Twee Drie-verbondsleren?

Afgewezen

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Ik constateer dan dat er kennelijk geen gemeenschappelijke uitgangspunten zijn.
Volgens mij hebben we Gods Woord als uitgangspunt gemeenschappelijk. Dus al die opwinding is wat overdreven.
Maar wat ik hier zie gebeuren is, dat het Evangelie ondergesneeuwd raakt door een bepaalde verbondsvisie. Dat vind ik geen goede ontwikkeling.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Ik constateer dan dat er kennelijk geen gemeenschappelijke uitgangspunten zijn.
Volgens mij hebben we Gods Woord als uitgangspunt gemeenschappelijk. Dus al die opwinding is wat overdreven.
Maar wat ik hier zie gebeuren is, dat het Evangelie ondergesneeuwd raakt door een bepaalde verbondsvisie. Dat vind ik geen goede ontwikkeling.
Dit is natuurlijk onzin. We staan als christenen niet op eigen benen. We zijn katholiek, met de kerk van alle tijden en alle plaatsen. Het kan toch niet zijn dat we een grondslag hanteren en tegelijk menen dat deze niet Schriftuurlijk onderbouwd is?
Afgewezen, wat vind je van de schriftbewijzen die Beza aanvoert? Kun je inhoudelijk reageren op het citaat dat ik eerder poste? Mijns inziens ligt daar de kern van het probleem.
Beza en Calvijn stonden hier op een standpunt dat door alle gereformeerden in die tijd zo werd uitgedragen als legitimatie van de reformatie. Daar kunnen we toch niet zo simpel vanaf stappen?
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 25 jun 2012, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

GJdeBruijn schreef:De discussie over 2 of 3 verbonden binnen de gereformeerde verbondstheologie waar de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is wordt doorkruist door een visie die welliswaar getalsmatig ook tot 2 verbonden komt, maar vanuit een geheel andere theologisch kader argumenten inbrengt. Dat is in wezen een andere discussie. Het lijkt me dan ook beter om dit topic te beperken tot de verschillen tussen 2- en 3 verbonden in relatie tot het doopformulier en omliggende dogmatische kaders en de discussie over de verbondstheologie in samenhang met de visie op OT/NT in een apart topic te behandelen en daar rekening te houden met de hier kennelijk opgerekte gedoogformule (met alle respect).
Moet ik in het reservaat?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

GJdeBruijn schreef:
Afgewezen schreef:
Dit is natuurlijk onzin. We staan als christenen niet op eigen benen. We zijn katholiek, met de kerk van alle tijden en alle plaatsen. Het kan toch niet zijn dat we een grondslag hanteren en tegelijk menen dat deze niet Schriftuurlijk onderbouwd is?
Afgewezen, wat vind je van de schriftbewijzen die Beza aanvoert? Kun je inhoudelijk reageren op het citaat dat ik eerder poste? Mijns inziens ligt daar de kern van het probleem.
Beza en Calvijn stonden hier op een standpunt dat door alle gereformeerden in die tijd zo werd uitgedragen als legitimatie van de reformatie. Daar kunnen we toch niet zo simpel vanaf stappen?
Ik sta als christen gelukkig ook niet op mijn eigen benen. Er zijn vele wijze mannen van wier inzichten ik gebruik kan maken. ;)
Verder heb ik geen zin om op het stuk van Beza te reageren.
Even wat anders. Je blaast wel zo hoog van de gereformeerde toren, maar bedenk wel dat wij hier niet allemaal het Anliegen van alle reformatoren hebben.
We hebben de NGB, waarin de kinderdoop beleden wordt, maar ik denk niet dat jij alle standpunten van Guido de Brès over de kinderdoop voor jouw rekening neemt. In elk geval zullen zeker niet alle RF'ers dat doen.
We hebben de HC, waarin de kinderdoop beleden wordt, maar ik denk niet dat alle RF'ers het standpunt van Ursinus over de kleine kinderen die de Geest hebben, zullen delen.
Het is niet verkeerd om kritisch met de traditie om te gaan. Ook dát deden de reformatoren.
Kernpunt van de reformatie is voor mij trouwens de rechtvaardiging door het geloof.
GJdeBruijn

