De gekte van de verschillende refokerken

dacosta

De gekte van de verschillende refokerken

Bericht door dacosta »

Het onderwerp intrigeert mij al heel mijn leven. Voor de buitenstaander zijn ze gelijk; gelijk in kleding, gelaat, gewaad en praat. Echter voor de insiders zijn er grote verschillen en kunnen ze elkaar zelfs "vereten". Hoewel ik aan de middenflank deel van hen uitmaak, is deze absurditeit voor mij niet te accepteren. Deze zomer was ik met vakantie in de buurt van Rijssen, en waar kan ik deze onschriftuurlijke onnozelheid meer proeven als daar! Na zondag 12/8 s'morgens eerst een kerkdienst (pkn) bijgewoond te hebben in mijn vakantieplaats, stapte ik tegen zessen op mijn racefiets met dito kleding, waaronder helm en spiegelende zonnebril (dus echt een wereldling) en ging naar het 20 Km verder gelegen Rijssen om het absurde van het eerder genoemde te proeven. Omdat ik in mijn binnenste onrustig was m.b.t. mijn bedoelingen, zei ik in mijn binnenste (tegen de Heere) dat ik niet zou provoceren. Eerst (17.50 uur) reed ik quasi onderzoekend rondom de Noorderkerk, bleef bij de drie ingangspartijen staan, keek belangstellend naar de binnenstromende kerkgangers (en zij naar mij), Jongens bij de fietsenstalling vonden mij wel interessant, vooral als ik uit mijn veldfles dronk en het op straat sprietste. Opeens liep een vader met 3 dochters langs mij, die niet naar binnen gingen, maar doorliepen. Ik keek hen na, ging na enige tijd hun richting uit en kwam uit bij de HHK, reed het plein op maar verder niets, want inmiddels zag ik andere refomensen lopen en hen volgend belandde ik bij de Vrije Oud Ger. Gem. De ingang stond dicht bij de straat. Ik groette de koster en de toelopende kerkgangers en ging nieuwsgierig lezen de 1e steenlegging etc. Bij de zij-ingang bleef een vrouw staan, keurig tot op de grond in't zwart, met dito hoed, en ze zei "je mag wel naar binnen gaan hoor"! Ik antwoordde "maar dan moet ik toch een pak aan hebben?".....Nee hoor, je zet je helmpje maar af en je ga maar gewoon naar binnen"! Ik aarzelde, ik had zin in dit gebeuren maar kon het niet combineren met het thuisfront....Ze verdween naar binnen en ik reed weg, volkomen positief ontdaan van deze uitnodiging. Direct daarop zag ik weer mensen lopen en auto's met kerkmensen rijden. Zo kwam ik bij de Oud Ger. Gem terecht. Ik fietste naar voor het hek, riep naar de kerkganger die ik eerder gegroet had en vroeg hem "hoe zit dat; ik stond net voor een kerk die ook al OGG heette? Het zei: dat is een vrije OGG. en deze hoort bij een verband; hier staat Ds Onder de Linden. Oh ja zei ik, de ds waarover pas in het RD een interview stond over zijn 25-jarige jubileum. Ja die, u bent ook geen onbekende!. Nee, ik lees het RD en ik ben nu hier om de refo-kerken met alle dwarsverbanden het registeren. Waar kan ik dat beter doen dan in Rijssen? Fijne dienst en goede aandacht zei ik verder nog. Ja, dat is het belangrijkste zei hij. Ik reed terug naar huis, maar plotseling zag ik er weer een kerk. Ik reed het kerkterrein op,zowel aan de voor- als aan de zijkant, maar kom geen bordje ontdekken om welke kerk het ging. Uit een auto stapte 4 mensen. Aan de man vroeg ik "welke kerk is dit? Plechtig antwoordde hij "dit is de Eschkerk. Maar welke gezindte vroeg ik. De GGin zei hij. Ik zei: Ik heb hier net rondgereden, maar geen bordje ontdekte! Een lieve dame diep in't zwart zei: Dat hoeft ook niet, want wij weten wel dat dit de GGin is!! Ik vroeg aan de man "hoe laat begin de kerk? Om 7 uur zei hij; dank u wel, dank u wel zei ik en vertrok op de fiets. Niemand had iets verkeert tegen mij gezegd, iedereen was gemaakt of echt vriendelijk geweest, maar ik was toch verdrietig.
Ik zei tegen mezelf: dit zijn nu mijn refo broeders en zusters..........BidB, of wel "binnen in de bunker"
Reageer eens op "Het absurde van al die kerken met hun dwarsverbanden"
alias

