Kerkverband-typerende preken

hervormde

Re: Kerkverband-typerende preken

Bericht door hervormde »

Nogmaals, er moesten van jou bannen uitgedeeld worden na opmerkingen van DIA en mij. Maar bovengenoemde stellingen vind ik wel echt ver gaan, wellicht kan dat wat minder. Pas op wat je zegt hoor jongen. Dit kan misschien nog wel op RF maar je hebt het wel over knechten van God. Of geloof je dat niet meer?
Nergens lees ik in Luthers post dat hij twijfelt aan de roeping van welke dominee dan ook. Ik geloof dat niemand dat in dit topic tot dusverre gedaan heeft.
Alle knechten van God hebben Christus als imperatief te prediken. Als een heraut Zijn gewilligheid voor te stellen. En niet een stichtelijk verhaal waarin de 'en dan .... en dan .... en dan ....' het middelpunt vormen van deze stichtelijke verhandeling.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Upquark schreef:Nergens lees ik in Luthers post dat hij twijfelt aan de roeping van welke dominee dan ook. Ik geloof dat niemand dat in dit topic tot dusverre gedaan heeft.
Dat klopt! De Heere kan via allerlei prediking mensen tot Zich brengen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Eppo Gremdaat schreef:Afgewezen, welke problemen bedoel je?
De problemen rond de prediking.
Als je vindt dat Ds A niet `rechtzinnig`genoeg preekt, dan moet je vragen wààrom hij zo preekt en als een andere het anders doet, stap er dan ook op af. Allebei de keren met liefde en niet `vermanend`!
Bedankt voor de tip. :?
Ik vind het trouwens wel frappant zoals er met namen van predikanten gesmeten wordt (`t Lijkt zo langzamerhand wel een `roddelrubriek`). Vergeet niet dat zij wellicht ook op dit forum allerlei zaken lezen.
Heeft niets met roddelen te maken. Integendeel, laat de predikanten maar meelezen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Upquark schreef:Nergens lees ik in Luthers post dat hij twijfelt aan de roeping van welke dominee dan ook. Ik geloof dat niemand dat in dit topic tot dusverre gedaan heeft.
Neenee, maar om van geroepen knechten te zeggen dat ze mensen van Christus afhouden, dat ze een bevindelijk raster over de prediking leggen en dat de angst regeert vindt ik best heftig. Maar goed, ik heb de posting niet gemeld als zijnde knipwaardig, ik heb er mijn eigen mening over gegeven. En dat mag hier, dacht ik.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb me speciaal aangemeld om in dit draadje een bijdrage te kunnen geven. Als meelezer kon ik me niet meer beheersen;-)

Ik vind dat er begrip kan zijn voor beide standpunten, al moet je niet overdrijven. In het licht van de wereldkerk zijn de verschillen niet zo enorm. Wat dat betreft mag er best iets meer relativeerd worden. Wij hebben niet de enige waarheid in pacht. Aan de andere kant gaat het op het scherpst van de snede, als het evangelie niet meer verkondigd wordt dan is het de vraag of al het andere nog wel enige betekenis heeft, of dat het feitelijk gevoelens zijn die volkomen los staan van de openbaring van Gods genade. Gelukkig hoef ik daar niet over te oordelen.

Maar ik maak wel bezwaar tegen de voorstelling van zaken van DIA die net doet of een deel van de predikanten afwijkt van de lijn van de GG zo rond 1930 en 1960, om maar twee dwarsstraten te noemen. Toen de leeruitspraken van de GG geformuleerd werden waren er ook predikanten in de GG die een drieverbondenleer aanhingen. En rond het gedoe met Steenblok en Kok waren er ook twee stromingen die elkaar kennelijk aardig in evenwicht hielden. Ik heb de studies daarover niet allemaal paraat maar het is zonder meer een vorm van geschiedvervalsing om te suggereren dat de prediking van een aantal nieuwe predikanten zoals bij name genoemd beter in lijn zou zijn met de oorsprong van de GG dan de meer gereformeerde predikanten binnen de GG. Wel is het zo dat de bevindelijke kanselredenaars de eeuwen door altijd meer publiek trekken, ook omdat het een type mensen aantrekt dat nogal bevattelijk is voor gevoelige gestalten, terwijl de andere prediking de wat meer nuchtere gelovigen -alleen dat woord al- meer tot zegen is. En daarom worden daarvan naar mijn idee ook meer prekenboeken uitgegeven, wat later ook de beeldvorming weer mede bepaalt.

