Is thuislezen Bijbels?
Re: Is thuislezen Bijbels? (uit: Waar ging de preek over?)
@SecorDabar
Ik heb de behoefte om mijn bewondering neer te schrijven over hoe je met al deze nare beschuldigingen zo geduldig omgaat, wat een getuigenis van een waar levend geloof, daar kunnen velen wat van leren.
Gods zegen van harte toegewenst.
Ik heb de behoefte om mijn bewondering neer te schrijven over hoe je met al deze nare beschuldigingen zo geduldig omgaat, wat een getuigenis van een waar levend geloof, daar kunnen velen wat van leren.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Bert, je gevoel voor realiteit laat je wellicht wat in de steek.Bert Mulder schreef:1. dus toch de almachtige Euro.Afgewezen schreef: Zo heb je in Nederland de situatie dat je wel in een bepaalde woonplaats móét blijven wonen, domweg omdat je je huis niet verkopen kunt, nog afgezien van de vraag of het in zo'n geval je plicht is te verhuizen naar een andere plaats, waar wel een goede prediking is.
2. de Schrift en de NGB leren dat dat onze plicht is.
Precies.Bert Mulder schreef:en....Afgewezen schreef:Dat de protestantse kerk in duizend fragmenten uiteen is gevallen en dat het verschil tussen ware en valse kerk niet meer zo duidelijk is als in de tijd van de Reformatie.Bert Mulder schreef:Ja, toen liep men het risico op de brandstapel te komen, als degene die deze woorden schreef... Wat zijn de omstandigheden nu ook al weer.....
Hier sluit ik me helemaal bij aan.joy schreef:@SecorDabar
- SecorDabar
Beste Bert Mulder,Bert Mulder schreef:Je mag niet verhuizen, van werkkring veranderen, of je wilt het niet?SecorDabar schreef:
Beste Germanicus,
Ik doe het niet graag vanwege privacy redenen, maar wij wonen door omstandigheden in de zuidoosthoek van ons land.
Deze vraag wil ik om privacy redenen liever niet beantwoorden, doet ook helemaal niet ter zake in deze discussie.
Noemt u mij eens een kerkverband waar artikel 28 strict wordt nageleefd in leer en leven.
Waar zou u graag willen dat ik ging kerken?
Ik ben benieuwd naar uw antwoord.
Vriendelijke groeten van Secor Dabar
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
- Johann Gottfried Walther
Ik zeg niet dat het bij SecorDabar zo is, dat kan ik niet beoordelen.
Maar ik weet van andere thuislezers die kerken veroordeelde, zonder die kerken echt te kennen.
Eén gemeente van een kerkverband of één boek van een predikant van een bepaald kerkverband zegt niet alles.
Ik zou weinig plaatsen weten waar er geen Bijbelse kerk meer is, m.u.v. Limburg en een gedeelte van Noord-Brabant.
Maar ik weet van andere thuislezers die kerken veroordeelde, zonder die kerken echt te kennen.
Eén gemeente van een kerkverband of één boek van een predikant van een bepaald kerkverband zegt niet alles.
Ik zou weinig plaatsen weten waar er geen Bijbelse kerk meer is, m.u.v. Limburg en een gedeelte van Noord-Brabant.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ik zou je lid in een kerk willen zien, die het meest met je geweten overeenkomt.SecorDabar schreef:Beste Bert Mulder,Bert Mulder schreef:Je mag niet verhuizen, van werkkring veranderen, of je wilt het niet?SecorDabar schreef:
Beste Germanicus,
Ik doe het niet graag vanwege privacy redenen, maar wij wonen door omstandigheden in de zuidoosthoek van ons land.
Deze vraag wil ik om privacy redenen liever niet beantwoorden, doet ook helemaal niet ter zake in deze discussie.
Noemt u mij eens een kerkverband waar artikel 28 strict wordt nageleefd in leer en leven.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Nemen we nu even aan, dat het inderdaad onmogelijk is dat men verhuist....Johann Gottfried Walther schreef:Ik zeg niet dat het bij SecorDabar zo is, dat kan ik niet beoordelen.
