Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Bericht door helma »

Heeft iemand het boek "De hunkerende Generatie" gelezen? Ik heb het net uit en het heeft me geraakt.
En nu ik de lezing van Steef Post lees die hij dinsdag op de Haamstedeconferentie hield ( http://www.refdag.nl/opinie/dr_steef_po ... s_1_670029) moet ik ook weer aan dit boek denken.

Steef Post heeft 4 stellingen:
Digitalisering verhindert de voortgang van het woord, door
1. Oppervlakkigheid in denken te bevorderen
2. Beelden voor woorden te schuiven
3. Een stroomversnelling van zonden te genereren
4. Besef van Autoriteit grondig af te breken.


Els van Dijk ziet hetzelfde en constateert (o.a.):

De grenzeloze mogelijkheden via internet zijn niet meer buiten de deur te houden. Onze jongeren maken er volop gebruik van. De grenzeloze generatie wordt er door opgevoed en velen raken eraan verslaafd. De angst om er niet bij te horen, of iets te missen, veroorzaakt bij hen stress en dwangmatigheid. Ze zijn bang iets te missen van wat zich in hun vriendengroep binnen de sociale media afspeelt.

Jongeren worden geleefd door de sociale netwerksites

De meeste jongeren worden in onze tijd ‘geleefd’ door de sociale netwerksites (sns’s). In ons land is al 90% van de 18-25 jarigen actief op de sociale media. Gemiddeld zitten ze zes dagen per week (zes maal per dag) op de sociale netwerksites, zoals Facebook en Hyves. Gemiddeld hebben ze 318 vrienden op de sns’s (waaronder 131 goede vrienden). Ze maken massaal gebruik van allerlei soorten media. Jongeren tussen de 15 en 19 jaar maken hiervan gemiddeld 35,7 uur per week gebruik. Het betekent dat veel jongeren meer tijd achter de computer doorbrengen dan dat zij op school zitten.
Multitaskende jongeren
Veel jongeren zijn tegenwoordig vaak bezig met teveel zaken tegelijk. Er staat van alles aan, en ze willen vooral geen berichtje missen. We noemen dat multitasken. Dat is het uitvoeren van meerdere handelingen of processen op hetzelfde moment. Multitasken mag dan modern en efficiënt klinken, in de praktijk veroorzaakt deze manier van werken een vol hoofd, onrust en stress. Door het voortdurende multitasken wordt het denkvermogen vervormd en ontstaan er ernstige vormen van ongeconcentreerdheid. Door het multitasken kun je wel veel informatie gaan herkennen, maar minder gaan begrijpen en onthouden. Al we het veel te doen verminderen we onze creativiteit, concentratie, diepgang en ons probleemoplossend vermogen.



Het boek en nu ook deze lezing grijpen me heel erg aan. Wát kunnen wij als ouders (nog...) doen? Hebben we het al niet veel te ver laten komen? Is het tij nog wel te keren?
Zomaar wat (toch wel bange) gedachten.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Heeft iemand het boek "De hunkerende Generatie" gelezen? Ik heb het net uit en het heeft me geraakt.
En nu ik de lezing van Steef Post lees die hij dinsdag op de Haamstedeconferentie hield ( http://www.refdag.nl/opinie/dr_steef_po ... s_1_670029) moet ik ook weer aan dit boek denken.

Steef Post heeft 4 stellingen:
Digitalisering verhindert de voortgang van het woord, door
1. Oppervlakkigheid in denken te bevorderen
2. Beelden voor woorden te schuiven
3. Een stroomversnelling van zonden te genereren
4. Besef van Autoriteit grondig af te breken.


Els van Dijk ziet hetzelfde en constateert (o.a.):

De grenzeloze mogelijkheden via internet zijn niet meer buiten de deur te houden. Onze jongeren maken er volop gebruik van. De grenzeloze generatie wordt er door opgevoed en velen raken eraan verslaafd. De angst om er niet bij te horen, of iets te missen, veroorzaakt bij hen stress en dwangmatigheid. Ze zijn bang iets te missen van wat zich in hun vriendengroep binnen de sociale media afspeelt.