Afgewezen schreef:
GJdeBruijn schreef:De discussie over 2 of 3 verbonden binnen de gereformeerde verbondstheologie waar de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is wordt doorkruist door een visie die welliswaar getalsmatig ook tot 2 verbonden komt, maar vanuit een geheel andere theologisch kader argumenten inbrengt. Dat is in wezen een andere discussie. Het lijkt me dan ook beter om dit topic te beperken tot de verschillen tussen 2- en 3 verbonden in relatie tot het doopformulier en omliggende dogmatische kaders en de discussie over de verbondstheologie in samenhang met de visie op OT/NT in een apart topic te behandelen en daar rekening te houden met de hier kennelijk opgerekte gedoogformule (met alle respect).
Moet ik in het reservaat?
Nee, natuurlijk niet. Maar wees eerlijk, en beken wat duidelijker kleur. Je komt hier openlijk uit voor de verbondsvisie van Menno Simonz maar je weigert de reformatorische kritieken daarop voor reformatorisch te duiden. Je vraagt hier op een refoforum om de reformatorische kern op te geven. Dan vraag je er toch om?
GJdeBruijn

Afgewezen schreef:
GJdeBruijn schreef:
Afgewezen schreef:
Ik sta als christen gelukkig ook niet op mijn eigen benen. Er zijn vele wijze mannen van wier inzichten ik gebruik kan maken. ;)
Verder heb ik geen zin om op het stuk van Beza te reageren.
Even wat anders. Je blaast wel zo hoog van de gereformeerde toren, maar bedenk wel dat wij hier niet allemaal het Anliegen van alle reformatoren hebben.
We hebben de NGB, waarin de kinderdoop beleden wordt, maar ik denk niet dat jij alle standpunten van Guido de Brès over de kinderdoop voor jouw rekening neemt. In elk geval zullen zeker niet alle RF'ers dat doen.
We hebben de HC, waarin de kinderdoop beleden wordt, maar ik denk niet dat alle RF'ers het standpunt van Ursinus over de kleine kinderen die de Geest hebben, zullen delen.
Het is niet verkeerd om kritisch met de traditie om te gaan. Ook dát deden de reformatoren.
Kernpunt van de reformatie is voor mij trouwens de rechtvaardiging door het geloof.
Afgewezen, wat ik wel en niet overneem van de reformatie blijft binnen de grenzen die dezelfde reformatoren ook in acht hebben genomen. Overigens dat de reformatoren ook kritisch omgingen met de traditie vind ik een prachtig argument. Ze hebben dat onderbouwd en alles wat niet bijbels gefundeerd was hebben ze bestreden. Dat was nota bene ook reden om de stromingen te bestrijden die de kinderdoop verwierpen. Met een beroep op de Schrift. Sola Scriptura.
Over die rechtvaardiging: Dat was zeker een kernthema. Daarom lees ik óók graag Spurgeon en Philpot. ;)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

GJdeBruijn schreef:Maar wees eerlijk, en beken wat duidelijker kleur. Je komt hier openlijk uit voor de verbondsvisie van Menno Simonz maar je weigert de reformatorische kritieken daarop voor reformatorisch te duiden. Je vraagt hier op een refoforum om de reformatorische kern op te geven. Dan vraag je er toch om?
Misschien moet je dit soort opmerkingen maar aan de moderators overlaten. :hum
GJdeBruijn

Afgewezen schreef:
GJdeBruijn schreef:Maar wees eerlijk, en beken wat duidelijker kleur. Je komt hier openlijk uit voor de verbondsvisie van Menno Simonz maar je weigert de reformatorische kritieken daarop voor reformatorisch te duiden. Je vraagt hier op een refoforum om de reformatorische kern op te geven. Dan vraag je er toch om?
Misschien moet je dit soort opmerkingen maar aan de moderators overlaten. :hum
Ik snap het dilemma waar je in zit. Ik vind het persoonlijk geen probleem dat iemand met een baptistisch standpunt mee doet. Het is uiteindelijk ook wel leerzaam, denk ik.
Wat ik wel problematisch vind is de vanzelfsprekendheid waarmee de gereformeerde kern ter discussie gesteld mag worden binnen discussies die de gereformeerde verbondsvisie als vaststaand onder ons veronderstellen. Dan zul je zelf moeten realiseren dat je een discussie onzuiver maakt. Dan kun je beter een afzonderlijk topic openen om dit soort zaken te bespreken. Mijn indruk is dat de moderatoren daar wel de ruimte voor bieden.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 25 jun 2012, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Mijns inziens treedt Afgewezen met de postings in dit topic niet buiten de grondslag van het forum.
Zo ja, dan mag je dat aantonen vanuit de Schrift of de belijdenisgeschriften.
Dus niet met stukken van Beza. ;)
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 25 jun 2012, 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.
GJdeBruijn

