De gekte van de verschillende refokerken

dacosta

Re: De gekte van de verschillende refokerken

Bericht door dacosta »

:?
[nog een antwoord op Zita dat niet in het betreffende blok gestopt kon worden]
onderzoek (?); een echt onderzoek was het niet, omdat ik al op hoofdlijnen wist hoe het zou verlopen. Het was voor mij een doen, een beleven, het "hoe voelt het om een keer aan de andere kant te staan". Ik vond het jammer dat ik in die korte pose maar 5 kerken van de 15 kon "waarnemen"
Wat heeft het te maken met Efeze 4:11 ?.......Hier spreekt Paulus over de eenheid binnen het lichaam van Christus, m.a.w. er zijn voor mij meerdere gelijkwaardige herders en leraars om te horen en om toegerust te worden. Rijssen heeft (......?) herders.
boontje

Bericht door boontje »

dacosta schreef: Ik reed terug naar huis, maar plotseling zag ik er weer een kerk. Ik reed het kerkterrein op,zowel aan de voor- als aan de zijkant, maar kom geen bordje ontdekken om welke kerk het ging. Uit een auto stapte 4 mensen. Aan de man vroeg ik "welke kerk is dit? Plechtig antwoordde hij "dit is de Eschkerk. Maar welke gezindte vroeg ik. De GGin zei hij. Ik zei: Ik heb hier net rondgereden, maar geen bordje ontdekte! Een lieve dame diep in't zwart zei: Dat hoeft ook niet, want wij weten wel dat dit de GGin is!!

Ik zei tegen mezelf: dit zijn nu mijn refo broeders en zusters..........BidB, of wel "binnen in de bunker"
Reageer eens op "Het absurde van al die kerken met hun dwarsverbanden"
Het bovenstaande stukje vond ik het grappigst: we hoeven geen naambordje op onze kerk te zetten, want we weten zelf wel dat dit onze kerk is (en de enig juiste om naar toe te gaan). Dat is typisch in-de-bunkerdenken. De gedachte dat een buitenstaander interesse zou hebben voor jouw kerk, jouw gemeente en de verkondiging daar lijkt volkomen afwezig. Het gaat alleen om de incrowd, die eigenlijk alles al weet....
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Er is toch maar 1 kerk, en ontelbare kerkverbanden?

De naam is in die zin niet belangrijk.

Voor de 'buitenwereld' noem ik mezelf 'protestant', hoogstens 'gereformeerd', maar ga niet uitleggen dat ik lid ben van 'De Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika'........
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:Er is toch maar 1 kerk, en ontelbare kerkverbanden?

Voor de 'buitenwereld' noem ik mezelf 'protestant', hoogstens 'gereformeerd', maar ga niet uitleggen dat ik lid ben van 'De Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika'........
Ben jij daar lid van dan? :)
Ik noem mezelf cgk hoor. Blijkt best bekend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:Er is toch maar 1 kerk, en ontelbare kerkverbanden?

Dat kerkverband bestaat niet.
Het stond vroeger in de kop van De Saambinder. Maar officieel heeft het kerkverband nooit
zo geheten...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jakobmarin

ai, dan weet ik dus niet eens de officiële benaming van mijn kerkverband... :cry

En de Saambinder lees ik niet (meer), dus wist niet dat het daar op stond.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik ga naar de grote kerk in ons dorp, die "zware, traditionele" ja....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:Ik ga naar de grote kerk in ons dorp, die "zware, traditionele" ja....
Ik naar een zwartekousenkerk. Maar er is nooit iemand geweest die zwarte kousen heeft gedragen, op een enkel oud vrouwtje na :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Lourens

Bericht door Lourens »

En ik ga naar de kikkerkerk in ons dorp!
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
dacosta

Bericht door dacosta »

Lourens schreef:En ik ga naar de kikkerkerk in ons dorp!
Laatst gewijzigd door dacosta op 27 aug 2012, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
dacosta

Bericht door dacosta »

dacosta schreef:
de bijnaam van de GGiN van Elspeet uit de tijd van Van Asselt is kikkerkerk
jakobmarin

dacosta schreef:
dacosta schreef:
Ik hoop dat die bijnaam niets te maken heeft met blaaskaken :)
Lourens

Bericht door Lourens »

jakobmarin schreef:
dacosta schreef:
dacosta schreef:
Ik hoop dat die bijnaam niets te maken heeft met blaaskaken :)
Het oude kerkgebouw is geplaats op een gedempt moerasgedeelte waar kennelijk vroeger veel kikkers gehuisvest waren. Ik heb het zelf niet meegemaakt dus ik weet het niet.
Ons nieuwe kerkgebouw heeft een onluikende bloem boven op de toren met een goudkleurige spriet.
Deze werd dus later de Kikkerprikker genoemd.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