Dan neemt dat nog niet de ware leer van de Schrift en NGB 28 op dit punt weg.
Ik heb er hier tenminste nog geen argumenten tegen gezien.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
De beschuldigingen zijn niet de mijne, maar die van de Schrift en de NGB. In navolging ook van wat SecorDabar zelf citeerde, Rom 12:Chrisje72 schreef:Hier sluit ik me helemaal bij aan.joy schreef:@SecorDabar
Deze woorden zijn met liefde gesproken.7 Zo laat ons die gaven besteden, hetzij profetie, naar de mate des geloofs; hetzij bediening, in het bedienen; hetzij die leert, in het leren;
8 Hetzij die vermaant, in het vermanen; die uitdeelt, in eenvoudigheid; die een voorstander is, in naarstigheid; die barmhartigheid doet, in blijmoedigheid.
9 De liefde zij ongeveinsd. Hebt een afkeer van het boze, en hangt het goede aan.
10 Hebt elkander hartelijk lief met broederlijke liefde; met eer de een den ander voorgaande.
- SecorDabar
Beste Chrisje en Joy,Chrisje72 schreef:Hier sluit ik me helemaal bij aan.joy schreef:@SecorDabar
Bedankt voor uw complimenten.
Toch wil ik wel even separeren dat ook een natuurlijk mens, de Geest niet hebbende, geduldig met beschuldigingen kan omgaan. M.a.w. een wereldling kan ook geduldig zijn, zonder dat deze het ware zaligmakend geloof bezit, dat valt dan onder de (al)gemene werkingen van de Heilige Geest.
Voor een ieder geldt: Zoekt den Heere, terwijl Hij te vinden is, roept Hem aan terwijl Hij nabij is.
Met vriendelijke groeten van Secor Dabar
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
- SecorDabar
Beste Bert Mulder,Bert Mulder schreef:Ik zou je lid in een kerk willen zien, die het meest met je geweten overeenkomt.SecorDabar schreef:Beste Bert Mulder,Bert Mulder schreef:Je mag niet verhuizen, van werkkring veranderen, of je wilt het niet?SecorDabar schreef:
Beste Germanicus,
Ik doe voor deze keer nog maar een prive boekje open:
Wij zijn nog steeds kerkelijk lidmaat van één van de door u genoemde kerkverbanden volgens de forumregels.
En met een goed geweten blijven we dat dan ook.

Onze kerkeraad heeft er geen bezwaar tegen dat wij thuislezen vanwege de grote afstand die anders afgelegd zou moeten worden op de zondag.
Ik was en blijf wel benieuwd waar u (met uw geweten) kerkelijk meeleeft.
Als u dat om prive redenen niet wenst te openbaren, dan sluiten we hiermee de discusie maar af.
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 21 aug 2012, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Tjonge, er is al heel wat gezegd..
Wat ik enorm jammer is dat het geen algemene discussie is. Is het je plicht om te verhuizen als je in je woonomgeving niet kan kerken?
Nu gaan alle reacties over de situatie van Secor Dabar, jammer is dat en op deze manier is een discussie denk ook niet zinvol.
Wat ik enorm jammer is dat het geen algemene discussie is. Is het je plicht om te verhuizen als je in je woonomgeving niet kan kerken?
Nu gaan alle reacties over de situatie van Secor Dabar, jammer is dat en op deze manier is een discussie denk ook niet zinvol.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Zal ik hier nogmaals op terugkomen.Chrisje72 schreef:Hier sluit ik me helemaal bij aan.joy schreef:@SecorDabar
Als ik de woorden die ik in dit onderwerp geciteerd heb, en gesproken heb, nagelaten had, dan had ik inderdaad bewezen niet lief te hebben, maar te haten.
Maar wat ik hier schrijf of aanhaal, hoe hard het ook lijkt, wordt, met alle gebrek, in liefde gesproken.