Jongeren worden geleefd door de sociale netwerksites

De meeste jongeren worden in onze tijd ‘geleefd’ door de sociale netwerksites (sns’s). In ons land is al 90% van de 18-25 jarigen actief op de sociale media. Gemiddeld zitten ze zes dagen per week (zes maal per dag) op de sociale netwerksites, zoals Facebook en Hyves. Gemiddeld hebben ze 318 vrienden op de sns’s (waaronder 131 goede vrienden). Ze maken massaal gebruik van allerlei soorten media. Jongeren tussen de 15 en 19 jaar maken hiervan gemiddeld 35,7 uur per week gebruik. Het betekent dat veel jongeren meer tijd achter de computer doorbrengen dan dat zij op school zitten.
Multitaskende jongeren
Veel jongeren zijn tegenwoordig vaak bezig met teveel zaken tegelijk. Er staat van alles aan, en ze willen vooral geen berichtje missen. We noemen dat multitasken. Dat is het uitvoeren van meerdere handelingen of processen op hetzelfde moment. Multitasken mag dan modern en efficiënt klinken, in de praktijk veroorzaakt deze manier van werken een vol hoofd, onrust en stress. Door het voortdurende multitasken wordt het denkvermogen vervormd en ontstaan er ernstige vormen van ongeconcentreerdheid. Door het multitasken kun je wel veel informatie gaan herkennen, maar minder gaan begrijpen en onthouden. Al we het veel te doen verminderen we onze creativiteit, concentratie, diepgang en ons probleemoplossend vermogen.



Het boek en nu ook deze lezing grijpen me heel erg aan. Wát kunnen wij als ouders (nog...) doen? Hebben we het al niet veel te ver laten komen? Is het tij nog wel te keren?
Zomaar wat (toch wel bange) gedachten.
Deze zaken zijn inderdaad om bang te worden. Ik geloof ook dat het niet overdreven is.
Ik vrees echter dat het tij niet meer te keren is, en dat we in deze toestand zijn beland om eigen schuld.
We zijn te slap geweest, we hebben de gevaren niet onderkent...
En nu we iets van de gevolgen gaan zien merken we dat we niet meer terug kunnen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Bericht door Mara »

Ach ja, de vrienden van FB. Ik heb wel eens meegekeken met één van de kinderen. Zag tot mijn verbazing allerlei familieleden voorbijkomen en zelfs predikanten.
Dat jongeren zich aanmelden kan ik nog wel begrijpen, maar ouderen, die een heel sociaal netwerk om zich heen hebben.
Wat moet je dan met digitale "vrienden"? Ik zou ze liever maar bekenden willen noemen.
Het internet is zowel een zegen als een vloek.
En het is niet tegen te houden, de dam is doorgebroken.
Ik las trouwens dat er al weer een soort opvolger van FB is.
We hadden laatst een familiebijeenkomst, alle familieleden met een smartfoontje zaten af en toe geheel op een eigen eilandje.
Toen de eerste mobieltjes hun intrede deden, werd het nog onbeschoft gevonden om zomaar in een bus of trein te bellen.
Nu word je bijna voor achterlijk versleten als je zo'n smartphone niet hebt.
Hoe kun je zonder? werd mij laatst gevraagd. Nou heel goed hoor. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Bericht door Wilhelm »

De lezing van Steef Post wordt door sommige verkeerd begrepen, lees ik ook in andere topics.
Zijn lezing is genuanceerder dan de titel doet vermoeden.

Neem alleen al dit stukje:


4. Aarzel ook niet om de mogelijkheden van de digitalisering in wijsheid en matigheid te benutten.

Ik vind dat een gemeente in deze tijd een website moet hebben. Als is het niet voor de eigen gemeente, dan op zijn minst voor degenen ‘die buiten zijn’. De gemeente Gods mag zichtbaar ijn in deze samenleving. Zorg dat de site up to date blijft en schakel daarvoor een deskundig en betrokken lid van de gemeente is. Je kunt jongeren en ouderen gerust via twitter herinneren aan een bijeenkomst. Het lijkt met goed om als pastor je emailadres in de kerkbode te zetten. Communiceren via email met iemand die je kent, hoeft niet slechter te zijn dan face-to-face. Het biedt andere mogelijkheden: het is laagdrempelig, het biedt meer tijd om na te denken en zorgvuldig te formuleren.




Lees voor een goed beeld hier zijn hele lezing: http://www.refdag.nl/opinie/dr_steef_po ... s_1_670029
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Bericht door caprice »

Stellen dat een eigen website voor de kerkelijke gemeente noodzakelijk is, is in mijn ogen nogal overdreven. Laat staan communicatie via twitter. :nonnon
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Bericht door Bookreader »

Twitter en Facebook zijn onderhand blijkbaar gemeengoed. Maar ik kom er zo goed als nooit, en heb er ook geen account. Ik heb er zo'n gevoel bij van: dan word ik nog meer slaaf van mijn computer, en daar heb ik geen zin in. Dus laat maar.

En dat je met de smartphone (die ik overigens ook niet heb) alles kan doen, zonder dat iemand anders het ziet... Voor God kun je niets verbergen. Dus in die zin bestaat er niet zoiets als: lekker privé alles bekijken wat God verboden heeft. Een christen leeft in het verbond met God, en dat houdt in dat je geen dingen kunt doen die haaks staan op Gods verbond. En dat verbond is niet gebaseerd op dwang, maar op liefde. God kwam zo naar de mens toe, en stelt de mens voor de keuze: Hem dienen of niet. (Genesis 17:1-2, Deuteronomium 30:19) Als je dan het heil wilt, hoe zinvol is het dan om de zonde te willen? Dat werkt toch niet?
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Bericht door vlinder »

helma schreef:Heeft iemand het boek "De hunkerende Generatie" gelezen? Ik heb het net uit en het heeft me geraakt.
En nu ik de lezing van Steef Post lees die hij dinsdag op de Haamstedeconferentie hield ( http://www.refdag.nl/opinie/dr_steef_po ... s_1_670029) moet ik ook weer aan dit boek denken.

Steef Post heeft 4 stellingen:
Digitalisering verhindert de voortgang van het woord, door
1. Oppervlakkigheid in denken te bevorderen
2. Beelden voor woorden te schuiven
3. Een stroomversnelling van zonden te genereren
4. Besef van Autoriteit grondig af te breken.


Els van Dijk ziet hetzelfde en constateert (o.a.):

De grenzeloze mogelijkheden via internet zijn niet meer buiten de deur te houden. Onze jongeren maken er volop gebruik van. De grenzeloze generatie wordt er door opgevoed en velen raken eraan verslaafd. De angst om er niet bij te horen, of iets te missen, veroorzaakt bij hen stress en dwangmatigheid. Ze zijn bang iets te missen van wat zich in hun vriendengroep binnen de sociale media afspeelt.

Jongeren worden geleefd door de sociale netwerksites

De meeste jongeren worden in onze tijd ‘geleefd’ door de sociale netwerksites (sns’s). In ons land is al 90% van de 18-25 jarigen actief op de sociale media. Gemiddeld zitten ze zes dagen per week (zes maal per dag) op de sociale netwerksites, zoals Facebook en Hyves. Gemiddeld hebben ze 318 vrienden op de sns’s (waaronder 131 goede vrienden). Ze maken massaal gebruik van allerlei soorten media. Jongeren tussen de 15 en 19 jaar maken hiervan gemiddeld 35,7 uur per week gebruik. Het betekent dat veel jongeren meer tijd achter de computer doorbrengen dan dat zij op school zitten.
Multitaskende jongeren
Veel jongeren zijn tegenwoordig vaak bezig met teveel zaken tegelijk. Er staat van alles aan, en ze willen vooral geen berichtje missen. We noemen dat multitasken. Dat is het uitvoeren van meerdere handelingen of processen op hetzelfde moment. Multitasken mag dan modern en efficiënt klinken, in de praktijk veroorzaakt deze manier van werken een vol hoofd, onrust en stress. Door het voortdurende multitasken wordt het denkvermogen vervormd en ontstaan er ernstige vormen van ongeconcentreerdheid. Door het multitasken kun je wel veel informatie gaan herkennen, maar minder gaan begrijpen en onthouden. Al we het veel te doen verminderen we onze creativiteit, concentratie, diepgang en ons probleemoplossend vermogen.



Het boek en nu ook deze lezing grijpen me heel erg aan. Wát kunnen wij als ouders (nog...) doen? Hebben we het al niet veel te ver laten komen? Is het tij nog wel te keren?
Zomaar wat (toch wel bange) gedachten.
Het boekje heeft mij ook erg geraakt en ik zou willen dat elke leidinggevende in het jeugdwerk dit boekje zou lezen (zo heb ik het gelezen).
Ik heb het dubbel. Ik had het zelf gekocht en kreeg het ook voor mijn verjaardag. Echt het lezen waard.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Bericht door Eppo Gremdaat »

Alles wat nieuw is, wordt veelal eerst argwanend bekeken, totdat.....
Ergens is Facebook, Twitter wel handig. Vooral voor mensen die zo goed niet
meer uit de voeten kunnen. Natuurlijk biedt de telefoon ook uitkomst, maar....
als men lange gesprekken voert (en vooral `interlokaal`) dan kan het er in hakken en
dat voel je in de portemonnee. Deze `vluchtige contacten`zijn het meest geschikt voor
snelle berichtjes, meen ik.
Noch Facebook noch Twitter heb ik. Maar het kan voor zieke- en eenzame mensen
een uitkomst zijn.
En de kerkelijke gemeenten: belangrijk als ze een website hebben en de predikant via
Twitter of Facebook bereikbaar is.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Bericht door -DIA- »

Eppo Gremdaat schreef:Alles wat nieuw is, wordt veelal eerst argwanend bekeken, totdat.....
Ergens is Facebook, Twitter wel handig. Vooral voor mensen die zo goed niet
meer uit de voeten kunnen. Natuurlijk biedt de telefoon ook uitkomst, maar....
als men lange gesprekken voert (en vooral `interlokaal`) dan kan het er in hakken en
dat voel je in de portemonnee. Deze `vluchtige contacten`zijn het meest geschikt voor
snelle berichtjes, meen ik.
Noch Facebook noch Twitter heb ik. Maar het kan voor zieke- en eenzame mensen
een uitkomst zijn.
En de kerkelijke gemeenten: belangrijk als ze een website hebben en de predikant via
Twitter of Facebook bereikbaar is.
Ik vind lezen van een scherm niet prettig...
Nee liever geen site van de kerk i.p.v de Kerkbode!
De Kerkbode, het weekblad, de krant, het voelt gewoon prettiger
als je het in je handen hebt...
Wat mij betreft hoeft een site van de kerk niet.
Zal er ook niet snel komen in behoudende gemeentes, denk ik.
De gereformeerde gezindte was tot voor kort de groep Nederlanders
die het minst ontlezen waren. De computer is veel vluchtiger,
en als die meer inburgert i.p.v. boeken en periodieken,
zal de ontlezing ook in onze gereformeerde gezindte toeslaan...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Bericht door Bert Mulder »

caprice schreef:Stellen dat een eigen website voor de kerkelijke gemeente noodzakelijk is, is in mijn ogen nogal overdreven. Laat staan communicatie via twitter. :nonnon
net zo noodzakelijk als de boekdruk in de 16e eeuw...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Bericht door vlinder »