dacosta schreef:Het onderwerp intrigeert mij al heel mijn leven. Voor de buitenstaander zijn ze gelijk; gelijk in kleding, gelaat, gewaad en praat. Echter voor de insiders zijn er grote verschillen en kunnen ze elkaar zelfs "vereten". Hoewel ik aan de middenflank deel van hen uitmaak, is deze absurditeit voor mij niet te accepteren. Deze zomer was ik met vakantie in de buurt van Rijssen, en waar kan ik deze onschriftuurlijke onnozelheid meer proeven als daar! Na zondag 12/8 s'morgens eerst een kerkdienst (pkn) bijgewoond te hebben in mijn vakantieplaats, stapte ik tegen zessen op mijn racefiets met dito kleding, waaronder helm en spiegelende zonnebril (dus echt een wereldling) en ging naar het 20 Km verder gelegen Rijssen om het absurde van het eerder genoemde te proeven. Omdat ik in mijn binnenste onrustig was m.b.t. mijn bedoelingen, zei ik in mijn binnenste (tegen de Heere) dat ik niet zou provoceren. Eerst (17.50 uur) reed ik quasi onderzoekend rondom de Noorderkerk, bleef bij de drie ingangspartijen staan, keek belangstellend naar de binnenstromende kerkgangers (en zij naar mij), Jongens bij de fietsenstalling vonden mij wel interessant, vooral als ik uit mijn veldfles dronk en het op straat sprietste. Opeens liep een vader met 3 dochters langs mij, die niet naar binnen gingen, maar doorliepen. Ik keek hen na, ging na enige tijd hun richting uit en kwam uit bij de HHK, reed het plein op maar verder niets, want inmiddels zag ik andere refomensen lopen en hen volgend belandde ik bij de Vrije Oud Ger. Gem. De ingang stond dicht bij de straat. Ik groette de koster en de toelopende kerkgangers en ging nieuwsgierig lezen de 1e steenlegging etc. Bij de zij-ingang bleef een vrouw staan, keurig tot op de grond in't zwart, met dito hoed, en ze zei "je mag wel naar binnen gaan hoor"! Ik antwoordde "maar dan moet ik toch een pak aan hebben?".....Nee hoor, je zet je helmpje maar af en je ga maar gewoon naar binnen"! Ik aarzelde, ik had zin in dit gebeuren maar kon het niet combineren met het thuisfront....Ze verdween naar binnen en ik reed weg, volkomen positief ontdaan van deze uitnodiging. Direct daarop zag ik weer mensen lopen en auto's met kerkmensen rijden. Zo kwam ik bij de Oud Ger. Gem terecht. Ik fietste naar voor het hek, riep naar de kerkganger die ik eerder gegroet had en vroeg hem "hoe zit dat; ik stond net voor een kerk die ook al OGG heette? Het zei: dat is een vrije OGG. en deze hoort bij een verband; hier staat Ds Onder de Linden. Oh ja zei ik, de ds waarover pas in het RD een interview stond over zijn 25-jarige jubileum. Ja die, u bent ook geen onbekende!. Nee, ik lees het RD en ik ben nu hier om de refo-kerken met alle dwarsverbanden het registeren. Waar kan ik dat beter doen dan in Rijssen? Fijne dienst en goede aandacht zei ik verder nog. Ja, dat is het belangrijkste zei hij. Ik reed terug naar huis, maar plotseling zag ik er weer een kerk. Ik reed het kerkterrein op,zowel aan de voor- als aan de zijkant, maar kom geen bordje ontdekken om welke kerk het ging. Uit een auto stapte 4 mensen. Aan de man vroeg ik "welke kerk is dit? Plechtig antwoordde hij "dit is de Eschkerk. Maar welke gezindte vroeg ik. De GGin zei hij. Ik zei: Ik heb hier net rondgereden, maar geen bordje ontdekte! Een lieve dame diep in't zwart zei: Dat hoeft ook niet, want wij weten wel dat dit de GGin is!! Ik vroeg aan de man "hoe laat begin de kerk? Om 7 uur zei hij; dank u wel, dank u wel zei ik en vertrok op de fiets. Niemand had iets verkeert tegen mij gezegd, iedereen was gemaakt of echt vriendelijk geweest, maar ik was toch verdrietig.
Ik zei tegen mezelf: dit zijn nu mijn refo broeders en zusters..........BidB, of wel "binnen in de bunker"
Reageer eens op "Het absurde van al die kerken met hun dwarsverbanden"

Haha, dan zul je mij misschien ook gezien. Dat was 2 weken geleden. Toen was er 's-avonds leesdienst in de Noorderkerk en was het heel rustig, want 's-middags had er een dominee(Ds.A.Schreuder) gedaan en veel mensen zijn niet een 3e keer gegaan. Dan zie 's-avonds m.n. jeugd en mensen die niet om hun middagdutje heen kunnen en natuurlijk de mensen die 3 keer gingen. Gisterenavond was een doopdienst en het was niet zo mooi weer. Het stond echt bomvol met auto's. Ds.Onderdelinden had je vast toegelaten. Zo goed ken ik hem wel. Hij had vast ook wel een woordje voor je gehad. In Rijssen heb je zeker veel kerken. Het is natuurlijk niet goed, maar het is helaas zo gegroeid. Zijn vast ook lelijke woorden gevallen. Binnen de Ger.Gem. is het gelukkig wat dat betreft gelukkig de laatste jaren relatief rustig. Ook de Es(ch)kerk is weer op de goede weg. Gelukkig wordt de oude beproefde waarheid hier nog veelvuldig gehoord!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
Curatorium schreef: Verscheidenheid is iets wat helaas in elke religie voorkomt, in een dorp als Rijssen merk je dat maar al te goed.
hoho meneertje, STAD sinds 1243 :barbare
Kijk Rijssenenaren knokken wel eensgezind voor hun STAD!
Plaats reactie