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Mijns inziens treedt Afgewezen met de postings in dit topic niet buiten de grondslag van het forum.
Ho, wacht even, Beza heeft een uittreksel van de Institutie van Calvijn weergegeven en bovendien: Met tekstverwijzingen als bewijsvoering! Daar kun je toch inhoudelijk op reageren? Dat is wat je vraagt, of niet?

PS Ik kan evengoed Beza citeren zonder bronverwijzing, dan is het evengoed de mening die ik wil doorgeven, waar ik achter sta, net als al die puriteinen en nadere reformatoren, vind ik :)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

GJdeBruijn schreef:
Afgewezen schreef:
Ho, wacht even, Beza heeft een uittreksel van de Institutie van Calvijn weergegeven en bovendien: Met tekstverwijzingen als bewijsvoering! Daar kun je toch inhoudelijk op reageren? Dat is wat je vraagt, of niet?

PS Ik kan evengoed Beza citeren zonder bronverwijzing, dan is het evengoed de mening die ik wil doorgeven, waar ik achter sta, net als al die puriteinen en nadere reformatoren, vind ik :)
1. De moderators vinden tot nu toe niet dat ik buiten de kaders van het forum val.
2. Ik ga niet een discussie met Beza aan en ook niet met tekstverwijzingen.
GJdeBruijn

Afgewezen schreef:
GJdeBruijn schreef:
Afgewezen schreef:

1. De moderators vinden tot nu toe niet dat ik buiten de kaders van het forum val.
2. Ik ga niet een discussie met Beza aan en ook niet met tekstverwijzingen.
Goed, Beza zegt iets in de belijdenis (confessie van vele reformatorische kerken in de 16e eeuw) over de visie op OT/NT met Schriftbewijs. Dit is speciaal opgenomen om de reformatorisch visie als dezelfde van de oudvaders in de vroege kerk te bewijzen.
Om Rome te laten zien dat de reformatie de orthodoxe leer terug wil brengen en niet iets nieuws.
Om Rome te laten zien dat het Sola Scriptura van de reformatie gebaseerd is op de eenheid van OT en NT waarbij de NT gemeente is ingeënt bij Israel.
Om Rome te laten zien dat ze de visie van de anabaptisten verwerpen
Om Rome te laten zien dat ze (de reformatie) DUS katholiek en de zuivere kerk zijn. Het was immers om een zuivering van de kerk te doen, niet om een nieuwe leer te ontwerpen met een nieuwe verbondsvisie.
Als jij dit vertrekpunt al niet kunt overnemen, en sterker nog, een punt dat door de reformatoren nadrukkelijk is bestreden (ik bedoel de opvatting over de verhoudingen OT/NT) voor de juiste wilt verdedigen dan hebben we of te maken met een onderschatten van het verschil of een bewust ruimte geven en nemen om dit onderling verder uit te spitten.
Punt 1 kan ik onmogelijk begrijpen. Het gaat niet om een meningsverschil maar om een feitelijk aan te wijzen verschil.
Punt 2 is mijns inziens de enige wijze om in gesprek te gaan: Jouw visie met schriftbewijzen tegenover die van de reformatie met haar schriftbewijzen.
Hoe wilde je het anders ter discussie stellen?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Nee, die opwinding is niet overdreven.
Wat ik bedoelde met het ontbreken van gemeenschappelijke uitgangspunten zijn de onderstaande punten, die op een forum als dit toch gemeenschappelijk veronderstelt mogen worden:
1. De onlosmakelijke verbondenheid van OT en NT, van besnijdenis naar doop, van verbondsvolk, naar verbondskinderen.
2. Het niet te onderschatten voorrecht van de kinderdoop en het zijn in het verbond, waardoor er inderdaad een pleitgrond is om de Heere te mogen wijzen op Zijn eigen Woord. (Zoals Geka al schreef: alleen tegen verbondskinderen zegt de Heere: Ik ben uw God; i.t.t. anderen uit de wereld, tegen wie de Heere kan zeggen: Ik wil ook uw God zijn.)
3. De woorden 'pleiten', 'verbondskind', 'recht van toegang', etc. niet zozeer duiden op een extra plus, of het zijn van net een iets beter mens, maar dat geloof niet ook voor verbondskinderen noodzakelijk is.
4. Dat psalm 81 tegen ook tegen onbekeerde verbondskinderen wordt gezegd: Opent uwen mond, eis van Mij vrijmoedig, op Mijn trouwverbond... (Vrijmoedig betekent: alles mogen zeggen; recht van spreken)
5. Gods verbondswraak treft alleen verbondskinderen, die het bloed van Christus onrein achten. Zij zullen met dubbele slagen geslagen worden; niet de heiden die Christus niet aanneemt.
6. Vraag 74 van de Heidelbergse Catechismus en art. 34 van de NGB, en inderdaad ook zoals Ursinus over de doop spreekt en over het hebben van de Heilige Geest.

Nogmaals: ik bedoel(de) het niet vervelend, maar als op bovenstaande punten onze wegen scheiden, dan hebben we in dit topic weinig gemeenschappelijke uitgangspunten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Geka

Bericht door Geka »

Afgewezen schreef:
Geka schreef:Op die vraag wil ik graag ingaan, maar dan uitgaande van de principiele eenheid tussen OT en NT.
Wij moeten uitgaan van de eenheid tussen OT en NT, zoals de Bijbel die ons leert. En de lijnen zijn niet altijd zo eenvoudig vast te stellen.
1. Als een niet-kerkelijk en ongelovig iemand een evangelisatietoespraak bijwoont, dan komt er op dat moment een indringende oproep tot bekering en een welmenende nodiging tot de zaligheid in Christus tot zo iemand.
De HEERE zegt op dat moment indringend en welmenend door die roeping: Ik wil ook uw God zijn!
Bekeert u, en gelooft Mijn evangelie!

2. Het zaad van de gelovigen ontvangt echter nog grotere voorrechten, (en daarmee ook grotere verantwoordelijkheden!).
Hun (en niet de heidenen) geldt de specifieke belofte van het genadeverbond. Daarin zegt de HEERE niet: Ik wil uw God zijn. Maar Hij gaat nog verder en zegt: Ik ben de HEERE, uw God!
Dat wil zeggen dat de kinderen van de gelovigen vanaf hun geboorte in een verbondsverhouding tot de HEERE door Hem geplaatst zijn. Niet omdat ze beter zijn, niet omdat ze van nature niet even verdoemelijk zouden zijn als de heidenen, maar enkel en alleen vanwege Gods verkiezend (! Ja, dat is ook verkiezing, een 1e trap) welbehagen in Zijn genadeverbond!
Dus eigenlijk zeg jij: er is geen verschil meer tussen Jood en Griek, maar wel tussen verbondskind en niet-verbondskind. Ik geloof niet dat het NT die kant op wil als het om het Evangelie gaat. Er is één Evangelie, dat bestaat uit dezelfde beloften, die in Christus ja en amen zijn, en er is niet een Evangelie met speciale pleitgrond voor verbondskinderen. Het gaat om het geloof en ook alleen om het geloof. Geboorte, afkomst, speelt in het NT geen rol. Zodra wij gaan stellen dat de één een extra pleitgrond heeft boven de ander, doen we de te kort aan de rijkdom en de universaliteit van het Evangelie!
En nog altijd geldt het woord van Paulus in Hand. 28:28: Het zij u dan bekend, dat de zaligheid Gods de heidenen gezonden is, en dezelve zullen horen.
En ook aan het verbondsvolk Israël werd het Evangelie verkondigd: Hand. 13:38 Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt; en dat van alles, waarvan gij niet kondet gerechtvaardigd worden door de wet van Mozes, door Dezen (Christus) een iegelijk die gelooft, gerechtvaardigd wordt.
Buiten Christus geen rechtvaardiging, geen verbondsverhouding, niets. Eén weg, één boodschap: rechtvaardiging door het geloof in Christus.
Verschillende profeten (Jeremia, Hosea, enz) gebruiken voor het beeld van de verhouding tussen de HEERE en Zijn verbondsvolk de metafoor van het huwelijk. Wij gebruiken die metafoor (en vanuit het Hooglied is dat terecht) vooral voor de verhouding tussen Christus en Zijn Bruidskerk van gelovigen. Maar de kinderen van die gelovigen horen op grond van Gods verbondsbelofte zodanig bij dat verbond, dat ze eveneens in diezelfde huwelijksverhouding met de HEERE geplaatst worden. In het NT spreekt de apostel in 1 Kor. 7 uit dat ze in Christus geheiligd zijn.
Buiten Christus is er geen verbondshouding tussen de HEERE en enig mens. "Gaat weg van mij... Ik heb u nooit gekend."
Dat de kinderen door hun geboorte apart gezet zijn van de wereld en IN DE OUDER(S) geheiligd zijn, is een andere zaak. Maar op die manier is ook de ongelovige man of vrouw geheiligd in de gelovige vrouw of man. Maar dan kun je toch ook niet zeggen dat er van een verbondsverhouding sprake is?
Tal van andere beloften maken duidelijk dat Hij Zijn Geest aan hen in het bijzonder belooft (Jes. 44:3), en daarbij roept Hij hen op om ootmoedig te pleiten op de vervulling van die beloften in hun leven (Ezech. 36).
En die belofte zou níét komen tot elk ander die het Evangelie hoort?? In feite stel je hiermee impliciet dat het Evangelie niet voldoende is, nee, er zijn ook nog beloften náást het Evangelie, speciaal voor verbondskinderen. Is dat wat het NT ons leert?
Als de HEERE hen zo Zijn belofte schenkt, is die belofte vergezeld van Zijn eis tot geloof, bekering, nieuwe gehoorzaamheid.
Alleen in die weg zal het beloofde goed daadwerkelijk ontvangen worden, en de belofte tot vervulling komen.