-DIA- schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Alles wat nieuw is, wordt veelal eerst argwanend bekeken, totdat.....
Ergens is Facebook, Twitter wel handig. Vooral voor mensen die zo goed niet
meer uit de voeten kunnen. Natuurlijk biedt de telefoon ook uitkomst, maar....
als men lange gesprekken voert (en vooral `interlokaal`) dan kan het er in hakken en
dat voel je in de portemonnee. Deze `vluchtige contacten`zijn het meest geschikt voor
snelle berichtjes, meen ik.
Noch Facebook noch Twitter heb ik. Maar het kan voor zieke- en eenzame mensen
een uitkomst zijn.
En de kerkelijke gemeenten: belangrijk als ze een website hebben en de predikant via
Twitter of Facebook bereikbaar is.
Ik vind lezen van een scherm niet prettig...
Nee liever geen site van de kerk i.p.v de Kerkbode!
De Kerkbode, het weekblad, de krant, het voelt gewoon prettiger
als je het in je handen hebt...
Wat mij betreft hoeft een site van de kerk niet.
Zal er ook niet snel komen in behoudende gemeentes, denk ik.
De gereformeerde gezindte was tot voor kort de groep Nederlanders
die het minst ontlezen waren. De computer is veel vluchtiger,
en als die meer inburgert i.p.v. boeken en periodieken,
zal de ontlezing ook in onze gereformeerde gezindte toeslaan...
Ik lees wel wat subjectivieve argumenten in je posting....
Een papieren krant voelt prettiger....fijn dat dat voor jou telt, maar niet voor iedereen. Lijkt me dus geen steekhoudend argument.
En wil je nu beweren dat alle kerken met een eigen site niet behoudend zijn? Geloof mij, over 10 jaar hebben alle kerken een site. Jammer dat dan alle behoudenden kerken verdwenen zullen zijn....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Bericht door refo »

Eppo Gremdaat schreef:Alles wat nieuw is, wordt veelal eerst argwanend bekeken, totdat.....
Ergens is Facebook, Twitter wel handig. Vooral voor mensen die zo goed niet
meer uit de voeten kunnen. Natuurlijk biedt de telefoon ook uitkomst, maar....
als men lange gesprekken voert (en vooral `interlokaal`) dan kan het er in hakken en
dat voel je in de portemonnee. Deze `vluchtige contacten`zijn het meest geschikt voor
snelle berichtjes, meen ik.
Noch Facebook noch Twitter heb ik. Maar het kan voor zieke- en eenzame mensen
een uitkomst zijn.
En de kerkelijke gemeenten: belangrijk als ze een website hebben en de predikant via
Twitter of Facebook bereikbaar is.
Bellen voor een vast bedrag bij KPN.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Bericht door Lourens »

Gisteravond een lezing mogen aanhoren van Els van Dijk over de hunkerende generatie.

In gesprek erna ook de vinger bij onszelf gelegd....... kénnen wij onze kinderen, onze jeugd?
Durven we nog werkelijk die vraag te stellen die ingang heeft bij hen?

Natuurlijk, digitaal komt er veel op hen af. Maar niet alleen digitaal, ook hun medemens zelf is er schuldig aan.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Bericht door helma »

Lourens schreef:Gisteravond een lezing mogen aanhoren van Els van Dijk over de hunkerende generatie.

In gesprek erna ook de vinger bij onszelf gelegd....... kénnen wij onze kinderen, onze jeugd?
Durven we nog werkelijk die vraag te stellen die ingang heeft bij hen?

Natuurlijk, digitaal komt er veel op hen af. Maar niet alleen digitaal, ook hun medemens zelf is er schuldig aan.
kan je die naluisteren Lou?
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Bericht door Lourens »

Ik zal het even navragen, Helm. (hihi)
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Plaats reactie