Ik heb wel wat moeite bij de houding die soms wordt ingenomen tegenover kritiek. Bijvoorbeeld:
Als je zo sterk redeneert vanuit iets vaststaands (onze leer) en iets wat daar tegen opkomt (de kritiek van alle tijden), dan wordt het heel moeilijk om nog echt een gesprek te voeren.Erasmiaan schreef:De kritiek van Luther is niet nieuw, die is er altijd geweest.
Want wie in de post van Luther geen stukje pijn en bewogenheid leest, maar alleen "de kritiek die niet nieuw is" - die heeft toch wel heel oppervlakkig gelezen.
En stel nu dat het om hetzelfde gaat - wat heeft iemand er dan eigenlijk aan die hier oprechte bezorgdheid en pijn over uitspreekt dat dit vroeger blijkbaar al door Steenblok en Kersten 'weerlegd' is?
Het is ook denk ik waarom fel werd gereageerd op DIA's opmerkingen. Dat kunnen we wel gaan zitten uitpluizen in de zin van 'is het technisch niet even erg als A en B', maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat er zo fel wordt gereageerd omdat het hier om iets gaat wat heel veel mensen echt aan het hart gaat.
En als dít nu echt de manier is waarop men denkt dat Luthers post in elkaar zit
dan is ook dat te oppervlakkig gelezen.Steenblok en Kersten schreef:zoal niet geheel de gemeente, jong en, oud, verondersteld wordt wedergeboren te zijn, roept men haar toe: „Geloof en bekeer u”, gij bondelingen, bezitters van de beloften Gods.
De pijn zit hem niet in het ontbreken van wat hier wordt geschetst door Kersten en Steenblok. De pijn zit (volgens mij) vooral hierin: er wordt wel over Christus gepreekt, en ook zeker rijk - maar niet hoe ik daar kom.
Die vragen herken ik helaas soms.