Dit is geen antwoord. Je kunt vanuit een 'riante positie' iemand heel goed om de oren slaan met de 'Bijbelse norm'.Bert Mulder schreef:Afgewezen schreef: Ik heb de indruk dat jij spreekt vanuit de 'riante' situatie dat jij lid bent van een gemeente die jou qua leer en prediking geen problemen oplevert. Dan is het makkelijk fulmineren tegen een ander.
Nee, ik heb het over de Bijbelse norm. Wat eist God van ons in de Schrift.
Is thuislezen Bijbels?
Re: Is thuislezen Bijbels? (uit: Waar ging de preek over?)
@Bert Mulder, een ietsje minder kan ook wel Pred. 7 -16:
"Wees niet al te rechtvaardig, en houdt uzelven niet al te wijs"
"Wees niet al te rechtvaardig, en houdt uzelven niet al te wijs"
- Bert Mulder
- Contacteer:
Waarom ga je niet inhoudelijk op de discussie in?SecorDabar schreef:Beste Bert Mulder,
De Heere Jezus Christus Zelf predikte separerender dan wie dan ook: wijze en dwaze maagden, wijze en dwaze bouwers.
De schijngodsdienst heeft altijd een afkeer van separerende preken.
Misschien een goede tip: lees eens de voorrede van Ds. J. van Diesbach in het boek Keurstoffen van Ds. Smijtegelt, daarin wordt in 10 bladzijden de noodzaak van separerende prediking aan de orde gesteld.
U noemt mij in één van uw posting godslasterlijk, dat ligt dan voor u rekening.
Mijn advies: probeer Romeinen 12 eens te lezen, niet alleen met een verkregen kennis, maar bovenal met een geschonken kennis van Boven.
Wat leert ons Rom 12 over het 'thuislezen'? Ik lees er, dat we allen leden van 1 lichaam zijn. De thuislezers loochenen dat. De 'thuislezers', in het algemeen, stellen zich boven de kerk als een organisme, maar menen het zelf beter te weten, alsof God niet voor Zichzelf een kerk, een gemeente behoudt. Daarentegen leert Rom. 12 ons nederig te zijn, en onze gaven voor de gemeente te gebruiken. Zo leert Rom. 12 om onze geloofsgenoten lief te hebben, niet om ons van ons, als thuislezers af te zonderen, maar als broeders met hen (kerkelijk) te leven. Rom. 12 leert ons de Heere te dienen. Hetwelk enkel mogelijk is op de manier waarop Hij dat gebiedt. Het leert ons mede te delen aan de behoeften van de heiligen. Dat kan niet als je thuislezer bent. Hoe kun je je verblijden me de blijden, en wenen met de wenenden, als je alleen zit? Hoe kun je eensgezind zijn? Met jezelf?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dit is geen antwoord. Je kunt vanuit een 'riante positie' iemand heel goed om de oren slaan met de 'Bijbelse norm'.[/quote]Afgewezen schreef:
Nee, ik heb het over de Bijbelse norm. Wat eist God van ons in de Schrift.
Waarom ga jij nergens inhoudelijk op in?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
De thuislezers loochenen dat niet.Bert Mulder schreef:Wat leert ons Rom 12 over het 'thuislezen'? Ik lees er, dat we allen leden van 1 lichaam zijn. De thuislezers loochenen dat.
Ook dat is niet het geval. Maar een thuislezer hecht zoveel gewicht aan de prediking, dat hij niet zomaar naar elke prediking kan luisteren. Het is niet om het even onder welke verkondiging je je neerzet.De 'thuislezers', in het algemeen, stellen zich boven de kerk als een organisme, maar menen het zelf beter te weten, alsof God niet voor Zichzelf een kerk, een gemeente behoudt.
Indien en voor zover dat mogelijk is. Nogmaals, belangrijk hierbij is de vraag 'onder welke prediking begeef je je?'Daarentegen leert Rom. 12 ons nederig te zijn, en onze gaven voor de gemeente te gebruiken. Zo leert Rom. 12 om onze geloofsgenoten lief te hebben, niet om ons van ons, als thuislezers af te zonderen, maar als broeders met hen (kerkelijk) te leven.
