Inderdaad. Ik ben van mening dat we hier als luisteraar helemaal niets mee kunnen. Voor een predikant zelf is het van levensbelang om te weten of hij geroepen en gezalfd is. Maar wij als hoorders kunnen er niets mee.Wilhelm schreef:Dat wil ik zeker niet suggereren, maar ik wil hiermee aangeven dat alle 'wijze' christenen die denken en zeggen dit zo goed 'op te kunnen luisteren' , zich wat bescheidener op mogen stellen.Afgewezen schreef:Judas zal er niet 'uit' gepreekt hebben, nee. Dat weet je zelf ook wel.Wilhelm schreef:Zou Judas er ook ' uit ' gepreekt hebben? En zouden geoefende oren dit opgeluisterd hebben?
En of geoefende oren dit opgeluisterd zullen hebben, weet ik niet. De Schrift zwijgt erover.
Overigens kan men zich op dat punt ook vergissen, denk maar aan de gelijkenis van het onkruid tussen de tarwe. Wat dat betreft, is altijd voorzichtigheid geboden.
Maar je wilt met dit soort retorische vragen toch niet suggereren dat het niet uitmaakt of de prediker een van God geroepen en gezalfde predikant is?
We zijn maar mens..
De boodschap moet en mag getoetst worden aan de Schrift, dat wel! Maar het hart van de prediker is voor ons gelukkig verborgen.