Hij heeft de overheden en machten openlijk tentoongesteld

Plaats reactie
Jacobse

Hij heeft de overheden en machten openlijk tentoongesteld

Bericht door Jacobse »

De brief aan de Kolossenzen, hoofdstuk 2, vers 15, zegt over de Heere, in de vertaling NBG, : "Hij heeft de overheden en machten ontwapend, en openlijk tentoongesteld, en zo over hen gezegevierd".
Dit zal mede zien op de procesvoering tegen Hem, beschreven in de evangeliën.
Het proces voor de ( Joodse ) Hoge Raad. Waren de, alle, leden van het Sanhedrin met inachtneming van de geldende
( proces )regels bijeen geroepen ? Had de "verdachte "een advocaat, of was een advocaat aan Hem toegewezen? Was de aanklacht en mogelijk bewijsmateriaal alsmede hetgeen HIJ daartegen wenste in te brengen, tijdig en compleet tevoren ter kennis gebracht van de leden van het Sanhedrin ? Waarom naar Annas, in plaats van naar het hele college van het Sanhedrin?Er waren valse getuigen; Deuteronomium 19 vers 16 tot en met 21 geeft uitdrukkelijk aan wat met valse getuigen moet geschieden. De Hogepriester scheurde zijn kleding; Leviticus 2 vers 10 verbiedt dat algeheel; die diskwalificeerde zodoende zich en het college; de Hogepriester sprak, maar tot een vonnis behoort besloten te worden door het gehele college.
Het proces bij Pilatus.Van Pilatus naar Herodes, van Herodes terug naar Pilatus. Ik vind geen schuld in Hem. Maar, vanwege chantage "anders zijt ge des keizers vriend niet meer " toch uitlevering ten dode, in plaats van handhaving van het recht.
Schandelijke rechtspleging, rechtsverkrachting, door de kerkelijke overheid en door de wereldlijke overheid.
De vertalingen Leidse vertaling en vertaling Petrus Canisius, spreken dan ook met verduidelijkende juistheid van: "de heerschappijen en machten heeft HIJ ontmaskerd en openlijk aan de kaak gesteld, daardoor over haar zegepralend " respectievelijk: "Hij heeft de heerschappijen en machten ontmaskerd en openlijk ten toon gesteld, hen door het Kruis. overwonnen ".
Toen werd HIJ als een lam ter slachting geleid, en HIJ deed Zijn mond niet open; Jesaja 53 vers 7. Nu verwachten we Zijn wederkomst, Openbaring 20 verzen 11 en volgende: "en ik zag een grote witte troon en HEM Die daarop gezeten was voor Wiens aangezicht de aarde en de hemel vluchtten, en geen plaats werd voor hen gevonden.En ik zag de doden, de groten en de kleinen,staande voor de troon, en er werden boeken geopend . En nog een ander boek werd geopend, het boek des levens, en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken." Paulus, in Romeinen 14 vers 10 alsmede in de 2 e brief aan Korinthe hoofdstuk 5 vers 10, zegt dat allen - ook de leden van het toenmalige Sanhedrin, ook Pilatus; maar ook ieder van ons ! - voor de rechterstoel van Christus zullen staan. HIJ zal dan oordelen, HIJ alleen, volstrekt rechtmatig, en met een eeuwige uitkomst.
Moge voor ieder van ons het zo zijn dat ook onze naam geschreven staat in het boek des levens van Het Lam.
Thomas
SecorDabar

Re: Hij heeft de overheden en machten openlijk tentoongestel

Bericht door SecorDabar »

Beste Jacobse,

U schreef: Nu verwachten we Zijn wederkomst, én Moge voor ieder van ons het zo zijn dat ook onze naam geschreven staat in het boek des levens van Het Lam.

De vraag is wel hoé verwachten wij Zijn wederkomst?
Dus: waar bestaat deze verwachting uit?

én waaraan kunnen wij zeker zijn dat onze naam geschreven staat in het boek des levens?
Het is niet alleen in wenselijke zin, maar het dient ook door toepassing van God de Heilige Geest daar een onderwerpelijke bevindelijke kennis van te ontvangen.
Dus: wat kunnen de kenmerken zijn waaraan wij kunnen weten of wij deel hebben dat onze naam geschreven staat in het boek des levens?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
MarthaMartha

Re: Hij heeft de overheden en machten openlijk tentoongestel

Bericht door MarthaMartha »

Wij weten dat we geschreven staan in het boek des levens, wanneer we door geloof en bekering de Heere Jezus toebehoren.

Niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader hem trekke, en wie tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen.

Wie tot Hem komt ervaart niet uitgeworpen te worden en weet dan ook dat hij getrokken is door de Vader en dus geschreven in het boek des levens.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie