Wist je niet...gewoon ff een vraagje
Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje
Binnenkort ga ik met ma een dagje Antwerpen doen. Wat mag ik niet missen? Op het programma staat tot nu toe het beroemde station (makkelijk, want we gaan met de trein), dan nemen we een kijkje in de Joodse wijk. Vervolgens even hoedjes kijken in de etalage van Fabienne Delvigne en prinsessenoutfits bij Natan. Koffie met appeltaart bij de Grote Witte Arend, want dat zat inbegrepen bij het treinarrangement. Dan wandelen we door naar de Carolus Borromeuskerk, het Rockoxhuis, en komen we tot rust in het Begijnhof.
Wat verder, of wat is leuker?
En waar is het lekker (en enigszins betaalbaar) lunchen en dineren? Bij Appelmans hebben we al eens gegeten; dat beviel goed. Hoffy's ziet er erg gaaf uit, om echt Joods te eten.
En waar is het lekker (en enigszins betaalbaar) lunchen en dineren? Bij Appelmans hebben we al eens gegeten; dat beviel goed. Hoffy's ziet er erg gaaf uit, om echt Joods te eten.
Rond dat station lopen heel eerlijke mensen rond. Ik was er eens in de trein gestapt, en ineens zei mijn broer: Heb je je tas wel? Hij wees naar buiten, heb bankje waar we hadden zitten wachten....Zita schreef:Binnenkort ga ik met ma een dagje Antwerpen doen. Wat mag ik niet missen? Op het programma staat tot nu toe het beroemde station (makkelijk, want we gaan met de trein), dan nemen we een kijkje in de Joodse wijk. Vervolgens even hoedjes kijken in de etalage van Fabienne Delvigne en prinsessenoutfits bij Natan. Koffie met appeltaart bij de Grote Witte Arend, want dat zat inbegrepen bij het treinarrangement. Dan wandelen we door naar de Carolus Borromeuskerk, het Rockoxhuis, en komen we tot rust in het Begijnhof.
Daar stond mijn tas! Onheerd! Talrijken liepen er voorbij... Nog net voor vertrek van de trein kon ik mijn tas nog even ophalen...
Even buiten A'pen heb je het grote shoppingcenter WIJNEGEM, Best interessant. Evenals het centrum met de sierlijke gevels. Onze route ging dan door de Meir weer richting Centraal Station.
Denk ook aan de Antwerpse Zoo. Of de beeldentuin, hoe heet die ook weer, Middelheim geloof ik.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Vergeet ook de ring rond Antwerpen niet! Er is daar heel veel te zien, vooral als de hele ring verstopt zit (file noemt men dat doorgaans) en je die stapvoets moet afleggen.... ;-)
En voor het diner raad ik aan: Paling in het groen........ uitstekend gerecht.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Wat een tegenhanger na zo'n kosher middagmaal.Lourens schreef:En voor het diner raad ik aan: Paling in het groen........ uitstekend gerecht.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
En voor gestoofde aaltjes (lekkerde dan die dikke paling in het groen) moet je toch echt op Urk zijn Lourens, dat weet je toch wel?
In België kunnen ze goed mosselen bereiden heb ik gehoord, ik spreek niet vanuit eigen beleving, want ik lust ze niet.
Maar misschien Zita en haar gezelschap wel?

In België kunnen ze goed mosselen bereiden heb ik gehoord, ik spreek niet vanuit eigen beleving, want ik lust ze niet.
Maar misschien Zita en haar gezelschap wel?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Paling en mosselenLourens schreef:En voor het diner raad ik aan: Paling in het groen........ uitstekend gerecht.

Bestaat er een verticale radiator van 5000 Watt?
Ik kom niet hoger dan 4246 W nl en dat is al uitzonderlijk.
Ik kom niet hoger dan 4246 W nl en dat is al uitzonderlijk.
Ik ookZita schreef:Paling en mosselenLourens schreef:En voor het diner raad ik aan: Paling in het groen........ uitstekend gerecht.Dan ga ik nog liever naar een frietkot.

Dat is ook veel Belgischer!Zita schreef:Paling en mosselenLourens schreef:En voor het diner raad ik aan: Paling in het groen........ uitstekend gerecht.Dan ga ik nog liever naar een frietkot.
In dat geval is een geweldig gerecht: patat met stoofvlees.Zita schreef:Paling en mosselenLourens schreef:En voor het diner raad ik aan: Paling in het groen........ uitstekend gerecht.Dan ga ik nog liever naar een frietkot.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
- François Turretini
Hmmm nu kom ik vrij vaak in Antwerpen, maar nooit veel verder dan het station.
Antwerpen heeft in ieder geval een heel mooi station, ik denk dat Antwerpen Centraal misschien wel het mooiste station is dat ik ken.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat Antwerpen een van de weinige plaatsen in Europa is waar nog een gemeenschap orthodoxe chassidische Joden is. Ik kom in ieder geval regelmatig chassidische Joden tegen in de trein wanneer ik over Antwerpen moet. Misschien is een bezoekje aan de Joodse buurt leuk?
Antwerpen heeft in ieder geval een heel mooi station, ik denk dat Antwerpen Centraal misschien wel het mooiste station is dat ik ken.

Ik heb me wel eens laten vertellen dat Antwerpen een van de weinige plaatsen in Europa is waar nog een gemeenschap orthodoxe chassidische Joden is. Ik kom in ieder geval regelmatig chassidische Joden tegen in de trein wanneer ik over Antwerpen moet. Misschien is een bezoekje aan de Joodse buurt leuk?
Waaraan herken je Chassidiem? De peies, de pruiken bij de dames, de zwarte kleding, de dikke kousen bij de dames? Of gelden die voor alle orthodoxe Joden?François Turretini schreef:Hmmm nu kom ik vrij vaak in Antwerpen, maar nooit veel verder dan het station.
Antwerpen heeft in ieder geval een heel mooi station, ik denk dat Antwerpen Centraal misschien wel het mooiste station is dat ik ken.![]()
Ik krijg meteen zin om Potok te lezen, en ook nog Pearl Abraham voor het tegenwicht.
Ik hoop het morgen te gaan zien. Ik word meegenomen de Joodse wijk in om eens kennis te maken daar met de mensen.François Turretini schreef:Hmmm nu kom ik vrij vaak in Antwerpen, maar nooit veel verder dan het station.
Antwerpen heeft in ieder geval een heel mooi station, ik denk dat Antwerpen Centraal misschien wel het mooiste station is dat ik ken.![]()
Mocht je kosjer willen eten: zie http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... omst.dhtmlAuto schreef:Ik hoop het morgen te gaan zien. Ik word meegenomen de Joodse wijk in om eens kennis te maken daar met de mensen.François Turretini schreef:Hmmm nu kom ik vrij vaak in Antwerpen, maar nooit veel verder dan het station.
De bakker heb ik intussen gezien (ik was in ieder geval bij Heimisch Geback, Terliststraat 1). De broodjes waren volgens de verkoopster (die vandaag in een dikke wollen wintertrui was gehuld; ik bezweek bijna toen ik haar zag) bijna allemaal van gisteren (ze kneep er even in om de versheid te testen), maar er waren om kwart voor tien zowaar een paar verse broodjes, die we toen maar genomen hebben. Ik vraag me overigens af of het dezelfde bakker was als die genoemd werd in het artikel. De twee meter lange man was in ieder geval nergens te zien. Bij Hoffy's stonden schalen vol eten af te koelen op een toonbank. Geen koelkast te bekennen. Het zag er niet bijster hygiënisch uit, maar ik had er toch wel even willen eten.
Veel plezier!