Re: de gekte van de verschillende refokerken

Bericht door alias »

dacosta schreef:Het onderwerp intrigeert mij al heel mijn leven. Voor de buitenstaander zijn ze gelijk; gelijk in kleding, gelaat, gewaad en praat. Echter voor de insiders zijn er grote verschillen en kunnen ze elkaar zelfs "vereten". Hoewel ik aan de middenflank deel van hen uitmaak, is deze absurditeit voor mij niet te accepteren. Deze zomer was ik met vakantie in de buurt van Rijssen, en waar kan ik deze onschriftuurlijke onnozelheid meer proeven als daar! Na zondag 12/8 s'morgens eerst een kerkdienst (pkn) bijgewoond te hebben in mijn vakantieplaats, stapte ik tegen zessen op mijn racefiets met dito kleding, waaronder helm en spiegelende zonnebril (dus echt een wereldling) en ging naar het 20 Km verder gelegen Rijssen om het absurde van het eerder genoemde te proeven. Omdat ik in mijn binnenste onrustig was m.b.t. mijn bedoelingen, zei ik in mijn binnenste (tegen de Heere) dat ik niet zou provoceren. Eerst (17.50 uur) reed ik quasi onderzoekend rondom de Noorderkerk, bleef bij de drie ingangspartijen staan, keek belangstellend naar de binnenstromende kerkgangers (en zij naar mij), Jongens bij de fietsenstalling vonden mij wel interessant, vooral als ik uit mijn veldfles dronk en het op straat sprietste. Opeens liep een vader met 3 dochters langs mij, die niet naar binnen gingen, maar doorliepen. Ik keek hen na, ging na enige tijd hun richting uit en kwam uit bij de HHK, reed het plein op maar verder niets, want inmiddels zag ik andere refomensen lopen en hen volgend belandde ik bij de Vrije Oud Ger. Gem. De ingang stond dicht bij de straat. Ik groette de koster en de toelopende kerkgangers en ging nieuwsgierig lezen de 1e steenlegging etc. Bij de zij-ingang bleef een vrouw staan, keurig tot op de grond in't zwart, met dito hoed, en ze zei "je mag wel naar binnen gaan hoor"! Ik antwoordde "maar dan moet ik toch een pak aan hebben?".....Nee hoor, je zet je helmpje maar af en je ga maar gewoon naar binnen"! Ik aarzelde, ik had zin in dit gebeuren maar kon het niet combineren met het thuisfront....Ze verdween naar binnen en ik reed weg, volkomen positief ontdaan van deze uitnodiging. Direct daarop zag ik weer mensen lopen en auto's met kerkmensen rijden. Zo kwam ik bij de Oud Ger. Gem terecht. Ik fietste naar voor het hek, riep naar de kerkganger die ik eerder gegroet had en vroeg hem "hoe zit dat; ik stond net voor een kerk die ook al OGG heette? Het zei: dat is een vrije OGG. en deze hoort bij een verband; hier staat Ds Onder de Linden. Oh ja zei ik, de ds waarover pas in het RD een interview stond over zijn 25-jarige jubileum. Ja die, u bent ook geen onbekende!. Nee, ik lees het RD en ik ben nu hier om de refo-kerken met alle dwarsverbanden het registeren. Waar kan ik dat beter doen dan in Rijssen? Fijne dienst en goede aandacht zei ik verder nog. Ja, dat is het belangrijkste zei hij. Ik reed terug naar huis, maar plotseling zag ik er weer een kerk. Ik reed het kerkterrein op,zowel aan de voor- als aan de zijkant, maar kom geen bordje ontdekken om welke kerk het ging. Uit een auto stapte 4 mensen. Aan de man vroeg ik "welke kerk is dit? Plechtig antwoordde hij "dit is de Eschkerk. Maar welke gezindte vroeg ik. De GGin zei hij. Ik zei: Ik heb hier net rondgereden, maar geen bordje ontdekte! Een lieve dame diep in't zwart zei: Dat hoeft ook niet, want wij weten wel dat dit de GGin is!! Ik vroeg aan de man "hoe laat begin de kerk? Om 7 uur zei hij; dank u wel, dank u wel zei ik en vertrok op de fiets. Niemand had iets verkeert tegen mij gezegd, iedereen was gemaakt of echt vriendelijk geweest, maar ik was toch verdrietig.
Ik zei tegen mezelf: dit zijn nu mijn refo broeders en zusters..........BidB, of wel "binnen in de bunker"
Zo te lezen ben jij er de schuldige nog niet van geweest...
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

't Is maar hoe je het bekijkt. Het is inderdaad behoorlijk vreemd dat om allerlei kleinigheden er zoveel verschillen zijn en dat we elkaar vereten. Er is ook in de verste verte nog geen sprake van vervolging of verdrukking, dan zal het wellicht anders worden. We kunnen nu nog rustig achterover leunend GG of GGiN of HHK of... zijn.

Ik heb deze week het zomergesprek met Van der Staaij bekeken op politiek24. Deze oud-gereformeerde politicus verwoordt heel mooi namens zijn achterban wat ons beweegt. Achter die uitleg kan heel de gezindte staan, dus daarin is echt wel eenheid.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Beste Dacosta,
Wat is volgens jou precies het probleem? Al die mensen passen toch niet in 1 kerkgebouw? Als we elkaar onderling respecteren en liefhebben, hoeven we toch niet in 1 kerkgebouw met 1 exact dezelfde liturgie te zitten? Dat christelijke gemeenten onderling in verbanden samenwerken, vind ik ook prima.

Ik vind het mooi om te lezen dat je vriendelijk binnen genodigd werd, ondanks je andere uitstraling. Dat had helaas ook anders gekunt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-

Bericht door -DIA- »

In de Saambinder stond een artikelenreeks onder het kopje:
"De oecumene van het hart"

Ik moest even aan dit kopje in de Saambinder denken.
In dit geval is dat wel een werkelijkheid.
Wellicht een andere werelijkheid als dat de
bedenker van deze term voor ogen had...

Wel eens wat verborgen voor de wereld, maar
voor wie kennis heeft aan deze werkelijheid
zal het wel begrijpen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

dacosta schreef:Het onderwerp intrigeert mij al heel mijn leven. Voor de buitenstaander zijn ze gelijk; gelijk in kleding, gelaat, gewaad en praat. Echter voor de insiders zijn er grote verschillen en kunnen ze elkaar zelfs "vereten". Hoewel ik aan de middenflank deel van hen uitmaak, is deze absurditeit voor mij niet te accepteren. Deze zomer was ik met vakantie in de buurt van Rijssen, en waar kan ik deze onschriftuurlijke onnozelheid meer proeven als daar! Na zondag 12/8 s'morgens eerst een kerkdienst (pkn) bijgewoond te hebben in mijn vakantieplaats, stapte ik tegen zessen op mijn racefiets met dito kleding, waaronder helm en spiegelende zonnebril (dus echt een wereldling) en ging naar het 20 Km verder gelegen Rijssen om het absurde van het eerder genoemde te proeven. Omdat ik in mijn binnenste onrustig was m.b.t. mijn bedoelingen, zei ik in mijn binnenste (tegen de Heere) dat ik niet zou provoceren. Eerst (17.50 uur) reed ik quasi onderzoekend rondom de Noorderkerk, bleef bij de drie ingangspartijen staan, keek belangstellend naar de binnenstromende kerkgangers (en zij naar mij), Jongens bij de fietsenstalling vonden mij wel interessant, vooral als ik uit mijn veldfles dronk en het op straat sprietste. Opeens liep een vader met 3 dochters langs mij, die niet naar binnen gingen, maar doorliepen. Ik keek hen na, ging na enige tijd hun richting uit en kwam uit bij de HHK, reed het plein op maar verder niets, want inmiddels zag ik andere refomensen lopen en hen volgend belandde ik bij de Vrije Oud Ger. Gem. De ingang stond dicht bij de straat. Ik groette de koster en de toelopende kerkgangers en ging nieuwsgierig lezen de 1e steenlegging etc. Bij de zij-ingang bleef een vrouw staan, keurig tot op de grond in't zwart, met dito hoed, en ze zei "je mag wel naar binnen gaan hoor"! Ik antwoordde "maar dan moet ik toch een pak aan hebben?".....Nee hoor, je zet je helmpje maar af en je ga maar gewoon naar binnen"! Ik aarzelde, ik had zin in dit gebeuren maar kon het niet combineren met het thuisfront....Ze verdween naar binnen en ik reed weg, volkomen positief ontdaan van deze uitnodiging. Direct daarop zag ik weer mensen lopen en auto's met kerkmensen rijden. Zo kwam ik bij de Oud Ger. Gem terecht. Ik fietste naar voor het hek, riep naar de kerkganger die ik eerder gegroet had en vroeg hem "hoe zit dat; ik stond net voor een kerk die ook al OGG heette? Het zei: dat is een vrije OGG. en deze hoort bij een verband; hier staat Ds Onder de Linden. Oh ja zei ik, de ds waarover pas in het RD een interview stond over zijn 25-jarige jubileum. Ja die, u bent ook geen onbekende!. Nee, ik lees het RD en ik ben nu hier om de refo-kerken met alle dwarsverbanden het registeren. Waar kan ik dat beter doen dan in Rijssen? Fijne dienst en goede aandacht zei ik verder nog. Ja, dat is het belangrijkste zei hij. Ik reed terug naar huis, maar plotseling zag ik er weer een kerk. Ik reed het kerkterrein op,zowel aan de voor- als aan de zijkant, maar kom geen bordje ontdekken om welke kerk het ging. Uit een auto stapte 4 mensen. Aan de man vroeg ik "welke kerk is dit? Plechtig antwoordde hij "dit is de Eschkerk. Maar welke gezindte vroeg ik. De GGin zei hij. Ik zei: Ik heb hier net rondgereden, maar geen bordje ontdekte! Een lieve dame diep in't zwart zei: Dat hoeft ook niet, want wij weten wel dat dit de GGin is!! Ik vroeg aan de man "hoe laat begin de kerk? Om 7 uur zei hij; dank u wel, dank u wel zei ik en vertrok op de fiets. Niemand had iets verkeert tegen mij gezegd, iedereen was gemaakt of echt vriendelijk geweest, maar ik was toch verdrietig.
Volgens mij heb je een bril nodig, want je bent de Schildkerk gepasseerd zonder die op te merken?
Het filiaal van Hans Anders zit ertegenover :wiz
En ik heb nog nooit iemand de ch in Eschkerk horen uitspreken. Logisch, want die staat er ook niet in, 't is gewoon Eskerk.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Volgens mij heb je een bril nodig, want je bent de Schildkerk gepasseerd zonder die op te merken?
Het filiaal van Hans Anders zit ertegenover :wiz
En ik heb nog nooit iemand de ch in Eschkerk horen uitspreken. Logisch, want die staat er ook niet in, 't is gewoon Eskerk.
Eskerk: Vanaf dat (ik meen in 1948) de nieuwe spelling werd ingevoerd...
Toen de mensch mens werd. En de Eschstraat Esstraat werd...
Curatorium

