Haamstede Conferentie

WimA

Re: Haamstede Conferentie

Bericht door WimA »

vlinder schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:(...) terwijl de Nadere Reformatoren bijna zonder uitzondering grote geleerdheid bezaten en dat ook lieten horen in hun prediking.
Ds. Smytegelt zegt in één van zijn preken, dat leraren hun geleerdheid moeten verbergen op de kansel.
(Zoals Eilander eerder al typte).
Heeft ds. Smytegeld tegenwoordig meer gezeg dan Paulus die schrijft over mannen vol met wijsheid en verstand?
Paulus doelde m.i. op mannen met de vreze des Heeren bedeeld. Waarvan - o.a. - Spreuken 9 zegt: "De vreze des HEEREN is het beginsel der wijsheid, en de wetenschap der heiligen is verstand"
Bezie ook de kanttekeningen van Spreuken 1 vs 2 wat er bedoeld wordt met wijsheid en verstandigheid.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

eilander schreef:
In de hele Bijbel door wordt gesproken over zegen die te verwachten is voor hen die in Zijn wegen wandelen. Zelfs als het alleen uiterlijk is.
Als onderdanen gezegend worden, is ook het land als geheel gezegend.
Zegeningen zitten nooit aan aardse dingen vast. Maar: in de wereld zult gij verdrukking hebben...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Simon

Bericht door Simon »

Bert Mulder schreef:
eilander schreef:
In de hele Bijbel door wordt gesproken over zegen die te verwachten is voor hen die in Zijn wegen wandelen. Zelfs als het alleen uiterlijk is.
Als onderdanen gezegend worden, is ook het land als geheel gezegend.
Zegeningen zitten nooit aan aardse dingen vast. Maar: in de wereld zult gij verdrukking hebben...
En zo geschiedde het, de christenen werden verdrukt en achtervolgd, gemarteld en onthoofd, voor de leeuwen gegooid en als fakkels gebruikt, levend verbrand.

Kijk eens naar landen als Saudi Arabia, UAE, EIgenlijk overal waar olie is, wat een zegeneningen, zou je zeggen.
Maar Christus kennen ze zelfs niet.
Ook de gelijkenis zegt dat in de arme Lazarus en de rijke man,
De rijke man heeft zijn genot en rijkdom OP AARDE al gekregen.
De zegen die te verwachten is, ligt voor de gelovige niet in aardse voorspoed.
Anders was dat de vroege kerk, die nog zuiver en oprecht was, wel gegeven.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie