Onschriftuurlijke prediking

alias

Onschriftuurlijke prediking

Bericht door alias »

...Om onschriftuurlijke prediking te horen, twee en vijftig zondagen in een jaar, is een zeer ernstig ding. Het is een aanhoudende drop van langzaam vergif in de ziel. Ik zou denken, het is bijna onmogelijk voor een mens, zich gewillig daaraan te onderwerpen. Daarom lezen we ook in het Nieuwe Testament: Beproeft alle dingen; behoud het goede (1 Thess. 5 : 21).
Ik zie in het Spreukenboek dat we geboden zijn de onderwijzing te verlaten, welke doet dwalen van de paden der kennis. Indien deze woorden niet de mens rechtvaardigen, die een kerk verlaat vanwege valse leringen die er gepreekt worden, dan weet ik niet wat het wél moet doen. Wil enig mens mij vertellen dat naar zijn kerk te gaan absoluut nodig is voor zijn zaligheid? Afgezien of er de waarheid wordt gepreekt of niet? Wat mij aangaat, ik verafschuw zulke monsterachtige ideeën. Ik zie geen tittel of jota tot zijn verdediging in het Woord van God.
Daar zijn niet weinige kerken in Engeland (Nederland) waar de prediking weinig beter is dan in de roomse kerk. Daar zijn niet weinige kerken in Engeland (Nederland) waar de prediking weinig meer is dan een zedepreekje.
Ik ben gewoon krasse taal te spreken en bijzonder als ik handel over dit deel van mijn onderwerp, ik weet het - ik graaf in zachte grond, ik weet het. Ik handel over zaken welke in 't algemeen voorbij worden gegaan, en aan hun plaats worden gelaten, ik weet het. Doch wat ik zeg, voel ik als mijn dure plicht aangaande de kerk waarvan ik een dienaar ben. (Ryle)
jakobmarin

Re: Onschriftuurlijke prediking

Bericht door jakobmarin »

alias schreef:Daar zijn niet weinige kerken in Engeland (Nederland) waar de prediking weinig beter is dan in de roomse kerk. Daar zijn niet weinige kerken in Engeland (Nederland) waar de prediking weinig meer is dan een zedepreekje.
Als je wil dat we hierop reageren is het wellicht handig om hierin wat duidelijker te zijn, wat je bedoeling hiermee is.

Of misschien is het wel beter, niet erop te reageren?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Desiree

Bericht door Desiree »

Ik kan hier niet veel mee. Bovendien ben ik het er niet mee eens. Onlangs heb ik me wel verbaasd over een uitzending van een Roomse dienst.. De ene uitzending is de andere niet, maar ik kan meer mee dan een vrijzinnige preek.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

refo

Bericht door refo »

Desiree schreef:Ik kan hier niet veel mee. Bovendien ben ik het er niet mee eens. Onlangs heb ik me wel verbaasd over een uitzending van een Roomse dienst.. De ene uitzending is de andere niet, maar ik kan meer mee dan een vrijzinnige preek.
Dan klopt het wat Ryle zegt: sommige kerken zijn weinig beter dan de RK.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Van nature is niemand beter. Iedereen heeft de paap in zijn hart, zoals Luther al zei.
jakobmarin

refo schreef:
Desiree schreef:Ik kan hier niet veel mee. Bovendien ben ik het er niet mee eens. Onlangs heb ik me wel verbaasd over een uitzending van een Roomse dienst.. De ene uitzending is de andere niet, maar ik kan meer mee dan een vrijzinnige preek.
Kun je alle preken van de RK (wereldwijd?) over één kam scheren? Dat denk ik van niet, er zijn ook Roomsen die best wel een beetje refo denken.
refo

Bericht door refo »

jakobmarin schreef:
refo schreef:
Kun je alle preken van de RK (wereldwijd?) over één kam scheren? Dat denk ik van niet, er zijn ook Roomsen die best wel een beetje refo denken.
Nee hoor. Dat is uitgesloten.

Het is wel zo dat refo-kerken weer (een beetje) Rooms zijn gaan denken.
In dat verband zou je dan weer wel gelijk hebben, maar dan alleen dat de groeperingen op elkaar lijken. Niet dat het refo is.
jakobmarin

refo schreef:Nee hoor. Dat is uitgesloten.
Ok, het gaat me om bijv. het een zijn in de 12 artikelen en ethiek, dan zijn er heus Roomsen waarmee je door één deur zou kunnen (Antoine Bonar, Gerard de Korte, Mariska Orban).
Rome is het Rome niet meer van tijdens de HC en ds. J.C. Ryle.
De huidige Paus heeft bijv. Luther geprezen en zijn boeken over Jezus, krijgen positieve recensies uit refo-wereld.
Laatst gewijzigd door jakobmarin op 13 aug 2012, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:
Ok, het gaat me om bijv. het een zijn in de 12 artikelen en ethiek, dan zijn er heus Roomsen waarmee je door één deur zou kunnen (Antoine Bonar, Gerard de Korte, Mariska Orban).
De huidige Paus heeft bijv. Luther geprezen en zijn boeken over Jezus, krijgen positieve recensies uit refo-wereld.
Is dat juist niet "gevaarlijk"?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

jakobmarin schreef:
Ik hoorde juist een predikant pas zeer waarschuwen voor de boeken van de Paus.
En Rome staat nog steeds achter de Anathema's van Trente hoor.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
jakobmarin schreef:... er zijn ook Roomsen die best wel een beetje refo denken.
Nee hoor. Dat is uitgesloten.
:haha
Desiree

Bericht door Desiree »

Onlangs hoorde ik liederen van Joh. de Heer op de Rooms Katholieke Zender.

Wat zeg je daar dan van? Echt de liederen met inhoud.. over het werk van de Heere Jezus Christus. Ik heb me zo verbaasd, als de Heilige Geest deze liederen 'gebruikt'... (Ik zou het ze van harte gunnen, maar verbaasd ben ik nog steeds.)

Veelal ken ik de liederen die op die zender komen. Maar ik zeg niet, dat je moet gaan luisteren naar die zender. Eigen verantwoording hoor... Natuurlijk blijft het Rooms-Katholiek.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:
Ehm, gaat het in het stukje van Ryle over de RK-kerk? Niet gezien, hoor.
Mara

Bericht door Mara »

Desiree schreef:Onlangs hoorde ik liederen van Joh. de Heer op de Rooms Katholieke Zender.

Wat zeg je daar dan van? Echt de liederen met inhoud.. over het werk van de Heere Jezus Christus. Ik heb me zo verbaasd, als de Heilige Geest deze liederen 'gebruikt'... (Ik zou het ze van harte gunnen, maar verbaasd ben ik nog steeds.)

Veelal ken ik de liederen die op die zender komen. Maar ik zeg niet, dat je moet gaan luisteren naar die zender. Eigen verantwoording hoor... Natuurlijk blijft het Rooms-Katholiek.
Zijn de liederen van JdH schriftuurlijk :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:
Desiree schreef:Onlangs hoorde ik liederen van Joh. de Heer op de Rooms Katholieke Zender.

Zijn de liederen van JdH schriftuurlijk :quoi
Ja!
Plaats reactie