Volgens mij heb ik geen verbaal geweld gepleegd, maar dat terzijde.Afgewezen schreef:Tot slot, @GJdeBruijn en Luther, wat ik voorsta, is mijns inziens toch niet zo erg shocking:
- het genadeverbond wordt opgericht met de gelovigen
- het genadeverbond wordt bediend aan allen die het Evangelie horen
- de kinderen van de gelovigen zijn door hun geboorte apart gezet, heilig, en staan in die zin in een uitwendige relatie tot het genadeverbond.
Is dit nu zó'n ernstige afwijking van de gereformeerde leer, dat al dat verbale geweld over mij moet worden uitgestort?
Ja, ik denk dat het een versmalling van de gereformeerde leer is. Het kan niet anders dan dat jij klem loopt met een deel van de gereformeerde belijdenis en met de kinderdoop. Ik heb enkele postings hiervoor een zestal punten opgesomd. Als jij zegt dat er op die punten geen verschil is, dan is er een gespreksbasis.
Wat je bovengenoemde drie punten betreft:
- Het genadeverbond is opgericht met de gelovigen en hun zaad.
- De beloften en toezeggingen van het genadeverbond worden toegezegd aan de gedoopten; het Evangelie klinkt tot allen die onder het Evangelie verkeren. De verbondskinderen hebben echter reden temeer om zich te buigen voor hun God; Hij laat hen niet alleen het Evangelie horen , maar heeft reeds voor zij ooit hebben kunnen horen en spreken, al Zijn genade betoond: Ik stel het bloed van Christus present in jouw leven; en dat vraagt om geloof.
- Zoals jij het verwoordt, heeft de kinderdoop feitelijk geen waarde. (En daar ageer ik tegen.)