Wat mensen er ook van vinden is allemaal prima, maar de geschiedenis mag niet voor het karretje van één stroming worden gespannen, want dat is gewoon feitelijk onjuist en daarmee oneerlijk. En trouwens, juist in Rijssen hoef je toch niet zo heel ver terug te gaan om te zien dat deze manier van prediken helemaal niet de oudste papieren heeft, integendeel. Ik ben heel benieuwd hoe vaak er nog preken van de meerderheid van de voorgangers tussen 1835 en 2000 in Rijssen Noord worden gelezen in Rijssen -zonder dat ik daarmee wil suggereren dat Rijssen een representant zou zijn van de genoemde stroming die niet op PW te vinden is, want dat is in ieder geval van oudsher helemaal niet zo.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Neenee, maar om van geroepen knechten te zeggen dat ze mensen van Christus afhouden, dat ze een bevindelijk raster over de prediking leggen en dat de angst regeert vindt ik best heftig. Maar goed, ik heb de posting niet gemeld als zijnde knipwaardig, ik heb er mijn eigen mening over gegeven. En dat mag hier, dacht ik.
Maar ik heb ook uitvoerig beargumenteerd waarom ik die punten heb genoemd. Er werden immers argumenten gevraagd. Daar ga je echter niet op in.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Eigenlijk klopt de topictitel niet. Want het gaat hier niet zozeer over kerkverband typerende prediking, maar over diversiteit in de prediking bínnen een kerkverband.
Ik blijf van mening dat er in heel deze problematiek een element is, dat zich moeilijk laat bediscussiëren.
De 'angst' die Luther omschrijft, is mijns inziens terecht. Maar als ik dat zeg, begeef ik me daarmee op glad ijs. Want waarom vind ik dat nu wel en Luther niet?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:Eigenlijk klopt de topictitel niet. Want het gaat hier niet zozeer over kerkverband typerende prediking, maar over diversiteit in de prediking bínnen een kerkverband.
Ik blijf van mening dat er in heel deze problematiek een element is, dat zich moeilijk laat bediscussiëren.
De 'angst' die Luther omschrijft, is mijns inziens terecht. Maar als ik dat zeg, begeef ik me daarmee op glad ijs. Want waarom vind ik dat nu wel en Luther niet?
Ik zeg niet dat bepaalde angst niet terecht is; ik zeg dat dat niet de prediking mag doortrekken.
En misschien zie ik inderdaad meer gevaren aan de andere zijde.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:Eigenlijk klopt de topictitel niet. Want het gaat hier niet zozeer over kerkverband typerende prediking, maar over diversiteit in de prediking bínnen een kerkverband.
Ik zeg niet dat bepaalde angst niet terecht is; ik zeg dat dat niet de prediking mag doortrekken.
Ik zie die gevaren ook wel. Maar als een predikant zegt dat je 'met een geopenbaarde Middelaar de dood in moet', vind ik dat op zichzelf niet verkeerd. Integendeel, juist opgevat, heeft hij dan gewoon gelijk!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Ik zie die gevaren ook wel. Maar als een predikant zegt dat je 'met een geopenbaarde Middelaar de dood in moet', vind ik dat op zichzelf niet verkeerd. Integendeel, juist opgevat, heeft hij dan gewoon gelijk!
Ik zou niet weten wat jij bedoelt met 'juist opgevat'.
Voorlopig hou ik het erop dat het een onbijbelse uitspraak is, die mensen vooral op zichzelf terugwerpt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Ik zou niet weten wat jij bedoelt met 'juist opgevat'.
Voorlopig hou ik het erop dat het een onbijbelse uitspraak is, die mensen vooral op zichzelf terugwerpt.
Laat ik het anders zeggen.
Ik ben zelf in de GG niet opgevoed met de standenleer. Je had twee soorten mensen, bekeerden en onbekeerden. En dan had je nog 'ontwaakte zondaren'.