De Heere schenkt zijn belofte aan iedere hoorder van het Evangelie. Het 'testament' van Christus (Erskines) bevat voor iedere hoorder hetzelfde. De teneur van het NT is "een ieder die gelooft..."
Op grond van de belofte ontvangen zij zelfs al als kind het teken en zegel van dat verbond en van hun inlijving in de Kerk van Christus, opdat het hun zal zijn tot een sacrament tot versterking van het geloof. Niet dat dit geloof veronderstelt wordt als grond voor het ontvangen van dat teken en zegel, maar het wordt wel gegeven tot toekomstig geloof en bekering, vanuit de gegronde verwachting dat de HEERE in het zaad van Zijn Kerk zal werken door Zijn Geest.
Dat levenslang geldige teken en zegel van Gods genadeverbond en Zijn belofte, van de inlijving in Zijn Kerk, mist een onkerkelijke hoorder op een evangelisatiebijeenkomst.
Evenals de besnijdenis tot voorhuid kon worden, kan het gedoopt zijn tot niet-gedoopt zijn worden.
Tot slot; de kinderen van de gelovigen horen niet slechts eenmalig de boodschap van het evangelie van Christus, maar ze groeien er onder op en horen die voortdurend. Als het goed is zowel thuis, op school, als in de kerk. Opnieuw een voorrecht dat onkerkelijke mensen moeten missen.
Zeker, daarover loopt het verschil niet.
3. Het bovenstaande maakt duidelijk dat de door de HEERE geschonken voorrechten aan de kinderen van de gelovigen veel groter zijn dan het voorrecht dat iemand ontvangt die eenmalig het evangelie hoort op een samenkomst.
Tegelijkertijd zijn daarmee ook de verantwoordelijkheden van de kinderen van de gelovigen vele malen groter.
Ook mee eens.
4. Het bovenstaande laat onverlet dat de kinderen van de gelovigen van nature even verdoemelijk zijn als alle anderen.
Zonder het waarachtig geloof in Christus Jezus, geschonken in de wedergeboorte, zullen zij verloren gaan, maar dan zelfs te zwaarder straf ontvangen vanwege de grotere voorrechten die zij ontvangen hebben vanuit Gods verbond.
Dan wordt de wraak van het verbond werkelijkheid. (Trouwens, het gegeven dat de Schrift hierover spreekt als een werkelijkheid maakt op zich al duidelijk dat het genadeverbond meerderen omvat dan alleen de uitverkoren gelovigen).
De verbondswraak treft een ieder die het Evangelie niet gehoorzaam is.
Tot slot: het is in deze onjuist om OT en NT tegenover elkaar te stellen. Sommige mensen wijzen op de aanspraken in de brieven van Paulus, die veronderstellen dat hij alleen tot ware gelovigen spreekt. Laten we niet over het hoofd zien dat Paulus schrijft aan de 1e generatie, waarbij ook hij oproepen tot zelfonderzoek insluit in zijn brieven.
Als je vervolgens de brieven van Johannes aan de 7 gemeenten leest, bijna 2 generaties verder, zie je dat het nog steeds de gemeente van Christus is, maar dat er veel indringender wordt opgeroepen tot bekering van allerlei misstanden.
M.a.w.: de tweeerlei kinderen des verbonds in de gemeente van Christus is ook in het NT volop werkelijkheid. Het is onjuist om je daarbij alleen maar te beroepen op de eerste brieven van Paulus.
Ik word wat moe van het verwijt als zou ik het OT en het NT tegenover elkaar stellen. Dat doe ik niet. Maar ik mis in jouw hele betoog de heilshistorische voortgang van OT naar NT. Het lijkt er nu op of God onveranderd op oud-Israëlitische manier verdergaat met de gemeente. En zo is het niet. Het verbond met Israël heeft zijn concentratiepunt gevonden in Christus en waaiert van daaruit uit over de gehele aarde. Het heil is in Christus, en ieder, ongeacht of hij Jood of heiden is, heeft in de prediking de beschikking over dat heil, ook over die beloften die volgens jou alleen voor 'verbondskinderen' zijn.
Dan komt er een volgende generatie, de kinderen van de gelovigen. Zij zijn door de gelovige ouders geheiligd, apart gezet - dat is een overeenkomst met de situatie van oud-Israël - maar ook zij moeten, net als hun ouders, door het geloof zalig worden (dat ontken je overigens niet). Maar er is geen sprake van een verbonds- of bruidsverhouding met God buiten het geloof om. Dat was in het OT in schaduwachtige zin wél mogelijk, in het NT niet meer. De verbondshouding heeft een verdieping én een verbreding ondergaan: verdieping, alleen de waar-gelovigen hebben deel aan het nieuwe verbond door het geloof in Christus, de niet-gelovigen staan erbuiten, verbreding: de verbondsbelofte komt tot állen die het Evangelie horen en is niet meer beperkt tot het volk Israël.
Uit je reactie begrijp ik dat mijn reactie voor jou e.e.a. verduidelijkt heeft t.a.v. mijn visie, dat is in ieder geval al winst.