Johannes wordt normaal als de apostel der liefde erkent. Ook Johannes sprak harde woorden:
1 Ziet, hoe grote liefde ons de Vader gegeven heeft, namelijk dat wij kinderen Gods genaamd zouden worden. Daarom kent ons de wereld niet, omdat zij Hem niet kent.
2 Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.
3 En een iegelijk, die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelven, gelijk Hij rein is.
4 Een iegelijk, die de zonde doet, die doet ook de ongerechtigheid; want de zonde is de ongerechtigheid.
5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij onze zonden zou wegnemen; en geen zonde is in Hem.
6 Een iegelijk, die in Hem blijft, die zondigt niet; een iegelijk, die zondigt, die heeft Hem niet gezien, en heeft Hem niet gekend.
7 Kinderkens, dat u niemand verleide. Die de rechtvaardigheid doet, die is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is.
8 Die de zonde doet, is uit den duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.
9 Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.
10 Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar. Een iegelijk, die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God, en die zijn broeder niet liefheeft,
11 Want dit is de verkondiging, die gij van den beginne gehoord hebt, dat wij elkander zouden liefhebben.
12 Niet gelijk Kaïn, die uit den boze was, en zijn broeder doodsloeg; en om wat oorzaak sloeg hij hem dood? Omdat zijn werken boos waren, en van zijn broeder rechtvaardig.
13 Verwondert u niet, mijn broeders, zo u de wereld haat.
14 Wij weten, dat wij overgegaan zijn uit den dood in het leven, dewijl wij de broeders liefhebben; die zijn broeder niet liefheeft, blijft in den dood.
15 Een iegelijk, die zijn broeder haat, is een doodslager; en gij weet, dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende.
16 Hieraan hebben wij de liefde gekend, dat Hij Zijn leven voor ons gesteld heeft; en wij zijn schuldig voor de broeders het leven te stellen.
17 Zo wie nu het goed der wereld heeft, en ziet zijn broeder gebrek hebben, en sluit zijn hart toe voor hem, hoe blijft de liefde Gods in hem?
18 Mijn kinderkens, laat ons niet liefhebben met den woorde, noch met de tong, maar met de daad en waarheid.
19 En hieraan kennen wij, dat wij uit de waarheid zijn, en wij zullen onze harten verzekeren voor Hem.
20 Want indien ons hart ons veroordeelt, God is meerder dan ons hart, en Hij kent alle dingen.
21 Geliefden! Indien ons hart ons niet veroordeelt, zo hebben wij vrijmoedigheid tot God;
22 En zo wat wij bidden, ontvangen wij van Hem, dewijl wij Zijn geboden bewaren, en doen, hetgeen behagelijk is voor Hem.
23 En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus, en elkander liefhebben, gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft.
24 En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.
Volgens mij niet.gertje schreef: Is het je plicht om te verhuizen als je in je woonomgeving niet kan kerken?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dus u bent WEL, in navolging van artikel 28 NGB, aan een gemeente verbonden! Vind ik dus deze discussie, van jouw kant, niet geheel eerlijk...SecorDabar schreef: Beste Bert Mulder,
Ik doe voor deze keer nog maar een prive boekje open:
Wij zijn nog steeds kerkelijk lidmaat van één van de door u genoemde kerkverbanden volgens de forumregels.
En met een goed geweten blijven we dat dan ook.![]()
Onze kerkeraad heeft er geen bezwaar tegen dat wij thuislezen vanwege de grote afstand die anders afgelegd zou moeten worden op de zondag.
Ik was en blijf wel benieuwd waar u (met uw geweten) kerkelijk meeleeft.
Als u dat om prive redenen niet wenst te openbaren, dan sluiten we hiermee de discusie maar af.
Meende dat iedereen hier wist welke kerk ik lid ben:
http://www.edmontonprc.org/
Voor informatie in het Nederlands:
http://www.cprf.co.uk/languages.htm#dutch
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 21 aug 2012, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.