Op een gegeven moment, op de middelbare school, kwam ik in de discussie terecht of ontwaakte zondaren nu wel of niet kinderen van God zijn.
Pas later maakte ik echt kennis met de standenprediking (andere predikant in de gemeente).
Maar, dacht ik toen nog, als het erop aan komt, ben je het toch allemaal wel eens over de kern: hoe de zondaar uiteindelijk tot Christus komt.
Wat is mij echter met name de laatste tijd gebleken? Dat over dat laatste helemaal geen eenduidigheid bestaat! Het is in veel gevallen onduidelijk wat Christuskennis inhoudt, wat verlossing is, wat door het geloof gerechtvaardigd worden, betekent. Allemaal zaken waarvan ik dacht dat die toch min of meer vastlagen. Maar het is tegenwoordig vaak heel moeilijk om er een vinger achter te krijgen. Neem een citaat als dit van jou:
Dan kunnen preken van sommige verachte en verguisde predikanten op PW soms zo tot zegen zijn, omdat dat de ziel zo uitgehaald kan worden en als het ware heen gedreven wordt naar de enige Borg en Zaligmaker Jezus Christus, omdat Hij in de prediking wordt uitgestald. Kijk, dat is bevindelijk preken: als de ziel tijdens de bediening van het Woord gáát bevinden dat het Woord waar is voor hem of haar.
Het is voor mij niet duidelijk wat ik me hierbij moet voorstellen. En dat geeft toch wel iets weer van de verwarring die er is.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Ik zou niet weten wat jij bedoelt met 'juist opgevat'.
Laat ik het anders zeggen.
Ik ben zelf in de GG niet opgevoed met de standenleer. Je had twee soorten mensen, bekeerden en onbekeerden. En dan had je nog 'ontwaakte zondaren'.
Op een gegeven moment, op de middelbare school, kwam ik in de discussie terecht of ontwaakte zondaren nu wel of niet kinderen van God zijn.
Pas later maakte ik echt kennis met de standenprediking (andere predikant in de gemeente).
Maar, dacht ik toen nog, als het erop aan komt, ben je het toch allemaal wel eens over de kern: hoe de zondaar uiteindelijk tot Christus komt.
Wat is mij echter met name de laatste tijd gebleken? Dat over dat laatste helemaal geen eenduidigheid bestaat! Het is in veel gevallen onduidelijk wat Christuskennis inhoudt, wat verlossing is, wat door het geloof gerechtvaardigd worden, betekent. Allemaal zaken waarvan ik dacht dat die toch min of meer vastlagen. Maar het is tegenwoordig vaak heel moeilijk om er een vinger achter te krijgen. Neem een citaat als dit van jou:
Dan kunnen preken van sommige verachte en verguisde predikanten op PW soms zo tot zegen zijn, omdat dat de ziel zo uitgehaald kan worden en als het ware heen gedreven wordt naar de enige Borg en Zaligmaker Jezus Christus, omdat Hij in de prediking wordt uitgestald. Kijk, dat is bevindelijk preken: als de ziel tijdens de bediening van het Woord gáát bevinden dat het Woord waar is voor hem of haar.
Het is voor mij niet duidelijk wat ik me hierbij moet voorstellen. En dat geeft toch wel iets weer van de verwarring die er is.
Oh... heel veel duidelijker kan ik het eigenlijk niet zeggen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Oh... heel veel duidelijker kan ik het eigenlijk niet zeggen.
En daar hebben we dus het probleem. Want je bent niet de enige die het niet duidelijker zegt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
En daar hebben we dus het probleem. Want je bent niet de enige die het niet duidelijker zegt.
Misschien helpt het, als je probeert te formuleren wát je er niet duidelijk aan vindt?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Misschien helpt het, als je probeert te formuleren wát je er niet duidelijk aan vindt?
Daar ga ik eerst eens een nachtje over slapen, want het wordt zachtjesaan bedtijd.
Ik hoop dat ik morgen b.l.e.w. deze topic niet gesloten vind.
Plaats reactie