Nog even twee opmerkingen n.a.v. bovenstaande reactie:
Laat het helder zijn dat ik me inderdaad van harte aansluit bij je opmerkingen dat ook de kinderen van gelovige ouders persoonlijk door het geloof in Christus zalig moeten worden. Dat is een kerngegeven waar ik mijn eerste reactie ook zelfs mee begonnen ben. Elk mens komt als kind des toorns ter wereld, en moet persoonlijk wedergeboren worden tot oprecht geloof in Christus. Dat daar de scheiding valt tussen eeuwig wel en eeuwig wee zijn we het van harte over eens.
En ik wil er graag aan toevoegen: alle prediking die zich verbondsmatig noemt maar dit aspect verdoezelt of wegschuift, is zielsmisleidend en geen Bijbelse verbondsprediking.

Wat overeind blijft staan als het verschil is onze visie op de eenheid van OT en NT. Je verwijt me geen oog te hebben voor de voortgang van de heilsgeschiedenis. Dat wil ik graag rechtzetten: ik ben het van harte eens met deze opmerking van je:
Het verbond met Israël heeft zijn concentratiepunt gevonden in Christus en waaiert van daaruit uit over de gehele aarde.

Er is inderdaad voortgang in de heilsgeschiedenis in die zin dat het NT in Christus de vervulling geeft van heel veel dingen die er in het OT slechts in de belofte zijn, en voortgang in de zin dat niet alleen Israel maar ook de volken van de aarde mogen delen in het heil in Christus. Een ander punt wat nog te noemen is in het kader van de voortgang van de heilsgeschiedenis is het gegeven dat de bloedige sacramenten van het OT zijn vervuld in de onbloedige sacramenten van de HD en het HA. Dat heeft uiteraard alles te maken met het volbrachte werk van Christus, de Borg van het verbond.

Maar, (en dat is hier het centrale punt!) toch staat die voortgang in de heilsgeschiedenis tegelijkertijd binnen een kader van continuiteit in Gods heilshandelen. De bediening van Gods genadeverbond wordt in het NT weliswaar uitgebreid tot de gelovige heidenen, maar de structuren van het genadeverbond dat de gelovigen en hun zaad omvat blijven ongewijzigd. Anders gezegd: de continuiteit van het genadeverbond (en daarmee de eenheid OT en NT) is veel groter dan de verschillen die te maken hebben met de voortgang van de heilsgeschiedenis.
En dat is het punt: het wezenlijke van de OT verbondsbelofte is dat die de gelovigen en hun zaad toekomt. Dat wezenlijke aspect is (zie Hand. 2:39) geldt ook de NT gemeente van Christus' gelovigen uit Jood en heiden.

Tot slot; aan de linkerzijde van de gereformeerde gezindte zijn er tendensen die de leer van de kinderdoop bestrijden, als gevolg van invloeden vanuit evangelische kring. Maar de uitersten raak elkaar vaak: want in de uiterste rechterflank wordt de kinderdoop nog wel gepraktiseerd, maar deze fundamenteel Bijbelse en gereformeerde lijnen van verbond en belofte worden of ingeperkt, of verdwijnen naar de achtergrond. Laten we maar heel bescheiden in de leer gaan bij de Reformatoren en onze gereformeerde belijdenis, daar krijgen we Bijbelse gefundeerd onderwijs over deze zaken, zonder onderwaardering noch overwaardering.

Het lijkt me goed het hierbij even te laten, want mijn tijd is beperkt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Geka schreef:Maar, (en dat is hier het centrale punt!) toch staat die voortgang in de heilsgeschiedenis tegelijkertijd binnen een kader van continuiteit in Gods heilshandelen. De bediening van Gods genadeverbond wordt in het NT weliswaar uitgebreid tot de gelovige heidenen, maar de structuren van het genadeverbond dat de gelovigen en hun zaad omvat blijven ongewijzigd. Anders gezegd: de continuiteit van het genadeverbond (en daarmee de eenheid OT en NT) is veel groter dan de verschillen die te maken hebben met de voortgang van de heilsgeschiedenis.
En dat is het punt: het wezenlijke van de OT verbondsbelofte is dat die de gelovigen en hun zaad toekomt. Dat wezenlijke aspect is (zie Hand. 2:39) geldt ook de NT gemeente van Christus' gelovigen uit Jood en heiden.

Inderdaad is dit het punt van geschil. Wat Hand. 2:39 betreft: dit wordt gezegd tegen Joden en hun kinderen (de toenmalige adresdragers van de belofte), maar betreft ook "hen verre zijn, zovelen de Heere onze God ertoe roepen zal". Daar staat trouwens niet bij "en hun kinderen". Misschien is dat niet toevallig.
De structuur van het verbond in het OT was niet alleen ouders en kinderen, maar betrof een heel volk, dat meerdere malen collectief in een verbondsrelatie met God trad. Dat is een situatie die wij niet meer kennen in het NT, dus laten we sowieso voorzichtig zijn met het doortrekken van de lijn.
Wanneer je één-op-één de verbondsstructuur gaat overzetten zoals jij dat doet, zit je met een tweedeling: het Evangelie én de verbondsbelofte. Juist dát doet te kort aan de eenheid van OT en NT.

Tot slot, @GJdeBruijn en Luther, wat ik voorsta, is mijns inziens toch niet zo erg shocking:

- het genadeverbond wordt opgericht met de gelovigen
- het genadeverbond wordt bediend aan allen die het Evangelie horen
- de kinderen van de gelovigen zijn door hun geboorte apart gezet, heilig, en staan in die zin in een uitwendige relatie tot het genadeverbond.

Is dit nu zó'n ernstige afwijking van de gereformeerde leer, dat al dat verbale geweld over mij moet worden uitgestort?
Plaats reactie