Luther schreef:Ik zou niet weten wat jij bedoelt met 'juist opgevat'.
Voorlopig hou ik het erop dat het een onbijbelse uitspraak is, die mensen vooral op zichzelf terugwerpt.
Laat ik het anders zeggen.
Ik ben zelf in de GG niet opgevoed met de standenleer. Je had twee soorten mensen, bekeerden en onbekeerden. En dan had je nog 'ontwaakte zondaren'.
Op een gegeven moment, op de middelbare school, kwam ik in de discussie terecht of ontwaakte zondaren nu wel of niet kinderen van God zijn.
Pas later maakte ik echt kennis met de standenprediking (andere predikant in de gemeente).
Maar, dacht ik toen nog, als het erop aan komt, ben je het toch allemaal wel eens over de kern: hoe de zondaar uiteindelijk tot Christus komt.
Wat is mij echter met name de laatste tijd gebleken? Dat over dat laatste helemaal geen eenduidigheid bestaat! Het is in veel gevallen onduidelijk wat Christuskennis inhoudt, wat verlossing is, wat door het geloof gerechtvaardigd worden, betekent. Allemaal zaken waarvan ik dacht dat die toch min of meer vastlagen. Maar het is tegenwoordig vaak heel moeilijk om er een vinger achter te krijgen. Neem een citaat als dit van jou:
Dan kunnen preken van sommige verachte en verguisde predikanten op PW soms zo tot zegen zijn, omdat dat de ziel zo uitgehaald kan worden en als het ware heen gedreven wordt naar de enige Borg en Zaligmaker Jezus Christus, omdat Hij in de prediking wordt uitgestald. Kijk, dat is bevindelijk preken: als de ziel tijdens de bediening van het Woord gáát bevinden dat het Woord waar is voor hem of haar.
Het is voor mij niet duidelijk wat ik me hierbij moet voorstellen. En dat geeft toch wel iets weer van de verwarring die er is.