Is koffie een drug?

sirdanilot

Is koffie een drug?

Bericht door sirdanilot »

Hoe heerlijk is het, om 's ochtends lekker een bakje koffie te doen. Of 'op de koffie' bij tante Jo. Of even tussendoor in de pauze. Maar wat als je koffie nodig gaat hebben? Ik slaap bijvoorbeeld wel eens weinig (tsja, studentenleven...) en als je dan vroeg moet opstaan of wakker wil blijven tijdens college... dan gaan er wel eens 5 of meer bakken koffie per dag doorheen (of bij sommige mensen wel 8 !). Ik denk dat wel meer mensen zich op deze manier schuldig maken aan koffiemisbruik. Sommige leraren zie ik ook elke pauze een a twee koffie uit de automaat halen hier (en zowel tussen als tijdens colleges zijn er pauzes, dus als je er drie op een dag geeft ben je, bij 2 koffie per pauze, al 12 koffie verder.....). En mijn vader krijgt hoofdpijn als hij een dag geen koffie drinkt. Hij had het laatst met weemoed over de laatste dag dat hij eens een keer geen koffie dronk. ' ja... dat was volgens mij een halfjaar geleden of zo' .

Als je op deze manier afhankelijk bent van koffie, maak je je dan schuldig aan drugsgebruik? Of is het probleem juist je levensstijl (bijvoorbeeld onvoldoende slapen of te weinig regelmaat)? Wat vinden jullie...
joy

Re: Is koffie een drug?

Bericht door joy »

sirdanilot schreef:Hoe heerlijk is het, om 's ochtends lekker een bakje koffie te doen. Of 'op de koffie' bij tante Jo. Of even tussendoor in de pauze. Maar wat als je koffie nodig gaat hebben? Ik slaap bijvoorbeeld wel eens weinig (tsja, studentenleven...) en als je dan vroeg moet opstaan of wakker wil blijven tijdens college... dan gaan er wel eens 5 of meer bakken koffie per dag doorheen (of bij sommige mensen wel 8 !). Ik denk dat wel meer mensen zich op deze manier schuldig maken aan koffiemisbruik. Sommige leraren zie ik ook elke pauze een a twee koffie uit de automaat halen hier (en zowel tussen als tijdens colleges zijn er pauzes, dus als je er drie op een dag geeft ben je, bij 2 koffie per pauze, al 12 koffie verder.....). En mijn vader krijgt hoofdpijn als hij een dag geen koffie drinkt. Hij had het laatst met weemoed over de laatste dag dat hij eens een keer geen koffie dronk. ' ja... dat was volgens mij een halfjaar geleden of zo' .

Als je op deze manier afhankelijk bent van koffie, maak je je dan schuldig aan drugsgebruik? Of is het probleem juist je levensstijl (bijvoorbeeld onvoldoende slapen of te weinig regelmaat)? Wat vinden jullie...
Koffie is verslavend, je moet het met mate gebruiken.
Zelf kan ik ook niet meer na 7 uur s'avonds koffie drinken, dan wordt het slapen wel heel moeilijk.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
helma

Bericht door helma »

alles waarin we niet matig in zijn is zonde.
joy

Bericht door joy »

helma schreef:alles waarin we niet matig in zijn is zonde.
Eens!!!..... zou dat ook gelden voor te veel forummen ;)
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
vlinder

Bericht door vlinder »

sirdanilot schreef:Hoe heerlijk is het, om 's ochtends lekker een bakje koffie te doen. Of 'op de koffie' bij tante Jo. Of even tussendoor in de pauze. Maar wat als je koffie nodig gaat hebben? Ik slaap bijvoorbeeld wel eens weinig (tsja, studentenleven...) en als je dan vroeg moet opstaan of wakker wil blijven tijdens college... dan gaan er wel eens 5 of meer bakken koffie per dag doorheen (of bij sommige mensen wel 8 !). Ik denk dat wel meer mensen zich op deze manier schuldig maken aan koffiemisbruik. Sommige leraren zie ik ook elke pauze een a twee koffie uit de automaat halen hier (en zowel tussen als tijdens colleges zijn er pauzes, dus als je er drie op een dag geeft ben je, bij 2 koffie per pauze, al 12 koffie verder.....). En mijn vader krijgt hoofdpijn als hij een dag geen koffie drinkt. Hij had het laatst met weemoed over de laatste dag dat hij eens een keer geen koffie dronk. ' ja... dat was volgens mij een halfjaar geleden of zo' .

Koffie is geen drug, om verschillende redenen niet.
Wel werkt het voor sommige mensen als pepmiddel. Ik denk dan aan nachtdiensten. Tussen 4 en 5 kak ik soms behoorlijk in. Lekker bakje koffie doet soms wonderen.
Maar het is zoals Helma zegt: alles wat je niet me mate doet is niet goed.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Lourens

Bericht door Lourens »

Toch is het iets waar je wel afhankelijk van kan worden.
Ik ben eerlijk......... ik moet er niet aan denken, 's morgens op het werk en dan geen koffie.

En, wat iemand ook schreef: in het weekend, met name als ik druk ben geen tijd neem om een kop koffie te nemen (dus zaterdags), heb ik in loop van de dag hoofdpijn.

En ik moet eerlijk bekennen, ik drink hele dag door koffie, als ik de kans heb.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
helma

Bericht door helma »

joy schreef:
helma schreef:alles waarin we niet matig in zijn is zonde.
Eens!!!..... zou dat ook gelden voor te veel forummen ;)
ja ook.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

sirdanilot schreef:Als je op deze manier afhankelijk bent van koffie, maak je je dan schuldig aan drugsgebruik?
Dat denk ik niet. Als je met mate koffie drinkt, verwoest je je lichaam niet en dat is met drugs wel zo, volgens mij. Dat geldt ook voor roken (matig gebruik verwoest ook je lichaam), maar weer niet voor het gebruiken van alcohol.
Van brood en water bijvoorbeeld ben je ook afhankelijk. Het gaat niet goed als je dat niet meer gebruikt. Maar als je de hele dag brood zit te eten, gaat het ook niet goed. Het is inderdaad wat Helma ook al zegt: alles met mate.
Simon

Bericht door Simon »

Tiberius schreef:
sirdanilot schreef:Als je op deze manier afhankelijk bent van koffie, maak je je dan schuldig aan drugsgebruik?
Dat denk ik niet. Als je met mate koffie drinkt, verwoest je je lichaam niet en dat is met drugs wel zo, volgens mij. Dat geldt ook voor roken (matig gebruik verwoest ook je lichaam), maar weer niet voor het gebruiken van alcohol.
Van brood en water bijvoorbeeld ben je ook afhankelijk. Het gaat niet goed als je dat niet meer gebruikt. Maar als je de hele dag brood zit te eten, gaat het ook niet goed. Het is inderdaad wat Helma ook al zegt: alles met mate.
Roken met mate is trouwens nergens goed voor en nog steeds verwoestend.Bovendien produceert het een ergerlijke stank voor anderen en ook de ander, die passief meerookt berokken je schade, mijn moeder is door het passief meeroken thuis aan longkanker overleden.Zowiezo vind ik het niet passen bij een christen, dat hij rookt, is het lichaam niet de tempel?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
parsifal

Bericht door parsifal »

Volgens mij is alcohol meer verslavend en eerder schadelijk dan bijvoorbeeld XTC en LSD. Ik weet niet hoe het met andere drugs zit. (Ik heb geen van alle, ook alcohol niet, ooit geprobeerd).

Zelf dronk ik over het algemeen niet meer dan twee bakkies koffie per werkdag maar merkte dat ik hoofdpijn kreeg op zaterdag. Nu drink ik nog hoogstens 1 kop koffie per dag (okee het is wel uit een Starbucks mok) en dat bevalt me goed.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Simon schreef:Roken met mate is trouwens nergens goed voor en nog steeds verwoestend.
Dat zegt Tiberius ook. ;)
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Heerlijk zo'n bakkie leut. Ben er verslaaft aan. Ik geef het toe.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

tukkertje schreef:Heerlijk zo'n bakkie leut. Ben er verslaaft aan. Ik geef het toe.
Doe mij maar thee...
Rooibos met honing...
Pickwick,
van
DE Master Blenders anno 1753
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
François Turretini

Bericht door François Turretini »

parsifal schreef:Volgens mij is alcohol meer verslavend en eerder schadelijk dan bijvoorbeeld XTC en LSD. Ik weet niet hoe het met andere drugs zit. (Ik heb geen van alle, ook alcohol niet, ooit geprobeerd).
Volgens mij is alcohol zelfs goed voor je als je niet zo veel drinkt, omdat het de kans op hart- en vaatziekten zou verkleinen. Eén alcoholische consumptie per dag is beter dan geen is me wel eens verteld.

Het punt van drugs is wat mij betreft dat men het echt neemt voor de geestverruimende ervaring, terwijl bijvoorbeeld alcohol ook door veel mensen gebruikt wordt omdat ze sommige alcoholische dranken gewoon lekker vinden. Dan kan alcohol wel net zo schadelijk zijn voor je zijn als wiet, maar wiet neemt men om de 'trip' niet om de smaak. Natuurlijk zijn er helaas ook genoeg mensen die alcohol nuttigen om er dronken van te worden en dat is minstens net zo kwalijk en waarschijnlijk schadelijker voor je gezondheid dan veel drugs.....

"En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest;" (Eph 5:18)

Drugs neemt men min of meer per definitie om die dronkenschap of overdaad, dat is anders met koffie en alcohol.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

-DIA- schreef:
tukkertje schreef:Heerlijk zo'n bakkie leut. Ben er verslaaft aan. Ik geef het toe.
Doe mij maar thee...
Rooibos met honing...
Pickwick,
van
DE Master Blenders anno 1753

Thee is voor mietjes
Plaats reactie