De gekte van de verschillende refokerken
- J.C. Philpot
- Berichten: 10060
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: De gekte van de verschillende refokerken
Beste SecorDabar,
Begrijp ik het goed dat u de herinvoering van de "sabbatsreis" bepleit?
Begrijp ik het goed dat u de herinvoering van de "sabbatsreis" bepleit?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: De gekte van de verschillende refokerken
Reageer eens op "Het absurde van al die kerken met hun dwarsverbanden"
Beste dacosta: er bestaan hardnekkige misverstanden over de refokerken. Het zijn zure mensen, niet gastvrij, je moet eerst aan voorwaarden voldoen eer dat je een kerk mag betreden, de mensen hebben geen humor, enz enz
Zo eens in de zoveel tijd belandt er een journalist al dan niet gewild bij iemand thuis, die kerkt in de (uiterst) rechtse flank. En wordt vervolgens vaak aangenaam verrast. Omdat het er zo gastvrij was, zo gezellig, oprechte belangstelling getoond werd.
De mensen helemaal geen benepen zuurgezichten waren.
Dus het is misschien wel eens goed om op deze wijze in contact te treden. Een soort spiegel dus
Ik woon in de stad, vlak vóór onze kerk is een bushalte en van tijd tot tijd stapt er een rugzaktoerist tijdens de dienst binnen en schuift achterin de bank.
Soms blijven ze maar eventjes (uitrusten of wachten tot de bus arriveert) en soms de hele dienst.
Ieder gemeentelid is altijd uiterst vriendelijk en gastvrij, ongeacht hoe iemand er uit ziet. We hadden zelfs een dronken man, die spontaan in slaap viel.
Maar hij veroorzaakte geen overlast, dus na de dienst heeft de koster hem wakker gemaakt.
Beste dacosta: er bestaan hardnekkige misverstanden over de refokerken. Het zijn zure mensen, niet gastvrij, je moet eerst aan voorwaarden voldoen eer dat je een kerk mag betreden, de mensen hebben geen humor, enz enz
Zo eens in de zoveel tijd belandt er een journalist al dan niet gewild bij iemand thuis, die kerkt in de (uiterst) rechtse flank. En wordt vervolgens vaak aangenaam verrast. Omdat het er zo gastvrij was, zo gezellig, oprechte belangstelling getoond werd.
De mensen helemaal geen benepen zuurgezichten waren.
Dus het is misschien wel eens goed om op deze wijze in contact te treden. Een soort spiegel dus

Ik woon in de stad, vlak vóór onze kerk is een bushalte en van tijd tot tijd stapt er een rugzaktoerist tijdens de dienst binnen en schuift achterin de bank.
Soms blijven ze maar eventjes (uitrusten of wachten tot de bus arriveert) en soms de hele dienst.
Ieder gemeentelid is altijd uiterst vriendelijk en gastvrij, ongeacht hoe iemand er uit ziet. We hadden zelfs een dronken man, die spontaan in slaap viel.
Maar hij veroorzaakte geen overlast, dus na de dienst heeft de koster hem wakker gemaakt.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: De gekte van de verschillende refokerken
Beste Philpot,J.C. Philpot schreef:Beste SecorDabar,
Begrijp ik het goed dat u de herinvoering van de "sabbatsreis" bepleit?
Ik neem aan dat ons forumlid Da Costa zelf in eigen persoon nieuwsgierig is wezen rondfietsen op zondag langs de kerken van Rijssen.
Ik vind dat je dan een forumlid mag aanspreken op dit gedrag.
Uit mijn post blijkt niet dat ik een sabbathsreis wil invoeren.
De zondagsheiliging staat al zo onder druk.
Laten we de zondag dan ook zo veel mogelijk eerbiedigen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: De gekte van de verschillende refokerken
On-topic aub; daarom wat berichten hier verwijderd.
Re: De gekte van de verschillende refokerken
SecorDabar schreef:Beste Philpot,J.C. Philpot schreef:Beste SecorDabar,
Begrijp ik het goed dat u de herinvoering van de "sabbatsreis" bepleit?
Ik neem aan dat ons forumlid Da Costa zelf in eigen persoon nieuwsgierig is wezen rondfietsen op zondag langs de kerken van Rijssen.
Ik vind dat je dan een forumlid mag aanspreken op dit gedrag.
Uit mijn post blijkt niet dat ik een sabbathsreis wil invoeren.
De zondagsheiliging staat al zo onder druk.