Ontmoet je alleen mensen als je naar de kerk gaat? Heb je alleen geloofsgenoten die bij jou in de kerk zitten?Rom. 12 leert ons de Heere te dienen. Hetwelk enkel mogelijk is op de manier waarop Hij dat gebiedt. Het leert ons mede te delen aan de behoeften van de heiligen. Dat kan niet als je thuislezer bent. Hoe kun je je verblijden me de blijden, en wenen met de wenenden, als je alleen zit? Hoe kun je eensgezind zijn? Met jezelf?
-
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Mag ik u vragen in welke uithoek van het land u dan woont?SecorDabar schreef:Ik woon in een totaal onkerkelijke omgeving. Er is daar geen gemeente Gods.
Geen enkele Bijbelgetrouwe gemeente te vinden.
Hier beneden is het niet.
- Bert Mulder
- Contacteer:
1. De thuislezers loochenen dat WEL. Daden spreken luider dan woorden.Afgewezen schreef:1. De thuislezers loochenen dat niet.Bert Mulder schreef:Wat leert ons Rom 12 over het 'thuislezen'? Ik lees er, dat we allen leden van 1 lichaam zijn. De thuislezers loochenen dat.2. Ook dat is niet het geval. Maar een thuislezer hecht zoveel gewicht aan de prediking, dat hij niet zomaar naar elke prediking kan luisteren. Het is niet om het even onder welke verkondiging je je neerzet.De 'thuislezers', in het algemeen, stellen zich boven de kerk als een organisme, maar menen het zelf beter te weten, alsof God niet voor Zichzelf een kerk, een gemeente behoudt.3. Indien en voor zover dat mogelijk is. Nogmaals, belangrijk hierbij is de vraag 'onder welke prediking begeef je je?'Daarentegen leert Rom. 12 ons nederig te zijn, en onze gaven voor de gemeente te gebruiken. Zo leert Rom. 12 om onze geloofsgenoten lief te hebben, niet om ons van ons, als thuislezers af te zonderen, maar als broeders met hen (kerkelijk) te leven.4. Ontmoet je alleen mensen als je naar de kerk gaat? Heb je alleen geloofsgenoten die bij jou in de kerk zitten?Rom. 12 leert ons de Heere te dienen. Hetwelk enkel mogelijk is op de manier waarop Hij dat gebiedt. Het leert ons mede te delen aan de behoeften van de heiligen. Dat kan niet als je thuislezer bent. Hoe kun je je verblijden me de blijden, en wenen met de wenenden, als je alleen zit? Hoe kun je eensgezind zijn? Met jezelf?
2. Dat doen ze wel. Metterdaad. Want anders zouden ze wel verhuizen waar WEL rechtzinnige prediking te krijgen is.
3. Dat doen ze niet, maar ze blijven lekker zitten waar ze WILLEN wonen, en dan klagen dat er geen ware kerk meer is.
4. Dat is een onzin antwoord. De gemeenschap der heiligen wordt, in de eerste plaats, in de gemeente ervaren, en vooral in des Heeren heilig Avondmaal.
Afgewezen, je meent dat mijn woorden hard zijn. Wat vind je dan van de woorden van de NGB:
Artikel 28. Dat een iegelijk schuldig is zich bij de Kerk te voegen.
DE NGB leert dat thuislezers, zolang ze zich niet bekeren, niet zalig KUNNEN worden!Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is, dat niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij, zich behoort op zichzelven te houden, om op zijn eigen persoon te staan; maar dat zij allen schuldig zijn, zichzelven daarbij te voegen en daarmede te verenigen; onderhoudende de enigheid der Kerk, zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, den hals buigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broederen, naar de gaven die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten eenszelfden lichaams. En opdat dit te beter zou kunnen onderhouden worden, zo is het ambt* (= plicht) aller gelovigen, volgens het Woord Gods, zich af te scheiden van degenen die niet van de Kerk zijn, en zich te voegen tot deze vergadering, het zij op wat plaats dat God ze gesteld heeft; ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing. Daarom, al degenen die zich van haar afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 21 aug 2012, 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.
- Bert Mulder
- Contacteer:
En waarom bent u daar dan gaan wonen? Als je niet gedetineerd bent, of in een ziekenhuis, kun je toch verhuizen?SecorDabar schreef:Ik woon in een totaal onkerkelijke omgeving. Er is daar geen gemeente Gods.
Ook de thuis lezer mag af en toe de 'gemeenschap der heiligen' smaken.
Je hebt duidelijk geen besef van de smart van een thuislezer.
Die is bij de Heere bekend.
Ik volsta met een citaat van J.C. Ryle (dan heeft refo meteen zijn 'theoloog', waar hij om vroeg):Bert Mulder schreef:1. De thuislezers loochenen dat WEL. Daden spreken luider dan woorden.
2. Dat doen ze wel. Metterdaad. Want anders zouden ze wel verhuizen waar WEL rechtzinnige prediking te krijgen is.
3. Dat doen ze niet, maar ze blijven lekker zitten waar ze WILLEN wonen, en dan klagen dat er geen ware kerk meer is.
4. Dat is een onzin antwoord. De gemeenschap der heiligen wordt, in de eerste plaats, in de gemeente ervaren, en vooral in des Heeren heilig Avondmaal.
J.C. Ryle schreef:Ik wil mijn lezers een weinig advies geven en ik geloof dat dit advies een ernstige overweging verdient. Ik waarschuw dan iedereen die zijn ziel bemint om zeer nauwgezet te zijn in de prediking die hij regelmatig hoort. Hij die zich vrijmoedig neerzet onder enige bediening, waar hij niet anders hoort dan een onzuivere leer, is een onwijs mens. Ik wil niet aarzelen om aangaande dit punt vrijmoedig te spreken.
Ik weet wel dat velen denken dat het een schokkend iets is om zijn eigen kerk te verlaten. Ik kan niet zien met de ogen van zulke mensen. Ik wil een grote onderscheiding maken tussen een gebrekkige prediking en een door en door valse prediking; tussen onderwijzing die dwaalt in een nalatige zijde en die welke positief onschriftuurlijk is. Maar ik geloof, indien valse leringen onmiskenbaar worden gepreekt in enige kerk, dat een kerkganger die zijn ziel lief heeft, geheel in zijn recht is wanneer hij zich aan zulk een kerk onttrekt.
Om onschriftuurlijke prediking te horen, twee en vijftig zondagen in een jaar, is een zeer ernstig ding. Het is een aanhoudende drop van langzaam vergif in de ziel. Ik zou denken, het is bijna onmogelijk voor een mens, zich gewillig daaraan te onderwerpen. Daarom lezen we ook in het Nieuwe Testament: Beproeft alle dingen; behoud het goede (1 Thess. 5 : 21).
Ik zie in het Spreukenboek dat ons geboden is de onderwijzing te verlaten, welke doet dwalen van de paden der kennis. Indien deze woorden niet de mens rechtvaardigen, die een kerk verlaat vanwege valse leringen die er gepreekt worden, dan weet ik niet wat het wèl moet doen. Wil enig mens mij vertellen dat naar zijn kerk te gaan absoluut nodig is voor zijn zaligheid? Afgezien of er de waarheid wordt gepreekt of niet? Wat mij aangaat, ik verafschuw zulke monsterachtige ideeën. Ik zie geen tittel of jota tot hun verdediging in het Woord van God.
Bron: Waarschuwing aan de kerken.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 21 aug 2012, 22:03, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Mijn ervaring met thuislezers is niet zo groot. Wat ik er van weet, is dat er niet zelden sprake is van hoogmoed. Jouw voorkeur/bevinding/ideeën zijn de norm en alles wat daar niet aan voldoet, ga je uit de weg. Ik ken een situatie (van een halve eeuw geleden) waarin een thuislezer zo'n stempel op de plaatselijke gemeente drukte met zijn ideeën en bevinding, dat zijn naam nu nog door die gemeente gaat 'zingt'.Coosje schreef:Ook de thuis lezer mag af en toe de 'gemeenschap der heiligen' smaken.
Hier beneden is het niet.
- SecorDabar
Beste Mara,Mara schreef:Mag ik vragen of je tegen zondagsreizen bent? Dat was nl de reden dat mijn ouders een tijdje thuislezers, later luisteraars bij de bandrecorder, zijn geweest.SecorDabar schreef:
Beste Bert Mulder,
Ik woon in een totaal onkerkelijke omgeving. Er is daar geen gemeente Gods.
Ik ben noodgedwongen gaan thuislezen.
Ben trouwens wel benieuwd wat u onder "Gemeente Gods" verstaat....
Neen, ik ben niet tegen zondagsreizen als zodanig.
