Kent de duivel onze gedachten?

Plaats reactie
Mara

Kent de duivel onze gedachten?

Bericht door Mara »

Deze vraag werd gesteld in de BhP. Als eerste werd daarop geantwoord dat de Heere onze gedachten kent, omdat Hij onze Schepper is. En de duivel is ook een schepsel. Maar de duivel heeft de mens wel door en heeft hem door en door leren kennen. Hij speelt daarop in. Hij maakt uit ons zondigen op wat onze zwakke plekken zijn en zal als de vijand van God en de Zijnen juist daarop zijn boze aanvallen richten.
Aanvallen, inwerpingen, influisteringen van satan. Wat is daar over te zeggen, hebben wij daar zelf ook weet van?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jakobmarin

Re: Kent de duivel onze gedachten?

Bericht door jakobmarin »

Het lijkt mij dat we mogen zeggen: de duivel kent onze gedachten niet. Maar niettemin weet hij heel wat van ons, genoeg om ons steeds weer te slim af te zijn, op onze zwakke kanten aan te vallen, en tot onze boezemzonden te verleiden.
Bron : Antwoord op Refoweb
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

De duivel leest je gedachten niet maar geeft je wel gedachten
Simon

Bericht door Simon »

Chrisje72 schreef:De duivel leest je gedachten niet maar geeft je wel gedachten
Daarom; wijkt van het kwade en het goede zal tot u komen, geeft hem geen voet aan de grond.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara

Bericht door Mara »

Al verleidt de duivel de ganse wereld, toch heeft hij het in het bijzonder voorzien op degenen die onder het Woord opgroeien en dan nog weer bijzonder is hij gebeten op diegenen die door het Woord van de Heere gegrepen zijn.
Het is satan er alles om te doen dat arme zondaren maar niet aan de voet van het kruis terecht komen.
Hij werpt daartoe allerlei gedachten in: je bent nog veel te jong om de Heere te vrezen, je bent te slecht, je zult niet aangenomen worden vanwege je zonden, de Heere dienen valt tegen, het is een naar en zwaar leven, je moet uitverkoren zijn, het is al te laat voor je, je hebt te lang gezondigd.
Ik lees dat deze inwerpingen kunnen verergeren als men eenmaal de enge poort is binnengegaan. Beëlzebul ontmoette Christen als een vurige draak en wees hem op zijn zonden, nadat hij tot bekering was gekomen.
Hoe aangrijpend dat dit is! Er zijn mensen die onderschatten de duivel, menen dat zij hem zelf kunnen weerstaan. :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Daarom moeten wij de wapenrusting Gods dragen, vlg. Efeze 6:11
refo

Bericht door refo »

Hij is ook niet alomtegenwoordig.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Hij is ook niet alomtegenwoordig.
Is het dé duivel of spreken we over duivelen?
dennis

Bericht door dennis »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:Hij is ook niet alomtegenwoordig.
Is het dé duivel of spreken we over duivelen?
Ik denk dat het Bijbels is om over duivelen te spreken. Er zijn vele gevallen engelen. Geestelijke boosheden (meervoud) in de lucht.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

dennis schreef:Ik denk dat het Bijbels is om over duivelen te spreken. Er zijn vele gevallen engelen. Geestelijke boosheden (meervoud) in de lucht.
HSVDe HSV spreekt volgens mij van 'duivel' en 'demonen'.

Brieven uit de hel van CS Lewis verduidelijkt ook de listen van Satan.

Niemand kan hem zelf weerstaan, maar we hebben wel de opdracht om hem te weerstaan, door de kracht van het geloof.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
dennis

Bericht door dennis »

jakobmarin schreef:
dennis schreef:Ik denk dat het Bijbels is om over duivelen te spreken. Er zijn vele gevallen engelen. Geestelijke boosheden (meervoud) in de lucht.
HSVDe HSV spreekt volgens mij van 'duivel' en 'demonen'.

Brieven uit de hel van CS Lewis verduidelijkt ook de listen van Satan.

Niemand kan hem zelf weerstaan, maar we hebben wel de opdracht om hem te weerstaan, door de kracht van het geloof.
"Brieven uit de hel" is een interessant boek. Ik heb het met genoegen gelezen. Maar het is natuurlijk wel grotendeels op menselijke fantasie gebaseerd.. Hoe het werkelijk allemaal in elkaar zit zullen wij mensen denk ik nooit echt kunnen begrijpen.
Jacobse

Bericht door Jacobse »

In Jesaja 14, vers 12 t/m 14, en meer uitgebreid in Ezechiël 28 vanaf vers 14, wordt verhaald hoe het was met deze: hij was zelfs een beschuttende cherub, en hij was in de Hof van Eden. Waarheid is het, maar hoe is het mogelijk dat hij, daar, in de zalige nabijheid van de Allerhoogste, en zelf met grote luister omgeven, gekomen is tot rebellie tegen God? Waarheid is het, maar hoe is het verder mogelijk dat hij engelen, die ook vertoeven in Gods rijke aanwezigheid, heeft meegekregen in zijn opstand tegen God?
De boze, die rondgaat, naar de Schrift zegt, zoekende wie hij van ons allen kan verslinden.
De boze, die Openbaring 19 vers 19, oorlog voert tegen de Koning der koningen, en die nogmaals - Openbaring 20 vanaf vers 7, na wat daar beschreven staat als het duizendjarig vrederijk - de volkeren zelfs van de vier hoeken van de aarde weet te mobiliseren in oorlog tegen de Koning der koningen en tegen Jerusalem.
Hij heeft helaas grote macht, en wetend dat zijn tijd en einde nabij is, is zijn offensief extra intens.
Christen, in De Pelgrimsreis, in zijn reis naar het Jerusalem dat boven is, gebruikte als wapen tegen de boze in een gevaarvolle periode: het gedurig gebed tot de Heere. Niet voor niets staat in het Onze Vader: verlos ons van de boze. Laten we het dagelijks biddend voorleggen aan de troon in het hemelhof.
Jacobse
Plaats reactie