Laten we de zondag dan ook zo veel mogelijk eerbiedigen.

beste SecorDabar
Ja, u (je als je het goed vindt) heeft gelijk, normaal ben ik dat ook gewoon want ik kerk graag, maar deze keer had ik een andere missie (die ik mezelf oplegde). Een inhoudelijk corrigerende reactie had ik al eerder verwacht. Jammer dat Tibererias een aantal reacties verwijderd heeft, ondanks dat ik het met hem eens ben om bij het onderwerp te blijven.
Je geeft mij in ieder geval nog 3 keuzes: [1] de kerkgang, [2] onderzoek Gods Woord en [3] stichtelijke boeken zoals Andrey Murray. Maar hoe denk je over 'de gekte van al die refokerken'........ Ik weet heel goed hoe het voelt om van thuis naar een kerk te lopen en al de kerken die ik op deze manier bezocht heb ken ik ook heel goed van binnen. Op deze manier had ik een keer de mogelijkheid om meerdere groepen (die soms door elkaar heen liepen) te observeren en tevens ook te kijken hoe ze op mij reageerden, op mijn vergaande belangstelling wat daar binen gebeurde.
Nogmaals zeg iets over het onderwerp !
Als je zegt: s'morgens ga ik altijd naar de Ger. Gem. synodaal, s'middags naar de Oud Ger. Gem en s'avonds naar de Ger. Gem i Ned, dan ben je mijn SecorDabar. Ik voeg er dan nog aan toe "de volgende zondag start ik dan met de Chr. Ger (van bewaar het pand) en s'avond naar een HHK. ........de zondag daarop een nieuwe cyclus met andere keuzes en zo zou ik die gekte willen doorbreken ".
groet Dacosta
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: De gekte van de verschillende refokerken
Beste Da Costa,
Franciscus Ridderus schrijft in zijn dagelijkse catechisaties het volgende:
Waaraan zal men kunnen weten of een vergadering de ware Kerk is of niet?
Het beste kenteken is de zuiverheid van de leer, die beleden wordt, versterkt door een goed gebruik der Sacramenten en vergezeld gaande met een leven naar Gods wetten.
Joh.10:27 Mijn schapen horen Mijne stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.
Handelingen 2:42: Wetende geliefde broeders, uwe verkiezing van God: Want ons Evangelie is onder u niet alleen in woorden geweest, maar ook in kracht en in de Heilige Geest.
Welke bewijzen hebt gij dat de Gereformeerde Kerk de ware leer heeft?
Antw.: Omdat de gronden van haar leer dezelfde zijn waarop de gehele Schrift is gegrond, als namelijk 1. Diepe vernedering van de zondaar volgens Efeze 2:1 U heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden (Jac.3:2; Rom.3:19)
2. Hoogachting van Gods genade en van de verdienste van Christus volgens Rom.3:24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijne genade door de verlossing die in Christus Jezus is.
3. Schuldige dankbaarheid aan God in Christus, door een Godzalige wandel, zonder daarop in het minste te durven staan, alsof het enige verdienste was, waarop wij iets zouden durven eisen van God, volgens Lukas 17:10 Wanneer gij zult gedaan hebben al hetgeen u bevolen is zo zegt: wij zijn onnutte dienstknechten, want wij hebben maar gedaan hetgeen wij schuldig waren te doen. (Jes.64:6; Psalm 130:3)
De verscheidenheid van kerken is door de historie ontstaan, van onze zijde ligt alles verbeurd, maar de Heere kan wel plaatselijk in een gemeente Zijn zegen geven, maar ook aan de ware gelovigen afzonderlijk. Die verscheidenheid aan reformatorische kerken kunnen we ook op de 2 kerkdienstenpagina's van het RD elke week weer waarnemen.
Het is niet specifiek dat dit alleen in Rijssen het geval is.
Franciscus Ridderus schrijft in zijn dagelijkse catechisaties het volgende:
Waaraan zal men kunnen weten of een vergadering de ware Kerk is of niet?
Het beste kenteken is de zuiverheid van de leer, die beleden wordt, versterkt door een goed gebruik der Sacramenten en vergezeld gaande met een leven naar Gods wetten.
Joh.10:27 Mijn schapen horen Mijne stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.
Handelingen 2:42: Wetende geliefde broeders, uwe verkiezing van God: Want ons Evangelie is onder u niet alleen in woorden geweest, maar ook in kracht en in de Heilige Geest.
Welke bewijzen hebt gij dat de Gereformeerde Kerk de ware leer heeft?
Antw.: Omdat de gronden van haar leer dezelfde zijn waarop de gehele Schrift is gegrond, als namelijk 1. Diepe vernedering van de zondaar volgens Efeze 2:1 U heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden (Jac.3:2; Rom.3:19)
2. Hoogachting van Gods genade en van de verdienste van Christus volgens Rom.3:24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijne genade door de verlossing die in Christus Jezus is.
3. Schuldige dankbaarheid aan God in Christus, door een Godzalige wandel, zonder daarop in het minste te durven staan, alsof het enige verdienste was, waarop wij iets zouden durven eisen van God, volgens Lukas 17:10 Wanneer gij zult gedaan hebben al hetgeen u bevolen is zo zegt: wij zijn onnutte dienstknechten, want wij hebben maar gedaan hetgeen wij schuldig waren te doen. (Jes.64:6; Psalm 130:3)
De verscheidenheid van kerken is door de historie ontstaan, van onze zijde ligt alles verbeurd, maar de Heere kan wel plaatselijk in een gemeente Zijn zegen geven, maar ook aan de ware gelovigen afzonderlijk. Die verscheidenheid aan reformatorische kerken kunnen we ook op de 2 kerkdienstenpagina's van het RD elke week weer waarnemen.
Het is niet specifiek dat dit alleen in Rijssen het geval is.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: De gekte van de verschillende refokerken
Dan blijft volgens mij nog staan dat de zondag niet bedoeld is voor (kerk)sociologische onderzoekjes.dacosta schreef:SecorDabar schreef:Beste Philpot,J.C. Philpot schreef:Beste SecorDabar,
Begrijp ik het goed dat u de herinvoering van de "sabbatsreis" bepleit?
Ik neem aan dat ons forumlid Da Costa zelf in eigen persoon nieuwsgierig is wezen rondfietsen op zondag langs de kerken van Rijssen.
Ik vind dat je dan een forumlid mag aanspreken op dit gedrag.
Uit mijn post blijkt niet dat ik een sabbathsreis wil invoeren.
De zondagsheiliging staat al zo onder druk.
Laten we de zondag dan ook zo veel mogelijk eerbiedigen.![]()
beste SecorDabar
Ja, u (je als je het goed vindt) heeft gelijk, normaal ben ik dat ook gewoon want ik kerk graag, maar deze keer had ik een andere missie (die ik mezelf oplegde). Een inhoudelijk corrigerende reactie had ik al eerder verwacht. Jammer dat Tibererias een aantal reacties verwijderd heeft, ondanks dat ik het met hem eens ben om bij het onderwerp te blijven.
Je geeft mij in ieder geval nog 3 keuzes: [1] de kerkgang, [2] onderzoek Gods Woord en [3] stichtelijke boeken zoals Andrey Murray. Maar hoe denk je over 'de gekte van al die refokerken'........ Ik weet heel goed hoe het voelt om van thuis naar een kerk te lopen en al de kerken die ik op deze manier bezocht heb ken ik ook heel goed van binnen. Op deze manier had ik een keer de mogelijkheid om meerdere groepen (die soms door elkaar heen liepen) te observeren en tevens ook te kijken hoe ze op mij reageerden, op mijn vergaande belangstelling wat daar binen gebeurde.
Nogmaals zeg iets over het onderwerp !
Als je zegt: s'morgens ga ik altijd naar de Ger. Gem. synodaal, s'middags naar de Oud Ger. Gem en s'avonds naar de Ger. Gem i Ned, dan ben je mijn SecorDabar. Ik voeg er dan nog aan toe "de volgende zondag start ik dan met de Chr. Ger (van bewaar het pand) en s'avond naar een HHK. ........de zondag daarop een nieuwe cyclus met andere keuzes en zo zou ik die gekte willen doorbreken ".
groet Dacosta
En waarom zou het zo goed zijn om iedere kerkdienst van gemeente te wisselen? Erg vermoeiend, en bovendien is het helemaal niet nodig. Je moet over kerkmuren kunnen heenkijken, niet voortdurend er overheen springen. Als een CGK'er een OGG'er als zijn broeder in Christus herkent, is dat voldoende. Hij hoeft daarvoor niet zelf naar de OGG te gaan.
Hoe zou een gemeente gemeente kunnen zijn, als de leden (heb je die in jouw situatie nog?) nooit thuis zijn?
Re: De gekte van de verschillende refokerken
De gekte bestaat uit kerkshoppen, hierheen en daarheen. De morgendienst in eigen kerk, de middagdienst elders. Ik vraag me af of die andere kerken daar zo blij mee zijn. Want het zijn vaste bezoekers die je dan krijgt en geen leden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: De gekte van de verschillende refokerken
Zita schreef: Je moet over kerkmuren kunnen heenkijken, niet voortdurend er overheen springen. Hoe zou een gemeente gemeente kunnen zijn, als de leden nooit thuis zijn?

Re: De gekte van de verschillende refokerken
Klopt. Je moet een schaap zijn. Geen kikker.Marieke schreef:Zita schreef: Je moet over kerkmuren kunnen heenkijken, niet voortdurend er overheen springen. Hoe zou een gemeente gemeente kunnen zijn, als de leden nooit thuis zijn?Mooi uitgedrukte waarheid.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Re: De gekte van de verschillende refokerken
caprice schreef:Klopt. Je moet een schaap zijn. Geen kikker.Marieke schreef:Zita schreef: Je moet over kerkmuren kunnen heenkijken, niet voortdurend er overheen springen. Hoe zou een gemeente gemeente kunnen zijn, als de leden nooit thuis zijn?Mooi uitgedrukte waarheid.

En luisteren naar de herder(s)....ik wil luisteren naar de herders, als ze zijn zoals geschreven staat in Efeze 4:11
[Dacosta]
Hoe krijg ik dit antwoord trouwens in zo'n mooie plaatsing zoals hierboven; je ziet ik ben nog maar een beginneling
Re: De gekte van de verschillende refokerken
Ja, die laatste alinea klopt wel. Maar de belijdenisgeschriften (NGB 29) zeggen meer. We kunnen de ware kerk kennen, en hebben ons daarbij aan te sluiten. Ook op dit moment. Als we dat geloven, dan moeten we andere kerken als valse kerk aanduiden, of we moeten ons erbij aansluiten. Een andere optie is er niet. Of we moeten weer zeggen dat de NGB fout is geweest...SecorDabar schreef:Beste Da Costa,
Franciscus Ridderus schrijft in zijn dagelijkse catechisaties het volgende:
Waaraan zal men kunnen weten of een vergadering de ware Kerk is of niet?
Het beste kenteken is de zuiverheid van de leer, die beleden wordt, versterkt door een goed gebruik der Sacramenten en vergezeld gaande met een leven naar Gods wetten.
Joh.10:27 Mijn schapen horen Mijne stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.
Handelingen 2:42: Wetende geliefde broeders, uwe verkiezing van God: Want ons Evangelie is onder u niet alleen in woorden geweest, maar ook in kracht en in de Heilige Geest.
Welke bewijzen hebt gij dat de Gereformeerde Kerk de ware leer heeft?
Antw.: Omdat de gronden van haar leer dezelfde zijn waarop de gehele Schrift is gegrond, als namelijk 1. Diepe vernedering van de zondaar volgens Efeze 2:1 U heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden (Jac.3:2; Rom.3:19)
2. Hoogachting van Gods genade en van de verdienste van Christus volgens Rom.3:24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijne genade door de verlossing die in Christus Jezus is.
3. Schuldige dankbaarheid aan God in Christus, door een Godzalige wandel, zonder daarop in het minste te durven staan, alsof het enige verdienste was, waarop wij iets zouden durven eisen van God, volgens Lukas 17:10 Wanneer gij zult gedaan hebben al hetgeen u bevolen is zo zegt: wij zijn onnutte dienstknechten, want wij hebben maar gedaan hetgeen wij schuldig waren te doen. (Jes.64:6; Psalm 130:3)
De verscheidenheid van kerken is door de historie ontstaan, van onze zijde ligt alles verbeurd, maar de Heere kan wel plaatselijk in een gemeente Zijn zegen geven, maar ook aan de ware gelovigen afzonderlijk. Die verscheidenheid aan reformatorische kerken kunnen we ook op de 2 kerkdienstenpagina's van het RD elke week weer waarnemen.
Het is niet specifiek dat dit alleen in Rijssen het geval is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: De gekte van de verschillende refokerken
Door te klikken op 'citeer'.dacosta schreef:caprice schreef:Klopt. Je moet een schaap zijn. Geen kikker.Marieke schreef:Zita schreef: Je moet over kerkmuren kunnen heenkijken, niet voortdurend er overheen springen. Hoe zou een gemeente gemeente kunnen zijn, als de leden nooit thuis zijn?Mooi uitgedrukte waarheid.
![]()
En luisteren naar de herder(s)....ik wil luisteren naar de herders, als ze zijn zoals geschreven staat in Efeze 4:11
[Dacosta]
Hoe krijg ik dit antwoord trouwens in zo'n mooie plaatsing zoals hierboven; je ziet ik ben nog maar een beginneling
Maar ik snap nog niet wat je onderzoek naar gastvrijheid en dergelijke en je pleidooi voor kerkmuurspringerij te maken heeft met wat je hierboven schrijft.
Re: De gekte van de verschillende refokerken
Mara schreef:Reageer eens op "Het absurde van al die kerken met hun dwarsverbanden"
Beste dacosta: er bestaan hardnekkige misverstanden over de refokerken. Het zijn zure mensen, niet gastvrij, je moet eerst aan voorwaarden voldoen eer dat je een kerk mag betreden, de mensen hebben geen humor, enz enz
Zo eens in de zoveel tijd belandt er een journalist al dan niet gewild bij iemand thuis, die kerkt in de (uiterst) rechtse flank. En wordt vervolgens vaak aangenaam verrast. Omdat het er zo gastvrij was, zo gezellig, oprechte belangstelling getoond werd.
De mensen helemaal geen benepen zuurgezichten waren.
Dus het is misschien wel eens goed om op deze wijze in contact te treden. Een soort spiegel dus![]()
Ik woon in de stad, vlak vóór onze kerk is een bushalte en van tijd tot tijd stapt er een rugzaktoerist tijdens de dienst binnen en schuift achterin de bank.
Soms blijven ze maar eventjes (uitrusten of wachten tot de bus arriveert) en soms de hele dienst.
Ieder gemeentelid is altijd uiterst vriendelijk en gastvrij, ongeacht hoe iemand er uit ziet. We hadden zelfs een dronken man, die spontaan in slaap viel.
Maar hij veroorzaakte geen overlast, dus na de dienst heeft de koster hem wakker gemaakt.

Nou netjes toch.
M.b.t. eerdere opmerkingen: Onverlet blijft de opsplitsing mij parten spelen. Hoewel ik het hoe en waarom goed ken, blijf ik dit onschriftuurlijk vinden, want ik constateer dat de bijbel tot de groep groep gelovige als tot 1 groep. Overal waar het lichaam van Christus is kan ik dus gemakkelijk een dienst bijwonen.
Re: De gekte van de verschillende refokerken
dacosta schreef:Mara schreef:Reageer eens op "Het absurde van al die kerken met hun dwarsverbanden"
Beste dacosta: er bestaan hardnekkige misverstanden over de refokerken. Het zijn zure mensen, niet gastvrij, je moet eerst aan voorwaarden voldoen eer dat je een kerk mag betreden, de mensen hebben geen humor, enz enz
Zo eens in de zoveel tijd belandt er een journalist al dan niet gewild bij iemand thuis, die kerkt in de (uiterst) rechtse flank. En wordt vervolgens vaak aangenaam verrast. Omdat het er zo gastvrij was, zo gezellig, oprechte belangstelling getoond werd.
De mensen helemaal geen benepen zuurgezichten waren.
Dus het is misschien wel eens goed om op deze wijze in contact te treden. Een soort spiegel dus![]()
Ik woon in de stad, vlak vóór onze kerk is een bushalte en van tijd tot tijd stapt er een rugzaktoerist tijdens de dienst binnen en schuift achterin de bank.
Soms blijven ze maar eventjes (uitrusten of wachten tot de bus arriveert) en soms de hele dienst.
Ieder gemeentelid is altijd uiterst vriendelijk en gastvrij, ongeacht hoe iemand er uit ziet. We hadden zelfs een dronken man, die spontaan in slaap viel.
Maar hij veroorzaakte geen overlast, dus na de dienst heeft de koster hem wakker gemaakt.![]()
Nou netjes toch.
M.b.t. eerdere opmerkingen: Onverlet blijft de opsplitsing mij parten spelen. Hoewel ik het hoe en waarom goed ken, blijf ik dit onschriftuurlijk vinden, want ik constateer dat de bijbel tot de groep groep gelovige als tot 1 groep. Overal waar het lichaam van Christus is kan ik dus gemakkelijk een dienst bijwonen.