Als het reizen meer tijd in beslag neemt dan de tijd die besteedt wordt aan de kerkdienst , dan heeft men in het drukke verkeer ook geen rust en tijd om de te beluisterende preek tot zich te nemen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Afgewezen, je haalt Ryle er hier te onpas bij. Want niemand hier leert dat men bij de valse kerk blijven moet. Daar moet men zichzelf juist van onttrekken. Om, hetwelk Ryle er hier even niet over heeft, zich bij de ware kerk te voegen, waar de waarheid gepreekt wordt. Zoals ook onze NGB leert.Afgewezen schreef:Ik volsta met een citaat van J.C. Ryle (dan heeft refo meteen zijn 'theoloog', waar hij om vroeg):Bert Mulder schreef:1. De thuislezers loochenen dat WEL. Daden spreken luider dan woorden.
4. Dat is een onzin antwoord. De gemeenschap der heiligen wordt, in de eerste plaats, in de gemeente ervaren, en vooral in des Heeren heilig Avondmaal.J.C. Ryle schreef:Ik wil mijn lezers een weinig advies geven en ik geloof dat dit advies een ernstige overweging verdient. Ik waarschuw dan iedereen die zijn ziel bemint om zeer nauwgezet te zijn in de prediking die hij regelmatig hoort. Hij die zich vrijmoedig neerzet onder enige bediening, waar hij niet anders hoort dan een onzuivere leer, is een onwijs mens. Ik wil niet aarzelen om aangaande dit punt vrijmoedig te spreken.
Ik weet wel dat velen denken dat het een schokkend iets is om zijn eigen kerk te verlaten. Ik kan niet zien met de ogen van zulke mensen. Ik wil een grote onderscheiding maken tussen een gebrekkige prediking en een door en door valse prediking; tussen onderwijzing die dwaalt in een nalatige zijde en die welke positief onschriftuurlijk is. Maar ik geloof, indien valse leringen onmiskenbaar worden gepreekt in enige kerk, dat een kerkganger die zijn ziel lief heeft, geheel in zijn recht is wanneer hij zich aan zulk een kerk onttrekt.
Om onschriftuurlijke prediking te horen, twee en vijftig zondagen in een jaar, is een zeer ernstig ding. Het is een aanhoudende drop van langzaam vergif in de ziel. Ik zou denken, het is bijna onmogelijk voor een mens, zich gewillig daaraan te onderwerpen. Daarom lezen we ook in het Nieuwe Testament: Beproeft alle dingen; behoud het goede (1 Thess. 5 : 21).
Ik zie in het Spreukenboek dat ons geboden is de onderwijzing te verlaten, welke doet dwalen van de paden der kennis. Indien deze woorden niet de mens rechtvaardigen, die een kerk verlaat vanwege valse leringen die er gepreekt worden, dan weet ik niet wat het wèl moet doen. Wil enig mens mij vertellen dat naar zijn kerk te gaan absoluut nodig is voor zijn zaligheid? Afgezien of er de waarheid wordt gepreekt of niet? Wat mij aangaat, ik verafschuw zulke monsterachtige ideeën. Ik zie geen tittel of jota tot hun verdediging in het Woord van God.
Bron: Waarschuwing aan de kerken.
Ryle was Anglicaan, dus hij heeft het oog op plaatselijke gemeenten.Bert Mulder schreef:Afgewezen, je haalt Ryle er hier te onpas bij. Want niemand hier leert dat men bij de valse kerk blijven moet. Daar moet men zichzelf juist van onttrekken. Om, hetwelk Ryle er hier even niet over heeft, zich bij de ware kerk te voegen, waar de waarheid gepreekt wordt. Zoals ook onze NGB leert.
Maar waar het mij om gaat, is dat Ryle wijst op het belang van de juiste prediking. En de grote vraag is natuurlijk: wanneer is de prediking van een zodanig gehalte, dat je je eraan onttrekken mag/moet?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Maar DAAR ging deze discussie niet over. Onze discussie was rondom artikel 28 van de NGB, niet artikel 29.Afgewezen schreef: Maar waar het mij om gaat, is dat Ryle wijst op het belang van de juiste prediking. En de grote vraag is natuurlijk: wanneer is de prediking van een zodanig gehalte, dat je je eraan onttrekken moet?