Re: De gekte van de verschillende refokerken

Bericht door Curatorium »

Op het eerste gezicht lijkt er grote verdeeldheid, als je verder kijkt valt dat wel mee.
Denk aan het RD, SGP, RMU, ref. thuiszorg, bladen als om Sions wil of terdege, interkerkelijke zendingsdagen en reformatorische scholen... Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Samenwerken kunnen we blijkbaar wel, maar op kerkelijk gebied niet?!
Natuurlijk is dit triest, maar ik denk dat het goed is dat er in mijn woonplaats bijvoorbeeld een HHK, GG, GGiN is.
Ik zou me niet kunnen voorstellen dat dit 3 GG wijkgemeentes zouden zijn, dat zouden 3 kerken met enorme spanningen zijn door de verschillen, ookal zou iedereen zich aan elkaar aanpassen.
Verscheidenheid is iets wat helaas in elke religie voorkomt, in een dorp als Rijssen merk je dat maar al te goed.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Curatorium schreef: Verscheidenheid is iets wat helaas in elke religie voorkomt, in een dorp als Rijssen merk je dat maar al te goed.
hoho meneertje, STAD sinds 1243 :barbare
~~Soli Deo Gloria~~
Klomp

Bericht door Klomp »

-DIA- schreef:Eskerk: Vanaf dat (ik meen in 1948) de nieuwe spelling werd ingevoerd...
1934, zie wikipedia
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Klomp schreef:
-DIA- schreef:Eskerk: Vanaf dat (ik meen in 1948) de nieuwe spelling werd ingevoerd...
1934, zie wikipedia
In kranten en tijdschriftem, op de postzegels, enz. werd de eerste jaren na WO II nog de oude spelling gebruikt... Wellicht is die spelling pas later officieel ingevoerd.

PS Even nagekeken, deze spelling is in 1946 in België, en in 1947 in Nerdeland officieel ingevoerd.
Lourens

Bericht door Lourens »

-DIA- schreef:
Klomp schreef:
1934, zie wikipedia
In kranten en tijdschriftem, op de postzegels, enz. werd de eerste jaren na WO II nog de oude spelling gebruikt... Wellicht is die spelling pas later officieel ingevoerd.

PS Even nagekeken, deze spelling is in 1946 in België, en in 1947 in Nerdeland officieel ingevoerd.
Alleen binnen de Refo wereld is het alleen af en toe nog niet doorgedrongen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Lourens schreef:
-DIA- schreef:
Klomp schreef:
1934, zie wikipedia

Daar ziet men het als een Herziene SpellingsVariant ;)
~~Soli Deo Gloria~~
astroguy

Bericht door astroguy »

Lourens schreef:
-DIA- schreef:
Klomp schreef:
1934, zie wikipedia

En bij het Friesch dagblad...
Atze
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Beste Dacosta,

U had er beter aangedaan i.p.v. een racefietstocht op deze zondag, om deze dag des Heeren te eerbiedigen en te heiligen, door naar de kerk te gaan of thuis wat te onderzoeken in Gods Woord of het lezen van stichtelijke boeken.

Met vriendelijke groeten

Secor Dabar
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie