lezen en een preek luisteren als je een normaal conentratievermogen wil behouden :livre
caprice

Bericht door caprice »

vlinder schreef:Geloof mij, over 10 jaar hebben alle kerken een site. Jammer dat dan alle behoudenden kerken verdwenen zullen zijn....
Hoe kun je dit zo stellig beweren, op grond waarvan? Ik vraag me sterk af of dit bijvoorbeeld bij ons het geval zou zijn. We zijn hier nog niet eens zo ver dat we een eigen kerkbode hebben.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
refo

Bericht door refo »

François Turretini schreef:
dennis schreef:Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar er schijnen inmiddels wetenschappelijke bewijzen te zijn dat onze hersenen sterk beinvloed worden door de (langdurige) omgang met internet etc.

Ja dit heb ik ook wel gehoord en dat vind ik ook zorgwekkend.

Dit probleem kun je echter wel verhelpen door regelmatig een dik boek te lezen en een preek te luisteren, of andere dingen te doen waar je je voor een lange tijd op moet concentreren. Concentratie is iets wat je tot op een zekere hoogte gewoon kunt trainen.

Ooit met een ds. gesproken die ervoor pleitte om kortere preken te houden, omdat onderzoek had uitgewezen dat men zich niet veel langer dan 20 minuten kan concentreren en dat ze dus veel niet meer opnemen als het veel langer dan dat duurt. Het probleem lijkt me dan eerder dat men zich niet langer dan 20 minuten kan concentreren, dan dat de preek te lang is.

Conclusie: niet de hele dag achter internet zitten en af en toe een goed dik boek lezen en een preek luisteren als je een normaal conentratievermogen wil behouden :livre
Ds Van der Net en ds Vreugdenhil hebben 2 tussenzangen. Bovendien preken ze in redelijk normaal Nederlands. Dat past prima in de spanningsboog (3x) van 20 minuten.
Mara

Bericht door Mara »

Kennelijk is die spanningsboog een "modern probleem".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Nee, hoor. Dat is nooit anders geweest.
De preken worden ook steeds langer, dat is ook een deel van het probleem.
Als een kerkdienst niet anderhalf uur duurt is de kerkmens beledigd (de kinderen niet), terwijl er tijdens de dienst minstens vier periodes zijn waarop je niet luistert.
caprice

Bericht door caprice »

refo schreef:Nee, hoor. Dat is nooit anders geweest.
Jawel. Ik las ergens dat de spanningsboog aan het begin van de vorige eeuw 3 kwartier was.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Mara

Bericht door Mara »

Als een kerkdienst niet anderhalf uur duurt is de kerkmens beledigd (de kinderen niet), terwijl er tijdens de dienst minstens vier periodes zijn waarop je niet luistert.
De preken steeds langer? :oO Nou dat is volgens mij echt andersom.
Want zelfs bij behoudende predikanten staan wij binnen de anderhalf uur weer buiten.
En niet al te lang geleden konden sommige predikanten het rustig rekken tot zeer ruim anderhalf uur.

Je kunt het trouwens in de prekenboeken ook zien. Maar waarom zou een kerkdienst persé binnen anderhalf uur klaar moeten zijn? Veel mensen kunnen rustig een film uitzitten van 3 uur!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Mara schreef:
De preken steeds langer? :oO Nou dat is volgens mij echt andersom.
Want zelfs bij behoudende predikanten staan wij binnen de anderhalf uur weer buiten.
En niet al te lang geleden konden sommige predikanten het rustig rekken tot zeer ruim anderhalf uur.

Je kunt het trouwens in de prekenboeken ook zien. Maar waarom zou een kerkdienst persé binnen anderhalf uur klaar moeten zijn? Veel mensen kunnen rustig een film uitzitten van 3 uur!
Ja, 8 uur slapen is ook geen probleem.
Lees een preek van Calvijn en je staat voor elven buiten (als de dienst om 10 uur begon).
De lange preken is iets van de laatste eeuw.
Zal misschien te maken hebben met de luidsprekers. Er is veel minder inspanning nodig voor de prediker.

Predikers hebben zelf ook moeite het preekuren vol te spreken. Door allerlei wetenswaardigheden te laten horen, herhalingen en uitstapjes.
Preek een puntige preek en maak de dienst veel korter. Een uur is genoeg en is voor iedereen winst.
Als je het niet in een half uur kunt zeggen kun je het ook niet in een uur.
Lourens

Bericht door Lourens »

Mara schreef: Want zelfs bij behoudende predikanten staan wij binnen de anderhalf uur weer buiten.

Dat vind ik het probleem......... het moet gerekt worden omdat wij dat willen (althans een bepaald deel van de refo-gezindte)
Moeten ze dan in herhalingen vallen en met het eerste punt opnieuw beginnen of doorgaan buiten de lijn van de tekst?
Nee, totaal onnodig.

En vergelijking van de film gaat echt niet op, dat zeggen we altijd zo gemakkelijk.
Ten eerste als je hem thuis op de bank bekijkt heb je je hapje, drankje en eventueel je stoelgang erbij.
En in de bioscoop heb je bij zo'n lange film minimaal 2 pauzes.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Voor de tweede wereldoorlog en nog vroeger, duurden hier ter plaatse en ook elders de diensten 2 uur... En dat is na die tijd nog wel eens voorgekomen, als de Geest erin was. Paulus strekte zijn rede ook uit tot middernacht, en daar valt de mens wel eens buiten. Als de Geest werkt is de mens een middel in Zijn hand.
Ik weet wel dat ik een 'moderne' preek van 2 uur nog geen uur volhoudt, maar een preek die leeft is 2 uur nog te weinig. Dan is het: Preek maar door, al is het middernacht.
Voorbeelden heb ik ooit al genoemd. Maar de schampere woorden daarop gaven blijkt dat men het niet meer begrijpt en wil begrijpen. En het is nog niet eens kwalijk te nemen als men geen levende verkondiging meer kent.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Simon

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:
Voor de tweede wereldoorlog en nog vroeger, duurden hier ter plaatse en ook elders de diensten 2 uur... En dat is na die tijd nog wel eens voorgekomen, als de Geest erin was. Paulus strekte zijn rede ook uit tot middernacht, en daar valt de mens wel eens buiten.
Dat was omdat hij de volgende dag zou vertrekken voor zijn lange reis.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Lourens

Bericht door Lourens »

-DIA- schreef:
Voor de tweede wereldoorlog en nog vroeger, duurden hier ter plaatse en ook elders de diensten 2 uur... En dat is na die tijd nog wel eens voorgekomen, als de Geest erin was. Paulus strekte zijn rede ook uit tot middernacht, en daar valt de mens wel eens buiten. Als de Geest werkt is de mens een middel in Zijn hand.
Ik weet wel dat ik een 'moderne' preek van 2 uur nog geen uur volhoudt, maar een preek die leeft is 2 uur nog te weinig. Dan is het: Preek maar door, al is het middernacht.
Voorbeelden heb ik ooit al genoemd. Maar de schampere woorden daarop gaven blijkt dat men het niet meer begrijpt en wil begrijpen. En het is nog niet eens kwalijk te nemen als men geen levende verkondiging meer kent.
Je klinkt zoals die ene die bad: Ik dank U dat ik niet ben zoals die andere...........
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Plaats reactie