Hendrikus schreef:refo schreef:Af en toe hoor ik wel eens errug langzame psalmzingers.
Het is dan nog best lastig om te ontdekken om welke psalm het gaat.
Daar gaat het ook niet om. Het gevoel, joh, de beleving, de.... Ja, wie het vatten kan die vatte het

Ik zeg het niet vaak, maar dit is echt onzin.
Natuurlijk gaat het wel om de inhoud van de psalm. Hoe zo moet je "ontdekken" om welke psalm het gaat? Dat wordt toch gewoon van te voren aangekondigd? Doe een psalmboek open en zing mee, want het gaat niet om gevoel of beleving, maar om de inhoud.
Jammer dat er schamper gedaan wordt over langzaam psalmzingen (waar ik niet per se een voorstander van ben, hoor...)
Ik vind dit altijd wel een mooi stukje uit het boekje van Willem Hendrik Zwart, over de uitzendingsdienst van ds. Tj. de Jong. WH Zwart is hier zelf aan het woord:
"Man, man, wat langzaam, ik wist niet wat me overkwam; ze hadden me ervoor gewaarschuwd. Het organiserend comité heeft me vooraf wel een keer of tien gebeld: "Meneer Zwart, we zingen heel langzaam hoor!" Ik zei "Meneer, dat komt in orde". Twee dagen later: "Meneer Zwart, wij zingen echt veel langzamer dan u denkt" Ik zei: "Meneer, dat komt allemaal dik voor elkaar." Drie dagen later: "Meneer Zwart, zo langzaam als wij zingen, heeft u nog nooit gehoord". En het was ook langzaam die zaterdagmiddag, maar er werd wel gezongen. Zo'n Bovenkerk zongen ze mudvol, uit volle borst, uit beleving. Ja, ik vond dat toch indrukwekkend."