GJdeBruijn schreef:Anker schreef:Dat vindt DIA jammer want hij mist iets bij de preken die er wel opstaan, en ik vind dat wel een beetje jammer met hem...
Kun jij dan een voorzet geven ten aanzien van het 'iets' dat je mist op prekenweb? Predikanten als. ds. Boogaard, ds. De Gier, ds. Hakkenberg, ds. J. Karels, ds. B. Labee, ds. J. Veenendaal, ds. A. Vergunst om zo maar eens wat te noemen zijn toch doorsnee GerGem predikanten? Twee oud-hoofdredacteuren van de SB zijn er zelfs bij?
Wat is dan het ontbrekende 'iets' dat kennelijk zoveel gevoelens teweeg brengt?
Met deze namen heb ik niet zoveel. Alleen ds. Veenendaal ken ik van zijn preken. Verder niet. En of je hoofdredacteur bent of geweest bent van de Saambinder telt voor mij al helemaal niet. De Saambinder is niet echt mijn blad, namelijk.
Maar goed, ik heb het al uitgelegd eerder in deze topic: een bepaalde schriftuurlijk-bevindelijke prediking vind je bij predikanten als ds. Verschuure, ds. van Boven, ds. Pater, ds. van Dieren, ds. Mouw, ds. Hoogerland, ds. P. Blok, ds. van Manen, ds. Beens etc. In deze prediking wordt vanuit de Schrift sterk de nadruk gelegd op de bevinding, de geestelijke ervaringen van Gods kinderen. Ik heb het boek Ruth al genoemd, of de geschiedenis van Jozef, van Jakob. Die gevoelige (en dan niet verkeerd, niet op het gevoel werkende maar gevoelige), Schriftuurlijk bevindelijke prediking beluister je niet bij alle predikanten. En dat maakt wellicht het verschil. Je ziet dat genoemde predikanten ook uitgenodigd worden in bepaalde GGiN's of OGG's. Daar is ook een voorkeur voor deze manier van prediking.
't Is nog moeilijk om het duidelijk te maken...