Kerkverband-typerende preken

GJdeBruijn

Re: Kerkverband-typerende preken (uit: Preken beluisteren ..

Bericht door GJdeBruijn »

Anker schreef:Dat vindt DIA jammer want hij mist iets bij de preken die er wel opstaan, en ik vind dat wel een beetje jammer met hem...
Kun jij dan een voorzet geven ten aanzien van het 'iets' dat je mist op prekenweb? Predikanten als. ds. Boogaard, ds. De Gier, ds. Hakkenberg, ds. J. Karels, ds. B. Labee, ds. J. Veenendaal, ds. A. Vergunst om zo maar eens wat te noemen zijn toch doorsnee GerGem predikanten? Twee oud-hoofdredacteuren van de SB zijn er zelfs bij?
Wat is dan het ontbrekende 'iets' dat kennelijk zoveel gevoelens teweeg brengt?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GJdeBruijn schreef:
Anker schreef:Dat vindt DIA jammer want hij mist iets bij de preken die er wel opstaan, en ik vind dat wel een beetje jammer met hem...
Kun jij dan een voorzet geven ten aanzien van het 'iets' dat je mist op prekenweb? Predikanten als. ds. Boogaard, ds. De Gier, ds. Hakkenberg, ds. J. Karels, ds. B. Labee, ds. J. Veenendaal, ds. A. Vergunst om zo maar eens wat te noemen zijn toch doorsnee GerGem predikanten? Twee oud-hoofdredacteuren van de SB zijn er zelfs bij?
Met deze namen heb ik niet zoveel. Alleen ds. Veenendaal ken ik van zijn preken. Verder niet. En of je hoofdredacteur bent of geweest bent van de Saambinder telt voor mij al helemaal niet. De Saambinder is niet echt mijn blad, namelijk.
Maar goed, ik heb het al uitgelegd eerder in deze topic: een bepaalde schriftuurlijk-bevindelijke prediking vind je bij predikanten als ds. Verschuure, ds. van Boven, ds. Pater, ds. van Dieren, ds. Mouw, ds. Hoogerland, ds. P. Blok, ds. van Manen, ds. Beens etc. In deze prediking wordt vanuit de Schrift sterk de nadruk gelegd op de bevinding, de geestelijke ervaringen van Gods kinderen. Ik heb het boek Ruth al genoemd, of de geschiedenis van Jozef, van Jakob. Die gevoelige (en dan niet verkeerd, niet op het gevoel werkende maar gevoelige), Schriftuurlijk bevindelijke prediking beluister je niet bij alle predikanten. En dat maakt wellicht het verschil. Je ziet dat genoemde predikanten ook uitgenodigd worden in bepaalde GGiN's of OGG's. Daar is ook een voorkeur voor deze manier van prediking.

't Is nog moeilijk om het duidelijk te maken...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

GJdeBruijn schreef:
Eens. Het aanbod is in de loop der tijd een stuk evenwichtiger geworden. En dat de rest er niet op staat hebben ze geheel zelf in de hand; daarover klagen past al helemaal niet.

Een pleidooi voor een nadruk op de geestelijke ervaringen van Gods kinderen in de prediking, lees ik niet in de Bijbel. Dat zal aan die predikanten ook nooit van 's Hemelswege gevraagd worden. De vraag zal zijn: heeft Christus centraal gestaan? En daarbij horen ook zeker de ervaringen van Gods kinderen, maar niet op de eerste plaats.

En misschien is het goed om op te houden over namen. Ik hoor ook zeker de ene predikant liever dan de andere. En ik maak me ook wel eens zorgen als je ziet wat de uitwerking van een bepaalde prediking is. Er is wat veranderd t.o.v. 100 jaar geleden. Maar als de leer die gebracht wordt niet onschriftuurlijk is, dan ligt dat voor de hoorders.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wat een vreselijk topic is dit. Er wordt ge- en veroordeeld dat het een lieve lust is...
Voorts leidt dit echt nergens toe.

Ik snap niet dat dit topic niet al lang op slot zit. ::please
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
caprice

Bericht door caprice »

De sleutel is zoek.
Of het is een proefballonnetje van het RD om eens te zien waar zo'n discussie op uitloopt. Stof voor de komkommertijd. :OO3
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:Wat een vreselijk topic is dit. Er wordt ge- en veroordeeld dat het een lieve lust is...
Voorts leidt dit echt nergens toe.

Ik snap niet dat dit topic niet al lang op slot zit. ::please
Dit topic lezend en er vandaag weer eens een dienst meegemaakt hebbend, kan ik alleen maar concluderen dat wij er goed aan hebben gedaan om dit kerkverband vaarwel te zeggen.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

GJdeBruijn schreef:
Van genoemde predikers ken ik er twee heel goed. Ds. J. Karels kende ik al lang voor hij toegelaten werd tot de Theologische School, evenals zijn broer, W.J. die van mijn leeftijd is, misschien 1 jaartje jonger. Ds J. Karels is zelfs predikant in Rijssen-Zuid geweest, en hij woont hier na zijn emeritaat weer. Ik wil ook met nadruk zeggen dat ik hem hoog acht! De tweede die ik goed ken, d.w.z. door vele banjes/cd's is wijlen ds. J. Veenendaal. en ook voor die prediker heb ik veel hoogachting, en geloof zeker dat hij nu eeuwig Zijn God mag groot maken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
caprice

Bericht door caprice »

We hoeven het allemaal niet uit te splitsen of te beoordelen danwel veroordelen. Het is God Die oordeelt. Hij zal ons niet vragen of wij een rechte visie hebben gehad m.b.t. valse leraars of gezonden predikers, of dat zij veel of weinig gaven hadden ontvangen om Gods Woord uit te dragen, maar de vraag waar het voor de allesbeslissende en nimmereindigende eeuwigheid op aan komt is dat de Heere straks zal vragen: 'Wat hebt gij met Mijn Woord gedaan?'
Dan eist God Zijn beeld terug. Dan kunnen we het er niet mee doen dat we de genadetijd doorgebracht hebben met het (bij naam en toenaam) beoordelen, goedkeuren, afkeuren, rangschikken en veroordelen van boodschappers van dat Woord, maar dan loopt het er over dat wij kennis hebben gekregen aan dat vleesgeworden Woord, en dat wij in die boodschap van vrije genade onze vijandschap daartegen ontdekt hebben gekregen door de bediening van Gods Geest. Als dat gebeurt mogen we ook honing vinden in de woorden die de boodschappers uit Gods Woord spreken.
Als Gods Geest er in mee mag komen gaan we niet meer vragen om welke leraar wel of niet recht het Woord snijdt. Als het goed is trekt het hart vanzelf naar die leraren die onderwijs in de prediking hebben voor zulk een ziel, en waar de prediking onder de bediening van Gods Geest tot zegen mag zijn.
Als er dan nog wat vallen mag voor een vervloekte en doemwaardig Adamiet uit het binnenste heiligdom zinkt de ziel in ootmoed weg. Op dat plaatsje zal de ziel ook geen lust hebben om anderen van Gods knechten te veroordelen. Dan is het meer een dankbaar zijn voor die leraren die de Heere nog geschonken heeft aan Zijn kerk, de anderen niet veroordelend, maar latend voor wat ze zijn, tenzij het werkelijk valse leraren zijn. Dan is er wel tegen te waarschuwen.
In elk geval zouden er in dit topic niet zoveel reacties komen, maar is er meer lust om in het topic 'Kerkdiensten' de doordeweekse diensten te delen met de vraag: 'kom ga met ons, en doe als wij!'.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
-DIA-

Bericht door -DIA- »

caprice schreef:We hoeven het allemaal niet uit te splitsen of te beoordelen danwel veroordelen. Het is God Die oordeelt. Hij zal ons niet vragen of wij een rechte visie hebben gehad m.b.t. valse leraars of gezonden predikers, of dat zij veel of weinig gaven hadden ontvangen om Gods Woord uit te dragen, maar de vraag waar het voor de allesbeslissende en nimmereindigende eeuwigheid op aan komt is dat de Heere straks zal vragen: 'Wat hebt gij met Mijn Woord gedaan?'
Dan eist God Zijn beeld terug. Dan kunnen we het er niet mee doen dat we de genadetijd doorgebracht hebben met het (bij naam en toenaam) beoordelen, goedkeuren, afkeuren, rangschikken en veroordelen van boodschappers van dat Woord, maar dan loopt het er over dat wij kennis hebben gekregen aan dat vleesgeworden Woord, en dat wij in die boodschap van vrije genade onze vijandschap daartegen ontdekt hebben gekregen door de bediening van Gods Geest. Als dat gebeurt mogen we ook honing vinden in de woorden die de boodschappers uit Gods Woord spreken.
Als Gods Geest er in mee mag komen gaan we niet meer vragen om welke leraar wel of niet recht het Woord snijdt. Als het goed is trekt het hart vanzelf naar die leraren die onderwijs in de prediking hebben voor zulk een ziel, en waar de prediking onder de bediening van Gods Geest tot zegen mag zijn.
Als er dan nog wat vallen mag voor een vervloekte en doemwaardig Adamiet uit het binnenste heiligdom zinkt de ziel in ootmoed weg. Op dat plaatsje zal de ziel ook geen lust hebben om anderen van Gods knechten te veroordelen. Dan is het meer een dankbaar zijn voor die leraren die de Heere nog geschonken heeft aan Zijn kerk, de anderen niet veroordelend, maar latend voor wat ze zijn, tenzij het werkelijk valse leraren zijn. Dan is er wel tegen te waarschuwen.
In elk geval zouden er in dit topic niet zoveel reacties komen, maar is er meer lust om in het topic 'Kerkdiensten' de doordeweekse diensten te delen met de vraag: 'kom ga met ons, en doe als wij!'.
Hier bwn ik het ook van harte mee eens.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

caprice schreef:De sleutel is zoek.
Of het is een proefballonnetje van het RD om eens te zien waar zo'n discussie op uitloopt. Stof voor de komkommertijd. :OO3
Als dat waar is. mag het EMG zich wel eens bezinnen waar het mee beig is...
De randen opzoeken hoever men kan gaan op dit gebied acht ik even verwepelijk als het
provoceren aan de andere kant.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Erasmiaan schreef:
GJdeBruijn schreef:
Eens. Het aanbod is in de loop der tijd een stuk evenwichtiger geworden. En dat de rest er niet op staat hebben ze geheel zelf in de hand; daarover klagen past al helemaal niet.

Een pleidooi voor een nadruk op de geestelijke ervaringen van Gods kinderen in de prediking, lees ik niet in de Bijbel. Dat zal aan die predikanten ook nooit van 's Hemelswege gevraagd worden. De vraag zal zijn: heeft Christus centraal gestaan? En daarbij horen ook zeker de ervaringen van Gods kinderen, maar niet op de eerste plaats.

En misschien is het goed om op te houden over namen. Ik hoor ook zeker de ene predikant liever dan de andere. En ik maak me ook wel eens zorgen als je ziet wat de uitwerking van een bepaalde prediking is. Er is wat veranderd t.o.v. 100 jaar geleden. Maar als de leer die gebracht wordt niet onschriftuurlijk is, dan ligt dat voor de hoorders.
Ik snap deze post niet zo goed. Het aanbod is evenwichtiger geworden. Ik meen dat je doelt op het aanbod preken op Prekenweb. 'k Las eerst wat anders, maar het is nog vroeg.
Een pleidooi voor een nadruk op de geestelijke ervaringen van Gods kinderen in de prediking: Heb je hier een pleidooi daarvoor gezien?
Je laatste zin is overigens helemaal waar.

Wat ik in deze topic heb gedaan is proberen DIA te begrijpen en daar voorbeelden bij geven. Ik heb hier geen oordeel geveld, wel mijn voorkeur uitgesproken. Ik vind het eigenlijk best jammer dat hier niet normaal over gesproken kan worden. Het is toch zonneklaar dat die verschillen er zijn? Ook de boeken die uitgegeven worden bij PW tenderen naar een bepaalde stroming. (Ik meen de laatste keren van ds. Vreugdenhil en ds. G.J. Baan) En het is ook logisch dat wanneer je je bij de ene stroming wat beter thuisvoelt van de andere stroming wat minder moet hebben. Dat werkt twee kanten op. Al kunnen we beiden van de ander veel leren. En dat wordt wel eens vergeten, ook door mij. Ik heb wat zitten bladeren in het nieuwste boekje van PW en ik las daar prachtige dingen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

caprice schreef:Als Gods Geest er in mee mag komen gaan we niet meer....
Dé manier om iemand eens flink 'neer te zetten'. Want als die ander dan wél doet wat jij hier veroordeelt, dan betekent dat dus... (vul maar in).
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

caprice schreef:Als Gods Geest er in mee mag komen gaan we niet meer vragen om welke leraar wel of niet recht het Woord snijdt. Als het goed is trekt het hart vanzelf naar die leraren die onderwijs in de prediking hebben voor zulk een ziel, en waar de prediking onder de bediening van Gods Geest tot zegen mag zijn.
Wat betekent dit in de praktijk? Kan dat ook nog verschillend zijn? Dat sommige van Gods kinderen ander voedsel begeren dan andere kinderen Gods? Of is er maar één prediking die onderwijs hebben voor zulk een ziel?
Simon

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:
GJdeBruijn schreef:
Van genoemde predikers ken ik er twee heel goed. Ds. J. Karels kende ik al lang voor hij toegelaten werd tot de Theologische School, evenals zijn broer, W.J. die van mijn leeftijd is, misschien 1 jaartje jonger. Ds J. Karels is zelfs predikant in Rijssen-Zuid geweest, en hij woont hier na zijn emeritaat weer. Ik wil ook met nadruk zeggen dat ik hem hoog acht! De tweede die ik goed ken, d.w.z. door vele banjes/cd's is wijlen ds. J. Veenendaal. en ook voor die prediker heb ik veel hoogachting, en geloof zeker dat hij nu eeuwig Zijn God mag groot maken.
---knip--- Spreek met respect...
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Anker schreef:
caprice schreef:Als Gods Geest er in mee mag komen gaan we niet meer vragen om welke leraar wel of niet recht het Woord snijdt. Als het goed is trekt het hart vanzelf naar die leraren die onderwijs in de prediking hebben voor zulk een ziel, en waar de prediking onder de bediening van Gods Geest tot zegen mag zijn.
Wat betekent dit in de praktijk? Kan dat ook nog verschillend zijn? Dat sommige van Gods kinderen ander voedsel begeren dan andere kinderen Gods? Of is er maar één prediking die onderwijs hebben voor zulk een ziel?
Terechte vraag! Ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat er inderdaad verschillen mogelijk zijn. Als je wel eens iets leest over christenen in buitenland, zou ik niet durven zeggen dat het niet echt is. Maar het is vaak wel anders. Alleen de kern (Jezus Christus en Die gekruisigd) zal hetzelfde (moeten) zijn!

Er wordt soms gezegd dat dit een Geesteloze tijd is. Nu houd ik daar niet zo van, omdat het denk ik niet goed is om naar de omstandigheden te kijken, zonder te benadrukken dat de Heere nog Dezelfde is en blijft! En voor jongeren kan het erg ontmoedigend zijn om steeds te horen dat de Geest zo geweken is.
Maar ik geloof wel dat er iets van waar is. Zou dat ook niet uitdrukking komen in het feit dat ook/zelfs Gods kinderen elkaar niet kunnen verdragen? Of elkaar niet de ruimte laten die er wel zou moeten zijn?
Plaats reactie